Jump to content


Photo

Kompressorkonvertering


  • Please log in to reply
34 replies to this topic

#1 ThePluck

ThePluck

    Member

  • Pip
  • 41 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 05 May 2017 - 07:23 PM

Tja,

Efter lång tids velande är det äntligen min tur att peta i en kompressor :)

Posted Image

Började med att fixa lyftpunkt på balken under bakre plåten (precis framför diffusorn). Punkt C i bilden:

Posted Image

Här ska distansen monteras:

Posted Image

Borrat hål för bult och försänkning för bricka (det luktar inte hallon när man borrar i hockeypuckar kan jag säga):

Posted Image

Pucken på plats:

Posted Image

Fronten av och 25raders oljekyl på plats. Fick trycka rätt hårt för att få in den (släppa på bogseröglan är ett måste):

Posted Image



#2 ThePluck

ThePluck

    Member

  • Pip
  • 41 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 05 May 2017 - 07:24 PM

Passade på att limma strumpbyxor över lufthålen till kupéfläkten. Gjorde först en mall i papper, trädde strumpbyxan över en träbit och limmade kanterna för att få det lite stadigt:

Posted Image

Sen klippte jag bara längs limmet och limmade fast "filtren" över hålen:

Posted Image

(Nej, jag har inte lagt in bilderna i fel ordning - jag var så korkad så jag satte dit kylaren innan strumpbyxorna... :P)

 

Borrat hål, tryck in gummi-grommets:arna och börjat trycka in slangarna (lite gummivård-spray som smörjning funkade bra):

Posted Image

Sågat upp lite större hål under svarta plasten på ovansidan av tröskeln så man kommer åt att dra kylslang. Lite eltejp för att inte få så mycket rispor på armarna :P

Posted Image

Tryckte in ett 20mm VP-rör från bakre hjulhuset genom frigoliten i trösklarna (gjorde några jack med sågen i främre änden så det gick att "såga" i frigoliten genom att vrida röret). Sedan tryckte jag fast slangen över röret (det var rätt trångt och blev en del svordommar) och drog tillbaka röret. Slangen satt riktigt hårt så behövde inte ens tejpa :)

Posted Image

Vinklad AN-koppling för slang, 16mm slang från biltema, övergång 16->19mm, kylslang från courtenay:

Posted Image

Klart för att sätta tillbaka clam:en. Tyvärr visade det sig att jag satt för mycket rörisolering på den yttre slangen(satte dit det för att ha slangarna på plats) så jag fick inte på plasten i hjulhuset sen, så fick lov att ta bort isoleringen.

Posted Image



#3 ThePluck

ThePluck

    Member

  • Pip
  • 41 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 05 May 2017 - 07:53 PM

Köpt TMAP

Posted Image

och ett expansionskärl (från en prius). Här delade jag en rak 19mm slangkoppling och breddade innerdiametern lite och pressade på dem på tankens slangkopplingar:

Posted Image

Nu är det dags för det lite läskiga - pilla i motorrummet!

Stämmer allt i bilden nedan?

Posted Image

Som jag förstått det ska man kombinera MAF- och IAT-kontakterna och koppla dessa till TMAP:en (som man sätter i nya insuget med laminovorna). MAF/TMAP-hålet i kompressorn ska pluggas och EGR:en kopplas ur och "blankas av".

Hur kopplar man alla vakumslangar bäst? På kompressorn hittar jag två anslutningar - en lite grövre nära gasspjället och en tunnare närmare själva kompressordelen, och så finns det en tunn på gasspjället också.

 



#4 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 08 May 2017 - 05:19 PM

Härligt. :)

Fortsätt att lägga in bilder och beskriv vad du gör. Jag kommer nog inte att komma igång med min konvertering förrän till hösten. Ny motor skall byggas först. Allt jag kan läsa mig till innan jag börjar är välkommet ;) Lycka till!!



#5 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 08 May 2017 - 07:46 PM

Jag behöll insugstempen på samma ställe som original.

TMAP-sensorn satte jag i ett hål någonstans ovanför generatorn typ.

Det är vad jag kommer ihåg direkt ut huvudet såhär.



#6 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 09 May 2017 - 08:20 AM

Jag behöll insugstempen på samma ställe som original.

TMAP-sensorn satte jag i ett hål någonstans ovanför generatorn typ.

Det är vad jag kommer ihåg direkt ut huvudet såhär.

 

Fast du kör väl med CMS och plucken och jag kör OBDTuner. Vi använder olika sensorer. Väl ?

 

 

 

Om du kollar i min "byggtråd" vill jag minnas att jag lagt upp lite bilder på hur jag gjorde.



#7 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 09 May 2017 - 11:22 AM

 

Jag behöll insugstempen på samma ställe som original.

TMAP-sensorn satte jag i ett hål någonstans ovanför generatorn typ.

