Jump to content


Photo

Hjälp Med Ev Byte Av Kylare


  • Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 Gilgamesh

Gilgamesh

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 987 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Women

Posted 06 March 2017 - 01:21 PM

Hej

 

ett långskott kanske men testar iaf... någon i helst sthlm området (blir nog smidigast) som kan tänka sig hjälpa till med att eventuellt byta kylaren på min bil, jag säger eventuellt eftersom jag inte är 100% säker på om det är kylaren eller bara en slang, det jag vet är att det läcker där framme iaf, men måste plocka bort fronten för att kunna se det.. det är alltså kylarvätska behållaren till motorn där nivån sjunker, inte chargecooler behållaren som jag även har. 

 

kylaren jag tänkt beställa är denna:

 

https://tinyurl.com/zax5k9h

 

beroende på om jag kan behålla fläktarna från nuvarande Pro Alloy kylare. 

 

antingen att jag beställer den direkt och chansar på att det är kylaren eller beställer den efter man plockat bort fronten och kollat vad som läcker, upp till den som hjälper mig att bestämma vad som blir lättast, leveranstiden är ju bara på ett par dagar då den är från UK.

 

vi kommer överens om ersättning för jobbet (jag är gärna med o hjälper till om möjligt då jag vill lära mig hur man plockar bort fronten) + att man blir en erfarenhet rikare tänker jag :)

 

skicka isåfall ett PM eller skriv här. Tack på förhand! 


Edited by Gilgamesh, 06 March 2017 - 01:28 PM.


#2 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 06 March 2017 - 02:56 PM

Jag skulle rekomendera att plocka bort fornten och försöka lista ut vad som är fel. Därefter lista ut om det går att laga innan du köper en ny.

 

Jag är inte så bra på Stockholmsområdet men skulle min kylare från Pro Alloy gå sönder skulle jag åka till Adamski kylarservice i Karlskoga. Otrevligare men bättre och billigare är svårt att hitta :)



#3 Gilgamesh

Gilgamesh

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 987 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Women

Posted 06 March 2017 - 05:29 PM

Jag skulle rekomendera att plocka bort fornten och försöka lista ut vad som är fel. Därefter lista ut om det går att laga innan du köper en ny.

 

Jag är inte så bra på Stockholmsområdet men skulle min kylare från Pro Alloy gå sönder skulle jag åka till Adamski kylarservice i Karlskoga. Otrevligare men bättre och billigare är svårt att hitta :)

jo de klart det är de smartaste alternativet...om nu kylaren skulle vara trasig så är jag osäker om det skulle vara billigare (har ingen koll) att laga den än att bara köpa en ny för ca 1500kr (varianten utan fläktar om befintliga fläktar går att använda) och så sparar man lite tid.



#4 harboged

harboged

    Super Member

  • PipPip
  • 392 posts
  • Gender:Male
  • Location:Nyköping, Sweden

Posted 06 March 2017 - 08:53 PM

Hej   ett långskott kanske men testar iaf... någon i helst sthlm området (blir nog smidigast) som kan tänka sig hjälpa till med att eventuellt byta kylaren på min bil, jag säger eventuellt eftersom jag inte är 100% säker på om det är kylaren eller bara en slang, det jag vet är att det läcker där framme iaf, men måste plocka bort fronten för att kunna se det.. det är alltså kylarvätska behållaren till motorn där nivån sjunker, inte chargecooler behållaren som jag även har.    kylaren jag tänkt beställa är denna:   https://tinyurl.com/zax5k9h   beroende på om jag kan behålla fläktarna från nuvarande Pro Alloy kylare.    antingen att jag beställer den direkt och chansar på att det är kylaren eller beställer den efter man plockat bort fronten och kollat vad som läcker, upp till den som hjälper mig att bestämma vad som blir lättast, leveranstiden är ju bara på ett par dagar då den är från UK.   vi kommer överens om ersättning för jobbet (jag är gärna med o hjälper till om möjligt då jag vill lära mig hur man plockar bort fronten) + att man blir en erfarenhet rikare tänker jag :)   skicka isåfall ett PM eller skriv här. Tack på förhand! 

Jag kan säkert hjälpa till någon gång och behöver inte ha något för det :) Jag bytte kylare häromåret och det var inte alls svårt men det gäller att skruvarna till fronten inte är fastrostade eller bara går runt som på många bilar som rullat i England, då verkar det kunna bli svårt. Har dock ingen erfarenhet av att meka när det sitter chargecoolerkylare där. Tyvärr har jag inga verktyg här i Stockholm. Har du verktyg och grejer?

