Jump to content


Photo

Bandäck


  • Please log in to reply
15 replies to this topic

#1 Flashen

Flashen

    Member

  • Pip
  • 43 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linkping

Posted 06 June 2019 - 08:10 PM

Hej!
Har haft Toyo 888 på bilen runt om men när bakdäcken tog slut bytte jag ut dessa mot ett par Hankook Ventus TD. Med Hankook bak och 888 fram verkar det vara alltför stor skillnad i greppet på de olika däcken (verkar greppa sämre på framdäcken). Däcken fram är Trippel 8 205/40 ZR17 84W och bak Hankook Ventus TD 225/45 ZR17 91W.
Körde slut på framdäcken på Gelleråsen igår och behöver hitta nya som kan matcha bakdäcken. Har inte lyckats hitta några Ventus TD i 205/40 ZR17 (kanske inte görs längre?) men frågan är om det finns andra varianter som skulle kunna funka ihop med Hankook-däcken därbak?
Tips emmottages tacksamt! :)

Med vänlig hälsning, Pelle i Linköping

#2 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 702 posts
  • Gender:Male

Posted 07 June 2019 - 07:03 AM

Hej,

 

Kanske du kan hitta mer info här: https://rejsa.nu/for...wforum.php?f=14

Erik har kört Kumho V70 (tror jag) och han är alltid snabbast i Emmaboda.

 

Bilen är väldigt känslig för hjulinställningar och "ride hight".

 

/Mikael



#3 fredrik J

fredrik J

    Member

  • Pip
  • 89 posts

Posted 07 June 2019 - 11:33 AM

Kanske lättare att satsa på samma fabrikat runt om (om det är möjligt). Lättare att ha ett likvärdigt utgångsförhållande om man ska börja ändra inställningar. Ang Kumho V70a så har man relativt lätt att känna vart gränsen går men tar slut väldigt snabbt. 888 har bra bett med mycket gummi men svårare att känna vart gränsen går (min uppfattning).

/Fredrik

#4 Aerodynamic

Aerodynamic

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,255 posts

Posted 08 June 2019 - 06:43 AM

Kanske lättare att satsa på samma fabrikat runt om (om det är möjligt). Lättare att ha ett likvärdigt utgångsförhållande om man ska börja ändra inställningar. Ang Kumho V70a så har man relativt lätt att känna vart gränsen går men tar slut väldigt snabbt. 888 har bra bett med mycket gummi men svårare att känna vart gränsen går (min uppfattning).

/Fredrik

 

Jg har kört 3 eller 4a säsonger nu med samma sätt V70 medium bak, är nätan irriterad dom aldrig tar slut.

Nästa gång bli d soft tror jag.

 

Mvh, Per



#5 fredrik J

fredrik J

    Member

  • Pip
  • 89 posts

Posted 08 June 2019 - 08:37 PM


Kanske lättare att satsa på samma fabrikat runt om (om det är möjligt). Lättare att ha ett likvärdigt utgångsförhållande om man ska börja ändra inställningar. Ang Kumho V70a så har man relativt lätt att känna vart gränsen går men tar slut väldigt snabbt. 888 har bra bett med mycket gummi men svårare att känna vart gränsen går (min uppfattning).

/Fredrik


Jg har kört 3 eller 4a säsonger nu med samma sätt V70 medium bak, är nätan irriterad dom aldrig tar slut.
Nästa gång bli d soft tror jag.

Mvh, Per


🤔 va kör du med för camber? Bana?
Jag kör lätt ut de på en säsong med några få
Banträffar om så är fallet. Jag installerade tryck/temp system för att ”spara” däck


/ Fredrik

#6 Aerodynamic

Aerodynamic

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,255 posts

Posted 09 June 2019 - 04:24 PM

Mest kinnekulle ring.

 

Brukar köra med 1.55-1.8 bak i kall tryck  beroende på utomhus temp.

 

Kör 3.2 grader camber bak å 2.2 grader fram.

 

Med vänlig hälsning, Per



#7 Aerodynamic

Aerodynamic

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,255 posts

Posted 09 June 2019 - 04:24 PM

Mest kinnekulle ring.

 

Brukar köra med 1.55-1.8 bak i kall tryck  beroende på utomhus temp.

 

Kör 3.2 grader camber bak å 2.2 grader fram.

