Jump to content

Photo

Min Snart Nya Bil

• Please log in to reply
27 replies to this topic

#1 Jimsan

Jimsan

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 553 posts
  • Interests:Blöjbyte, barnvagnar, mjölkersättning, kolik och sömnlösa nätter.

Posted 31 January 2007 - 06:27 PM

Kan inte hålla mig längre utan måste berätta :lol:
Blev sugen på en Turbo efter att pratat om S/C med ChazUwe :P Började leta och hittade den rätta bilen väldigt fort. Så efter många telefonsamtal så är affären nu väldigt nära.
Hämtar bilen om två veckor ungefär om det inte är snöstorm.

Har redan sett ut mig lite saker som jag vill ha.
En obligatorisk bild måste ju också visas:
Posted Image
Nu är det bara våren som ska komma rallly

#2 Stefan_A

Stefan_A

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts
  • Interests:Photography, british sports cars, diecast models, GT racing, whiskey, project management

Posted 31 January 2007 - 06:38 PM

Ser man på, ser ut som en svensk skylt på den redan eller? Några planer för den redan (förutom diffusor antar jag)? Sålt din gamla än (har en kollega som letar)? Håller definitivt med om det där med sommar, och inte blir det bättre med bilderna som engelsmännen postar hela tiden med topless Speedsters :beat:

#3 Sliparn

Sliparn

Need to get Out More

• PipPipPipPip
  • 750 posts

Posted 31 January 2007 - 07:02 PM

Man får gratulera till köpet chinky chinky . Diffusorförsäljningen verkar ha gått riktigt bra!! Ska bli intressant att höra vad du tycker om vägegenskaperna på den, jämfört med N/A:n det skiljer ju en del på hjulvinklar, vikt och viktfördelning mm. /Erik

#4 Jimsan

Jimsan

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 553 posts

Posted 31 January 2007 - 07:40 PM

Ser man på, ser ut som en svensk skylt på den redan eller? Några planer för den redan (förutom diffusor antar jag)? Sålt din gamla än (har en kollega som letar)?

Håller definitivt med om det där med sommar, och inte blir det bättre med bilderna som engelsmännen postar hela tiden med topless Speedsters :beat:

Det är Belgiska skyltar på den, har varit lite avig på Belgiska bilar efter ett besök i Liege men denna känns ärlig. Köper den av första ägaren(man 55år) och alla papper är i sin ordning.
Nu kanske man hoppar händelserna lite i förväg men det jag vill göra med bilen är Klasen´s "Stufe 2" som vad jag förstått är en remap och intercooler. Downpipen kanske jag hoppar över och istället köper en Milltek.
En kopia av Sliparns motor vore drömmen :D
Som du hör är jag en posör poof så jag börjar från fel ände, igentligen kanske dämpare och bromsar skulle stå överst.

Detta kom så hastigt på så jag har ju inte sålt min bil men kommer att sätta ut annons senare. Har inte fått bakfälgarna och nån slang nytt än på recallen, sånt hade ju varit fint att ha gjort men kanske tar tid :huh:
Min bil har gått 4000mil och helt orginal sånär som på "Mintex 1144" belägg runt om.

/Jim :)

#5 Jimsan

Jimsan

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 553 posts

Posted 31 January 2007 - 07:50 PM

Man får gratulera till köpet chinky chinky .
Diffusorförsäljningen verkar ha gått riktigt bra!!
Ska bli intressant att höra vad du tycker om vägegenskaperna på den, jämfört med N/A:n
det skiljer ju en del på hjulvinklar, vikt och viktfördelning mm.

/Erik

Tack tack :) Ja, det är bara pengar från diffusorförsäljningen som har används. Ändå har vi bara skrapat lite på ytan :P :D
Jag har ju aldrig ens åkt i en Turbo så det ska bli väldigt spännande. Hoppas jag gillar det :o Jag kör ju bara lite konbana och är nog sällan i närheten av vad bilen klarar av så jag vet inte om jag kommer att märka så stor skillnad.
Iofs så blev det stor skillnad på bromspunkt när jag hade en passagerare på över 100kg i bilen men så mycket skiljer väl inte bilarna emellan?
Har du(eller nån annan) provat på de olika bilarna hyffsat tätt inpå och kände nån vidare skillnad?

