Härligt.
Fortsätt att lägga in bilder och beskriv vad du gör. Jag kommer nog inte att komma igång med min konvertering förrän till hösten. Ny motor skall byggas först. Allt jag kan läsa mig till innan jag börjar är välkommet Lycka till!!
Tack! Ska försöka ta mycket bilder visa hur jag gör
Jag behöll insugstempen på samma ställe som original.
TMAP-sensorn satte jag i ett hål någonstans ovanför generatorn typ.
Det är vad jag kommer ihåg direkt ut huvudet såhär.
Jag behöll insugstempen på samma ställe som original.
TMAP-sensorn satte jag i ett hål någonstans ovanför generatorn typ.
Det är vad jag kommer ihåg direkt ut huvudet såhär.
Fast du kör väl med CMS och plucken och jag kör OBDTuner. Vi använder olika sensorer. Väl ?
Om du kollar i min "byggtråd" vill jag minnas att jag lagt upp lite bilder på hur jag gjorde.
Yes, verkar som CMS-varianten använder samma IAT-sensor som original + ny MAP-sensor, medan vi som kör OBD-tuner har valet att köra med TMAP så man kan skippa IAT-sensorn.
Jag behöll insugstempen på samma ställe som original.
TMAP-sensorn satte jag i ett hål någonstans ovanför generatorn typ.
Det är vad jag kommer ihåg direkt ut huvudet såhär.
Fast du kör väl med CMS och plucken och jag kör OBDTuner. Vi använder olika sensorer. Väl ?
Om du kollar i min "byggtråd" vill jag minnas att jag lagt upp lite bilder på hur jag gjorde.
Var tvungen att knalla en stund längs memory lane
Sida 3 och 4 handlar mycket om TMAP. Märk väl att jag gjorde ett misstag och blandade ihop kablarna som löste sig runt sida 10.
Tack för länken!
Sedan sist har jag plockat ur mitt luftfilter för att kolla så det är ok för lite mer pulver än original:
Det visade sig att jag hade tur - mitt ITG-filter ska vara ok upp till 270Hp
Sen var det dags att börja pilla med motorelektroniken. Det är något jag inte sett fram emot
Bestämde mig för att köra med krimpning istället för lödning (tack Jocke_D för tipset!). Krimpning ska vara tåligare mot vibrationer och så kändes det smidigare.
Tyvärr hittade jag ingenstans att köpa oisolerade stavhylsor annat än tusenpack, så jag fick lov att skala bort isoleringen på vanliga isolerade istället. Gick ganska smidigt - skalade bara bort en "ränna" längs med hylsan:
...och tryckte ut metallhylsan med en mejsel:
Vid krimpningen använde jag de mindre käftarna på "0.5-1.0"-öppningen eftersom de större är till för att vika låsningar runt isoleringen på sladden när man krimpar kabelskor:
Jag fegade lite och startade bilen efter varje sladdpar till spridarna jag förlängt (förlängde en sladd i taget för säkerhets skull så det inte fanns något risk att blanda ihop dem), så det skulle vara lättare att upptäcka vilken krimpning som blivit dålig om motorn inte gick på alla cylindrar sen. Motorn gick dock fint efter jag förlängt alla sladdar
Såhär ser det ut nu :
Nästa steg blir att flytta ECU:n och sen skicka iväg den till Holland för omprogrammering
Hur gjorde ni andra med kablarna? Bara linda lite eltejp och sen trä på sånt där plaströr med slitt längsmed?
Edited by ThePluck, 13 May 2017 - 02:55 PM.