Jump to content


Photo

Kompressorkonvertering - Tips På Var Man Kan Köpa Delar?


  • Please log in to reply
12 replies to this topic

#1 ThePluck

ThePluck

    Member

  • Pip
  • 41 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 19 November 2015 - 12:54 PM

Tja,

Kommer snart beställa hem kompressor och insug(inkl TB, lower bracket och packningar) från USA, men det är ju en hel del annat som behövs. Vet att det är några till på forumet som är på gång, så jag tänkte vi kunde hjälpas åt om tips på var man kan köpa de olika delarna till bra pris :) Saker som behövs (fyll gärna på om jag missat något!):

Spridare, 4st (Z20LET för courtenay, LSJ för ODB-tuner)

Kontaktdon till z20LET-spridare, 4st  http://www.efi-parts...p?productID=145

MAP-sensor - är det bara den på Courtenay som funkar? (kanske är olika beroende på om man kör OBD-tuner eller Courtenay?) http://www.courtenay...2/prod_803.html

MAP-sensor blank (för att täppa till MAP-hålet på kompressorn) http://www.courtenay...r/prod_822.html

Belt http://www.courtenay...y/prod_809.html

Idle pulley http://www.courtenay...c/prod_804.html

Dipstick bracket http://www.courtenay...c/prod_940.html

EGR blank http://www.courtenay...c/prod_819.html

Grommet (för att skydda slangarna till chargecoolern där de går genom glasfibern http://www.courtenay...d/prod_815.html

 

Cirkulationspump

Chargecooler-tank

Charge cooler http://www.courtenay...e/prod_897.html

Oljekyl (alternativ till den dyrare charge coolern ovan) http://shop.speedpar...l-25-rader.html -denna kanske? Behövs det fläkt också?

Slang mellan pump/tank och chargecooler

 

 

Extras:

Timing & balancer chains - finns på courtenay, men dyra (OBS ska vara OEM, läst att många haft problem med andra märken)

Dual pass mod - någon som kan fixa detta?

100A-generator (vissa speedsters har 120A - dessa får inte plats med kompressorns inlet manifold)

 

Länkar till kompressorkonverteringar:

http://www.vx220.org...r-to-the-z22se/

http://www.vx220.org...-sc-conversion/

 

 

Sen är det ju det här med Civinco/OBD-tuner vs. Courtenay base map... Courtenay känns som ett enklare och billigare alternativ, men man får ju inte en helt anpassad map då. Ni som redan konverterat får gärna komma med kommentarer om hur ni gjort och om ni skulle valt samma väg om ni skulle göra konverteringen idag.

 



#2 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 19 November 2015 - 02:48 PM

Jag köpte spridarkontakter på skroten. En gammal Opel hade finfina sladdar. 

Köpte en liten oljekylare på Ebay. Satte en brytare på den vanliga fläkten och låter den dra luften genom bägge kylarna. 

Fast vattnet kan bli ganska varmt. Om en extra fläkt, en oljekylare till eller en sådan där flådig, svindyr, måttbeställd kylare är bästa botemedlet vet jag inte. Det kanske är helt normala temperaturer också.....

MAP-sensorn kommer från en 1.9 Diesel CDTi Opel om jag inte kommer ihåg fel. STOR prisskillnad gentemot Courtenay. 

Jag kör med Courtenays generic base map. Kallstarterna är hemska. Annars är jag nöjd. Har inte kollat på rullar och har ingen koll på blandningsförhållandena. Kanske går fett, kanske magert, kanske både och. 

Har man lite kunskap eller förmåga att inhämta den så skulle jag nog satsa på OBD-tuner. Han släppte programmet typ året efter att jag var klar med min. 



#3 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 20 November 2015 - 07:38 AM

Säg till innan du beställer nåt från CMS, jag är också på gång :)

Tror dock att jag kommer nöja mig med S-böjen (hade du inte med) för kylvattnet och "idle pulley" så länge. Tror resten går att få fram enklare/billigare här hemma.

