Jump to content


Drömmen Om "fyndet"


  • Please log in to reply
150 replies to this topic

#1 Guest_Fredrik (Guest)

Guest_Fredrik (Guest)

Posted 18 August 2004 - 09:04 AM

Hej på er! Imnotworthy Här har ni en gröngöling som har suktat efter en Speedster ett bra tag nu. Äntligen börjar både plånboken och frugan ge med sig. Då är dock frågan, vågar man köpa en småsmälld bil från Tyskland eller biter man sig i tummen något ruskigt då?Jag vet att det finns en massa fina bilar också men som sagt drömmen om fyndet som man kan fixa till i garaget under vintern ännu lite billigare finns ju där. På något sätt blir det ju mera MIN bil då. Hur svårt är det att fixa en smälld front t ex. Är den nitad, limmad, plastad, skruvad? Behöver man specialverktyg eller handlar det bara om arbete, arbete, arbete och nya delar? ELler skall man köpa en färdig som bara är att vaxa? Hej så länge.

#2 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 18 August 2004 - 09:50 AM

Jag funderade också mycket över ifall jag skulle köpa en Speedster med mindre skador innan jag köpte min. Om det är lättare plastskador som småsprickor osv går det att reparera utan att man behöver nya delar, ska du beställa nya delar kan det bli dyrt. Jag valde att vänta tills jag hittade ett exemplar för ett bra pris med de tillbehör jag ville ha och är mycket nöjd med det då jag antagligen hade hamnat på samma summa om jag köpt ett skadat exemplar och reparerat själv. sen blir ju en reparation aldrig 100% som originalskick. Sen är det ju roligare att få hem en bil som man inte behöver reparera det första man gör utan kan börja modifiera istället :) Fronten går att lossa relativt lätt, kolla under "Avmontering av Frontclam" tråden så finns det en länk där under till en guide.

#3 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 18 August 2004 - 11:12 AM

köp en färdig att vaxa :D om du inte har ett väldigt bra kontaktnät ute i europa, så skulle jag avråda dig å det grövsta. en "lite" smälld bil med kanske ett trasigt lyse/spräckt crashbox/nån krokig bärarm etc kostar fläsk om man inte har möjlighet att fixa begdelar och har bra kontakter inom plast och lack. dessutom ska man komma ihåg att en krockad bil är för alltid en krockad bil och i mina ögon ska man upplysa en ev köpare om detta(gärna med dokumentation/foto av reparationen) vid en försäljning. ingen blir gagnad av att rykten och skrönor dyker upp om en sån här pass ovanlig bil. jag tänkte reparera min blåa -02 innan racetankarna tog överhanden och med mitt reservdelslager och bra kontakter, så hade nog bilen hamnat på ca 130-140.000:- klar på gatan. jag köpte den för 80.000:- och det var bara plastskador + trasiga lysen på den. bara nya delar till den skulle hamnat på ~70-80.000:- :rolleyes:

#4 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 18 August 2004 - 11:15 AM

Front o akter går att ta bort på några timmar, de är bultade på plats. En ny akter kostar 12 000:- och behöver en del jobb innan den kan lackas. Se upp med chassi-skador!! Glasfibern är av skitkvalitet så det är svårt att göra vettiga lagningar, sägs det. Lack kostar ju oxå, så 20-30-40 tusen ryker snabbt! Jag köpte en med nåra mil på istället o fick ner priset bra. Dude prutade o fick ner sin 20 000 till!!!! Gissar att man kan få en för 140 000-150 000 med lite prut.

