Jump to content


Photo

Kompressormatning Gds


  • Please log in to reply
123 replies to this topic

#1 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 01 December 2011 - 07:29 PM

Tänkte försöka dokumentera mitt försök till tvångsmatning av Opeln.
Efter 7 års ägande så infann sig en väldig lust efter mer effekt.
Så jag fick hem en sådan här i somras.
Posted Image

Tillsammans med en sådan här
Posted Image

Det kommer att bli en massa budgetlösningar för att få det så billigt som möjligt.
Behöver uppmuntran och hjälp för att ro iland detta i vinter.
Stay tuned pojkar.

#2 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 01 December 2011 - 08:03 PM

Hej, kommer att följa detta och ge dig lite thumbsup och :groupjump: och kanske nga :jump: :D

#3 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 02 December 2011 - 06:05 AM

Lite fler delar.
Jag köpte en sådan här istället för den dyra varianten som finns.
Jag kör inte så hårt.
Posted Image

Pojkarna på jobbet har hjälpt mig göra den här tanken.

Posted Image

Alldeles själv har jag gjort den här.

Posted Image

Den sitter på plats här.
Notera kabelhärvan. Bilen är dock provstartad med ECU:n på den platsen med förlängda kablar och allt.
Jag kapade och förlängde en kabel åt gången.

Posted Image

#4 Gilgamesh

Gilgamesh

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 987 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Women

Posted 02 December 2011 - 11:25 AM

kommer följa detta med nöje. alltid kul med fler bilar med högre effekt! svår fråga kanske men hur många hästar siktar du på? lycka till!

#5 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 02 December 2011 - 04:09 PM

Tja jag vet inte riktigt. Killarna som kan åka till Courtenay och finjustera mappen kan ju få ut ca 260 hk. Vad kan då en mappning som är lite säkert lagd men ändå med en del erfarenhet ge? 240 hk kanske? Fast då Smiley i Holland bänkade sin Opel med en basmapp så gav den 260 hk i alla fall. Så kanske ändå....

#6 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 09 December 2011 - 06:23 AM

Dubbelpost

Edited by OneYet, 09 December 2011 - 06:24 AM.


#7 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 09 December 2011 - 06:24 AM

Rapport från en mekkväll med Fredrik. Skall ikväll byta till mina nya spridare och provstarta är planen. De gamla spridarna sitter med ett u-format clips. Bort med dem. Får med visst besvär ut de gamla spridarna. Dit med de nya. På med den nya modellen av el-kontakter som jag lött dit. Montera tillbaks bränslebryggan med spridare och skruva tillbaks bränsleledningarna. 20 minuters mekning hittills. Koppla in batteriet. Provstarta. Bilen startar inte. Sitter och funderar en stund med paniken liggande på lur i bakhuvudet. Just det. Jag monterade tillbaks all el väldigt fint och provstartade för ett par veckor sedan men tog sedan bort en av styrboxens kontakter för att kolla en alternativ placering lite längre bort. Mycket riktigt, enbart en av de stora multikablarna till styrboxen sitter på plats. Har jag förstört nåt elektroniskt nu? Svettas. Sätter tillbaks kontakten, provstartar. Bilen startar. På tre cylindrar. Ställer mig och tittar på motorrummet. Drar i lite kablar på måfå. Kontakten till spridaren på treans cylinder är loss. Suck. Mitt självförtroende är inte på topp just nu. För att få dit den eländans kontakten får jag lossa hela bränslebryggan och lyfta på paketet lite grand. Klickar dit kontakten. Provstartar. Bilen startar på tre cylindrar. Drar i lite kablar i motorrummet. Kontakten till treans spridare är loss igen!! Lossar bränslebryggan, trycker dit kontakten och skruvar tillbaks bryggan under nogsam bevakning. Märker då att när spridaren pressas nedåt av bryggan så fastnar kontakten i något och dras då sakta men säkert ur spridaren. Om jag vrider på spridaren då? Icke. De gamla spridarna kunde roteras med clipsen på plats. När jag roterar den nya sorten så vill clipset pressas bort. Jaja, jag provstartar utan clips då tänker jag och tar bort clipset. Plopp! säger det då bränsletrycket trycker ut spridaren och det sprutar ut bensin. Torka, torka, torka, torka. Tillbaks med allt på plats utom det där clipset och med spridaren 45 graden vriden. Nu startar bilen på alla fyra cylindrar till slut. Varför utsätter jag mig för sådant här? En fråga till slut. Behövs de där clipsen egentligen? De gamla spridarna var ju vridbara även med clips på plats. Allt de gör är att hålla spridarna på plats under monteringen tror jag.

