Jump to content


Photo

Höga Hc Värden


  • Please log in to reply
124 replies to this topic

#81 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 10 October 2016 - 06:19 AM

Härligt, det finns fortfarande tid för att njuta av bilen :-)



#82 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 10 October 2016 - 06:53 AM

Haha, bra jobbat ! :)



#83 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 10 October 2016 - 12:45 PM

Tackar :)

Förhoppningsvis blir det kanske någon dag i Oktober som det går att ge sig ut på vägarna. Helgen var ju dock ingen höjdare...



#84 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 30 November 2016 - 06:55 PM

I vinter åker både fram och bakände av: Bakänden för att fixa en spricka vänster bak och fronten har en del stenskott och får därmed en bättringslack.

När bakänden är av så lyfter jag nog ur motorn för att se om tomgången går att få bättre. Jag konstaterade också bilen rök en del (vitt) vid maxbelastning i bromsbänken) = olja i avgaserna.  Om motorn ändå är ur kanske jag borde förbereda för en framtida SC konvertering (tror inte jag kan hålla mig borta från det i längden) :). Vill dock ha en motor fungerar bra innan konverteringen väl görs....

 

Utgångsmaterial. Motor i dag:

-2.4 insug -Piper cams 270 -ITG Maxogen luftrenare -2bular catback Avgassystem -Dbilas grenrör

-OBD Tuner

-Gröna spridare (skyldig en medlem en lunch eller middag för dessa).

-65mm spjällhus (ej monterat ännu)

 

Jag kommer ju att öppna motorn och troligtvis minst hona cylindrar och byta kolvringar. Men:

Ska jag byta kolvar och stakar?

Jag har läst att stakar och kolvar från z22yh passar rakt av och är bättre än befintliga. Någon som har erfarenhet?

Ska jag montera dit ett oljetråg från Saab B207?

Bättre oljepump?

Några andra förslag på vad som rekommenderas att göra när motorn ändå är ur?

 

 

 


Edited by Adventure, 30 November 2016 - 06:57 PM.


#85 Tonie Pettersson

Tonie Pettersson

    Super Member

  • PipPip
  • 422 posts
  • Gender:Male
  • Location:Katrineholm, Sweden

Posted 30 November 2016 - 07:05 PM

Jag kan tyvärr inte tillföra så mycket men ett tips är att skicka ett pm till vocky här på forumet, han kan allt om att trimma dessa motorer.

#86 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 01 December 2016 - 09:51 AM

OK,

Jag får sätta ihop ett PM till Vocy. Var dock lite nyfiken på om någon i Svedala gjort någon liknande operation.

 



#87 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 05 December 2016 - 11:31 AM

OK, Jag får sätta ihop ett PM till Vocy. Var dock lite nyfiken på om någon i Svedala gjort någon liknande operation.  

Jag har all info... Det normala är att ligga under 250hk om man använder org. stakar. Det finns en fantastisk "build book" inklusive förstörande tester för denna motor. Du kan även läsa min byggtråd på rejsa.nu. Allt över 250hk kräver andra stakar om du vill vara trygg...

#88 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 06 December 2016 - 06:47 PM

Galet mycket du har gjort med din motor/motorer Speedsterspeed :) . Själv är jag nog glad om jag tar mig upp mot 250. Men om jag ändå skall öppna motorn så funderade jag på att eventuellt byta stakar och kolvar för att ge lite marginal. Kanske också titta på toppen.

Det bästa är nog att sätta dit t.ex Eagle stakar och Wiseco kolvar. Men det kanske är overkill om jag ändå inte kommer att passera 250hk.

Det var därför jag funderade på om Stakar och kolvar från z22yh-motorn passar rakt av. Någon som har testat?

(SC blir det nog inte till nästa säsong i alla fall).

 



#89 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 09 December 2016 - 06:01 PM

Galet mycket du har gjort med din motor/motorer Speedsterspeed :) . Själv är jag nog glad om jag tar mig upp mot 250. Men om jag ändå skall öppna motorn så funderade jag på att eventuellt byta stakar och kolvar för att ge lite marginal. Kanske också titta på toppen.

Det bästa är nog att sätta dit t.ex Eagle stakar och Wiseco kolvar. Men det kanske är overkill om jag ändå inte kommer att passera 250hk.

Det var därför jag funderade på om Stakar och kolvar från z22yh-motorn passar rakt av. Någon som har testat?

(SC blir det nog inte till nästa säsong i alla fall).

 

 

Hej,

ja det har blivit en del, den motorn står nu på golvet i källaren tillsammans med den andra som sitter i motorstatviet :-). Jag har kvar den jag körde med under säsongen i bilen till jag mätt behovet av ström, jag behöver installera en mindre generator...

