Jump to content


Photo

Kompressorkonvertering


  • Please log in to reply
34 replies to this topic

#21 ThePluck

ThePluck

    Member

  • Pip
  • 41 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 12 June 2017 - 06:57 AM

Köpte en billig multimeter på biltema igår och mätte kontakt mellan pinnarna och motorblocket. Det visade sig att "A" både på IAT och MAP är jord, så nu vågade jag koppla på kontakten för min TMAP:

Posted Image

Plockade ur ECU:n och skickade den till Peter:
Posted Image



#22 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 12 June 2017 - 08:24 AM

Är bilen röd från början och omlackad/folierad i nån tvåfärgskombo. Ser fräckt ut. Få se hela bilen nu! :)

 

 

Snygga framsteg förresten! Bra jobbat.

 

Din dual pass ser riktigt snygg ut. Smart att montera lite slang i förväg för att slippa det mest trånga sen. Så smart hade inte jag varit är jag säker på :)

 

Jag tyckte det kändes jättefarligt att behålla originaldragningen på sopparören så jag drog om mina. Troligen överdrivet eftersom många har som du och det går bra. Bonus för mig blev att jag fick rätt mkt utrymme på höger sida av motorn där jag kunde montera min catchtank väldigt diskret (tänk besiktning).



#23 ThePluck

ThePluck

    Member

  • Pip
  • 41 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 12 June 2017 - 10:27 AM

Är bilen röd från början och omlackad/folierad i nån tvåfärgskombo. Ser fräckt ut. Få se hela bilen nu! :)

 

 

Snygga framsteg förresten! Bra jobbat.

 

Din dual pass ser riktigt snygg ut. Smart att montera lite slang i förväg för att slippa det mest trånga sen. Så smart hade inte jag varit är jag säker på :)

 

Jag tyckte det kändes jättefarligt att behålla originaldragningen på sopparören så jag drog om mina. Troligen överdrivet eftersom många har som du och det går bra. Bonus för mig blev att jag fick rätt mkt utrymme på höger sida av motorn där jag kunde montera min catchtank väldigt diskret (tänk besiktning).

 

Den är mandarin och sen har förre ägaren fått den folierad i mattsvart/mattsilver. Riktigt snyggt tycker jag :)

Posted Image

 

Tack, håller tummarna för att slangarna inte är i vägen sen när jag ska få ner insuget :P

 

Hoppas det inte blir allt för krångligt att ha ledningarna kvar sen när kompressorn ska i bara. Jag tycker det känns farligare att skarva ledningarna haha. Såg din catchtank - ser riktigt prydligt ut!

 

Har jag tänkt rätt med reläet för chargecoolerpumpen?

Posted Image

Tänkte plocka signal från lamporna istället för från bränslepumpen - känns mer safe och lättare att komma åt.
 



#24 Mattias

Mattias

    Super Member

  • PipPip
  • 296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gothenburg

Posted 12 June 2017 - 01:15 PM

Bättre att koppla mot bränslerelät så pumpen är igång när motorn är igång, lätt att glömma slå på ljuset. Placera relä och säkring under kåpan i bagaget där relät till bränslepumpen sitter så har du alt på ett ställe.

 

30 till 30 på bränslerelät (brun 3 mm2 kabel)

85 till 87 på bränslerelät (brun eller brun/rosa kabel)

86 till jord

87 till 10Amp säkring och vidare till pump

Jorda pump till block eller chassie



#25 ThePluck

ThePluck

    Member

  • Pip
  • 41 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 12 June 2017 - 02:02 PM

Bättre att koppla mot bränslerelät så pumpen är igång när motorn är igång, lätt att glömma slå på ljuset. Placera relä och säkring under kåpan i bagaget där relät till bränslepumpen sitter så har du alt på ett ställe.

 

30 till 30 på bränslerelät (brun 3 mm2 kabel)

85 till 87 på bränslerelät (brun eller brun/rosa kabel)

86 till jord

87 till 10Amp säkring och vidare till pump

Jorda pump till block eller chassie

 

Smart, tack för tipset!

