Jump to content


Photo

Konbana Lunda 7 Sept


  • Please log in to reply
60 replies to this topic

#41 krämbulle

krämbulle

    Member

  • Pip
  • 202 posts
  • Gender:Male
  • Location:Schweden

Posted 07 September 2008 - 05:39 PM

Fy tusan vad skoj det var att rallly lite! Stort tack till alla (speciellt till Vincent) som styrt upp detta! Imnotworthy Och tack alla andra för en trevlig dag! Vart skriver jag upp mig inför nästa år? //Johan

#42 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 07 September 2008 - 06:15 PM

Dagens tider: Parentes betyder fotocellstyrd tidtagning, asterisk betyder konträff. Fuktigt i början av dagen och torrt mot slutet. Snabbast idag (om jag läst rätt) var Mikael (1.08.50/Speedster NA), Christer (1.08.82/Honda s2000) och Jarl (1.08.97/Speedster Turbo).

Edited by slimvince, 07 September 2008 - 06:27 PM.


#43 OC_Peter

OC_Peter

    Super Member

  • PipPip
  • 273 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm /Sweden

Posted 07 September 2008 - 06:52 PM

Dagens tider:
Parentes betyder fotocellstyrd tidtagning, asterisk betyder konträff. Fuktigt i början av dagen och torrt mot slutet.
Snabbast idag (om jag läst rätt) var
Mikael (1.08.50/Speedster NA),
Christer (1.08.82/Honda s2000) och
Jarl (1.08.97/Speedster Turbo).


Grattis alla till alla lysande förbättringar (för det är väl mot sig själv man tävlar = )
Stort tack för en härlig dag, som vädermässigt ändå blev kanon till slut.

Jag har lagt upp (lite) bilder på: http://picasaweb.goo...eter/Lunda2008#

Vore spännande om Vincent fick ut lite GPS bilder från Driftboxen också.
Kanske någon liten film fråm Speedsterspeed P )

Ha det så gott så hörs vi

/Peter
:groupjump:

#44 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 07 September 2008 - 06:56 PM

Tack för idag! Det blev ju perfekt väder och en riktigt rolig konbana med långsamma och snabba svängar med behov av att bromsa kraftigt emellan för rätt hastighet in i nästa parti. :groupjump: Minst lika roligt som när jag var med i Emmaboda förra året. Tack Vincent för arr! chinky chinky

#45 jarl

jarl

    Member

  • Pip
  • 147 posts

Posted 07 September 2008 - 07:05 PM

Håller med övriga! Riktigt kul trots att man blev ifrån körd. Avslutade med att ge bilen en ordentlig röd markering på front clammen, var full attack som inte gick hem den gången. Bra bana med variation på både långsamma och snabba partier.

#46 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 07 September 2008 - 08:32 PM

ok, ni bad om det... Lite kommentarer och förklaringar: Röd - hastighet (skala i km/h i vänsterkant) Blå - lateral acceleration (vänster-höger) Grön - Longitudinell acceleration (gasa-bromsa) - vändningen sker vid 800m, den laterala acceleration har några hack i sig, förmodligen tappade jag grepp i vändningen. Även den longitudinella ser misstänkt ut. 34.4 km/h försökte jag hålla i vändningen... - accelerationen direkt efter vändning är bara 0.4g så jag borde nog provat att växla ned till ettan - vmax 141.4 km/h - bromsade aldrig bättre än ca 1g (med ABS) vilket får sägas vara uselt för en så lätt bil med R-däck - accelererade som bäst 0.73g (på väg över mållinjen :rolleyes: ) - i den tajta A-sprintdelen ligger jag på drygt +- 1g lateral acceleration, men i de öppnare svängarna precis före mål har jag +-1.3g så förmodligen hade jag kunnat köra snabbare i A-sprinten om nu inte de mer plötsliga lastväxlingarna försvårar det för mycket. Grafen är från min 1.13-runda. Och ännu har jag inte analyserat spårvalen, tror jag skall roa mig med att jämföra mina med Stefans.