#6 Turbo²

Turbo²

Super Member

• PipPip
  • 426 posts

Posted 31 January 2007 - 08:54 PM

Rätt färg också! Varför är de belgiska bilarna suspekta..? har inte förstått det...

#7 Jimsan

Jimsan

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 553 posts

Posted 31 January 2007 - 09:10 PM

Rätt färg också!

Varför är de belgiska bilarna suspekta..? har inte förstått det...

Hej Mattias!

Jag har tusan inte sett färgen än men vad jag kunnat läsa mig till är Calypso röd en pearl lack. Sprutar man bilen i silver, sedan kulör blandat med klarlack och sist bara klarlack?

Angående de Belgiska bilarna så är det från min sida bara fördomar utan grund :beat: Men det kanske finns mer små bilhandlare där det kanske inte alltid går rätt till. När jag letade min förra bil så gick alla icke märkeshandlare bort. Detta visade ju sig löna sig eftersom jag fick användning av Europagarantin.
Att jag ville handla av märkeshandlare är för att jag anser mig inte kunna tillräckligt för att våga köpa utan några vidare garantier. Nu däremot känner jag att jag vågar det eftersom jag känner till bilmodellen men det är ett äventyr :drink:
Har kollat upp allt tänkbart men allt verkar grönt, ska bli skönt den dag den har svenska skyltar.

/Jim

#8 Alfons

Alfons

Super Member

• PipPip
  • 422 posts

Posted 31 January 2007 - 11:11 PM

Ditt nya nick får bli Turbo-Jim! :D Då skall du inte köpa min bil? :P

#9 Stefan_A

Stefan_A

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts
  • Interests:Photography, british sports cars, diecast models, GT racing, whiskey, project management

Posted 01 February 2007 - 06:35 AM

Ditt nya nick får bli Turbo-Jim! :D

Då skall du inte köpa min bil? :P

:wacko: Funderar du på att sälja Alfons?

#10 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 01 February 2007 - 07:54 AM

Vad, går du över till "the Dark Side"? :( Skämt åsido, det är smartare att åka turbo om man vill ha lite pulver. En trimmad atmosfärisk motor är fruktansvärt dyr, komplicerat, en osäker investering ....och, iofs, UNDERBAR. :P

Edited by clipping_point, 01 February 2007 - 07:54 AM.

#11 Alfons

Alfons

Super Member

• PipPip
  • 422 posts

Posted 01 February 2007 - 02:25 PM

Ditt nya nick får bli Turbo-Jim! :D

Då skall du inte köpa min bil? :P

:wacko: Funderar du på att sälja Alfons?

Allt är till salu.... :P

#12 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 01 February 2007 - 04:27 PM

Nu har du snart fler Speedstrar än Dude. :D Har du kvar Miatan också? Som vinterbil kanske... Skall du behålla din andra?

#13 Jimsan

Jimsan

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 553 posts

Posted 01 February 2007 - 06:16 PM

Nu har du snart fler Speedstrar än Dude. :D Har du kvar Miatan också? Som vinterbil kanske...

Skall du behålla din andra?

Hahaha, till Dude har jag väll ett par kvar :D
När, tyvär ingen Miata. Min vinterbil är ju Skodan som vi hade när jag och min bror var nere hos dig och provåkte en Speedster för första gången.

Är allt okej med denna bil även i "verkligheten" och jag får hem den i ett stycke så måste jag sälja min. Hade annons ute på den för något år(?) sedan men intresset var lågt. Hoppas det går bättre denna gång.

När jag ändå skriver och ni Snapphanar läser: om man ska knappa in "Svågertorp Tågstation" i en GPS, vilken adress ska man då använda?
Skall vidare med tåg till Kastrup.