Finns det någon nackdel med att istället göra som i min bild, men koppla 85an på chargecoolerreläet mot 87 på bränslereläet? (och sen byta den 40A säkring som sitter på mitt biltemarelä till 10A istället).



#26 Mattias

Mattias

    Super Member

  • PipPip
  • 296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gothenburg

Posted 12 June 2017 - 03:15 PM

Man brukar ha säkringen på plus i början av kabeln. Det händer ju inget om minuskabeln skulle skadas och komma emot chassie eller block.

Sen kan man få massa intressanta fel om man drar jordkablar kors och tvärs, såkallade ground loops.

Men använd säkringshållaren i relät, såg inte det. Fast med en 10Amp istället.



#27 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 13 June 2017 - 11:00 AM

Tyckte allt att jag kände igen bilen :)

 

Hela tråden är intressant men kanske just för färgvalet den här sidan :)

 

Du blir väl med på OSC bankörningar så får du träffa förra ägaren :)



#28 Tonie Pettersson

Tonie Pettersson

    Super Member

  • PipPip
  • 422 posts
  • Gender:Male
  • Location:Katrineholm, Sweden

Posted 13 June 2017 - 12:48 PM

Aha Daniels gamla Speedster! Kul att den får effekt som matchar utseendet nu :).



#29 ThePluck

ThePluck

    Member

  • Pip
  • 41 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 03 July 2017 - 11:05 AM

Stämmer bra, det är Daniel som är förre ägaren :)

 

Har inte fått så jättemycket gjort på bilen sistone känns det som men här kommer en lite update iaf:

Spridarna och bryggan ur:

Posted Image

Fick lov att dammsuga och torka ur hålen för spridare, det var riktigt mkt skit:

Posted Image

Insuget sitter nu fastmonterat:

Posted Image

Jag ändrade mitt ECU-fäste så ECU:n sitter åt andra hållet eftersom fästskruven krockade med mässingsröret på gasspjället annars och så sliper jag ha ECU:ns kablar så nära olje- och kylslangarna på detta vis. TMAP och S-böjen är nu också på plats.

 

Och oljesticksröret har fått ett nytt fäste:

Posted Image

Fästet köpte jag från courtenay, men det känns som det var helt felvinklat - eller hade jag bara otur med att röret för oljestickan var bockat på min? När jag fick fästet var det bara enkelt bockat, men som synes var jag tvungen att liksom vrida det också. Behövde också slipa ner hörnen på den del som ska vara mot kompressorns fäste så inte hörnet skulle vara i vägen för försänkningen.

 

Eftersom jag är lite nojig av mig så tycker jag inte det känns bra med att ha bränsleledningarna precis vid remmen (även om det går att böja undan rören lite så det blir ok avstånf till remmen sen):

Posted Image

Så jag gjorde en sån här:

Posted Image

Testmonterat och klätt bränslerören med kabelrör som extra skydd:

Posted Image

 

Är så sugen på att få ihop allt så jag kan ut och köra lite =D

 


#30 cucharillas

cucharillas

    Member

  • Pip
  • 63 posts
  • Gender:Male
  • Location:zaragoza - Spain

Posted 03 July 2017 - 11:58 AM

Nice job!



#31 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,348 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 03 July 2017 - 07:52 PM

Snyggt.

Enkel och genial lösning med kabelrören. Den kom inte jag på.



#32 ThePluck

ThePluck

    Member

  • Pip
  • 41 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 05 July 2017 - 06:19 AM

Nice job!

Thanks! :) Got some things left before I can finally start it though.

 

Snyggt.

Enkel och genial lösning med kabelrören. Den kom inte jag på.

