Jump to content


Photo

Kompressormatning Gds


  • Please log in to reply
123 replies to this topic

#41 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 16 January 2012 - 08:01 PM

Ja, så är det säkert, då lär det väl funka... Jag ska inte komma här och va petig nåt mer... ;)


Jo, gör gärna det. Det alltid trevligt att höra av dig och bara för att jag nästan visste vad jag gjorde den här gången så kan en kritisk fråga förhindra en fatalt misstag nästa gång.

#42 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 19 January 2012 - 06:25 AM

Så här ser oljefiltermonteringen ut på Opel Speedster.

Posted Image

Förraförra året hade jag dragit åt locket (12) för hårt och då följde oljefilterhuset (13) med upp när jag skulle byta filter.

Posted Image

Suck.
Jag åkte bort med bilen till Holmgrens som ju skall vara Opelspecialister. "Tyvär har vi inget specialverktyg att dra åt huset med men det löser vi ändå"
Det blev tätt och fint men när jag skulle byta filter nu i år så händer samma sak igen. Locket är fruktansvärt hårt åtdraget och huset följde med upp.
Kunde sära på de bägge genom att använda svarv, fil och en väldig massa kraft.
Nu ville jag göra det hela rätt.
Jag klurade en stund och med hjälp av Robert på jobbet, som är en riktig klippa, så kom vi på det här verktyget.


Posted Image

Ta reda på rätt åtdragningsmoment (120Nm) och dra åt.
Det fungerade!!
Nu skall jag bara fixa en liten momentnyckel så att jag aldrig drar åt locket hårdare än avsett (25Nm) så skall det nog fungera i framtiden.

Edited by OneYet, 19 January 2012 - 06:27 AM.


#43 error

error

    Super Member

  • PipPip
  • 372 posts
  • Gender:Male
  • Location:Fagersta, Sweden

Posted 19 January 2012 - 11:08 PM

Lysande lösning på oljefilter huset! Jag hade samma problem med min vx220 som jag lyckats få tät igen. Hur har ni tillverkat verktyget? Vattenskurna delar staplade på varandra?

#44 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 20 January 2012 - 05:57 AM

Lysande lösning på oljefilter huset! Jag hade samma problem med min vx220 som jag lyckats få tät igen.

Hur har ni tillverkat verktyget? Vattenskurna delar staplade på varandra?


Japp. Fast laserskurna. Slipade till vinkeln på tänderna på frihand.

#45 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 21 January 2012 - 12:05 PM

En fråga från en nervös Speedstermekare. Jag är ju tvungen att böja bränslerören för att få undan dem från drivremmen. Har då gjort som så att jag lossade muttrarna som håller fast rören mot bränslebryggan och lät rören vara kvar där lite halvlösa och böjde och bände i dem tills jag var nöjd. När jag nu skulle dra fast allt igen så får jag inte nån riktig feeling för anslutningarna in i bryggan. De är liksom leasösa. Var de det förut med? Har jag haft sönder något? Vad kan jag i så fall göra för att reparera det?

#46 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 21 January 2012 - 05:56 PM

De skall vara fixerade. Tror du skulle valt att låta dem varit fastskruvade när du började forma dem. Min först tanke är att du bör lösgöra dem för att se om du har deformerat ändarna. Om så är fallet tror jag att du kan fixa det. Verkar gå bra för dig thumbsup

#47 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 21 January 2012 - 08:24 PM

De skall vara fixerade. Tror du skulle valt att låta dem varit fastskruvade när du började forma dem.
Min först tanke är att du bör lösgöra dem för att se om du har deformerat ändarna. Om så är fallet tror jag
att du kan fixa det. Verkar gå bra för dig thumbsup


Jag har tittat på rören och JAG ser inget fel på dem. Hur ser tätningen nedåt motorn ut egentligen? Jag har ingen erfarenhet her det skall se ut där heller.
Jag tyckte det gick bra för mig tills allt började krångla den här veckan....
Hur går det för dig och Peter då?

#48 Gilgamesh

Gilgamesh

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 987 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Women

Posted 21 January 2012 - 09:48 PM

sist jag pratade med Peter (någon vecka sedan) så hade han inte påbörjat kompressor bygget ännu, massa fix med huset osv om jag minns rätt :D

#49 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 22 January 2012 - 08:16 AM


De skall vara fixerade. Tror du skulle valt att låta dem varit fastskruvade när du började forma dem.
Min först tanke är att du bör lösgöra dem för att se om du har deformerat ändarna. Om så är fallet tror jag
att du kan fixa det. Verkar gå bra för dig thumbsup


Jag har tittat på rören och JAG ser inget fel på dem. Hur ser tätningen nedåt motorn ut egentligen? Jag har ingen erfarenhet her det skall se ut där heller.
Jag tyckte det gick bra för mig tills allt började krångla den här veckan....
Hur går det för dig och Peter då?


