Jump to content


Photo

Svenskt Kompressorregister


  • Please log in to reply
18 replies to this topic

#1 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 01 July 2016 - 09:07 AM

Jag känner till tre kompressorkonverterade bilar i Sverige men nog måste det väl finnas fler?!

Tänkte det kunde vara kul med en liten lista så man vet var man tänkbart kan åka på studiebesök eller bara få en chans att få se en bil i sitt närområde.

Vet inte alls hur sugna övriga killarna är men jag öppnar gärna garaget för de som är sugna att insupa lite inspiration :)

 

Jocke_D (Jocke, Örebro)

OneYet (Fredrik, Huskvarna)

Motorzon (Daniel, Göteborg)

 

 

Tycker någon att detta är en usel idé ber jag någon mod ta bort tråden :)



#2 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 01 July 2016 - 11:45 AM

Jag begriper ju inte så mycket men alla nyfikna är välkomna att titta. 



#3 -LL-

-LL-

    Member

  • Pip
  • 212 posts
  • Location:Uppsala

Posted 02 July 2016 - 10:49 AM

Hej,

 

Har en kompressormatad motor med Lysholm kompressor som dock inte sitter i bilen just nu, behöver renoveras efter att ha gått magert och skadat kolvar m.m....

 

Jocke_D (Jocke, Örebro)

OneYet (Fredrik, Huskvarna)

Motorzon (Daniel, Göteborg)

LL (Lars, Uppsala)

 
/LL


#4 -LL-

-LL-

    Member

  • Pip
  • 212 posts
  • Location:Uppsala

Posted 02 July 2016 - 10:49 AM

Raderad dubbelpost.


Edited by -LL-, 02 July 2016 - 10:51 AM.


#5 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 04 July 2016 - 05:59 AM

 

Hej,

 

Har en kompressormatad motor med Lysholm kompressor som dock inte sitter i bilen just nu, behöver renoveras efter att ha gått magert och skadat kolvar m.m....

 

Jocke_D (Jocke, Örebro)

OneYet (Fredrik, Huskvarna)

Motorzon (Daniel, Göteborg)

LL (Lars, Uppsala)

 
/LL

 

 

 

Superintressant med Lysholm :)

 

Lite berättelse och bilder hur det gick till och hur det ser ut please :)

 

Skulle gärna höra om någon som byggt med rotrex också.



#6 kcabneits

kcabneits

    Member

  • Pip
  • 105 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örsundsbro, Sweden

Posted 08 July 2016 - 02:00 PM

Jag har också en (som jag har tänkt sälja).  :)

 

Jocke_D (Jocke, Örebro)
OneYet (Fredrik, Huskvarna)
Motorzon (Daniel, Göteborg)
LL (Lars, Uppsala)
kcabneits (Tommy, Enköping)


#7 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 12 July 2016 - 06:31 AM

Kul med en till :)

Kör du också M62?

 

Kanske inte finns så många fler trots allt. Frågade Peter, som gör ObdTuner, om hur många bilar han "gjort" och han sa ungefär 250 i världen fördelat på 15 länder, varav tre i Sverige (alla tre måste inte vara kompressor såklart)..

Jag och Motorzon kör ObdTuner medans OneYet kör med CMS. Vad använder LL och kcabneits månntro?



#8 glitch

glitch

    Super Member

  • PipPip
  • 275 posts
  • Location:Stockholm

Posted 12 July 2016 - 05:35 PM

Kcabneits kör hitecs kit med piggyback :) Ska försöka kolla på bilen i veckan ;) Fick min sålt igår. Velar fortfarande mellan kompressor eller turbo.