 

Tackar :) Flexslangarna har en slit längs hela röret, så det är inga problem att montera efteråt ;)  



#33 ThePluck

ThePluck

    Member

  • Pip
  • 41 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 11 July 2017 - 08:41 AM

Kompressorn är nu på plats:

Posted Image

Alla 4 spridare lämnade kvar sin o-ring i spridarbryggan, men det var lätt att försiktigt pillar ur dem med en liten skruvmejsel:

Posted Image

Alla spridare bytta och en härlig doft av bensin fyllde garaget :)

Posted Image

Kopplade på batteriet och slog på tändningen för att testa gasspjäll och TMAP. De fungerade bra och jag kunde andas ut lite.

Började försöka få på min rem (5PK1270 från courtenay):

Posted Image

Efter 30 minuters slit under bilen trodde jag nästan det skulle vara omöjligt att få på rem-fan. Jag tryckte remspännaren i botten men ändå gick det inte att få på remmen oavsett vilken av rullarna jag hängde på remmen sist. Jag löste det hela precis innan jag gett upp (hade redan börjat googla fram var jag kunde få tag i en 1280-1285 istället) löste jag det hela genom att sätta en tving för att hålla spärrskaftet som jag satt på remspännaren så den var helt i botten och sen hänga på remmen på alla rullar utom bakre delen av vevaxelns remhjul och sedan vrida vevaxeln och samtidigt trycka remmen så den inte hoppar av spännarens rulle - det gick! :D

Posted Image

 

Rengjort och oljat in luftfiltret:

Posted Image

Allt på plats, kablar inklädda och bilen är redo för teststart:

Posted Image

Vred på tändningen ett par gånger för att få bort luft i fuelrailen, kopplade upp datorn, drog igång OBD tuner, tryckte på starknappen och motorn drog igång :D

Sen var det bara att slänga på hjulen och ut och testköra lite. Vilken skillnad det blev! Fick gåshud när kompressorn började vina första gången =D

Gjorde en full sweep på andra växeln och skickade till Peter, fick svar inom 1h att allt såg bra ut och att mitt bränslesystem såg ut att klara en varvstoppshöjning till 7k om jag ville.

 

Det sipprar ut en smal strimma rök ut vevhusventillationen (det röda lilla filtret) när man kör. Ryker mer vid fullgas och slutar vid motorbroms. Antar att det är blow-by?

Någon som vet vad kontaktypen till EGR:en heter? Tänkte köpa en motsvarande kontakt som sitter på den för att ha som tätning till kontakten som går till ECU:n så den inte blir ärgad.



#34 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 11 July 2017 - 09:38 AM

Snyggt :-),

 

När du åker till besiktningen så skall du inte ha catchtanken där ;-), du bör ta bort filtret och dra en slang till insuget.

 


Edited by Speedsterspeed, 11 July 2017 - 09:40 AM.


#35 ThePluck

ThePluck

    Member

  • Pip
  • 41 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 13 July 2017 - 02:55 PM

Snyggt :-),

 

När du åker till besiktningen så skall du inte ha catchtanken där ;-), du bör ta bort filtret och dra en slang till insuget.

 

 

Tack för tipset, hört att besiktningen inte är så positiva till "vent to atmosphere" =P

 

Haft lite tur och otur igår. Det läckte kylarvätska på höger sida någonstans. Jag såg inte ordentligt var det var, men antog att det var skarven mellen S-böjen och originalslangen, så jag hissade upp bilen, tog bort hjulet och "hjulhusplasten" för att kolla.Släppte på lite buntband (är glad att jag köpte öppningsbara:)) så jag skulle kunna se var det läckte, men såg ingen läcka. Jag klämde på slangarna och hörde ibland att det bubblade ut lite någonstans. Efter en lång stunds joxande visade det sig att jag inte dragit åt slangklämman som håller S-böjen mot övre anslutningen på motorn ordentligt, så det läckte precis under där. Det gick snabbt att fixa ovanifrån, så jag hade inte behövs riva bort allt i hjulhuset. Men det som är bra var att jag upptäckte att S-böjen låg emot en vass kant på beltguarden, så jag kunde sätta fast en bit gummislang emellan som nötningsskydd innan det hände nåt tråkigt :)






0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users