#14 Falan

Falan

Member

• Pip
  • 41 posts

Posted 01 February 2007 - 08:02 PM

[/quote] När jag ändå skriver och ni Snapphanar läser: om man ska knappa in "Svågertorp Tågstation" i en GPS, vilken adress ska man då använda? Skall vidare med tåg till Kastrup. /Jim :) [/quote] Jag skulle föreslå att Köpenhamn knappas in, sen är det bara att hålla ögonen öppna de sista 2-3 km innan brofästet. Borde vara mkt svårt att missa alla Svågertorp skyltar, oavsett om ni kommer via E20, E22 eller E6. Tågen till Kastrup går ju var 20:e minut och det finns t.o.m skyltar på sista sträckan (E20) som anger nästa avgångstid på tågen. Bra skyltat = Inga problem. Lycka till! PS. Hör av dig om du mot förmodan skulle behöva ngn akut support när du kommer med bilen till Sverige. Bor ju "på vägen" (Lund). Man vet ju aldrig vad nyinköpta bilar hittar på på långresor. DS

#15 Stefan_A

Stefan_A

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts

Posted 01 February 2007 - 08:05 PM

Grophusgatan går precis utanför stationen, annars har du även Stolpbodsgatan i närheten. Postadress är Bunkeflostrand (om inte Malmö fungerar).

#16 Jimsan

Jimsan

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 553 posts

Posted 01 February 2007 - 08:27 PM

Kanon, tack för hjälpen thumbsup Det är så att jag har lyckats få säljaren att köra bilen upp till Malmö. Han är van vid att resa till skillnad från mig så för honom verkar det inte vara ett så stort äventyr. Tänkte att det var en bra plats att mötas då han bara kan hoppa in i tåget och hamna direkt på flygplatsen. Jag ska säga till honom att han kan knappra in "Grophusgatan" och att det är väldigt bra skyltat. Hoppas bara jag hittar :blink: Finns inget bra ställe däromkring som är lätt att hitta till som en Statoil mack eller ett McDonalds? Tack så mycket för erbjudandet Patrick :) Om det är snökaos i Sverige så vore det guld värt att ha nånstans att ställa bilen i ett par dagar om vi inte har kärra med oss ner. Fast det kanske blir värre.... Tack för hjälpen! /Jim

Edited by Jimsan, 01 February 2007 - 08:29 PM.

#17 Alfons

Alfons

Super Member

• PipPip
  • 422 posts

Posted 19 February 2007 - 11:19 PM

Jag tror minsann att Turbo-Jim var och reggade bilen idag... :) /Lassesomsågenväldigtblankofinrödturbokörasavenbesiktningsmannvidbilprovningenkl14.00idag :P

#18 Jimsan

Jimsan

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 553 posts

Posted 20 February 2007 - 12:42 AM

Jag tror minsann att Turbo-Jim var och reggade bilen idag... :)

/Lassesomsågenväldigtblankofinrödturbokörasavenbesiktningsmannvidbilprovningenkl14.00idag

:P

Jasså du såg oss ändå :D Du skulle kommit och klämt lite på den. Vore kul att ljuga lite ;)
Posted Image

Har lagt upp en liten tråd om bilen på rejsa under "Våra race-banåkarbilar" med lite bilder.

#19 Stefan_A

Stefan_A

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts

Posted 20 February 2007 - 01:02 AM

Den är vääääldigt röd, på med några hästmärken så kan du dra till Båstad under tennisveckan och lura lite bratts :D Hoppas vi får se dig på någon bana eller annan träff till sommaren Jimsan. Nillet har ju lovat att hålla i en lite tur på Hallandsåsen framöver, och om inte annat får jag väl leta fram någon gammal road book från tiden med Triumphklubben. Vi körde såväl på Hallandsåsen som på Österlen när det begav sig.

#20 Jimsan

Jimsan

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 553 posts

Posted 20 February 2007 - 01:11 AM

När jag hade Miata så såg jag endel som hade bytt Mazda märket mot ett Ferrari märke B) :D Triumphklubben, då har du varit i Ramkvilla på den träffen? Pappa, min bror och min granne(diffusorkompanjonen) kör Trajja och vi bor bara 2mil därifrån. Vore jättekul att träffas i sommar och ta lite turer. Behöver ju inte vara planerat in i minsta detalj utan köra, äta och snacka.

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users