 

Med vänlig hälsning, Per



#8 Flashen

Flashen

    Member

  • Pip
  • 43 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linkping

Posted 10 June 2019 - 05:49 PM

Kanske lättare att satsa på samma fabrikat runt om (om det är möjligt). Lättare att ha ett likvärdigt utgångsförhållande om man ska börja ändra inställningar. Ang Kumho V70a så har man relativt lätt att känna vart gränsen går men tar slut väldigt snabbt. 888 har bra bett med mycket gummi men svårare att känna vart gränsen går (min uppfattning).

/Fredrik

Jo, det vore väl det bästa. 😊 Grejen är att bakdäcken ju inte har gått så mycket...

#9 Flashen

Flashen

    Member

  • Pip
  • 43 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linkping

Posted 10 June 2019 - 05:50 PM

Så, om jag nu har Hankook-däcken bak. Vilka framdäck ska jag handla tycker ni?

#10 Flashen

Flashen

    Member

  • Pip
  • 43 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linkping

Posted 10 June 2019 - 06:30 PM


Kanske lättare att satsa på samma fabrikat runt om (om det är möjligt). Lättare att ha ett likvärdigt utgångsförhållande om man ska börja ändra inställningar. Ang Kumho V70a så har man relativt lätt att känna vart gränsen går men tar slut väldigt snabbt. 888 har bra bett med mycket gummi men svårare att känna vart gränsen går (min uppfattning).

/Fredrik

Jg har kört 3 eller 4a säsonger nu med samma sätt V70 medium bak, är nätan irriterad dom aldrig tar slut.
Nästa gång bli d soft tror jag.

Mvh, Per

🤔 va kör du med för camber? Bana?
Jag kör lätt ut de på en säsong med några få
Banträffar om så är fallet. Jag installerade tryck/temp system för att ”spara” däck


/ Fredrik

Så vad är det för tryck/temp-system du har?
/Pelle

#11 Flashen

Flashen

    Member

  • Pip
  • 43 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linkping

Posted 10 June 2019 - 06:32 PM

Och var handlar ni R-däck bäst?

#12 fredrik J

fredrik J

    Member

  • Pip
  • 89 posts

Posted 12 June 2019 - 09:44 AM

Ja kör med denna variant https://www.amazon.i...e/dp/B06XW7TNDK
Den har fungerat mkt bra. Däcken har jag köpt mest från Wheelbase.

//Fredrik

#13 fredrik J

fredrik J

    Member

  • Pip
  • 89 posts

Posted 12 June 2019 - 09:49 AM

Mest kinnekulle ring.

Brukar köra med 1.55-1.8 bak i kall tryck beroende på utomhus temp.

Kör 3.2 grader camber bak å 2.2 grader fram.

Med vänlig hälsning, Per



Kör på typ samma tryck, försöker ligga runt 2 varma, dock har jag lite lite mindre camber. Vad kör du med för tryck fram? Tycker slitaget på v70a är lite skumt. Givetvis spelar cambern in men slitbanornas slitage varierar rätt mkt, har försökt labba med trycket men ser ingen större skillnad.

// Fredrik

Edited by fredrik J, 12 June 2019 - 09:57 AM.


#14 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 702 posts
  • Gender:Male

Posted 13 June 2019 - 07:02 PM

Hej,

 

Glöm inte toe, framförallt bak, bilen går bättre på banan med mer toe än vad som behövs på allmän väg, med ökat slitage på allmän väg förståsss :-)



#15 Aerodynamic

Aerodynamic

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,255 posts

Posted 18 June 2019 - 06:04 AM

 

Mest kinnekulle ring.

Brukar köra med 1.55-1.8 bak i kall tryck beroende på utomhus temp.

Kör 3.2 grader camber bak å 2.2 grader fram.

Med vänlig hälsning, Per


Kör på typ samma tryck, försöker ligga runt 2 varma, dock har jag lite lite mindre camber. Vad kör du med för tryck fram? Tycker slitaget på v70a är lite skumt. Givetvis spelar cambern in men slitbanornas slitage varierar rätt mkt, har försökt labba med trycket men ser ingen större skillnad.

// Fredrik

 

Jag försöker sikta på samma tryck fram och bal. ca 2 bar varmt.

 

Med vänlig hälsning, Per

 

 



#16 Aerodynamic

Aerodynamic

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,255 posts

Posted 18 June 2019 - 04:19 PM

Om man kör Avons däck är det någon som vet vìlket som är snabbast. ZZR eller ZZS?

Mvh, Per




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users