 

Kompressor, insug, TB, spridare och lite div ligger hemma sedan snart ett år, har bara väntat in snön. Och den kom igår  :)

 

 

Mina idéer kring konverteringen:

Drivrem: Jag har mindre remhjul på kompressorn så jag behöver ändå kortare rem. Räknar med att hitta en kortare variant av CMS' continentalrem här hemma (eller eBay).

 

Blankningar och fästen räknar jag med att tillverka själv.

 

Jag kommer inte bygga med frontmonterad kylare (till att börja med) utan köra med mindre MX-kylare i högra örat. Måtten skiljer nog inte jättemycket mot den billigare du länkade till.

Tank till laddluften kommer ändå gå åt och där räknar jag med att använda kylartank från Saab 99. Jag resonerade lite med folkracekompisar som tror den kommer passa mina syften bra.

Räknar med att mappa för E85 så jag hoppas jag kommer klara mig med mindre kyleffekt än den stora fronmonterade ger. Och om det inte skulle räcka stödjer kommande OBD-tuner vatteninsprutning.....

 

MAP-sensorn ska vara från en 1.7cdti om jag inte minns knas, får kolla det lite noggrannare. Kan iofs säkerligen vara samma som 1.9...

 

Jag sitter och väntar in 1) en lottovinst och 2) att Peter ska släppa den utgåvan av OBD-tuner som han jobbar med just nu. Befarar att ca 50% av hela byggets kostnad kommer landa i motorstyrning, känns lite knasigt men helt ok iom vad man får.

Som Fredrik säger, lite dyrare men jag anser att man får så otroligt mycket mer möjligheter. Dessutom är jag dataingenjör till yrket så ja gär våldsamt sugen att se vad Peter kokat ihop :)

Kommer även framöver att svetsa ihop ett eget avgassystem och då är det smidigt att enkelt kunna anpassa motormappnignen exakt efter min bil och dess förutsättningar.

 

Kul med fler byggen.

 

//Jocke


Edited by Jocke_D, 20 November 2015 - 07:43 AM.


#4 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 20 November 2015 - 08:49 AM

Nu kollade jag efter, 1.9 var ju fel.  

När min MAP-sensor lade av berättade Vocky: [color=rgb(40,40,40);font-family:helvetica, arial, sans-serif;]1.7 cdti astra/corsa engine [/color]

 

Köpte ett par sådana och nu har det funkat i flera år. 


Edited by OneYet, 20 November 2015 - 08:49 AM.


#5 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 23 November 2015 - 09:47 AM

Ang kylartank...

Väckte min gamla Mondeo till liv i helgen och då fick jag ju se att kylartanken från den skulle kunna fungera också. Mondeo 2.0 2005.

En stor anslutning i botten och två mindre i toppen. De två mindre ger nog ungefär samma area som den ensamma stora. Antingen drar man då två separata slangar till dem från sin double bypass laminova eller så splittar man en enkel slang.

Ingen aning om volymen dock på den.



#6 fredrik J

fredrik J

    Member

  • Pip
  • 91 posts

Posted 19 October 2016 - 12:29 PM

Nu när vintern närmst sig är det dax att inhandla lite mer prylar för projektet. Tips på vart ni beställt spridarkontakter ( LSJ)? Även s-böjen för kylarvattnet vore ju toppen med en kompletterande länk i listan :) Vilken kylartank rekommenderas och används? Map-sensorn är det samma för båda varianterna obd-tuner och courtenay? // Fredrik

#7 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 19 October 2016 - 02:41 PM

Spridarkontakter hittade jag på en skrot. 

S-böjen från Courtenay tillsammans med löphjulet och lite annat. . 

Kylartank byggde jag först en egen stor i Alu men nu använder jag en Prius OEM liten i plast. 