Peter har fullt upp med annat och kan inte ta sig an bilen just nu...
Tätningen tror jag utgörs av att en del av röret är format till en fläns. Ovanför den sitter muttern och trycker ner röret i anslutningen. Det är väl anslutningen till bränsleröret som injektorerna sitter i som vi pratar om? När jag sitter och skriver känns det som jag känner igen det du beskriver. Är det så att du har fått felgänga eller har smuts i gängan? Hmm, har du dragit hårt nog? Tror att jag tog i lite extra när jag drog muttrarna men kommer inte ihåg riktigt. Min erfarenhet är att det alltid är med- och motvind. Bara håll igång så är du snart klar :)

#50 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 22 January 2012 - 09:41 AM

Japp, det är det stället vi pratar om. Ingen smuts och jag har dragit åt rejält. Jag tror att jag har deformerat tätningen nedåt motorn genom att gojsa runt med rörändan lös. Engelsmännen hävdar att det är helt normalt och att tätningen skall börja funka igen när den får tryck på sig. Hoppas de har rätt. Annars så går det långsamt men säkert framåt. Jag har ingen panik ännu. Det är ju ingen avancerad mekning utan baa en massa arbete.

Edited by OneYet, 22 January 2012 - 09:41 AM.


#51 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 10 February 2012 - 01:45 PM

Jag ligger lite efter med rapporteringen men kan i alla fall avslöja att igår så startade bilen. :tt: Nu luktar det avgaser i hela källaren på huset......

#52 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 10 February 2012 - 06:47 PM

Härligt :groupjump:

#53 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 11 March 2012 - 06:50 PM

Nu har jag provkört ett par mil i solskenet. Vid 4500 rpm så låter det som om någon slipar en kniv bakom nacken på mig och då bär det iväg. Inte nåt alldeles våldsamt som jag var lite rädd för ett tag utan det känns ungefär som att så här borde bilen varit original. Det kommer att bli en rolig sommar. Om jag får behålla körkortet.......

#54 Mozen

Mozen

    Member

  • Pip
  • 120 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gothenburg, Sweden
  • Interests:Cars, music, photo etc.

Posted 11 March 2012 - 06:59 PM

Nu har jag provkört ett par mil i solskenet.
Vid 4500 rpm så låter det som om någon slipar en kniv bakom nacken på mig och då bär det iväg.
Inte nåt alldeles våldsamt som jag var lite rädd för ett tag utan det känns ungefär som att så här borde bilen varit original.

Det kommer att bli en rolig sommar.


Om jag får behålla körkortet.......


Stort grattis! Ta det lugnt i början så vi slipper se en avskrivning. :)

#55 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 11 March 2012 - 09:04 PM

Härligt! Grattis!!

#56 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 24 March 2012 - 05:30 PM

Om någon av er mot förmodan kommer att gå på Custom motorshow på Elmia i Jönköping i påsk så kan ni svänga förbi attitude motorclubs monter och ta en titt på konverteringen där.

#57 motorzon

motorzon

    Member

  • Pip
  • 144 posts

Posted 10 April 2012 - 03:30 PM

Något som vore kul att se är en kostnadskalkyl

#58 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 12 April 2012 - 04:49 AM

Något som vore kul att se är en kostnadskalkyl


Nja!
Jag har lärt mig att aldrig göra kalkyler och aldrig spara några kvitton.....
Men jag är rätt säker på att jag har hamnat på rätt sida 20".

#59 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 08 December 2012 - 05:57 PM

Idag så började vintermeket.
Jag tog bort mitt nya fina "sportluftfilter" från Courtenay.
Så här såg insugsröret ut!!
Posted Image

Det skall det väl inte göra?
Så ett av vinterns projekt blir att få in den här stora burken i det där lilla utrymmet bakom expansionstanken.
Posted Image

#60 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 09 December 2012 - 07:24 AM

Hur skall det gå till :) Väldigt illustrativ bild, locket känns större än jag kommer ihåg det... Kul att det fungerat bra med konverteringen!




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users