#47 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 07 September 2008 - 08:51 PM

G-cirkeln baserat på all körning idag, inklusive hemresan(!). Man kan konstatera att jag inte lyckats utnyttja accelerationsförmågan ordentligt (ca 1g kan man i bästa fall klara). Bromsat har jag gjort som bäst upp till -1.3g vilket verkar vara det bästa som gick idag utan ABS (med ABS verkar det inte bli bättre än ca -1g). Jag borde också kunnat köra lite snabbare i svängarna, 1.2-1.3g borde jag kunna nyttja oftare. Det syns också att jag inte trail-brake:ar (bromsar och börjar svänga innan jag bromsat klart) tillräckligt ofta, jag borde kunna utnyttja utrymmet snett nedåt v och h i grafen bättre. Samma gäller även de uppåtriktade diagonalerna, borde kunna våga stå på mer på gasen när det svänger. Intressant smal topp(?) - verkar ha gjort de kraftigaste accelerationerna väldigt ofta precis rakt fram.

Edited by slimvince, 07 September 2008 - 08:56 PM.


#48 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 07 September 2008 - 11:37 PM

Det blev en alldeles för stressig helg för mig... Ni verkar haft kul iaf! thumbsup Men vad är det för fel på tiderna? 1.08 som bäst, har vi inte haft tider på runt 0,52 som bäst tidigare? Körde ni inte A-sprinten, eller torkade det aldrig upp helt???

Edited by meldert, 07 September 2008 - 11:37 PM.


#49 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 08 September 2008 - 05:25 AM

Det blev en alldeles för stressig helg för mig...

Ni verkar haft kul iaf! thumbsup

Men vad är det för fel på tiderna? 1.08 som bäst, har vi inte haft tider på runt 0,52 som bäst tidigare? Körde ni inte A-sprinten, eller torkade det aldrig upp helt???


Det blev en annan bana med delar av A-sprinten så tiderna kan inte jämföras, kul kul att rallly

#50 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 08 September 2008 - 05:42 AM

Dagens tider:
Parentes betyder fotocellstyrd tidtagning, asterisk betyder konträff. Fuktigt i början av dagen och torrt mot slutet.
Snabbast idag (om jag läst rätt) var
Mikael (1.08.50/Speedster NA),
Christer (1.08.82/Honda s2000) och
Jarl (1.08.97/Speedster Turbo).


Grattis alla till alla lysande förbättringar (för det är väl mot sig själv man tävlar = )
Stort tack för en härlig dag, som vädermässigt ändå blev kanon till slut.

Jag har lagt upp (lite) bilder på: http://picasaweb.goo...eter/Lunda2008#

Vore spännande om Vincent fick ut lite GPS bilder från Driftboxen också.
Kanske någon liten film fråm Speedsterspeed P )

Ha det så gott så hörs vi

/Peter
:groupjump:


Bra bilder! Action....Intressant att se lastväxlingarna.
Ngn som vet var och hur jag kan lägga upp filmerna (inte klara än)?

#51 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 08 September 2008 - 06:45 AM

Det blev en alldeles för stressig helg för mig...

Ni verkar haft kul iaf! thumbsup

Men vad är det för fel på tiderna? 1.08 som bäst, har vi inte haft tider på runt 0,52 som bäst tidigare? Körde ni inte A-sprinten, eller torkade det aldrig upp helt???

Vi la en bana med start i den "hitre" änden på rakan och som efter några vida svängar övergick i A-sprintbanan, fr.o.m det diagonala konpartiet (övergången mellan A-sprintens två raka konpartier). Sen var det A-sprint ända bort till dess målgång men den ersatte vi med en ensam rundningskon i flygfältets ände (så vi fick sträcka ut lite). På tillbakavägen gick vi inte i A-sprinten utan la några vida svängar, sedan en lång raka där man kom upp i kanske 140-160, en tvär vänstersväng och sen in i samma koner som i starten fast nu åt andra hållet.

Vi utnyttjade hela banlängden från 90-graders anslutningen i hitre änden till avgränsningskonerna i bortre änden, och la in lite avsnitt där man fick gasa på lite mer (lite mer superstage-känsla).