#8 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 20 October 2016 - 01:33 PM

Rekomenderar bjprace för allt som har med spridare och bränsle att göra. Där köpte jag mina.

Men behöver du verkligen byta för LSJ? Vill minnas att det är samma som original. jag fick byta när jag uppgraderade till de s.k VXR-spridarna. Vilket jag också kan rekommendera om du vill varva lite mer än original. CMS säljer en hel brygga med de spridarna till bra pris.

 

Håller med OneYet om CMS för S-böjen och löphjulet.

 

Tror inte det är samma för OBDTuner som CMS men har inte så bra koll på det eftersom jag koncentrerade mig på OBDTuner. Som förresten använder en TMAP, inte MAP. Kanske är det som är skillnaden förresten ;)



#9 fredrik J

fredrik J

    Member

  • Pip
  • 91 posts

Posted 20 October 2016 - 06:29 PM

Tack för tipsen! Får helt enkelt testa om mina spridarkontakter passar då. Är en smula livrädd att varva dessa motorer mer än org Varvstopp utan att öppna motorn och modda. Då får de bli en beställning från CMS men lite prylar då. TMAP och vart har ni införskaffat en sådan då? :)

#10 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 21 October 2016 - 12:41 PM

Min TMAP plockade jag från en diesel-SAAB.

Kolla min tråd "ZZP pulley nånting nånting" där står allt sånt beskrivet :)

 

Jag fegade ut och satte varvstoppet till 6800 istället för 7000 som killarna här tyckte var ok.

270Nm som lägst mellan 2000 och 6800 med 278 som mest. Ganska platt kurva alltså och den bara smäller in i varvstoppet och vill längre :)



#11 ThePluck

ThePluck

    Member

  • Pip
  • 41 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 09 February 2017 - 12:52 PM

Tja,

Nu som först har jag beställt delarna från USA :P

Någon som har koll på vad det ska vara för dimension på kylarslangen mellan manifold och chargecoolern? Skaffar man kylarslang lättast på swedol eller har ni något annat tips?

Har lite funderingar på om jag ska ha en oljekyl som chargecooler i fronten och även sätta en mindre oljekyl i serie bakom höger galler, men det kanske är overkill...

 

Ni som konverterat redan, plockade ni bort bak-clamen eller lät ni den vara på?

Hur köper man OBD tuner? Hittar inget på hemsidan. Tips på bra sladd/dongle för ODB motttages varm också :)



#12 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 10 February 2017 - 10:49 AM

Hej,

Mejla Peter på ObdTuner så får du information om betalning och hur du skickar ECUn.

 

Han har mejl: info@ObdTuner.com.

 

Beskriv hur din motor är bestyckad så gör han en grundinstyällning

 

Programvaran laddar du ner från hemsidan

När du betalt för licensen så får du en kod för inloggning.

ECUn skickar du till Peter re-flash och installation av ObdTuner.

Beskriv hur din motor är bestyckad så gör han en basinställning baserad på din motor.

 

Jag köpte en OBD-reader från Kjell & company (sladdvariant). Men jag ska nog köpa en trådlös i stället.

 

/Lars

 

 

 



#13 ThePluck

ThePluck

    Member

  • Pip
  • 41 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 13 February 2017 - 12:57 PM

Hej,

Mejla Peter på ObdTuner så får du information om betalning och hur du skickar ECUn.

 

Han har mejl: info@ObdTuner.com.

 

Beskriv hur din motor är bestyckad så gör han en grundinstyällning

 

Programvaran laddar du ner från hemsidan

När du betalt för licensen så får du en kod för inloggning.

ECUn skickar du till Peter re-flash och installation av ObdTuner.

Beskriv hur din motor är bestyckad så gör han en basinställning baserad på din motor.

 

Jag köpte en OBD-reader från Kjell & company (sladdvariant). Men jag ska nog köpa en trådlös i stället.

 

/Lars

 

 

 

 

Tja, tack så mycket för infon! :)  






0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users