Jump to content


Photo

Min Röda Lilla Bil


  • Please log in to reply
10 replies to this topic

#1 Jimsan

Jimsan

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 553 posts
  • Gender:Male
  • Location:Schweden
  • Interests:Blöjbyte, barnvagnar, mjölkersättning, kolik och sömnlösa nätter.

Posted 13 April 2017 - 02:06 PM

Tänkte jag kunde skriva lite vad jag håller på med.

 

Förra året sköt jag min motor så kolv och vevstake tittade ut. Började ryka och brinna och hade nästan hoppats på att bilen, eller biljäveln som den hette då, hade brunnit upp.

 

Jaja, det är bara att ta nya tag så jag köpte en motor som var lite andra saker bytta på än den jag hade innan så för att få allt att funka var jag tvungen att få bilen omprogrammerad. Körde lite förra året med saker från gamla motorn för att kunna åka nått iallafall,

 

Satt nu i vinter och tänkte att ska jag ändå mappa om den kunde jag göra mer saker så är det gjort.

Beställde insug och (heter det) plenum, 80mm luftmassemätare, AEM torrt luftfilter.

 

Min motor hade detta innan:

shortbelt kitt

borttagna balansaxlar

VXR turbo

VXR spridare

charge cooler

extra oljekylare

fullt Milltek avgas

 

Så på torsdag ska jag ner till GDM Performance och få den mappad och bänkad om inget skiter sig som det känns som det alltid gör med denna bil.

Ska bli skönt med en mapp för just min bil och inte som förut köra med en "standard" mapp från Klasen. Sen vet i fasen om motorn klarar den nya effekten när den inte klarade den förra men det märker man väll.....:-/

 

Återkommer när jag varit där nere:D



#2 glitch

glitch

    Super Member

  • PipPip
  • 275 posts
  • Location:Stockholm

Posted 13 April 2017 - 05:50 PM

Kul! Vad kör du för sprut på den? Vet hur det känns. Köpte en "färdig" steg 4 som skulle vara "bara att köra" som tidigare ägts av en forumsmedlem och är rätt väl dokumenterad men det visade sig finnas en del att bita i :) ett steg fram, två steg bakåt men samtidigt är de helt underbara när de väl funkar. Efter 3 år med en Elise med trimmad Roversnurra visste man i alla fall vad man gav sig in på hahah.

#3 Jimsan

Jimsan

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 553 posts
  • Gender:Male
  • Location:Schweden
  • Interests:Blöjbyte, barnvagnar, mjölkersättning, kolik och sömnlösa nätter.

Posted 13 April 2017 - 06:25 PM

Jag kör med original sprut men jag har frågat GDM flera gånger och det ska inte vara några problem. Haft denna bil i 10-11 år nu och innan dess en NA men är före detta miata ägare och där krabbade det aldrig nått. Så lite frustrerande när det hela tiden är något.

Hur mycket effekt tar du ut? Hört att 300hk ska vara nån gräns för LET motorn men det kanske inte går att säga nått direkt hästkraftsantal.



#4 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 15 April 2017 - 01:51 PM

Vad var det som hände när det gick åt skogen?

Övervarvning eller något liknande alltså menar jag.



#5 Jimsan

Jimsan

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 553 posts
  • Gender:Male
  • Location:Schweden
  • Interests:Blöjbyte, barnvagnar, mjölkersättning, kolik och sömnlösa nätter.

Posted 16 April 2017 - 08:23 PM

Vad var det som hände när det gick åt skogen?

Övervarvning eller något liknande alltså menar jag.

Nja jag vet inte riktigt. Började redan året innan med att bilen började gå lite hackigt men stängde man av och satte igång igen så var det borta. hände kanske 3-4ggr. 

Var på väg hem från jobbet och i en omkörning kom det igen, stannade och startade om och det var bra igen. Sen nån mil senare så tyckte jag det kom tillbaka igen och gasade långsamt för att känna om det hackade och då smällde det till och i bakrutan såg jag bara rök och eld.

De blev lite förvånade på verkstaden hur kolv och vevstake kunde hoppa ur så. 



#6 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 16 April 2017 - 08:46 PM

Ooops! Ojdå!



#7 glitch

glitch

    Super Member

  • PipPip
  • 275 posts
  • Location:Stockholm

Posted 18 April 2017 - 12:52 PM

Jag kör med original sprut men jag har frågat GDM flera gånger och det ska inte vara några problem. Haft denna bil i 10-11 år nu och innan dess en NA men är före detta miata ägare och där krabbade det aldrig nått. Så lite frustrerande när det hela tiden är något.

Hur mycket effekt tar du ut? Hört att 300hk ska vara nån gräns för LET motorn men det kanske inte går att säga nått direkt hästkraftsantal.

