Konbana Lunda 7 Sept
#41
Posted 07 September 2008 - 05:39 PM
#42
Posted 07 September 2008 - 06:15 PM
Edited by slimvince, 07 September 2008 - 06:27 PM.
#43
Posted 07 September 2008 - 06:52 PM
Dagens tider:
Parentes betyder fotocellstyrd tidtagning, asterisk betyder konträff. Fuktigt i början av dagen och torrt mot slutet.
Snabbast idag (om jag läst rätt) var
Mikael (1.08.50/Speedster NA),
Christer (1.08.82/Honda s2000) och
Jarl (1.08.97/Speedster Turbo).
Grattis alla till alla lysande förbättringar (för det är väl mot sig själv man tävlar = )
Stort tack för en härlig dag, som vädermässigt ändå blev kanon till slut.
Jag har lagt upp (lite) bilder på: http://picasaweb.goo...eter/Lunda2008#
Vore spännande om Vincent fick ut lite GPS bilder från Driftboxen också.
Kanske någon liten film fråm Speedsterspeed P )
Ha det så gott så hörs vi
/Peter
#44
Posted 07 September 2008 - 06:56 PM
#45
Posted 07 September 2008 - 07:05 PM
#46
Posted 07 September 2008 - 08:32 PM
#47
Posted 07 September 2008 - 08:51 PM
Edited by slimvince, 07 September 2008 - 08:56 PM.
#48
Posted 07 September 2008 - 11:37 PM
Edited by meldert, 07 September 2008 - 11:37 PM.
#49
Posted 08 September 2008 - 05:25 AM
Det blev en alldeles för stressig helg för mig...
Ni verkar haft kul iaf!
Men vad är det för fel på tiderna? 1.08 som bäst, har vi inte haft tider på runt 0,52 som bäst tidigare? Körde ni inte A-sprinten, eller torkade det aldrig upp helt???
Det blev en annan bana med delar av A-sprinten så tiderna kan inte jämföras, kul kul att
#50
Posted 08 September 2008 - 05:42 AM
Dagens tider:
Parentes betyder fotocellstyrd tidtagning, asterisk betyder konträff. Fuktigt i början av dagen och torrt mot slutet.
Snabbast idag (om jag läst rätt) var
Mikael (1.08.50/Speedster NA),
Christer (1.08.82/Honda s2000) och
Jarl (1.08.97/Speedster Turbo).
Grattis alla till alla lysande förbättringar (för det är väl mot sig själv man tävlar = )
Stort tack för en härlig dag, som vädermässigt ändå blev kanon till slut.
Jag har lagt upp (lite) bilder på: http://picasaweb.goo...eter/Lunda2008#
Vore spännande om Vincent fick ut lite GPS bilder från Driftboxen också.
Kanske någon liten film fråm Speedsterspeed P )
Ha det så gott så hörs vi
/Peter
Bra bilder! Action....Intressant att se lastväxlingarna.
Ngn som vet var och hur jag kan lägga upp filmerna (inte klara än)?
#51
Posted 08 September 2008 - 06:45 AM
Vi la en bana med start i den "hitre" änden på rakan och som efter några vida svängar övergick i A-sprintbanan, fr.o.m det diagonala konpartiet (övergången mellan A-sprintens två raka konpartier). Sen var det A-sprint ända bort till dess målgång men den ersatte vi med en ensam rundningskon i flygfältets ände (så vi fick sträcka ut lite). På tillbakavägen gick vi inte i A-sprinten utan la några vida svängar, sedan en lång raka där man kom upp i kanske 140-160, en tvär vänstersväng och sen in i samma koner som i starten fast nu åt andra hållet.Det blev en alldeles för stressig helg för mig...
Ni verkar haft kul iaf!
Men vad är det för fel på tiderna? 1.08 som bäst, har vi inte haft tider på runt 0,52 som bäst tidigare? Körde ni inte A-sprinten, eller torkade det aldrig upp helt???
Vi utnyttjade hela banlängden från 90-graders anslutningen i hitre änden till avgränsningskonerna i bortre änden, och la in lite avsnitt där man fick gasa på lite mer (lite mer superstage-känsla).
Vi undrade vart du tagit vägen...med en WO hamnar man ganska långt ned i resultatlistan
#52
Posted 08 September 2008 - 11:35 AM
Edited by Speedsterspeed, 08 September 2008 - 11:36 AM.
#53
Posted 09 September 2008 - 10:27 AM
#54
Posted 09 September 2008 - 10:38 AM
Hälsning från Christer: http://christer.tarn.../konbana080907/
Kul, tänk om det var så att jag hade 180 hk då skulle jag vara ännu gladare
Vad ger insuget 10-15HK, vad tror ni? Insug och ingen precat är vad jag har
ändrat på bilen.
Nu är snart en DVD med MPG2 komp klar (för uppspelning i dvd-spelare), datorn jobbar just nu...
#55
Posted 09 September 2008 - 10:56 AM
Hälsning från Christer: http://christer.tarn.../konbana080907/
Kanonsammanställning, förutom att jag (XUZ) åker på gatdäck då och inte på R som det står i listan. Kul att jämföra lite mellan R-däck och gatdäck. Som jag sa på plats, det verkar som man borde dela det i olika 'klasser', med eller utan R-däck!
Trevliga bilder också! Skoj att se!
Tacka Christer för ansträngningen!
//Johan
#56
Posted 09 September 2008 - 07:03 PM
ok, ni bad om det...
