Jump to content

Photo

Fredagspoll: Fd Speedsterägares Substitut

• Please log in to reply
29 replies to this topic

#1 froze

froze

Member

• Pip
  • 99 posts
  • Interests:Cars??

Posted 09 March 2007 - 08:23 PM

Sitter av sista timmarna här på jobbet och kom att fundera på vad det är för bilar folk byter till istället för speedstern. Speedstern är ju ganska speciell så vad i hela friden kan locka någon till att byta ned sig? ;-) Så kom igen nu: Vad hade ni för Bil innan drömmen blev sann och vad i hela friden fick er (alt någon ni känner) att trilla över kanten och byta till XXX ? Häppy Helg /Fredde

#2 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 09 March 2007 - 09:00 PM

Är det någon av dem som läser här om de har bytt??? Falan bytte till Exige, Skoghuggarn till Honda S2000, Mäkinen till Saab och en bytte till Elise. Det är de jag komer ihåg. Edit: Skogshuggarn hade väl problem med ryggen. Och om jag byter blir det till Lotus. Edit2: Han som sålde till mig importerade i vinstsyfte, han importerade även CHRI:s bil.

Edited by Nillet, 09 March 2007 - 09:04 PM.

#3 Reine

Reine

Member

• Pip
  • 166 posts

Posted 09 March 2007 - 09:12 PM

Edit: Skogshuggarn hade väl problem med ryggen. Och om jag byter blir det till Lotus.

Med risk för trådkapning men det här tycker jag är intressant: Varför byta till Lotus när du redan har en? Gör Lotusmärket det till en bättre bil eller vad är det som drar?

Mvh Reine

#4 froze

froze

Member

• Pip
  • 99 posts
  • Interests:Cars??

Posted 09 March 2007 - 09:18 PM

Är det någon av dem som läser här om de har bytt???
Falan bytte till Exige, Skoghuggarn till Honda S2000, Mäkinen till Saab och en bytte till Elise.
Det är de jag komer ihåg.

Edit: Skogshuggarn hade väl problem med ryggen. Och om jag byter blir det till Lotus.
Edit2: Han som sålde till mig importerade i vinstsyfte, han importerade även CHRI:s bil.

Jepp ideen är nog inte brilljant. Inte helt lätt att få nån direkt statistik då säkert många försvinner från Vx220 men jag har verkligen tråkigt på jobbet ;-)

Killen jag Köpte av bytte till Honda S2000...

Alltså:
Honda S2000: 2
Saab: 1
Lotus: 1

/Frrr

#5 Martin R

Martin R

Member

• Pip
  • 118 posts

Posted 09 March 2007 - 09:44 PM

Är det någon av dem som läser här om de har bytt???
Falan bytte till Exige, Skoghuggarn till Honda S2000, Mäkinen till Saab och en bytte till Elise.
Det är de jag komer ihåg.

Edit2: Han som sålde till mig importerade i vinstsyfte, han importerade även CHRI:s bil.

Jepp ideen är nog inte brilljant. Inte helt lätt att få nån direkt statistik då säkert många försvinner från Vx220 men jag har verkligen tråkigt på jobbet ;-)

Killen jag Köpte av bytte till Honda S2000...

Alltså:
Honda S2000: 2
Saab: 1
Lotus: 1

/Frrr

Hej vad fick mig att köpa Speedster? Bla min brors inverkan, men efter att haft många äldre brittiska sportbilar samt med garaget fullt av div bilar o mc tyckte jag att vikten kontra hk och nytt och bekymmersfritt kunde vara intressant o kul / Martin R

#6 Julle

Julle

Newbie

• 9 posts

Posted 09 March 2007 - 10:25 PM

Bytte från Mazda Miata NA. Det är faktiskt till stor del Jimsans "fel" att jag bytte till speedster. På miata klubbens hemsida postade han för ca 2 år sen bilder på en skum bil jag aldrig hört talas om. På den vägen är det... :) Skulle inte bli förvånad om det blir en miata igen nån gång. /Julle

#7 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 09 March 2007 - 10:33 PM

Med risk för trådkapning men det här tycker jag är intressant: Varför byta till Lotus när du redan har en? Gör Lotusmärket det till en bättre bil eller vad är det som drar?

Mvh Reine

Nej inte Lotusmärket, men något bättre än Speedster, typ 2-eleven. Svårt att hitta bilmärken som är lättare. :)

Edit: Detta är min första sportbil. Synd att man hitta rätt från början. :)

Edited by Nillet, 09 March 2007 - 10:34 PM.