Det är vad jag kommer ihåg direkt ut huvudet såhär.

 

Fast du kör väl med CMS och plucken och jag kör OBDTuner. Vi använder olika sensorer. Väl ?

 

 

 

Om du kollar i min "byggtråd" vill jag minnas att jag lagt upp lite bilder på hur jag gjorde.

 

 

Var tvungen att knalla en stund längs memory lane :)

Sida 3 och 4 handlar mycket om TMAP. Märk väl att jag gjorde ett misstag och blandade ihop kablarna som löste sig runt sida 10.



#8 ThePluck

ThePluck

    Member

  • Pip
  • 41 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 13 May 2017 - 02:54 PM

Härligt. :)

Fortsätt att lägga in bilder och beskriv vad du gör. Jag kommer nog inte att komma igång med min konvertering förrän till hösten. Ny motor skall byggas först. Allt jag kan läsa mig till innan jag börjar är välkommet ;) Lycka till!!

Tack! Ska försöka ta mycket bilder visa hur jag gör :)

 

Jag behöll insugstempen på samma ställe som original.

TMAP-sensorn satte jag i ett hål någonstans ovanför generatorn typ.

Det är vad jag kommer ihåg direkt ut huvudet såhär.

 

 

 

Jag behöll insugstempen på samma ställe som original.

TMAP-sensorn satte jag i ett hål någonstans ovanför generatorn typ.

Det är vad jag kommer ihåg direkt ut huvudet såhär.

 

Fast du kör väl med CMS och plucken och jag kör OBDTuner. Vi använder olika sensorer. Väl ?

 

 

 

Om du kollar i min "byggtråd" vill jag minnas att jag lagt upp lite bilder på hur jag gjorde.

 

Yes, verkar som CMS-varianten använder samma IAT-sensor som original + ny MAP-sensor, medan vi som kör OBD-tuner har valet att köra med TMAP så man kan skippa IAT-sensorn.

 

 

 

Jag behöll insugstempen på samma ställe som original.

TMAP-sensorn satte jag i ett hål någonstans ovanför generatorn typ.

Det är vad jag kommer ihåg direkt ut huvudet såhär.

 

Fast du kör väl med CMS och plucken och jag kör OBDTuner. Vi använder olika sensorer. Väl ?

 

 

 

Om du kollar i min "byggtråd" vill jag minnas att jag lagt upp lite bilder på hur jag gjorde.

 

 

Var tvungen att knalla en stund längs memory lane :)

Sida 3 och 4 handlar mycket om TMAP. Märk väl att jag gjorde ett misstag och blandade ihop kablarna som löste sig runt sida 10.

 

 

Tack för länken!

 

Sedan sist har jag plockat ur mitt luftfilter för att kolla så det är ok för lite mer pulver än original:

Posted Image

Det visade sig att jag hade tur - mitt ITG-filter ska vara ok upp till 270Hp

 

Sen var det dags att börja pilla med motorelektroniken. Det är något jag inte sett fram emot :o

Bestämde mig för att köra med krimpning istället för lödning (tack Jocke_D för tipset!). Krimpning ska vara tåligare mot vibrationer och så kändes det smidigare.

Tyvärr hittade jag ingenstans att köpa oisolerade stavhylsor annat än tusenpack, så jag fick lov att skala bort isoleringen på vanliga isolerade istället. Gick ganska smidigt - skalade bara bort en "ränna" längs med hylsan:

Posted Image

...och tryckte ut metallhylsan med en mejsel:

Posted Image

Vid krimpningen använde jag de mindre käftarna på "0.5-1.0"-öppningen eftersom de större är till för att vika låsningar runt isoleringen på sladden när man krimpar kabelskor:Posted Image

Jag fegade lite och startade bilen efter varje sladdpar till spridarna jag förlängt (förlängde en sladd i taget för säkerhets skull så  det inte fanns något risk att blanda ihop dem), så det skulle vara lättare att upptäcka vilken krimpning som blivit dålig om motorn inte gick på alla cylindrar sen. Motorn gick dock fint efter jag förlängt alla sladdar :D

 

Såhär ser det ut nu :P:

Posted Image

Nästa steg blir att flytta ECU:n och sen skicka iväg den till Holland för omprogrammering

 

Hur gjorde ni andra med kablarna? Bara linda lite eltejp och sen trä på sånt där plaströr med slitt längsmed?
 


Edited by ThePluck, 13 May 2017 - 02:55 PM.


#9 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 14 May 2017 - 12:12 PM

Smart idé med krymprören. Själv lödde jag. 

Jag använde äkta Biltema krympslang runt mina kopplingar.  

 

Och ja. Jag gjorde min konvertering typ ett halvår innan OBD släppte sin mjukvara publikt om jag kommer ihåg rätt. 



