Kompressormatning Gds
#1
Posted 01 December 2011 - 07:29 PM
Efter 7 års ägande så infann sig en väldig lust efter mer effekt.
Så jag fick hem en sådan här i somras.
Tillsammans med en sådan här
Det kommer att bli en massa budgetlösningar för att få det så billigt som möjligt.
Behöver uppmuntran och hjälp för att ro iland detta i vinter.
Stay tuned pojkar.
#2
Posted 01 December 2011 - 08:03 PM
#3
Posted 02 December 2011 - 06:05 AM
Jag köpte en sådan här istället för den dyra varianten som finns.
Jag kör inte så hårt.
Pojkarna på jobbet har hjälpt mig göra den här tanken.
Alldeles själv har jag gjort den här.
Den sitter på plats här.
Notera kabelhärvan. Bilen är dock provstartad med ECU:n på den platsen med förlängda kablar och allt.
Jag kapade och förlängde en kabel åt gången.
#4
Posted 02 December 2011 - 11:25 AM
#5
Posted 02 December 2011 - 04:09 PM
#6
Posted 09 December 2011 - 06:23 AM
Edited by OneYet, 09 December 2011 - 06:24 AM.
#7
Posted 09 December 2011 - 06:24 AM
#8
Posted 10 December 2011 - 05:38 AM
#9
Posted 11 December 2011 - 01:04 PM
Edited by OneYet, 11 December 2011 - 01:05 PM.
#10
Posted 11 December 2011 - 10:30 PM
Fast då Smiley i Holland bänkade sin Opel med en basmapp så gav den 260 hk i alla fall. Så kanske ändå....
256 with the old basemap, that still allows up to 6800 rpm, and a full 2.5" tullet system.
No clue on the rest of the post, as my swedish is not that good.
#11
Posted 12 December 2011 - 05:17 AM
Fast då Smiley i Holland bänkade sin Opel med en basmapp så gav den 260 hk i alla fall. Så kanske ändå....
256 with the old basemap, that still allows up to 6800 rpm, and a full 2.5" tullet system.
No clue on the rest of the post, as my swedish is not that good.
Hi there Smiley!
Nice to see you in here.
I really think that you should work a little more on your swedish as it would be easier for me to have somebody to ask all my questions to in that language.
My converision is slowly getting on and in this thread I am mostly complaining about how hard it is.
But I wouldn't have got this far without your and mr Exmantaa's help and inspiration, that's for sure.
#12
Posted 12 December 2011 - 09:21 AM
Good luck with the rest of the conversion
It is totally worth it. Completely transforms the car. Performance finally matches the looks when fiinished.
#13
Posted 17 December 2011 - 09:30 PM
#14
Posted 18 December 2011 - 08:48 AM
Är det tänkt att det skall bli en gatlegal konvertering? Har nämligen funderingar på detta också men det blir alltid snack om vad som måste bytas för att det skall gå och rega om.
Sen är det alltid roligt med info om inköpsplatser mm på delarna till oss som inte orkar leta runt....
Nix, tyvärr. Jag har besiktning i okt, nov så jag räknar helt kallt med att offra en eller två kvällar på att plocka bort kompressorn, besiktiga bilen, ställa av den och återmontera allt under vintern.
Grejerna har jag köpt via ebay och courtenay sport.
#15
Posted 22 December 2011 - 08:35 PM
#16
Posted 22 December 2011 - 08:45 PM
Lycka till med ditt bygge. Jag har gjort samma resa så jag vet hur mycke mek det är.
Jag har fått ut 273hk ur min Speedster inte så illa:)
Jamenjamenjamen. Sitt inte där och tryck på detta. :-)
Bilder info och lite tips tack.
Hur har du löst besiktningsfrågan?
273 hk!! Klarar motorn mycket mer än 260 egentligen? Har du gjort något mer än den "vanliga" steg 2 för att hitta alla dessa hästar?
Intryck efter trimningen, hur känns den?
Bered dig på frågor.
#17
Posted 22 December 2011 - 08:59 PM
#18
Posted 22 December 2011 - 09:55 PM
#19
Posted 22 December 2011 - 11:10 PM
#20
Posted 23 December 2011 - 03:36 PM
Upp till 330 hk med orginal grejer funkar ju i 2.0 vill man högre så är det smidda kolvar som gäller.
Då kan du komma upp i 400-450 men fodren börjar ligga risigt till. Så vill man gå högre än det
så gäller det stålfoder.
Men som sagt har kört 400 hk i min i år med enbart smidda kolvar samt hårdare ventilfjädrar för att kunna varva mer,
varvstopp ligger nu på 8000 rpm.
Men som sagt nästa säsong blir det riktigt foder, smida stakar och kolvar. Så får väl gå över 500hk gränsen i alla fall.
Besikningen kan du glömma men oss emellan så är det inte många besiktning män/kvinnor som vet något om våra bilar. Jag har gjort en plåt som jag sätter över kompressorn när jag skall besiktiga och säger att det är skydd om det skulle regna.
Max effekt för våran motor är 280 max 290 över det är inte att rekommendera, då sticker stakarna iväg inte bra.
Jag har nog gjort alla mods som man kan göra. Har köpt Civincos piggy back fungerar kanon.
Första gången som vi tryckte gasen i botten efter att Civinco lagt rätt mapning så fick jag byta kallingar :) säger det mästa
0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users