2046, on Sep 3 2007, 14:04 , said:
Kan man använda datat till hästkraftsberäkning? Tänkte på Mark som har någon mer avancerad logger, DL1, och har grafer m m på sin sida. Som jag förstått det är det inte från bänkkörningar utan från loggern.
Den loggar det som behövs (tid och hastighet alternativt tid och acceleration osv) som behövs för att göra det som Markv gjort. Programvaran som medföljer kan dock inte göra grafer med effekt/moment kontra varvtal. Driftboxen kan t.o.m. ta hänsyn till luftmotstånd och rullmotstånd (genom att man loggar en repa när man låter bilen rulla med kopplingen nedtryckt och man ser hur den decelererar). Dock visar driftboxen "bara" maxeffekten, inte en graf.
Har man bara rätt Excelark eller programvara borde man kunna göra en grovskiss av effekt/momentkurvan.
+ Loggade fullgasrepor med data om tid och hastighet eller acceleration
+ coast-down kompensation (data om decelaration pga rullmotstånd och luftmotstånd vid olika hastigheter)
+ uppgift om bilens vikt (bara här finns det en relativt stor felmarginal)
+ uppgift om förhållandet varvtal/hastighet
borde räcka för att göra en graf över effekt/moment på drivhjulen vs varvtal
Den ambitiöse borde logga utelufttemp också, skillnaden i motoreffekt om det är -10 eller +30 ute är inte försumbar.
...men - jag kommer nog mer använda loggningen tid/acceleration eller tid/hastighet för att se om en uppgradering ger önskad effekt jämfört med före-läget. Om det "rör sig" märkbart åt rätt håll så skall man vara nöjd. Vill man veta det faktiska effekttalet får man nog köra bilen i någons glädjekalibrerade rullande landsväg.
BTW - en loggning av tid/varvtal borde också räcka för detta ändamål, och detta går att logga över obdii-gränssnittet (diagnoskontakten), men jag tror tyvärr att samplingsfrekvensen är för låg.
Står lite matnyttigt i detta ämne på rejsa - var annars?