Jump to content

Photo

Ladda Gelbatteri

• Please log in to reply
7 replies to this topic

#1 JawZ

JawZ

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 30 April 2012 - 08:41 AM

Köpte förra våren ett Gelbatteri som flera andra här på forumet också införskaffat. Har inte underhållsladdat det under vintern och det är således helt urladdat. Har försökt ladda det med 2 laddare men det verkar inte ta någon laddning. Har någon annan haft liknande problem eller är batteriet rökt?

#2 krambulle

krambulle

Member

• Pip
  • 184 posts

Posted 02 May 2012 - 09:08 AM

Jag har haft dåligt samvete hela vintern för att jag inte underhållsladdat mitt Gel-batteri. Det ville inte ta laddning med någon av mina fina och dyra intelligenta laddare (har haft det problemet förr med helt tomma batterin) så jag smällde dit en gammal hederlig Biltema-laddare från 1800-talet. Funkade hur fint som helst och nu har jag ström i Gel:en. //Johan

#3 Add3r

Add3r

Member

• Pip
  • 74 posts

Posted 24 May 2012 - 08:32 PM

Misstänker att du har fått fart på de men iallafall. Batterier som blir helt urladdade behöver en rätt hög ström för att "välja" plus resp minus pol. Så du behöver ett annat batteri eller dyl så batteriet får en snabb laddning sen går de med laddaren. Se bara till att ta rätt poler annars blir de lite miss visande :)

#4 Sliparn

Sliparn

Need to get Out More

• PipPipPipPip
  • 750 posts

Posted 05 June 2012 - 06:19 PM

samma skit här, dött trots att jag haft kablar till ett friskt batteri i en veckas tid, det fanns lite i det, så det gick att koppla på en sådär modern laddare, men den sa att det var fullt efter fem minuter, men orkade inte dra runt motorn ens. Snackade med en som säljer batterier och fick tippset att chocka batteriet med en rejäl laddare på startläget, ibland går det visst att återuppliva gel-batterier på detta vis. Grejen med gel-batterier är tydligen att de måste underhållsladdas, står de obrukade, frusna och urladdade en längre tid, så dör dom. själv skulle jag till bilprovingen i dag, så det fick bli ett nytt batteri, denna gång ett syrabatteri till gräsklippare, på 27 Ah (om jag minns rätt). för 500kr

#5 krambulle

krambulle

Member

• Pip
  • 184 posts

Posted 02 July 2012 - 09:33 PM

själv skulle jag till bilprovingen i dag, så det fick bli ett nytt batteri, denna gång ett syrabatteri till gräsklippare, på 27 Ah (om jag minns rätt). för 500kr

*%*&@=* :glare:

Uttalade mig för tidigt. Mitt Gel verkar också ha dött. Tar lite laddning, men nät jag försöker starta bilen så bara klickar det i startmotorn (som om solenoiden inte funkar - så är lite orolig). Rullstartade dock bilen utan problem, sen tvättade jag, och rullstartade igen men då hostar den bara lite och la av. Fasen också.

Hur som helst: jag hoppas att det är batteriet som är dåligt, så vilket gräsklipparbatteri var det ni köpt och körde med (oh har det samma dimensioner som GEL-batteriet - har ju lyckats bygga en specialhållare åt det batteriet i ALU)?

Eller har ni något annat litet och lätt batteri att rekomendera - som förhoppningsvis håller bättre än GEL-batteriet?

[För övrigt - hur tusan startar man en Speedster med startkablar? (Läste iof. på forumet att någon annan inte lyckats med detta då batteriet var dåligt) Det finns ju liksom ingenting att sätta jordkabeln i, allting är ju plast och aluminium!!!]

//Johan

#6 krambulle

krambulle

Member

• Pip
  • 184 posts

Posted 02 July 2012 - 10:29 PM

För övrigt: varför åker vi inte med sånna här batterier? http://shop.batterie....asp?cat_id=200 Eller vad är det jag missar //Johan

#7 Mozen

Mozen

Member

• Pip
  • 120 posts
  • Interests:Cars, music, photo etc.

Posted 02 July 2012 - 10:34 PM

Satt precis och skrev att litiumjonbatterier är på intågande till bilvärlden. Dessa ska tydligen spara både vikt och plats. Vet inte om de är tillräckligt bra ännu men det ser väldigt lovande ut!!! Se pris och vikt!

#8 krambulle

krambulle

Member

• Pip
  • 184 posts

Posted 04 July 2012 - 07:24 AM

Har beställt ett nytt batteri. Blev ett AGM den här gången. Har förstått det som att dessa ska vara mycket bättre i bilapplikationer. Men jag börjar fundera på om jag har något jordfel eventuellt. HAr någon nåt tips på hur man kollar det? Vart sitter jordpunkterna på Speedstern om man skall kolla så att dom ser okej ut? //Johan

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users