#5 Gilgamesh

Gilgamesh

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 987 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Women

Posted 06 March 2017 - 09:01 PM

@harboged 

 

oj förväntade mig inte en som kan ställa upp så fort!! :)  fronten har varit bort plockad tidigare då jag montera dit en ny front med gälar (2014) så skruvar osv bör vara i bra skick. http://www.garaget.o...c.php?id=287956

 

chargecooler kylaren bör nog inte vara några problem då det går att urskilja dom. 

 

lite snålt med verktyg faktiskt då jag inte behövt det då den varit inne hos verkstad eller fått hjälp av ägare som haft verktyg liggandes :) har bilen i ett garage med bur, inte helt omöjligt att man skulle kunna utföra det där (när det blir lite varmare ute) men vettiga verktyg saknas :/ 

 

har inte jätte bråttom med att få det gjort nu men kanske innan sommaren iaf om jag har tur...bara jag hittar någon som kan hjälpa till, så får man köra lite :) 


Edited by Gilgamesh, 06 March 2017 - 09:02 PM.


#6 harboged

harboged

    Super Member

  • PipPip
  • 392 posts
  • Gender:Male
  • Location:Nyköping, Sweden

Posted 07 March 2017 - 07:19 AM

@harboged    oj förväntade mig inte en som kan ställa upp så fort!! :)  fronten har varit bort plockad tidigare då jag montera dit en ny front med gälar (2014) så skruvar osv bör vara i bra skick. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=287956   chargecooler kylaren bör nog inte vara några problem då det går att urskilja dom.    lite snålt med verktyg faktiskt då jag inte behövt det då den varit inne hos verkstad eller fått hjälp av ägare som haft verktyg liggandes :) har bilen i ett garage med bur, inte helt omöjligt att man skulle kunna utföra det där (när det blir lite varmare ute) men vettiga verktyg saknas :/    har inte jätte bråttom med att få det gjort nu men kanske innan sommaren iaf om jag har tur...bara jag hittar någon som kan hjälpa till, så får man köra lite :) 

OK, bra med fronten! :) Angående chargecoolerkylaren så tänkte jag mest på om extraslangar etc gör det mer komplicerat men det är nog lugnt. Har vi bara plats att lyfta av fronten så skulle man ju snabbt kunna kolla upp vad som är trasigt. Fronten kan man ju sen hänga på lite provisoriskt om det är ont om plats att förvara den och du väntar på delar. För att ta bort fronten behövs inga avancerade verktyg vill jag minnas så det skulle jag kunna ta med mig nästa gång jag är i mitt garage. Då är det väl mest en fråga om lämplig arbetstemperatur ;) Vet du om kylarslangarna nyligen är bytta? Originalslangarna verkar ju gå sönder ganska ofta.

#7 glitch

glitch

    Super Member

  • PipPip
  • 275 posts
  • Location:Stockholm

Posted 15 March 2017 - 10:15 AM

Jag kan nog också hjälpa. Kanske skulle vi kunna göra en 2 in one. Tror min skulle behöva bytas. Hittar ingen läcka men det finns kylarvätskaavlagringar vid ändorna vilket inte bådar så gott. Har ju inte fått min inreggad än men det är väl på gång så längre fram i vår. Har inte bytt på en vx men på en elise, det var inga konstigheter men bra att vara två för att lyfta clamen samt bra om man kan temporärt lämna allt stående om man stöter på patrull. Går allt enligt plan klarar man det på ett par timmar. Läge att byta alla slangar också om det är gammalt.

#8 Gilgamesh

Gilgamesh

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 987 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Women

Posted 15 March 2017 - 02:26 PM

Jag kan nog också hjälpa. Kanske skulle vi kunna göra en 2 in one. Tror min skulle behöva bytas. Hittar ingen läcka men det finns kylarvätskaavlagringar vid ändorna vilket inte bådar så gott. Har ju inte fått min inreggad än men det är väl på gång så längre fram i vår. Har inte bytt på en vx men på en elise, det var inga konstigheter men bra att vara två för att lyfta clamen samt bra om man kan temporärt lämna allt stående om man stöter på patrull. Går allt enligt plan klarar man det på ett par timmar. Läge att byta alla slangar också om det är gammalt.

absolut! om det skulle visa sig att kylaren behövs bytas så kan vi ju isåfall beställa 2st så sparar man lite frakt... om du inte funderat på annan kylare såklart. har PM med harboged och tanken är att eventuellt fixa det i april där då vädret bör vara bra, tänkte isåfall byta där bilen står i ett garage med bur. 



#9 glitch

glitch

    Super Member

  • PipPip
  • 275 posts
  • Location:Stockholm

Posted 16 March 2017 - 06:15 PM

Låter bra det! vi hörs längre fram!






0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users