#5 Guest_Fredrik (Guest)

Guest_Fredrik (Guest)

Posted 18 August 2004 - 12:22 PM

OOOAAAA!! Hur gör ni grabbar? Hann ju knappt gå och hämta en kopp kaffe förrän det anländer en hel bunt trevliga svar. Man tackar. :) Eftersom mitt kontaktnät neråt Europa och inom lackbranschen kan summeras till noll och intet så börjar jag kanske inte helt oväntat luta över mot vaxvarianten i alla fall just nu. Fast om man kollar på Mobile så är det ju en blå med hardtop som bara behöver nya länkarmar och en framdel, och en airbag och kanske en lyckta, om nu ramen är rak, Hrrmm. Eller den svarta med röd skinnklädsel som bara verkar vara lite sprucken i plasten där fram, fast det står ju att lampan är spräck när jag tänker efter och sedan är det ju mystiskt nog en bild på bakskärmen. JaJa. Har ni några bra prut-tips? Skall man hålla på hemifrån över telefonen eller skall man fladdra med en lite mindre sedelbunt under näsan på honom på plats? Hur mycket vinterpreis kan man räkna med osv. Ja, som ni märker har jag ingen panik utan är bara extremt sugen. /Fredrik Imnotworthy

#6 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 18 August 2004 - 01:23 PM

OOOAAAA!! Hur gör ni grabbar? Hann ju knappt gå och hämta en kopp kaffe förrän det anländer en hel bunt trevliga svar. Man tackar. :) Eftersom mitt kontaktnät neråt Europa och inom lackbranschen kan summeras till noll och intet så börjar jag kanske inte helt oväntat luta över mot vaxvarianten i alla fall just nu. Fast om man kollar på Mobile så är det ju en blå med hardtop som bara behöver nya länkarmar och en framdel, och en airbag och kanske en lyckta, om nu ramen är rak, Hrrmm. Eller den svarta med röd skinnklädsel som bara verkar vara lite sprucken i plasten där fram, fast det står ju att lampan är spräck när jag tänker efter och sedan är det ju mystiskt nog en bild på bakskärmen. JaJa. Har ni några bra prut-tips? Skall man hålla på hemifrån över telefonen eller skall man fladdra med en lite mindre sedelbunt under näsan på honom på plats? Hur mycket vinterpreis kan man räkna med osv. Ja, som ni märker har jag ingen panik utan är bara extremt sugen.
/Fredrik Imnotworthy

nu ska du få ett par tips från en luttrad importör :D

1. all prutning skall ske innan du ens tänker tanken på att åka och kika. tyskarna är inte dummare än att när du väl står där, vill du inte åka hem utan bil.

2. all snack måste från början ske på tyska. försök få kontakt med handlare på engelska thumbsdown . efter etablerad kontakt kan det möjligtvis gå att göra affär på engelska. jag har alltid en kompis pappa som hjälper mig initialt och har även följt med och hämtat vid sega tyskar :D

3. vinterpris kanske är max 5% och sedan finns det ev 5% till, så mer än 10% är ruggigt svårt att pruta och vissa handlare går inte alls.

ta mitt råd att ingen krockad bil blir "billig" att laga.
om det vore så, så skulle bilarna bli sålda ögonaböj s.a.s.

#7 Guest_Fredrik (Guest)

Guest_Fredrik (Guest)

Posted 19 August 2004 - 05:26 AM

Detta låter ju onekligen som om det blir till att sätta sig på skolbänken eller köpa hem ett litet paket från Hermods för att friska upp den gamla skoltyskan. / Fredrik Imnotworthy

#8 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 20 August 2004 - 06:51 PM

Det finns två turbo-bilar till salu i Sverige... En på blocket.se och en på bytbil.com. Kanske i fel prisklass kanske...

#9 Guest_Fredrik (Guest)

Guest_Fredrik (Guest)

Posted 23 August 2004 - 01:47 PM

Har lovat mig själv att aldrig, aldrig låna pengar till ett bilköp. Det brukar vara en tillräckligt dålig affär i alla fall. :(

#10 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 23 August 2004 - 01:51 PM

man får intala sej själv att lånet är ett sorts sparande :rolleyes: ...fast oftast ett jävligt dyrt sådant :beat: :ban:

#11 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 23 August 2004 - 02:15 PM

Allt blir mer flytande när man har köpt hus. Helt plötsligt har lån blivit lönsamma ....o då kan man låna lite till. :sleepy: Jag vaknar nog en dag :o :beat:

Edited by clipping_point, 23 August 2004 - 02:15 PM.


#12 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 02 September 2004 - 06:12 AM

*BUMP* Hur går det med Speedsterköpet?

