Jump to content


Photo

Importera Bil Från England

import

  • Please log in to reply
9 replies to this topic

#1 Crank

Crank

    Newbie

  • 2 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Cars, music

Posted 09 August 2017 - 11:22 AM

Hejsan!

 

Är på jakt efter en Speedster och tror mig har hittat en som känns rätt på många sätt. Den här finns i England och jag undrar

om det är någon här som kanske har erfarenhet av liknande köp? 

Vad man skall tänka på, vad som behövs, betalning etc

Detta är en privat annons som endast finns på vx220.org.uk forumet

 

Mycket tacksam för svar

 

 

 

Hälsningar

Michael



#2 Adventure

Adventure

    Member

  • Pip
  • 163 posts
  • Gender:Male
  • Location:Kalmar
  • Interests:Everything that is fast

Posted 09 August 2017 - 04:22 PM

Hej,

 

Jag plockade in en VX220 i maj förra året.

Finns även en hel del matnyttigt skrivet av andra här på forumet.

Jag har en del mallar och checlistor som jag kan skicka till dig.

Det som strulat för mig är:

MOT skiljer mellan UK och Sverige. Jag hade vid besiktning problem med för högt Co och HC och fick 2:a då vi i Sverige även testar detta på tomgång.

Betalning:

Detta var bland det klurigaste :dry:

Att överföra pengar tar ett par dagar och om inte du och säljaren litar till 100% på varandra så kommer inte säljaren att släppa bilen förrän pengarna finns på kontot. Och du är antagligen inte beredd att skicka pengar till en helt främmande person. Återstår då att betala kontant.

Här kan banken vara lite motvals. (Jag tog ut pengar på Nordea). De kommer troligtvis att kräva in ett köpebevis även om du inte köpt bilen.

Att traska runt med en stor bunt med pundsedlar kan ju också vara lite spännande innan man träffar säljaren. Jag berättade inte för säljaren att jag hade kontanter, utan informerade att jag ordnat en överföring till en bank i UK och att vi vid ett köp omgående kunde hämta ut pengarna från banken.

Om du kommer med kontanter så kommer säljaren troligtvis vilja att du följer med till banken och kontrollerar deras äkthet. Säljarens bank har också krav på att kontrollera pengarnas ursprung.

Resan hem:

Boka vägtunnel i förväg. Är billigare och snabbare än att betala på plats.

 

/Lars

 

 

 



#3 MEG_

MEG_

    Newbie

  • 3 posts
  • Location:Gothenburg

Posted 10 August 2017 - 06:17 AM

Hej glöm inte registrerisbevis från england det heter V5c det skall du ha med dig till sverige. Uttan det går det inte att registera bilen i sverige. 

Jag vet att många banker har en express betaling till utlandet och det brukar ta max 3 timar tills pengarna är på kontot och det brukar kosta typ 300kr men hör med din bank för du spar många tusen lappar på det



#4 kalle_4960

kalle_4960

    Member

  • Pip
  • 47 posts
  • Location:sweden

Posted 10 August 2017 - 08:26 AM

Du kan köpa min bil istället, har en speedster till salu för 100 tusen

#5 Tonie Pettersson

Tonie Pettersson

    Super Member

  • PipPip
  • 422 posts
  • Gender:Male
  • Location:Katrineholm, Sweden

Posted 14 August 2017 - 08:52 AM

Köpte en VX220 jag med för drygt tre år sedan, privatannonserad här på forumet. En välkänd profil som sålde så den delen kändes lugn.

 

Hade lite strul att få ut kontanter, fick ge mig iväg till en annan stad för att hämta ut de (Nordea). Var även tvungen att visa mail-konversation, annons, flygbiljetter och sånt för att styrka att jag verkligen skulle köpa bilen.

Gör en HPI-koll på bilen också så du vet att allt är schysst. https://hpicheck.com/

Och som Lars påpeka, glöm inte att få med V5C, annars står du med en bil du inte kan regga in.



#6 Tonie Pettersson

Tonie Pettersson

    Super Member

  • PipPip
  • 422 posts
  • Gender:Male
  • Location:Katrineholm, Sweden

Posted 14 August 2017 - 09:07 AM

Hann inte editera inlägget...

 

Vi åkte med den hem från Manchester och tog båten från Dover > Calais, vi hade dock ingen flyt med vädret då vintern (och en rejäl storm) behaga slå till i hela Europa. En intressant upplevelse att åka (drifta?) på snö med mittmotorbil och slitna bakdäck :D. Slutade med att vi fick ta bilen på släp från Helsingborg men jag fick hem en hel bil iaf.



#7 wimo

wimo

    Newbie

  • 4 posts
  • Location:Göteborg, Sweden

Posted 16 August 2017 - 03:50 PM

Du behöver även en trafikförsäkring som gäller på chassienummret i 30 dagar innan du har fått ett svensk registreringsnummer. Jag använde IF vilket kostade 3000 för helförsäkring. 

 

Kan även tipsa om färjan mellan Harwich och Hook of Holland, tar ca 8h men sparar en hotellnatt.



#8 MEG_

MEG_

    Newbie

  • 3 posts
  • Location:Gothenburg

Posted 18 August 2017 - 01:57 PM

Ett problem med att köpa bil i England är att du inte får provköra bilen om du inte tecknar en försäkring.

För att försäkringen är personlig i England och den tillhör inte bilen.



#9 Flashen

Flashen

    Member

  • Pip
  • 43 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping

Posted 12 February 2018 - 05:36 PM

Hej! Hämtade min bil i England i somras och lägger till ett råd som kan spara en del strul. Bilen jag köpte var tidigare omlackad varför VIN-etiketten (lappen med lite uppgifter om fordonet som brukar sitta på B-stolpen) saknades. Hade ingen tanke på att kolla en sån sak varför jag fick beställa en ny från Opel Tyskland via en lokal Opel-handlare. Det gick ju bra men det kostade en del tid innan jag kunde registreringsbesikta den.

#10 glitch

glitch

    Super Member

  • PipPip
  • 275 posts
  • Location:Stockholm

Posted 14 February 2018 - 09:40 AM

Värt att kolla innan hur det är med färjorna.

Jag tänkte åka med fraktfärjan över till Göteborg, men veckan jag skulle boka sa dem att de inte längre tillåter passagerare ombord.

Så det ställde till det en hel del.

Hämtade bilen i hamnen sen, låååååååång väntan. Färjan kom 16:00 men kom inte iväg förrän halv åtta eller så.

Hade kunnat ta ännu längre beroende på hur långt in bilen står på färjan.

Mörkerkörning hem till Stockholm från Göteborg med felriktade strålkastare och en fraktsedel de klistrat över halva rutan som inte gick att få loss var inget jag rekommenderar.







Also tagged with one or more of these keywords: import

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users