#10 ThePluck

ThePluck

    Member

  • Pip
  • 41 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 15 May 2017 - 06:48 AM

Smart idé med krymprören. Själv lödde jag. 

Jag använde äkta Biltema krympslang runt mina kopplingar.  

 

Och ja. Jag gjorde min konvertering typ ett halvår innan OBD släppte sin mjukvara publikt om jag kommer ihåg rätt. 

 

Sålänge man drar på krympslang tror jag inte det är så stor skillnad på krimpning eller lödning, men känns smidigare att krimpa:)

Biltema hade slut på si krympslang, så jag fick nöja mig med Clas Ohlsons. 3mm bredd gick precis över krimpningen (fick klämma och liksom rulla slangen mellan tumme och pekfingen medan jag drog över slangen för att den inte skulle fastna).

Verkar som det funkar fint med CMS basemap ändå, det är väl ganska länge sen du konverterade nu? :)

 

Har gjort nytt ECU-fäste nu (känner du igen designen? :P)

Posted Image

Posted Image

 

Blir det tightare här vid torpedväggen när kompressorn är monterad, eller får man lätt dig ECU:n efteråt?
Posted Image



#11 ThePluck

ThePluck

    Member

  • Pip
  • 41 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 22 May 2017 - 06:45 AM

ECU:n testmonterad nu.

Tycker det blev lite tight med ena sladden olje- och kylslang - är det ok?

Posted Image

Posted Image

 

Tänkte plocka bort insug osv. och upptäckte att fuelrail:en måste bort redan nu. Har ni några tips? blir det mycket bensin som kommer rinna ur? ska man bara ta bort spridarklipsen, lossa på bränsleledningarna och ta bort fuelrailen? Eller är det bättre att låta bränsleledningarna sitta kvar på den och bara lossa fästena för dem?

 



#12 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 22 May 2017 - 08:52 AM

För att åtminstone slippa att det sprutar soppa under tryck kan du enkelt ta ut det genom ventilen på inkommande röret. Vanlig "cykelventil". Håll en rejäl trasa runt ventilen samtidigt som du trycker på ventilskaftet för att släppa på trycket.



#13 ThePluck

ThePluck

    Member

  • Pip
  • 41 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 28 May 2017 - 08:03 PM

För att åtminstone slippa att det sprutar soppa under tryck kan du enkelt ta ut det genom ventilen på inkommande röret. Vanlig "cykelventil". Håll en rejäl trasa runt ventilen samtidigt som du trycker på ventilskaftet för att släppa på trycket.

 

Tack för tipset! Trodde jag skulle behöva ta bort fuelrailen för att få bort insuget, men det räckte med att släppa de 2 skruvarna:)

 

Går det att dra ut pulley:n på kompressorn med en vanlig avdragare från biltema, eller behöver men en riktig press? Den ska tydligen dras ur 1.5mm för att få spåren att passa rakt med remmen.

Har plastpluppen på kompressoraxeln någon funktion? Känns som den kommer gå sönder om jag ska ta bort den för att dra ur pulley:n

 

tinypic har knasat hela helgen (står att bilder tagits bort direkt när man laddat upp dem) så jag slänger upp bilder på helgens jobb när det är löst.

 



#14 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 30 May 2017 - 04:27 PM

Jag använde en dunderpress på jobbet. 

Har för mig att den fick jobba en del innan det sade "knick" och allt hoppade ut den där 1,5 millimeterna. 

Fast jag kan ha fel. Jag var lite stressad den kvällen kommer jag ihåg. 



#15 ThePluck

ThePluck

    Member

  • Pip
  • 41 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 31 May 2017 - 08:46 PM

Jag använde en dunderpress på jobbet. 

Har för mig att den fick jobba en del innan det sade "knick" och allt hoppade ut den där 1,5 millimeterna. 

Fast jag kan ha fel. Jag var lite stressad den kvällen kommer jag ihåg. 

Det låter inte så positivt :P men jag kanske testar lite försiktigt med biltemas grejer.

Hur gjorde du med det där lilla plastlocket på axeln vid pulley:n? Antar att den ska bort eftersom det är där man ska trycka, men det känns som den kommer gå sönder om den ska bort. Har den någon viktig funktion eller är det ok om den pajar?



#16 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 01 June 2017 - 06:39 PM

Hmmm. Har inget minne av detta och inget plastlock nu. 

Det är säkert inte viktigt. :-)



#17 ThePluck

ThePluck

    Member

  • Pip
  • 41 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 07 June 2017 - 07:48 PM

Hmmm. Har inget minne av detta och inget plastlock nu. 

Det är säkert inte viktigt. :-)

 

Oki, får ta tag i det i helgen :)

 

Nu verkar tinypic fungera igen så här kommer lite bilder på vad som hänt sen sist.

