Jump to content

Photo

Var Placera Oljetryck Och Temp Sändare?

• Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 Magren

Magren

Member

• Pip
  • 66 posts

Posted 21 January 2012 - 11:35 PM

Jag är lite sugen på att komplettera med oljtryck och oljetempmätare i min NA.
Har sett lite olika varianter av placering på givarna och undrar om ni kan hjälpa mig lite.
Skulle en sandwichplatta under oljefiltret funka? Ryms det öht?
Har hittat mätare där givarna är 1/8 NPT som skulle passa i denna:
Posted Image

#2 Speedsterspeed

Speedsterspeed

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 710 posts

Posted 22 January 2012 - 08:29 AM

Jag har satt min oljetrycksgivare i uttagen som finns i motorn. Vid Egr ventilen finns två insexskruvar som leder till oljekanalen. Det är M12 gänga, jag köpte gängtap (1/8 NPT) borrad en bult, gängad, monterade bulten och sensorn. Gängtypen är konisk, jag ville montera sensorn så långt in som möjligt i bulten, att tänka på kanske....

Edited by Speedsterspeed, 22 January 2012 - 08:30 AM.

#3 Magren

Magren

Member

• Pip
  • 66 posts

Posted 22 January 2012 - 09:35 PM

Snitsigt. Är det M12x1,75 stigning? Hur kort gjorde du bultbiten? /Marcus

#4 Magren

Magren

Member

• Pip
  • 66 posts

Posted 22 January 2012 - 10:16 PM

Skulle en sådan här passa eller blir det för långt utstick. Tänkste på det du nämnde om att montera så långt inne som möjligt. Kanske kvittar då det gäller oljetrycket.
http://www.h2mracing...roducts_id=8061
M12x1.75-->1/8 NPT
Posted Image

#5 Speedsterspeed

Speedsterspeed

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 710 posts

Posted 23 January 2012 - 08:31 PM

Skulle en sådan här passa eller blir det för långt utstick. Tänkste på det du nämnde om att montera så långt inne som möjligt. Kanske kvittar då det gäller oljetrycket.
M12x1.75-->1/8 NPT

Ser intressant ut, vet dock inte ngt om stigningen. Jag lossade skruven och jämförde med en M12, det är en grov gänga så det kan stämma med 1.75... jag är på väg att montera en sensor för oljetemp så din lösning kanske är ngt för mig också. Som du säger så borde den känna trycket ändå.

#6 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 25 January 2012 - 03:13 PM

Fast den där prylen är väl till för enn annan typ av oljefilter än vad vi har... På våra bilar sitter ju dessutom redan en liknande sån där för att koppla in oljekylen borde det inte gå att sätta några T-stycken på de ledningarna för att läsa oljetemp och tryck?

#7 Matham

Matham

Member

• Pip
  • 35 posts

Posted 25 January 2012 - 06:49 PM

Det har jag gjort på min och det fungerar alldeles utmärkt.

Fast den där prylen är väl till för enn annan typ av oljefilter än vad vi har... På våra bilar sitter ju dessutom redan en liknande sån där för att koppla in oljekylen borde det inte gå att sätta några T-stycken på de ledningarna för att läsa oljetemp och tryck?

#8 motorzon

motorzon

Member

• Pip
  • 144 posts

Posted 01 February 2012 - 12:43 PM

http://www.verboom.n...0526/index.html Tips på hur man kan gör.

#9 Magren

Magren

Member

• Pip
  • 66 posts

Posted 02 February 2012 - 10:15 AM

Jo jag har nog läst allt som skrivits om att koppla in mätare. Är inte säker på att jag får in en 1/8 npt i oljepluggshålet. Vill nog inte borra den heller så annan placering vor bättre. Kanske som Speedsterspeed säger att man kan montera den i blocket där insexpluggen sitter. Beror å¨hur mycket instick man kan ha där. Vill inte sätta den upp vid filtret där nuvarande tryckgivare sitter då det inte blir ett flöde där. Däremot så passar nog tempmätaren bra att T-a av där uppe.

#10 Speedsterspeed

Speedsterspeed

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 710 posts

Posted 02 February 2012 - 08:18 PM

M12x1.75-->1/8 NPT
Posted Image

Köpte en så här och har monterat tempgivaren i den. Sitter och funderar på om det är rätt plats för att mäta oljetemperaturen på ( har monterat i blocket nära egr ventilen). Men nu får den sitta där :-).

#11 Magren

Magren

Member

• Pip
  • 66 posts

Posted 02 February 2012 - 09:05 PM

Tar du ut både tryck och temp i blockhålen? Kan du smälla upp en bild?

#12 Speedsterspeed

Speedsterspeed

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 710 posts

Posted 03 February 2012 - 05:49 PM

Jag tar både tryck och temp från blocket direkt.

Tryck finns bild på här: http://rejsa.nu/foru...pic.php?t=71277 (ungefär mitt på sidan)

Bild på ovanstående adapter kommer jag lägga till senare, nu vet vi att det fungerar med adaptern som omnämns.

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users