#8 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 10 December 2011 - 05:38 AM

Jag känner igen mig i din beskrivning, ibland är det svårare än annars :-) När man genomför en förändring som du gör och man inte har gjort ngt liknande är det naturligt att man stöter på utmaningar som det inte finns svar på med än gång. Jag tycker det ser ut och låter som det faktiskt går bra för dig thumbsup. Det är trots allt en stund kvar till nästa säsong ;) . Angående spridarna så tror jag att clipsen inte behövs då spridarna sitter på plats under tryck genom att "spridarröret" i sin tur har skruvats fast i toppen. Kommer spridarna sitta på samma plats när kompressorn är monterad?

#9 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 11 December 2011 - 01:04 PM

Efter en fredagskväll i garaget så har jag följande succéhistoria att förtälja. Jag har en cirkulationspump som antagligen kommer att fungera. Dvs, Jag har dragit fram strömmen till den. Detta innebar att jag för första gången fick koppla in ett relä på frihand. Det gick bra. Inte en enda säkring gick. 8) Jag har även fått dit den där tanken jag har skrutit om förut. Jag har inte skruvat fast den än men den har kommit ned på rätt ställe. Det var inte helt enkelt. Jag har även börjat tejpa ihop kabelhärvan så att den ser lite med civiliserad ut. Det börjar bli dags för nästa fas. Sätta dit den nya kylaren i fronten och dra slangar till motorrummet. Det ironiska är att förra året när jag bytte kylare så tänkte jag för mig själv: Vad skönt, nu kommer jag nog aldrig behöva skruva bort den här fronten igen.... Och ja, spridarna sitter där de ska sitta. Så då kör jag vidare med gott mod.

Edited by OneYet, 11 December 2011 - 01:05 PM.


#10 smiley

smiley

    Thetan level 15

  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 10,427 posts
  • Gender:Male
  • Location:Netherlands

Posted 11 December 2011 - 10:30 PM

Fast då Smiley i Holland bänkade sin Opel med en basmapp så gav den 260 hk i alla fall. Så kanske ändå....


256 with the old basemap, that still allows up to 6800 rpm, and a full 2.5" tullet system.
No clue on the rest of the post, as my swedish is not that good.

#11 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 12 December 2011 - 05:17 AM


Fast då Smiley i Holland bänkade sin Opel med en basmapp så gav den 260 hk i alla fall. Så kanske ändå....


256 with the old basemap, that still allows up to 6800 rpm, and a full 2.5" tullet system.
No clue on the rest of the post, as my swedish is not that good.


Hi there Smiley!
Nice to see you in here.
I really think that you should work a little more on your swedish as it would be easier for me to have somebody to ask all my questions to in that language. :happy:
My converision is slowly getting on and in this thread I am mostly complaining about how hard it is. :blush:
But I wouldn't have got this far without your and mr Exmantaa's help and inspiration, that's for sure.

#12 smiley

smiley

    Thetan level 15

  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 10,427 posts
  • Gender:Male
  • Location:Netherlands

Posted 12 December 2011 - 09:21 AM

Good luck with the rest of the conversion thumbsup
It is totally worth it. Completely transforms the car. Performance finally matches the looks when fiinished.



#13 Takaie

Takaie

    Newbie

  • 3 posts

Posted 17 December 2011 - 09:30 PM

Är det tänkt att det skall bli en gatlegal konvertering? Har nämligen funderingar på detta också men det blir alltid snack om vad som måste bytas för att det skall gå och rega om. Sen är det alltid roligt med info om inköpsplatser mm på delarna till oss som inte orkar leta runt....

#14 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 18 December 2011 - 08:48 AM

Är det tänkt att det skall bli en gatlegal konvertering? Har nämligen funderingar på detta också men det blir alltid snack om vad som måste bytas för att det skall gå och rega om.

Sen är det alltid roligt med info om inköpsplatser mm på delarna till oss som inte orkar leta runt....