 

Fått bort insug, generator och monterat nedre fästet för kompressorn:

Posted Image

moddat generatorns plastskydd och kapat skruven:

Posted Image

 

Var orolig för att det skulle bli tight med dualpass-modden jag fick med i kittet:

Posted Image

och det var det också:

Posted Image

 Så var tvungen att få bort epoxyn så jag kunde skruva ner anslutningen mer. Det hjälpte inte så var tvungen att bredda hålet så jag kunde få ner anslutningen ända ner i botten där det inte fanns gängor - blev fortfarande inte bra...kuuuul. Sista försölet blev att slipa ner mässingsanslutningen. Blev lite ivrig med vinkelslipen och gick igenom så fick laga med kemisk metall:

Posted Image

Testmonterade igen - det passade! =)

Posted Image

 

Tagit bort coilpacket och bytt tändstift:

Posted Image

Gjort ett fäste för cargecoolertanken:

Posted Image



#18 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 08 June 2017 - 09:27 AM

Snygga framsteg :)

 

Testa, om det går, att provtrycka din kreation med kemisk metall. Tråkigt att behöva riva om det visar sig läcka.

Dual pass är något jag saknar än så länge. Hoppas på kommande vinter...

 

Har du provmonterat generatorn, tycker skruven ser lång ut. Det är jämrans tight mot insuget där nere...

 

Kommer du köra med originaldragningen på sopparören?

 

Vad är det för burk med grov slang till nere till vänster i bilden ovanifrån motorrummet?



#19 ThePluck

ThePluck

    Member

  • Pip
  • 41 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 10 June 2017 - 10:20 PM



Snygga framsteg :)

 

Testa, om det går, att provtrycka din kreation med kemisk metall. Tråkigt att behöva riva om det visar sig läcka.

Dual pass är något jag saknar än så länge. Hoppas på kommande vinter...

 

Har du provmonterat generatorn, tycker skruven ser lång ut. Det är jämrans tight mot insuget där nere...

 

Kommer du köra med originaldragningen på sopparören?

 

Vad är det för burk med grov slang till nere till vänster i bilden ovanifrån motorrummet?

 

Tack! Det känns som jag fått lite fart på projektet nu :)

 

Bra feedback! Har provtryckt det nu (tejpade för hålen med silvertejp och satte dit en bit slang på mässingsröret, sänkte ner allt i en hink vatten och gjorde så högt tryck i slangen mina lungor orkade). läckte bara från silvertejpen, trots att jag pressade med handen på den också, så det känns lovande :)

Provmonterat generatorn nu. Det ser inte ut att vara jättemycket gap på bilderna:

Posted Image

 

Posted Image

...men man luras av vinkeln - jag får faktisk plats med tummen ovanpå skruven/muttern. Skruvan hamnar nämligen precis vid inbuktningen på insuget.

Posted Image

 

Tänkte låta sopparören vara som de är, bara böja undan dem och kanske sätta dit nån form av belt guard.

Det är en catch tank till vevhusventen man ser. Har gjort klart fästet för den och chargecoolertanken nu:

Posted Image

På plats:

Posted Image

 

Satt dit slangar på insuget:

Posted Image



#20 ThePluck

ThePluck

    Member

  • Pip
  • 41 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 10 June 2017 - 10:28 PM

Jag använde en dunderpress på jobbet. 

Har för mig att den fick jobba en del innan det sade "knick" och allt hoppade ut den där 1,5 millimeterna. 

Fast jag kan ha fel. Jag var lite stressad den kvällen kommer jag ihåg. 

 

Fick lov att dela upp posten i två pga för många bilder...

 

Fick bort plastpluppen till slut - det var bara att gänga av den haha, visste inte att det var gängad axel på kompressorn - det är väl för att trycka dit en ny pulley antar jag.

Posted Image

Innan:

Posted Image

efter:

Posted Image

('tryckaxeln' på min pullare är ganska spetsig så de första gängorna på kompressorns axel fick en del stryk, men borde gå bra att borra bort om jag skulle behöva byta pulley nån gång)

 

Close enough:

Posted Image

Det knäckte till ordentligt när pulley:n hoppade de första  ~0.75mm. Tänkte första "faaaaan, nu fick min pullare av" men jag hittade inget som knäckts och sen såg jag att pulley:n faktiskt rört sig =D

 

Nu över till elen där jag behöver lite hjälp...

Jag har hittat kopplingsscheman nedan.

 

Från OBDtuner-manualen:

Posted Image

CobaltSS.net:

Posted Image

och TIS(tror jag):

Posted Image

 

Problemet är att mina sladdar har helt olika färger och är märkta A-B, resp. A-B-C. Vågar inte riktigt anta att A=1, B=2, C=3 heller.

IAT:

Posted Image

MAP/MAF:

Posted Image

(syns dåligt men det står "C B A")

Har inte heller tillgång till multimeter för tillfället =/






0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users