#9 OC_Peter

OC_Peter

    Super Member

  • PipPip
  • 273 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm /Sweden

Posted 14 July 2016 - 12:35 PM

  Köpte GM kitet för några år sedan och kompletterade med bra och ha saker från UK. Fick in Peters OBD mjukvara för ett par veckor sedan och kunde då plocka bort mitt piggyback Civinco.Funkar klockrent. Jocke_D (Jocke, Örebro) OneYet (Fredrik, Huskvarna) Motorzon (Daniel, Göteborg) LL (Lars, Uppsala) kcabneits (Tommy, Enköping) OC_Pete (Peter, Stockholm Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk

#10 -LL-

-LL-

    Member

  • Pip
  • 212 posts
  • Location:Uppsala

Posted 14 July 2016 - 11:40 PM

 

 

Hej,

 

Har en kompressormatad motor med Lysholm kompressor som dock inte sitter i bilen just nu, behöver renoveras efter att ha gått magert och skadat kolvar m.m....

 

Jocke_D (Jocke, Örebro)

OneYet (Fredrik, Huskvarna)

Motorzon (Daniel, Göteborg)

LL (Lars, Uppsala)

 
/LL

 

 

 

Superintressant med Lysholm :)

 

Lite berättelse och bilder hur det gick till och hur det ser ut please :)

 

Skulle gärna höra om någon som byggt med rotrex också.

 

 

Här finns lite bilder. Det är mitt första motorbygge och misstagen och lärdomarna är många. T.ex. skarpa kanter på plenum är inte bra, tenderar att spricka + massa annat. Men skoj är det, skaffade mig TIG-svets, fräs och svarv m.m. i samband med detta och har lärt mig massor. Använder MegaSquirt 2 som motorstyr.

 

/LL



#11 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 16 July 2016 - 04:37 PM

  Köpte GM kitet för några år sedan och kompletterade med bra och ha saker från UK. Fick in Peters OBD mjukvara för ett par veckor sedan och kunde då plocka bort mitt piggyback Civinco.Funkar klockrent. Jocke_D (Jocke, Örebro) OneYet (Fredrik, Huskvarna) Motorzon (Daniel, Göteborg) LL (Lars, Uppsala) kcabneits (Tommy, Enköping) OC_Pete (Peter, Stockholm Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk

 

Kul. Då har vi raskt fått in alla ObdTuner som finns i Sverige i listan (Jag, Motorzon och du) :)

Synd att jag inte kan editera inlägget längst upp :(

 

Men en mer komplett lista blir då ungefär såhär

 

Jocke_D (Jocke, Örebro). M62,ObdTuner. OneYet (Fredrik, Huskvarna). M62, CMS Motorzon (Daniel, Göteborg). M62,ObdTuner. LL (Lars, Uppsala). Lysholm,MegaSquirt2

kcabneits (Tommy, Enköping). M62, Kanske Klasen? OC_Pete (Peter, Stockholm). M62, ObdTuner.


Edited by Jocke_D, 16 July 2016 - 04:42 PM.


#12 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 16 July 2016 - 04:54 PM

 

 

 

 

Här finns lite bilder. Det är mitt första motorbygge och misstagen och lärdomarna är många. T.ex. skarpa kanter på plenum är inte bra, tenderar att spricka + massa annat. Men skoj är det, skaffade mig TIG-svets, fräs och svarv m.m. i samband med detta och har lärt mig massor. Använder MegaSquirt 2 som motorstyr.

 

/LL

 

 

Råcoolt bygge :) :) :)

Gick igenom rejsa-tråden. Imponerande med tanke på den ringa bakgrunden du beskriver som "fabrikatör"  :)

Får ju mitt bygge att se ut som nåt barnen knåpat ihop på dagis, haha.

 

Kör du fortfarande med stolen du byggde? 



#13 -LL-

-LL-

    Member

  • Pip
  • 212 posts
  • Location:Uppsala

Posted 20 July 2016 - 11:16 AM

 

 

 

 

 

Här finns lite bilder. Det är mitt första motorbygge och misstagen och lärdomarna är många. T.ex. skarpa kanter på plenum är inte bra, tenderar att spricka + massa annat. Men skoj är det, skaffade mig TIG-svets, fräs och svarv m.m. i samband med detta och har lärt mig massor. Använder MegaSquirt 2 som motorstyr.