#8 Reine

Reine

Member

• Pip
  • 166 posts

Posted 09 March 2007 - 10:48 PM

Edit: Detta är min första sportbil. Synd att man hitta rätt från början. :)

Precis ;)

Mvh Reine

#9 Supersonett

Supersonett

Member

• Pip
  • 201 posts
  • Interests:Petrol head

Posted 09 March 2007 - 11:02 PM

Speedster var tänkt att bli en "tung" 830 killos mellan bil innan min hemma byggda 650 kilos 7:a blir klar.
Och det kan ju ske vilket år :rolleyes: som helst

hmmmm hade man inte haft bygget i garaget hade det nog funnits en saab baserad speedster till........

#10 Stefan_A

Stefan_A

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts
  • Interests:Photography, british sports cars, diecast models, GT racing, whiskey, project management

Posted 09 March 2007 - 11:08 PM

Till Lotus Exige Cup eller 997 GT3 RS, skall bara få rätt på Lotto kupongen först :D I väntan på det så blir det nog Speedster ett tag till. Som Martin skrev, förhållandet pris/prestanda är svårslaget.

#11 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 10 March 2007 - 12:42 AM

Jag har en Seven oxå. MER bil finns inte! Bara en motor o sen 620 kg bil. Kul!! Men vill ha en Porsche 993 Turbo oxå... Men Speedster är mkt bra:, snygg, man kan resa i den, den är billig och billig att köra. Kommer det regn så gör det inget... osv

#12 Falan

Falan

Member

• Pip
  • 41 posts

Posted 10 March 2007 - 02:03 AM

Till Lotus Exige Cup eller 997 GT3 RS, skall bara få rätt på Lotto kupongen först :D I väntan på det så blir det nog Speedster ett tag till. Som Martin skrev, förhållandet pris/prestanda är svårslaget.

Helt rätt Stefan! Mina enda alternativ till Speedstern var GT3:an eller Exige. GT3:an gick bort med tanke på priset. De flesta intressanta begbilarna startade på 600 000 SEK. Exige bilar går att hitta för dryga 400 000 SEK, men prisvärt jämfört med Speedstern? Vet inte än. Spontant efter 100 mil gatkörning i en Exige, så känns det som man får +25% prestanda/kvalite/känsla för typ +50% i inköpspris. Tittar man på total kostnaden för en Exige/GT3 så hamnar de ju hyfsat till trots allt, pga relativt högt och stabilt andra hands pris.

Jag hade inte tänkt att byta min Speedster (en vanlig NA med lite KN/chassi/broms/stol- moddningar) inför 2007, eftersom den gav otroligt mkt vid bankörning i relation till priset för kalaset (alla kostnader inräknade), men provkörde en Exige och förstod att det trots allt fanns en nivå till att uppnå (inom rimlig kostnadsnivå totalt). Hade väl minst sagt lite tur att samtidigt hitta helt rätt Exige i höstas... Nu väntar jag bara att få testa den fullt ut på bana. Full service nästa vecka, och sen... 31 mars på Knutstorp. Om jag inte hade hittat just den Exigen hade jag haft Speedstern kvar.

Den nya: http://gallery.seloc...x.php?cat=30540

#13 sonett IV

sonett IV

Member

• Pip
  • 70 posts

Posted 10 March 2007 - 06:11 AM

Har alltid varit svag för tyska GM produkter. hetsade Martin till att köpa en speedster, vilket han gjorde. Efter en kort provtur så var beslutet taget. Sonett III:an annonserades ut och såldes i princip OMG. pengarna räckte nästan till speedstern. Efter ett antal år av historiskt banåka med Ford så saknades en bil att kunna ha lite kul med och som tål lite stryk. Har inte kört så mycket innan vinter vilan, dock märktes väghållning samt bromsar att vara ypperliga. SAAB:arna i garaget är lite äldre och skall vårdas mer försiktigt. Jag har ett orginal tak över om någon känner sig hågad, denna bil skall köras öppet.

#14 Matte

Matte

Super Member

• PipPip
  • 426 posts

Posted 10 March 2007 - 03:07 PM

Om jag skulle byta så skulle det kanske bli en Speedster Turbo. Fast det lockar mer med en Exige Cup. Tror dock inte jag kommer göra detta på ett bra tag. Är jäkligt nöjd med min Speedster :)

#15 Reine

Reine

Member

• Pip
  • 166 posts

Posted 10 March 2007 - 04:42 PM

Spontant efter 100 mil gatkörning i en Exige, så känns det som man får +25% prestanda/kvalite/känsla för typ +50% i inköpspris.

Holy sh*t Falan! 25% bättre prestanda!! Det bör väl göra sisådär en 15-20 sekunders förbättring per varv på Knutstorp..