 

Ok, återkom sen hur mappningen gick. Annars är väl Sizetenboots här på forumet en av de som pastas vara bäst på att mappa våra bilar då han jobbat fram en egen mjukvara som kringgår en del av problemen som finns med att mappa originalstyrbox.

Av vad jag förstått så ska man klara sig under 300 hk med originalgrejerna men jag hade nog varit konservativ och satsat på 260-270 kanske?

Värmeutvecklingen blir oftast ett av de riktigt stora problemen med hög effekt, och sen är det ju mycket åsikter på körbarheten med origina ECU när man börjar kliva over "stage 2" som är runt 250 hästar.

 

Det är tydligen svårt att mappa en jämn momentkurva utan blir väldigt mycket ketchupeffekt med resultatet att bilen dumpar ut ett herrejösses moment lite hipp som happ på bakhjulen vilket då gör det svårkört och svårdoserat vilket stället till det om man t.ex. som vid bankörning vill kunna findosera kraften.

Återigen, bara vad jag last på ämnet, jag är ingalunda expert på detta.

Därav att många rekommenderar separate sprut för hög effekt då man kan mappa mycket jämnare effektkurvor.

Sizetenboots påstås att ha utvecklat sin egna programvara så pass som sagt att han kunnnat labba med många parametrar som ECUn vanligtvis måste hantera (som t.ex. AC och andra stödfunktioner, det är ju en familjebilsmotor I grunden). Harboged här på forumet har fått hans mjukvara på sin bil och Steve som han heter skulle eventuellt komma över till Sverige I vår/sommar för att fintrimma Harbogeds bil, vi skulle eventuellt kolla på min bil då också beroende på hur långt han kommit. Steves map ska också ge stabilare värmeutveckling mm. enligt egen utsago. På pappret låter det hur bra som helst, men man vet ju också att engelsmän ibland har lite "optimistisk syn" på saker och ting :)



#8 Mattias

Mattias

    Super Member

  • PipPip
  • 296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gothenburg

Posted 18 April 2017 - 08:09 PM

Hej,

 

Jag hade ju tagit bort shortbelt kittet, remskivan har en viktig funktion i att motverka harmoniska svängningar i vevaxeln. Tror någon i UK tror sig ha rasat motorn på grund av ett lätt remhjul. Och det är fullt möjligt enligt de jag snackat med som jobbar med just detta. 

 

Stakarna och kolvarna är svaga länken i Z20LET samt att den inte har någon kolvkylning. Så gillar toppen att spricka mellan tändstift och avgasventiler men det brukar inte vara något problem sålänge de inte är för djupa.

 

Något som alla borde montera i om man tänkt trimma till gränsen är en EGT-sensor så man inte eldar upp motorn i onödan. Utan en EGT är det svårt att ställa in bränslet optimalt.

 

LEH spisen verkar dock tåla en del, jag har orginal LEH-kolvar, H-stakar och tjockare topplockspackning. Jag kör med 1,6bars laddtryck ibland tom uppåt 1,9bar, avgas temp håller jag under 950C. Effekten ligger på ca.400-450hk. Innan jag började plocka ut denna effekten körde jag med original LEH och plockade ut knappt 300hk. Jag har nu kört motorn nära 8000mil och den ser fortfarande fräsh ut invändigt. Däremot hade min originalturbo sprickor runt wastegaten troligen på grund av höga avgastemperaturer, inget som påverkade funktionen dock men ett tecken på att det förmodligen är lite för höga temperaturer med "chippning" till steg 3-4. 

 

Problemet som redan påpekats är kylning om man tänker köra hårt på bana men det kommer jag att testa lite lösningar för i år. Viktigt att notera är att den elektriska vattenpumpen inte har något med kylning av turbo att göra efter avstängning av motor som många tror precis som jag trodde. Så viktigt att köra lite lugnt innan man stänger av om man kört hårt.

 

Mvh Mattias



#9 Jimsan

Jimsan

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 553 posts
  • Gender:Male
  • Location:Schweden
  • Interests:Blöjbyte, barnvagnar, mjölkersättning, kolik och sömnlösa nätter.

Posted 21 April 2017 - 06:47 PM

Går ju inte lägga  in in bild på detta forum utan en massa krabb men på GDM Performance facebook sida finns min bil med effektkurvorna. Blev 300hk och 500Nm.

 

 

Ska skriva mer sen men är lite sliten nu men tackar för alla tips, Ska läsa vidare om dem.

 


Edited by Jimsan, 21 April 2017 - 06:52 PM.


#10 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 21 April 2017 - 06:56 PM

300 hk!

Det låter ju lite småtrevligt.  :happy:

 



#11 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 10 May 2017 - 04:26 PM

Hej,

Skall du vara med och köra slalom på Emmaboda?






0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users