Jump to content

Photo

Bromskylning

• Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 -LL-

-LL-

Member

• Pip
  • 212 posts

Posted 29 May 2006 - 07:39 PM

Hej, Är det värt besväret att montera kylslangar från dimljushålen? Erfarenheter? Jag har läst att kylluften skall ledas in till navcentrum där kylluften sugs in i skivan. Någon som vet om det finns någon typ av "sköld" att fästa på navet att köpa som leder in luften till centrum? Någon som tillverkat en eller vet någon bra tråd som beskriver detta? /LL

#2 Turbo²

Turbo²

Super Member

• PipPip
  • 426 posts

Posted 29 May 2006 - 08:25 PM

om det är värt det beror väl mest på hur du använder bilen... kör du så att du behöver kyla bromsarna extra? Om svaret är ja så är det en självklarhet att ha kylning till bromsarna. Det är lite svårt att leda luften till ventilationshålen i mitten av skivan pga dämparen är ivägen, men det går att vinkla in slangen med lite strips så att man får hyfsat luftflöde till mitten av skivan.. Man behöver ju kapa i hjulhus bl.a. så det är ju ett clamoff jobb.. (iaf för mig)

#3 Sliparn

Sliparn

Need to get Out More

• PipPipPipPip
  • 750 posts

Posted 30 May 2006 - 08:26 AM

Du behöver inte ta av clamen. Ta av innerskärmen sedan huvudstrålkastaren
då kommer du åt att lossa det övre fästet till dimljuset,
det nedre fästet sitter med 2 skruvar under fronten.
sedan måste du lossa dimljuset från hållaren som den sitter i innan du kan plocka ur den.
(det är för trångt för att få ut den i ett stycke)
sedan är det bara att göra upp ett hål för slangen i väggen, och sätta dit slangen med buntband.
skär sedan till innerskärmen så den passar
Jag använde 80mm spånsugslang det gick åt totalt 1,6m.

Här kan du se hur det blev.
http://www.garaget.o...24&image=204274

Posted Image

Edited by Sliparn, 30 May 2006 - 08:33 AM.

#4 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 30 May 2006 - 08:54 AM

Jag bad beräkningssnubben på jobbet kolla lite. Om hålet är 60 mm och slangen är 0,5 m så borde det gå 0,08 kg/s 15° luft (per skiva), vid 100 km/h. Denna luft kyler en 700° skiva med 50 kW. Utvecklad effekt per hjul vid inbromsning är 200-300 kW per hjul. Så det borde ju hjälpa till en del! thumbsup Inte jättemycket, men det kan ju vara skillnaden mellan fiasko och succe. Effekten minskar ju vid låga hastigheter, t ex Kinnekulle.

#5 -LL-

-LL-

Member

• Pip
  • 212 posts

Posted 03 June 2006 - 09:18 PM

Vad är det för rör du använt (på bilden)? Jag har tittat lite efter 65mm dammsugarslang men inte hittat något. Dammsugarslang är ju ganska flexibel och ska väl tåla rörelserna. Men kanske inte ev. värme? Jag har väl två punkter jag oroar mig över: 1. Om man inte anväder sköld så kyls innersidan mer och man får spänningar i matrialet. Är det inte risk att skivan slår sig? 2. Att kylningen blir bättre med kylslang är väl troligt. Frågan är väl hur mycket bättre? Ganska knepigt att räkna på misstänker jag. Man får väl mäta. /LL

#6 Guest_Guest (Guest)

Guest_Guest (Guest)

Posted 04 June 2006 - 08:30 AM

Vad är det för rör du använt (på bilden)? Jag har tittat lite efter 65mm
dammsugarslang men inte hittat något. Dammsugarslang är ju ganska
flexibel och ska väl tåla rörelserna. Men kanske inte ev. värme?

Jag har väl två punkter jag oroar mig över:

1. Om man inte anväder sköld så kyls innersidan mer och man får
spänningar i matrialet. Är det inte risk att skivan slår sig?

2. Att kylningen blir bättre med kylslang är väl troligt. Frågan är väl hur
mycket bättre? Ganska knepigt att räkna på misstänker jag. Man får väl
mäta.

/LL

1. Nej.

2. Ja. Milsvid skillnad.
Vi gjorde ett helt ovetenskapligt test för en massa år sen, Där vi körde ett 6-timmars race med och ett utan kylning.
Utan kylning tog beläggen slut innan 6 timmar hade gått och med kunde vi köra dubbla distansen utan problem.

#7 Guest_Guest (Guest)

Guest_Guest (Guest)

Posted 04 June 2006 - 08:33 AM

Det var bara Dude som svarade i posten innan. Slang hittar du hos Kuntze på Lindhagensgatan i sthlm. en svart slang med fjäder ingjuten. Är det verkligen 65mm?? Jag har för mig att jag tog typ 75-80mm för att få på den utanpå dimljusanslutningen.

#8 -LL-

-LL-

Member

• Pip
  • 212 posts

Posted 09 June 2006 - 11:24 AM

Tack för infon och bilden! Sliparn: Tar hjulet i slangen när du svänger? Jag har 205or med standard offset och när jag tittade såg det trångt ut. /LL

#9 Sliparn

Sliparn

Need to get Out More

• PipPipPipPip
  • 750 posts

Posted 11 June 2006 - 12:40 PM

Tack för infon och bilden!

Sliparn: Tar hjulet i slangen när du svänger?

Jag har 205or med standard offset och när jag tittade såg det trångt ut.

/LL

Mina tar inte i alls.

#10 -LL-

-LL-

Member

• Pip
  • 212 posts

Posted 11 June 2006 - 05:29 PM

Ok, låter bra. Tackar! /LL

#11 -LL-

-LL-

Member

• Pip
  • 212 posts

Posted 07 July 2006 - 11:58 AM

Hittade följande snygga lösning på bromskylning för Exige (tror jag).

/LL

#12 -LL-

-LL-

Member

• Pip
  • 212 posts

Posted 19 August 2006 - 03:58 PM

Jag har nu kört med bromskylning ett tag och tycker jag ibland känner vibrationer vid hård inbromsning som jag inte kännt förut, typ slutet på Gelleråsesn raka. Tycker också att bromsarna fadar mindre nu. Samtidigt med kylningen så monterade jag Pagidbelägg så det är svårta att säga vad som påverkar mest... /LL

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users