Nix, tyvärr. Jag har besiktning i okt, nov så jag räknar helt kallt med att offra en eller två kvällar på att plocka bort kompressorn, besiktiga bilen, ställa av den och återmontera allt under vintern.
Grejerna har jag köpt via ebay och courtenay sport.

#15 Matham

Matham

    Member

  • Pip
  • 35 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lindome

Posted 22 December 2011 - 08:35 PM

Lycka till med ditt bygge. Jag har gjort samma resa så jag vet hur mycke mek det är. Jag har fått ut 273hk ur min Speedster inte så illa:)

#16 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 22 December 2011 - 08:45 PM

Lycka till med ditt bygge. Jag har gjort samma resa så jag vet hur mycke mek det är.
Jag har fått ut 273hk ur min Speedster inte så illa:)


Jamenjamenjamen. Sitt inte där och tryck på detta. :-)
Bilder info och lite tips tack.
Hur har du löst besiktningsfrågan?
273 hk!! Klarar motorn mycket mer än 260 egentligen? Har du gjort något mer än den "vanliga" steg 2 för att hitta alla dessa hästar?
Intryck efter trimningen, hur känns den?
Bered dig på frågor. :happy:

#17 Matham

Matham

    Member

  • Pip
  • 35 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lindome

Posted 22 December 2011 - 08:59 PM

Besikningen kan du glömma men oss emellan så är det inte många besiktning män/kvinnor som vet något om våra bilar. Jag har gjort en plåt som jag sätter över kompressorn när jag skall besiktiga och säger att det är skydd om det skulle regna. Max effekt för våran motor är 280 max 290 över det är inte att rekommendera, då sticker stakarna iväg inte bra. Jag har nog gjort alla mods som man kan göra. Har köpt Civincos piggy back fungerar kanon. Första gången som vi tryckte gasen i botten efter att Civinco lagt rätt mapning så fick jag byta kallingar :):):) säger det mästa

#18 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 22 December 2011 - 09:55 PM

Jag googlade Civinco så fort jag kunde. Hmmm, jag hade ju tänkt skicka över ECU:n till Courtenay för omprogrammering. Detta är alltså ett alternativ. Själv har jag bytt grenrör till ett Tullet och resten till ett Milltek (tyvärr ett NA-system som nog är lite för litet) annars har jag inte gjort nåt. Jag har även köpt ett stort plastlock till motorkåpa för att dölja kompressorn men vet inte riktigt om jag vågar åka in och chansa i alla fall.

#19 Gilgamesh

Gilgamesh

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 987 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Women

Posted 22 December 2011 - 11:10 PM

öppnar de ens motorluckan vid besiktningen? aldrig hänt mig iaf, dock inte varit på besiktning med min Speedster ännu... jag hade chansat, täckt över den med någon kåpa eller liknade :)

#20 Fredrik Johansson

Fredrik Johansson

    Member

  • Pip
  • 85 posts
  • Gender:Male
  • Location:Trollhättan

Posted 23 December 2011 - 03:36 PM

Är 2.2 liters motorn i L850 familjen så mycket sämre än 2.0?
Upp till 330 hk med orginal grejer funkar ju i 2.0 vill man högre så är det smidda kolvar som gäller.
Då kan du komma upp i 400-450 men fodren börjar ligga risigt till. Så vill man gå högre än det
så gäller det stålfoder.
Men som sagt har kört 400 hk i min i år med enbart smidda kolvar samt hårdare ventilfjädrar för att kunna varva mer,
varvstopp ligger nu på 8000 rpm.
Men som sagt nästa säsong blir det riktigt foder, smida stakar och kolvar. Så får väl gå över 500hk gränsen i alla fall. :D

Besikningen kan du glömma men oss emellan så är det inte många besiktning män/kvinnor som vet något om våra bilar. Jag har gjort en plåt som jag sätter över kompressorn när jag skall besiktiga och säger att det är skydd om det skulle regna.
Max effekt för våran motor är 280 max 290 över det är inte att rekommendera, då sticker stakarna iväg inte bra.
Jag har nog gjort alla mods som man kan göra. Har köpt Civincos piggy back fungerar kanon.
Första gången som vi tryckte gasen i botten efter att Civinco lagt rätt mapning så fick jag byta kallingar :):) :) säger det mästa






0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users