 

Du får ca 250 hästar från en standard kompressor installation, jag tror det är flera här och ett stort antal i England som landat där. Det är med andra ord sannolikt bra att stoppa i H-stakar direkt då du har marginal ifall du råkar komma på att du vill ha mer effekt, det är ju enkelt för dig med OBD programvaran och ett mindre hjul på kompressorn, möjligen behöver du större injektorer....  



#90 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 12 December 2016 - 09:30 AM

Kanske lite sen input men mina tankar går ungefär såhär.

 

Köpte en bil med 10k på mätaren. Mekade på kompressorn och räknade med ca 230hk då jag valde lite större (lägre laddtryck) remhjul än standard.

Det gjorde jag av två (tre) anledningar.

a ) jag misstänkte att min lösning för laddluftkylning inte skulle orka med så mkt effekt.

b ) jag ville ha en rejäl marginal mot de omtalade 270 hk som original stakar/kolvar påstås klara av.

c ) Lite knasigt kanske men jag ville inte ha för stor effektökning som skulle göra att bilen skulle bli för svår att köra.

 

a ) Det visade sig gå riktigt bra. Hög insugstemp såklart men inte så illa som jag befarat.

b ) Vid första mätningarna fick jag ut ca 240hk och spridarna låg lite väl högt i duty cycle (lite över 90%) så bestämde mig för att byta dem rätt snart. Då fick jag bra marignal och 400rpm högre stopp vilket gav ganska exakt 250hk. Därigenom hade ju b ) försvunnit lite snabbt :)

c ) Det visade sig först och främst att c) var helt fel, bilen är så himla enkel att köra så det var inga problem. Skulle ändå rekomendera att inte sikta "för" högt i steg ett.

 

Då är vi så att säga framme till idag. Planen för den här vintern är att bygga bättre kylning och nytt avgassystem för att ta bättre hand om värmen.

Jag har två mindre remhjul ligger hemma så mer effekt är väldigt enkelt att ordna men innan de kommer på bilen blir det kolvar och stakar och det blir tidigast nästa vinter. Planen för det är att köpa en motor till som man kan bygga på i lugn och ro. Slutmålet, om några år, är lite över 300hk vilket är ungefär vad kompressorn klarar av.

 

Och för att återkoppla till dina egna planer Adventure skulle jag säga att om motorn är ur bilen och du ändå planerar att plocka isär den så passa på att byta kolvar och stakar redan nu. Så slipper du oroa dig för min punkt b )  :)

Antar att det går hyfsat enkelt att få av toppen med motorn i bilen när det är dags att byta grejer i toppen för att få den mer hållbar för högre varv. Det behövs alltså inte i det här skedet. Vocky mfl säger att 7000 rpm är helt ok med standardgrejer i toppen. Jag kunde lagt mig där men nöjde mig med 6800 eftersom jag vet att jag inte har några problem med att låta den varva mycket.



#91 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 12 December 2016 - 05:05 PM

Ingen input är sen. Just nu samlar jag information :)

Jag kommer inte att hinna plocka med bilen innan julhelgen.

Är inne på samma linje: Bättre att ha en körbar bil med lite mindre hästar som jag klarar av (och även mina barn. 18 och 21 år gamla) :wacko: :rolleyes:

 

Om jag ska satsa på Eagle stakar och Wiseco kolvar: KAn man köpa dem till bra pris från någon återförsäljare i Sverige? eller är det import från UK som gäller?

 



#92 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 13 December 2016 - 09:59 AM

Ingen input är sen. Just nu samlar jag information :)

Jag kommer inte att hinna plocka med bilen innan julhelgen.

Är inne på samma linje: Bättre att ha en körbar bil med lite mindre hästar som jag klarar av (och även mina barn. 18 och 21 år gamla) :wacko: :rolleyes:

 

Om jag ska satsa på Eagle stakar och Wiseco kolvar: KAn man köpa dem till bra pris från någon återförsäljare i Sverige? eller är det import från UK som gäller?

 

 

Skulle man vara jätteduktig vad gäller att ta det lugnt med effektökningen skulle 200 kompressorhästar räcka gott som steg ett. Skillnaden i hur bilen känns är fantastisk. Framförallt iom den kraftigt ökade viljan att varva. Min bil kändes utan kompressorn "färdig" när den nådde typ 5500 (fritt ur minnet) och sista biten till rött var mest för att inte tappa så mkt vid nästa växling. Nu slår den in i varvstoppet (6800) och vill bara längre. Mattas inte alls.

 

Har aldrig sett en vridkurva som är så platt eller en effektkurva som är så rak :)

(ledsen för stor bild)

Posted Image

 

 

Ingen input alls tyvärr vad gäller stakar/kolvar. Men hör gärna av dig om du hittar något bra. Vi kanske kan dela frakt (jag handlar helst nån gång nästa år iofs)?


Edited by Jocke_D, 13 December 2016 - 10:00 AM.


#93 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 14 December 2016 - 09:58 PM

Hej,

 

Jag har köpt nästan allt från USA, dock när dollarn var lägre ;-)

 

 

http://zzperformance.com/ecotec/shop/

http://www.smgmotori...om/categories/4

 

Finns många fler...