Lite kommentarer och förklaringar:
Röd - hastighet (skala i km/h i vänsterkant)
Blå - lateral acceleration (vänster-höger)
Grön - Longitudinell acceleration (gasa-bromsa)
- vändningen sker vid 800m, den laterala acceleration har några hack i sig, förmodligen tappade jag grepp i vändningen. Även den longitudinella ser misstänkt ut. 34.4 km/h försökte jag hålla i vändningen...
- accelerationen direkt efter vändning är bara 0.4g så jag borde nog provat att växla ned till ettan
- vmax 141.4 km/h
- bromsade aldrig bättre än ca 1g (med ABS) vilket får sägas vara uselt för en så lätt bil med R-däck
- accelererade som bäst 0.73g (på väg över mållinjen )
- i den tajta A-sprintdelen ligger jag på drygt +- 1g lateral acceleration, men i de öppnare svängarna precis före mål har jag +-1.3g så förmodligen hade jag kunnat köra snabbare i A-sprinten om nu inte de mer plötsliga lastväxlingarna försvårar det för mycket.
Grafen är från min 1.13-runda.
Och ännu har jag inte analyserat spårvalen, tror jag skall roa mig med att jämföra mina med Stefans.
Kan man ställa ut konerna efter informationen du har på motsvarande position nästa gång?
#57
Posted 09 September 2008 - 08:50 PM
Nja. Jag har en logg över en massa longitud och latituder där jag kört men hur man översätter dem till verkligheten i praktiken kan man fundera på...Jag har ingen GPS som i sin display kan visa long/lat för den plats man befinner sig. Man skulle istället kunna mäta ut relativa avstånd mellan var konerna ungefär stod (jag har ju inte loggat var de står utan var jag kört) men då måste man ha väldigt långa måttband eller laseravståndsmätare när man försöker ställa ut konerna. Superstage t.ex. vet man hur den skall se ut, men att mäta ut avstånden ute på landningsbanan utan rätt verktyg är inte så lätt...ok, ni bad om det...
Lite kommentarer och förklaringar:
Röd - hastighet (skala i km/h i vänsterkant)
Blå - lateral acceleration (vänster-höger)
Grön - Longitudinell acceleration (gasa-bromsa)
- vändningen sker vid 800m, den laterala acceleration har några hack i sig, förmodligen tappade jag grepp i vändningen. Även den longitudinella ser misstänkt ut. 34.4 km/h försökte jag hålla i vändningen...
- accelerationen direkt efter vändning är bara 0.4g så jag borde nog provat att växla ned till ettan
- vmax 141.4 km/h
- bromsade aldrig bättre än ca 1g (med ABS) vilket får sägas vara uselt för en så lätt bil med R-däck
- accelererade som bäst 0.73g (på väg över mållinjen )
- i den tajta A-sprintdelen ligger jag på drygt +- 1g lateral acceleration, men i de öppnare svängarna precis före mål har jag +-1.3g så förmodligen hade jag kunnat köra snabbare i A-sprinten om nu inte de mer plötsliga lastväxlingarna försvårar det för mycket.
Grafen är från min 1.13-runda.
Och ännu har jag inte analyserat spårvalen, tror jag skall roa mig med att jämföra mina med Stefans.
Kan man ställa ut konerna efter informationen du har på motsvarande position nästa gång?
#58
Posted 10 September 2008 - 06:47 AM
Nja. Jag har en logg över en massa longitud och latituder där jag kört men hur man översätter dem till verkligheten i praktiken kan man fundera på...Jag har ingen GPS som i sin display kan visa long/lat för den plats man befinner sig. Man skulle istället kunna mäta ut relativa avstånd mellan var konerna ungefär stod (jag har ju inte loggat var de står utan var jag kört) men då måste man ha väldigt långa måttband eller laseravståndsmätare när man försöker ställa ut konerna. Superstage t.ex. vet man hur den skall se ut, men att mäta ut avstånden ute på landningsbanan utan rätt verktyg är inte så lätt...ok, ni bad om det...
Lite kommentarer och förklaringar:
Röd - hastighet (skala i km/h i vänsterkant)
Blå - lateral acceleration (vänster-höger)
Grön - Longitudinell acceleration (gasa-bromsa)
- vändningen sker vid 800m, den laterala acceleration har några hack i sig, förmodligen tappade jag grepp i vändningen. Även den longitudinella ser misstänkt ut. 34.4 km/h försökte jag hålla i vändningen...
- accelerationen direkt efter vändning är bara 0.4g så jag borde nog provat att växla ned till ettan
- vmax 141.4 km/h
- bromsade aldrig bättre än ca 1g (med ABS) vilket får sägas vara uselt för en så lätt bil med R-däck
- accelererade som bäst 0.73g (på väg över mållinjen )
- i den tajta A-sprintdelen ligger jag på drygt +- 1g lateral acceleration, men i de öppnare svängarna precis före mål har jag +-1.3g så förmodligen hade jag kunnat köra snabbare i A-sprinten om nu inte de mer plötsliga lastväxlingarna försvårar det för mycket.
Grafen är från min 1.13-runda.
Och ännu har jag inte analyserat spårvalen, tror jag skall roa mig med att jämföra mina med Stefans.
Kan man ställa ut konerna efter informationen du har på motsvarande position nästa gång?
Kan du lägga samman alla dina körningar till en graf för ett genomsnitt av max sidledes acceleration för en så exakt positionering av konerna som möjligt. Avståndet kan man läsa ut av din graf. Går det att lösa hur långt i sidled konerna stog som inte var en del av A-sprinten?
Det skulle vara roligt om det gick att placera ut banan igen, åtminstone om man har gjort uppdateringar i ett försök att optimera ännu mer.
#59
Posted 10 September 2008 - 12:30 PM
#60
Posted 10 September 2008 - 03:39 PM
0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users