Vi undrade vart du tagit vägen...med en WO hamnar man ganska långt ned i resultatlistan :poke:

#52 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 08 September 2008 - 11:35 AM

Det är kanske ngn som kommer att bli besviken då jag inte fick med alla bilarna på film. (Jag kontrollerade inte vem jag filmat) Nu har jag filmerna om tre-sex bilar löpande under dagen, i sex sekvenser och vet ungefär vem som körde under respektive sekvens. Nu är frågan vem som vill se film och isåfall hur skall den distribueras. Kvalitén på uppladdningen är ju inte imponerande och då en stor del av sekvenserna utgörs av filmning på långt håll är upplösning mer viktig en annars. Skall jag göra en DVD och distribuera, eller har ngn en ide hur....? Sekvenserna är i avi och är mellan 2GB och 3,5GB NU åker jag till Sviestad, regnar i Stockholm men det skall vara uppehåll i Linköping...

Edited by Speedsterspeed, 08 September 2008 - 11:36 AM.


#53 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 09 September 2008 - 10:27 AM

Hälsning från Christer: http://christer.tarn.../konbana080907/

#54 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 09 September 2008 - 10:38 AM

Hälsning från Christer: http://christer.tarn.../konbana080907/


Kul, tänk om det var så att jag hade 180 hk då skulle jag vara ännu gladare :rolleyes:

Vad ger insuget 10-15HK, vad tror ni? Insug och ingen precat är vad jag har
ändrat på bilen.

Nu är snart en DVD med MPG2 komp klar (för uppspelning i dvd-spelare), datorn jobbar just nu...

#55 krämbulle

krämbulle

    Member

  • Pip
  • 202 posts
  • Gender:Male
  • Location:Schweden

Posted 09 September 2008 - 10:56 AM

Hälsning från Christer: http://christer.tarn.../konbana080907/


Kanonsammanställning, förutom att jag (XUZ) åker på gatdäck då och inte på R som det står i listan. Kul att jämföra lite mellan R-däck och gatdäck. Som jag sa på plats, det verkar som man borde dela det i olika 'klasser', med eller utan R-däck!

Trevliga bilder också! Skoj att se!

Tacka Christer för ansträngningen!

//Johan

#56 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 09 September 2008 - 07:03 PM

ok, ni bad om det...
Lite kommentarer och förklaringar:
Röd - hastighet (skala i km/h i vänsterkant)
Blå - lateral acceleration (vänster-höger)
Grön - Longitudinell acceleration (gasa-bromsa)

- vändningen sker vid 800m, den laterala acceleration har några hack i sig, förmodligen tappade jag grepp i vändningen. Även den longitudinella ser misstänkt ut. 34.4 km/h försökte jag hålla i vändningen...
- accelerationen direkt efter vändning är bara 0.4g så jag borde nog provat att växla ned till ettan
- vmax 141.4 km/h
- bromsade aldrig bättre än ca 1g (med ABS) vilket får sägas vara uselt för en så lätt bil med R-däck
- accelererade som bäst 0.73g (på väg över mållinjen :rolleyes: )
- i den tajta A-sprintdelen ligger jag på drygt +- 1g lateral acceleration, men i de öppnare svängarna precis före mål har jag +-1.3g så förmodligen hade jag kunnat köra snabbare i A-sprinten om nu inte de mer plötsliga lastväxlingarna försvårar det för mycket.

Grafen är från min 1.13-runda.

Och ännu har jag inte analyserat spårvalen, tror jag skall roa mig med att jämföra mina med Stefans.


Kan man ställa ut konerna efter informationen du har på motsvarande position nästa gång?

#57 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 09 September 2008 - 08:50 PM

ok, ni bad om det...
Lite kommentarer och förklaringar:
Röd - hastighet (skala i km/h i vänsterkant)
Blå - lateral acceleration (vänster-höger)
Grön - Longitudinell acceleration (gasa-bromsa)

- vändningen sker vid 800m, den laterala acceleration har några hack i sig, förmodligen tappade jag grepp i vändningen. Även den longitudinella ser misstänkt ut. 34.4 km/h försökte jag hålla i vändningen...
- accelerationen direkt efter vändning är bara 0.4g så jag borde nog provat att växla ned till ettan
- vmax 141.4 km/h
- bromsade aldrig bättre än ca 1g (med ABS) vilket får sägas vara uselt för en så lätt bil med R-däck
- accelererade som bäst 0.73g (på väg över mållinjen :rolleyes: )
- i den tajta A-sprintdelen ligger jag på drygt +- 1g lateral acceleration, men i de öppnare svängarna precis före mål har jag +-1.3g så förmodligen hade jag kunnat köra snabbare i A-sprinten om nu inte de mer plötsliga lastväxlingarna försvårar det för mycket.