 

annars köpte OCPeter en hel del supercharger relaterat från:

http://www.courtenay...s/info_102.html

 



#94 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 16 December 2016 - 02:33 PM

OK Tackar,

 

Nu har jag nog länkar så att jag klarar mig :) Jag har också stämt av kort med Vocky vad han tycker jag ska byta plockar ur motorn. Ska nu se vad jag kan samla på mig för delar. Har tittat på denna: Tror ni det kan vara ett bra köp? något som saknas?

http://www.ebay.com/...sd=172382411062



#95 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 16 December 2016 - 06:09 PM

OK Tackar,

 

Nu har jag nog länkar så att jag klarar mig :) Jag har också stämt av kort med Vocky vad han tycker jag ska byta plockar ur motorn. Ska nu se vad jag kan samla på mig för delar. Har tittat på denna: Tror ni det kan vara ett bra köp? något som saknas?

http://www.ebay.com/...sd=172382411062

 

Länken går till annan adress än till ebay.



#96 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 16 December 2016 - 06:11 PM

 

OK Tackar,

 

Nu har jag nog länkar så att jag klarar mig :) Jag har också stämt av kort med Vocky vad han tycker jag ska byta plockar ur motorn. Ska nu se vad jag kan samla på mig för delar. Har tittat på denna: Tror ni det kan vara ett bra köp? något som saknas?

http://www.ebay.com/...sd=172382411062

 

Länken går till annan adress än till ebay.

 

 

Du får ett nytt kitt: http://zzperformance...harger-kit.html

Dock utan supercharger ser jag nu, hmm.


Edited by Speedsterspeed, 16 December 2016 - 06:13 PM.


#97 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 17 December 2016 - 03:59 PM

  Länken går till annan adress än till ebay.

Ebay som fjantar sig så att man inte kommer direkt till annonsen. Klicka på att "skipp this deal & continue to ebay.com" så kommer du till annonsen.

#98 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 17 December 2016 - 04:03 PM

  Du får ett nytt kitt: http://zzperformance...harger-kit.html Dock utan supercharger ser jag nu, hmm.

Om det är allt utom SC så kan det ju fortfarande vara ett alternativ så at jag slipper leta efter alla övriga delar som behövs.

#99 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 18 December 2016 - 12:50 PM

 

  Du får ett nytt kitt: http://zzperformance...harger-kit.html Dock utan supercharger ser jag nu, hmm.

Om det är allt utom SC så kan det ju fortfarande vara ett alternativ så at jag slipper leta efter alla övriga delar som behövs.

 

Jag är inte helt på det klara med vad som behövs...det blir nog fel att köpa det paketet...

 

http://www.vx220.org...-charge-cooler/

 

http://www.vx220.org...r-to-the-z22se/

(mycket text men principen är enkel) Du kan ladda ner pdf;en på sidan ett, där har du en sammanställning? Courtenaysport.co.uk kanske har en översikt om du mailar dem och frågar vad de har hemma av det som behövs...

 



#100 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 19 December 2016 - 09:49 AM

Jreiland köpte jag mitt kit av. Kan rekommenderas :)

 

Ganska komplett kit. Det du behöver utöver är extra "dummyhjulet" för remmen. Köps enklast från CMS.

Jag bytte också ganska snart spridare till ett snäpp större än de han skickar med. CMS har bra pris på de jag köpte.

Många av skruvarna han skickar med är enklast att kasta och sen köpa allt sånt nytt så man får de man vill ha. Jag köper nästan allt sånt på Swedol.

Skruvarna för att hålla generatorn är lite special, de köpte jag på en specialistbutik här i stan.

 

Vill minnas att allt annat är sånt man kan fixa på hemmaplan. Jag valde att dra om soppaledningarna helt vilket jag gjorde genom att lämna in alurören till hydroscand för lite nya nipplar. Sen slang ner till originalfiltret.

Utöver det, vad jag kan minnas, är det mest jobbiga att kapa rätt mkt i kabelstammen.

Du behöver också en ny sensor för laddtryck och temp. Jag tog en från diesel-saab, 2.2 dti tror jag den heter.

Även luftfiltret tog jag från en Saab som byggdes om ganska enkelt., den gången en 9000 turbo.

Remmen köpte jag på autoexperten, kan kolla längden om du vill.

Pump för laddluftvattnet blev en ebersprächer från en mercabuss :)

Kan rekomendera bjp-race för soppagrejer, elkontakter och olika silikonslangar. DO88 har också ett bra sortiment på slang. Biltema är också bra på mycket.

 

Kolla gärna min tråd om bygget "ZZP modular pulley" eller nåt sånt heter den. Där står alla mina dumma frågor...

Kommer börja skriva där igen så fort jag tar tag i vinterns projekt, när det nu blir :)






0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users