Jump to content

Photo

Custom Mini Backspegel

• Please log in to reply
4 replies to this topic

#1 Magren

Magren

Member

• Pip
  • 66 posts

Posted 23 May 2012 - 05:30 PM

Såg denna spegel i någon anan tråd och utvecklade idén lite.
Köpe en mc-spegel från http://www.polo-motorrad.de och tog snabbt bort spegelglas och befintlig kulled. Slaktade en Speedster/vectra orginalspegel som fyndades på ebay.de på kulled och kulskål. Tog upp hålet i spegeln till 20mm och satte dit den nerslipade kulskålen. Skitenkelt. Bara för glasmästaren att skära och slipa till ett nytt spegelglas. Avbländningen får man göra avkall på. Den nya spegeln är endast 120mm bred :)
Posted Image
Posted Image

#2 OneYet

OneYet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts

Posted 23 May 2012 - 06:56 PM

Snyggt. Fram för fler bra tips.

#3 Dflex

Dflex

Member

• Pip
  • 119 posts

Posted 23 May 2012 - 07:31 PM

Ser trevligt ut, börjar själv irritera mig mer och mer på den gigantiska orginalbackspegeln där man till 75% bara ser nackstöd, spoiler och annat från sin egen bil. Gick det inte få loss orginalglaset utan att bryta det eller varför behövs ett nytt glas?

#4 kcabneits

kcabneits

Member

• Pip
  • 105 posts

Posted 23 May 2012 - 08:07 PM

Jag har en sån här (satt i bilen när jag köpte den):
http://www.jula.se/blindspegel-619096
Fäst med någon gucka (ej lim, för det går att justera) direkt mot taket (eller rättare sagt plastdelen för hardtopen).
Funkar finfint. :)

#5 Magren

Magren

Member

• Pip
  • 66 posts

Posted 23 May 2012 - 09:00 PM

Min ursprungliga tanke var att använda orginalglas samt kulled men den var alldeles för glapp i sitt säte. Metall mot metall. För att få bort den så var jag tvungen att knacka glaset. Att fästet är lite offset på spegeln vänjer man sig nog med. Själva fästet påframrutan ligger ju inte i centrallinjen heller så det jämnar ut sig. Hur efterliknar man orginalfinish på aluminiumet? Glasblästra med lågt tryck? Den är polerad från början och jag har nu våtslipat den men är intehelt nöjd.

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users