 

/LL

 

 

Råcoolt bygge :) :) :)

Gick igenom rejsa-tråden. Imponerande med tanke på den ringa bakgrunden du beskriver som "fabrikatör"   :)

Får ju mitt bygge att se ut som nåt barnen knåpat ihop på dagis, haha.

 

Kör du fortfarande med stolen du byggde? 

 

 

Ja, den används fortfarande, passar mig väldigtbra. Jag är lång och hade svårt att hitta en stol som passar både mig och Speedstern. Därför byggde jag en.

 

/LL



#14 Matham

Matham

    Member

  • Pip
  • 35 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lindome

Posted 26 July 2016 - 09:18 PM

Har missat denna tråden

Jag har också kompressor i min bil sedan 2011



#15 motorzon

motorzon

    Member

  • Pip
  • 144 posts

Posted 08 August 2016 - 10:25 PM

Är det någon förutom "kcabneits" Tommys Speedster som är reggad med kompressor.

Än så länge har jag rullat igenom besiktningen utan problem. Men hade varit skönt att få allt godkänt. 

Men krävs ju lite mer om man skall få den till amatörbyggt

 

 

 

 

 

 

 

 



#16 ChrisNo/Swe

ChrisNo/Swe

    Member

  • Pip
  • 71 posts
  • Location:Norway

Posted 13 September 2016 - 06:46 AM

Är det någon förutom "kcabneits" Tommys Speedster som är reggad med kompressor.

Än så länge har jag rullat igenom besiktningen utan problem. Men hade varit skönt att få allt godkänt. 

Men krävs ju lite mer om man skall få den till amatörbyggt

Svensk men håller till i Norge, Min bil är reggad med M62 i pappren.



#17 ThePluck

ThePluck

    Member

  • Pip
  • 41 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 16 September 2016 - 06:49 AM

Tja,

Någon som har lust att bjuda på en medåkning i en kompressorkonverterad speedster i stockolm/järfälla-trakten? Kanske tom. någon av er som ska på barkarbyträffen imorn? Jag har skjutit fram min kompressorkonvertering rätt länge nu, så behöver bli lite taggad.. :)



#18 Aerodynamic

Aerodynamic

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,455 posts

Posted 20 September 2016 - 07:29 AM

Men hur?

 

 

Är det någon förutom "kcabneits" Tommys Speedster som är reggad med kompressor.

Än så länge har jag rullat igenom besiktningen utan problem. Men hade varit skönt att få allt godkänt. 

Men krävs ju lite mer om man skall få den till amatörbyggt

Svensk men håller till i Norge, Min bil är reggad med M62 i pappren.

 

 



#19 ChrisNo/Swe

ChrisNo/Swe

    Member

  • Pip
  • 71 posts
  • Location:Norway

Posted 20 September 2016 - 10:37 AM

Men hur?

 

 

Är det någon förutom "kcabneits" Tommys Speedster som är reggad med kompressor.

Än så länge har jag rullat igenom besiktningen utan problem. Men hade varit skönt att få allt godkänt. 

Men krävs ju lite mer om man skall få den till amatörbyggt

Svensk men håller till i Norge, Min bil är reggad med M62 i pappren.

 

 

Jag har ingen aning, men detta var den størsta anledningen till varfør jag køpte just detta exemplaret.

Efter att ha tittat igenom mitt motorrum så ær det definitivt inte på grund av att det ser ut som en OEM montering.. EGR cheater, evap/kolfilter bortaget, vevhus ventilation ut i ett vanligt "konfilter".

Jag ska gøra allt litt mer ordentligt framøver men det ær tydligt att det handlar mer om pappersarbete æn det mekaniska nær det kommer till att få det igenom. 






1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users