Grafen är från min 1.13-runda.

Och ännu har jag inte analyserat spårvalen, tror jag skall roa mig med att jämföra mina med Stefans.


Kan man ställa ut konerna efter informationen du har på motsvarande position nästa gång?

Nja. Jag har en logg över en massa longitud och latituder där jag kört men hur man översätter dem till verkligheten i praktiken kan man fundera på...Jag har ingen GPS som i sin display kan visa long/lat för den plats man befinner sig. Man skulle istället kunna mäta ut relativa avstånd mellan var konerna ungefär stod (jag har ju inte loggat var de står utan var jag kört) men då måste man ha väldigt långa måttband eller laseravståndsmätare när man försöker ställa ut konerna. Superstage t.ex. vet man hur den skall se ut, men att mäta ut avstånden ute på landningsbanan utan rätt verktyg är inte så lätt...

#58 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 10 September 2008 - 06:47 AM

ok, ni bad om det...
Lite kommentarer och förklaringar:
Röd - hastighet (skala i km/h i vänsterkant)
Blå - lateral acceleration (vänster-höger)
Grön - Longitudinell acceleration (gasa-bromsa)

- vändningen sker vid 800m, den laterala acceleration har några hack i sig, förmodligen tappade jag grepp i vändningen. Även den longitudinella ser misstänkt ut. 34.4 km/h försökte jag hålla i vändningen...
- accelerationen direkt efter vändning är bara 0.4g så jag borde nog provat att växla ned till ettan
- vmax 141.4 km/h
- bromsade aldrig bättre än ca 1g (med ABS) vilket får sägas vara uselt för en så lätt bil med R-däck
- accelererade som bäst 0.73g (på väg över mållinjen :rolleyes: )
- i den tajta A-sprintdelen ligger jag på drygt +- 1g lateral acceleration, men i de öppnare svängarna precis före mål har jag +-1.3g så förmodligen hade jag kunnat köra snabbare i A-sprinten om nu inte de mer plötsliga lastväxlingarna försvårar det för mycket.

Grafen är från min 1.13-runda.

Och ännu har jag inte analyserat spårvalen, tror jag skall roa mig med att jämföra mina med Stefans.


Kan man ställa ut konerna efter informationen du har på motsvarande position nästa gång?

Nja. Jag har en logg över en massa longitud och latituder där jag kört men hur man översätter dem till verkligheten i praktiken kan man fundera på...Jag har ingen GPS som i sin display kan visa long/lat för den plats man befinner sig. Man skulle istället kunna mäta ut relativa avstånd mellan var konerna ungefär stod (jag har ju inte loggat var de står utan var jag kört) men då måste man ha väldigt långa måttband eller laseravståndsmätare när man försöker ställa ut konerna. Superstage t.ex. vet man hur den skall se ut, men att mäta ut avstånden ute på landningsbanan utan rätt verktyg är inte så lätt...


Kan du lägga samman alla dina körningar till en graf för ett genomsnitt av max sidledes acceleration för en så exakt positionering av konerna som möjligt. Avståndet kan man läsa ut av din graf. Går det att lösa hur långt i sidled konerna stog som inte var en del av A-sprinten?
Det skulle vara roligt om det gick att placera ut banan igen, åtminstone om man har gjort uppdateringar i ett försök att optimera ännu mer.

#59 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 10 September 2008 - 12:30 PM

Nu finns en DVD att kopier om ngn vill ha.. B)

#60 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 10 September 2008 - 03:39 PM

Enklast är nog att fr.o.m. nästa gång märka upp var vi ställer konerna... Som sagt, man kan nog med hjälp av en utskrift av hur jag kört på ett ungefär få ut en karta över var konerna borde stå. Det luriga är att även om man har kartan mäta ut avstånden i verkligheten om man inte har lantmäteriverktyg...




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users