Jump to content


Photo

Större Laddluftkylare Köpes


  • Please log in to reply
14 replies to this topic

#1 IvarS

IvarS

    Super Member

  • PipPip
  • 346 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 20 May 2013 - 05:40 PM

Någon som har bytt till vattenkyld intercooler och har en uppgraderad luftkyld intercooler över? Någon som har erfarenhet och tips på bra ny intercooler annars? Regelin/VX-performance?



#2 krambulle

krambulle

    Member

  • Pip
  • 184 posts

Posted 21 May 2013 - 09:51 AM

Vad är definitionen på en bra intercooler?

 

Jag har en från VX-performance (Klasen)-monterad. Har tyvärr inte mätt några insugstemperaturer, men förutom korta anslutningsrör så funkar den 'bra'!

 

//Johan



#3 IvarS

IvarS

    Super Member

  • PipPip
  • 346 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 21 May 2013 - 11:05 AM

Jag har på bilder sett att anslutningsrören är korta och undrat om det kan bli ett problem med att slangarna hoppar av. Har det hänt dig Johan?



#4 krambulle

krambulle

    Member

  • Pip
  • 184 posts

Posted 22 May 2013 - 12:01 PM

Jag har på bilder sett att anslutningsrören är korta och undrat om det kan bli ett problem med att slangarna hoppar av. Har det hänt dig Johan?

 

Jag monterade en 'finslangklämma' på min IC när jag monterade den. Jag sköt dock den undre slangen ett antal gånger vid första bankörningen, vid vägkörning gick det fint, vilket var intressant, men väldigt frustrerande.

 

Hade funderingar på att att låta svetsa på längre anslutningar men provade först med en hydraul-slangklämma i metall och har inte haft några problem sedan dess.

 

//Johan



#5 IvarS

IvarS

    Super Member

  • PipPip
  • 346 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 22 May 2013 - 12:15 PM

Tack för tipset Johan, jag är inte intresserad av att skjuta slangar om jag kan undvika det. Jag har tittat på intercooler från TAT Concept i Frankrike och engelska MMG Performance.

 

Intercoolern från TAT har betydligt längre röranslutningar, inga problem att montera dubbla slangklämmor i bredd om man vill.

 

http://www.tat-conce...ntercooler.html

 

 

Intercoolern från MMG Performance är inte alls lika stor som VX-performance eller TAT concept, vilket gör den lättare att installera och anpassa bilen runt. Frågan är hur effektiv den är, läst om flera engelsmän som är nöjda iaf.

 

Posted Image

Posted Image

 



#6 krambulle

krambulle

    Member

  • Pip
  • 184 posts

Posted 22 May 2013 - 12:55 PM

Som sagt, en riktig hydraulklämma fungerar fint för mig hittills,

 

Är volymen och/eller flödet högre på MMG:s IC än på orginalet då? Annars känns det ju lite meningslöst?

 

Den 'Klasen'-IC jag har ju betydligt större volym än original (och betydligt större format så klart) men passar rätt fint ändå och installationen var inget större problem.

 

Intressantast för att bedöma hur effektiva de olika alternativen är vore ju att på samma set-up för övrigt få uppmätta temperaturer.

 

//Johan



#7 IvarS

IvarS

    Super Member

  • PipPip
  • 346 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 22 May 2013 - 01:08 PM

Jag håller helt med att det bästa vore att jämföra de olika alternativen. Problemet är bara att sälja vidare en "provmonterad" intercooler, troligen lättare sagt än gjort. Ska man då dessutom mörka att den är "mindre bra"? :lol:



#8 Mattias

Mattias

    Super Member

  • PipPip
  • 300 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gothenburg

Posted 23 May 2013 - 07:01 PM

Personligen undrar jag om det går att få bättre kylning med luft ic, känns som det är lilla hålet i sidan på bilen som är begränsningen. Orginalet är ju optimerat på det sätt att den är tjock istället för stor area. Flödet är ju en annan femma, men borde inte större flöde med samma mängd kylluft betyda högre insugstemp om man får spekulera lite.
Chargecooler känns som det enda rätta om man vill ha betydligt lägre temp. Själv har jag passat på att handla chargecooler nu när pundet är lågt, blev Pro alloys pre rad och motorkylare. Pump och chargecooler från PWR samt expansionskärl från ebay. På detta sätt blir det lite billigare och förhoppningsvis bättre än pro alloys hela paket.

Här kan du kika lite på hur sakerna ser ut: http://www.garaget.org/MattiasGbg/blog

#9 krambulle

krambulle

    Member

  • Pip
  • 184 posts

Posted 24 May 2013 - 09:26 AM

Jag håller med, för att göra det seriöst behövs en chargecooler. Men då börjar vi prata lite högre effektuttag.

 

Efter att ha kollat på bilderna på TAT-IC:n så är det nog precis en sån jag har monterad. Dom har blivit billigare! Bra!

 

//Johan



#10 IvarS

IvarS

    Super Member

  • PipPip
  • 346 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 25 May 2013 - 06:55 PM

Jag har funderat lite och det är självklart som ni säger att chargecooler är modellen. Speciellt med min ambitionsnivå kommer det kännas korkat att ha lagt 50% av pengarna utan att ha uppnått avsedd effekt.

 

Mattias: Varför köpte du inte hela ProAlloy-kitet?



#11 Mattias

Mattias

    Super Member

  • PipPip
  • 300 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gothenburg

Posted 25 May 2013 - 10:09 PM

Jag gillade designen på PWR, inte lika stor luftvolym inne i chargecoolern (snabbare respons) samt att det känns som den borde ha bättre flöde mm. Pumpen från PWR har dessutom nästan dubbelt så högt flöde som PA:s vilket borgar för bättre värmeväxling. Läste även någonstans att PA:s kit inte räcker till om man ska trimma mer än knappt 300hk.
Å funkar den på hennessy venom gt så borde den ju vara bra :)
Sen fick jag ju med både motorkylaren och ett specialtilverkat 76mm insugsrör från pro alloy i samma prisram som hela deras kit.

Du har lite intressant läsning nedan.

http://www.chargecoo...in_page=privacy

http://www.chargecoo...ain_page=page_3

#12 IvarS

IvarS

    Super Member

  • PipPip
  • 346 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 03 October 2013 - 09:01 AM

Jag köpte hela Pro Alloys kit, från Regelin Performance i Tyskland till slut. Billigare än från Pro Alloy själva, konstigt nog :)

 

http://www.regelin-p...e=N&language=en

 



#13 krambulle

krambulle

    Member

  • Pip
  • 184 posts

Posted 18 October 2013 - 06:44 AM

Är det monterat och klart?

 

Vore skoj att höra en utvärdering av montering och funktion!



#14 IvarS

IvarS

    Super Member

  • PipPip
  • 346 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 18 October 2013 - 07:54 PM

Inte börjat montera ännu, bara packat upp stor kartong med JÄTTEFINT svetsade prylar :) Återkommer med bilder och utvärdering hur delarna passar.



#15 Gilgamesh

Gilgamesh

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 987 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Women

Posted 18 October 2013 - 08:27 PM

kör det kittet på min bil, bra grejer.






1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users