#13 Guest_Fredrik (Guest)

Guest_Fredrik (Guest)

Posted 03 September 2004 - 05:44 AM

Jodå....... Jag har dock aldrig begripit mig på människor som får saker och ting gjorda. Själv går jag omkring och dagdrömmer och dagdrömmer och till sist så kanske jag får ut tummen och får någonting gjort. Men oftast inte. Men en speedster har jag som sagt suktat efter sedan 2001 så snart börjar det kanske dra ihop sig. Frugan har kanske inte riktigt förstått vad vi skall ha den till men hon har sagt att vi kan väl köpa en i alla fall. Hon vill dock ha en mandarin och jag lutar åt en röd med svart klädsel eller en svart med röd klädsel. Skall åka uppåt Stockholm om någon vecka och tänkte då försöka svänga in till Callisto eller vad de nu hette och titta på Turbon som står där. Vore kul att se en speedster i verkligheten innan jag lägger alla mina sparpengar på en egen. Har sett en svischa förbi på E4:an och legat bakom en i 400 m bakom Älvsjömässan men detta är all min kontakt med verkligheten hitills. Men en drömbil är väl ingen drömbil om den är alltför verklig eller..... Men tro mig jag SKA ha en. Den är ju bara såååå läcker. Fast hur är den att köra egentiligen. Nu menar jag inte på bana för dit längtar jag redan utan mer i vardagen/verkligheten. / Fredrik Imnotworthy

#14 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 03 September 2004 - 06:26 AM

Den är väldigt speciell. Bekväma stolar och skaplig fjädring gör att man kan åka på långresor. Men det är mkt vindbrus, så stereon kan man glömma i 50 km/h. Om man kommer i ett gupp så tror man att bilen ska gå av!! O färgen spelar väl ingen roll...märks att en kvinna är inblandad :lol: Det är ju många som använder den för daglig transport, och t.o.m. kör på vintern. Motorn är ju ganska bruksig, mycket Volvo B21 över den. Men vägkontakt och balans är ju i världsklass. Det känns som om man hanterar ett skarpslipat instrument när man kör den, helt annorlunda en vanlig, luddig, trist bil!!

Edited by clipping_point, 03 September 2004 - 06:49 AM.


#15 Guest_Fredrik (Guest)

Guest_Fredrik (Guest)

Posted 03 September 2004 - 07:27 AM

Hrrmmmm... Detta minskade ju inte min längtan direkt. Fast färgen ÄR viktig. Även utan en fru. Fast det är klart, hon har bestämdare åsikter i den frågan än vad jag har. :D En fråga till er experter. Frugan har nämligen en whiplash-skada och vill egentligen inte ha en bil utan servostyrning, ja helst inte utan automatlåda eller baksäte heller, hur lättstyrd är speedstern egentligen. Med tanke på vikten så skall det enligt alla mina lästa tester inte vara några bekymmer. / Fredrik Imnotworthy

#16 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 03 September 2004 - 07:31 AM

Bilen är relativt lättstyrd eftersom den är så lätt, FÖR lätt, där fram. Inte alls som en gammal SAAB 99 utan servo eller så!

#17 Guest_Fredrik (Guest)

Guest_Fredrik (Guest)

Posted 03 September 2004 - 09:11 AM

För lätt?

#18 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 03 September 2004 - 09:41 AM

Nja, den är ju ganska baktung 39/61 %. Var bor du?

#19 Guest_Fredrik (Guest)

Guest_Fredrik (Guest)

Posted 03 September 2004 - 09:46 AM

Nere i mörka Småland. Närmare bestämt Huskvarna. Väldigt ont om Speedsters här. Förälskade mig dock i en Lotus Europa som jag såg här i våras. Fast det hade ju inte med saken att göra egentligen. Ja det är klart, liten lätt mittmotorbil. / Fredrik

#20 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 03 September 2004 - 10:07 AM

Lotus Europa har varit en drömbil länge. Men jag köpte en Matra Bagheera och skulle renovera. Insåg efter ett tag att en Golf GTI skulle köra i 8:or runt mig om jag blev klar nån dag. Huskvarna ligger ju nära Linköping, där jag bor. Du kan ju få kolla på min!




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users