;)

Mvh Reine

#16 Sliparn

Sliparn

Need to get Out More

• PipPipPipPip
  • 750 posts

Posted 10 March 2007 - 05:23 PM

Har inte haft någon sportbil före speedstern utan bara gamla svenssonbilar, och div terrängmonster: Blazer 4x4, TGB 912 6x6, custom-bandvagn med v8 :blink: Därmot har jag alltid haft minst en MC, alltid en enduro och ibland gathoj eller motard. /Erik

#17 Dizzy

Dizzy

Member

• Pip
  • 69 posts

Posted 10 March 2007 - 06:11 PM

Jag hade en Mazda RX-7 FD (93a) tidigare och om jag ska byta speedstern till en annan bil så blir det nog en ny RX-7:a Klarar du av hörgerstyrt kan du få en extremt stryktålig ban RX-7a med 400-500hk för ca 200k. RX-7 FD väger ca 1250-1350kg beroende på modell. (min vägde 1400 mig mig i & full tank) så en 400hk FD motsvarar 280hk speedster Köp en 95:a orgial japan 7:a. kostar ca 100k importerat & klart. sen behöver detta göras: Alu AST. Nytt sprut (Apexi Power FC är skitenkelt att mappa med datalogit) nyström till orginal soppa pump boost controller Ny Intercooler luftfilter 3" rör avgassystem (vem behöver katt på bana? :P ) ny koppling och för motorn: 3mm spiksäkra apex Förstärkas (dowell pinnas) street portas och för väghållning: bättre dämpare & fjädrar större bromskivor fram kostnad: ca 100k för all trimning & delar. kvar är tid att skruva i & ur motor samt övriga delar. vill du ha en vänster styrd får du nog lägga på en 50-70k idag. Detta ger som sagt en extremt stryktålig banbil. Normalt är wankeln känslig mot spikningar, men detta beror på apex. Köper man de 3mm spiksäkra så kan man nästan inte spika sönder wankeln. Notera att detta är med orginal sekvensiella dubbelturbo agg. De flesta byter ut dessa sekvensiella dubbelturbo agg mot en singelturbo för att slippa prolbem med vacumslangar & kunna plocka mer än 400-500hk där dubbelagget bottnar.. Dock går det mycket lätt konvertera sekvensiella dubbelturbo agget till icke-sevensiellt om man är nöjd med 400-500häst Jag har inget garage så jag moddade min 7a mha lånade garage av vänner vilket ledde till snik lösningar på vissa ställen som i sin tur ledde till att jag fick mecka i tid & otid. Blev less på det och köpte nuvarande Speedster Turbo 05:a som jag är extremt nöjd med =) Fast det är klart, ballast vore ju en 500hk wankel i en speedster :groupjump:

#18 Reine

Reine

Member

• Pip
  • 166 posts

Posted 10 March 2007 - 06:54 PM

Klarar du av hörgerstyrt kan du få en extremt stryktålig ban RX-7a med 400-500hk för ca 200k.
RX-7 FD väger ca 1250-1350kg beroende på modell. (min vägde 1400 mig mig i & full tank)
så en 400hk FD motsvarar 280hk speedster

I den jämförelsen, är du säker på att du inte förväxlar prestanda med rakt fram accelaration? Har svårt att tänka mig att 450-500kg extra vikt är lika lätt att få stopp på och svänga med samt dessutom behålla samma låga slitage som t.ex. en speedster. Mina egna iaktagelser med andra bilar jag haft och som vägt runt 1400-1500 kg vilka jag banfört, så kan jag lätt påstå att speedstern generarar drygt havla slitaget i jämförlese.

I racingserier typ F1 brukar det vara populärt att ligga på minimivikt för att just ha bästa prestanda ;)

Är man nu inne på lättviktskonceptet (vilket de flesta här troligtvis är) och letar bil i 400-500k klassen är det väl inte mycket som slår denna skapelse, http://www.drivingev...ent/ariel_atom/

Mvh Reine

Edited by Reine, 10 March 2007 - 06:55 PM.

#19 Dizzy

Dizzy

Member

• Pip
  • 69 posts

Posted 10 March 2007 - 08:42 PM

Reine: Nej jag förväxlar inte prestanda med rakfram acceleration. FDn har mycket bra vägegenskaper, låg tyngdpunkt, 50/50 vikfördelning, osv. Men FDn är inte en direkt kokurent mot Speedstern utan mer mot alla bilar som ligger på 1200kg+ som ska köras på bana. Så som substitut till speedstern kan det vara en ide att kolla på den :) Slitage? det beror på hur man ser det. Motorslitaget samt slitage på drivlinan är inte värre på FDn än på speedstern, sen slits bromsar, belägg, däck etc etc mer det är sannt. Det är ju trots allt ca400kg mer att släpa runt på. Sen en annan sak som kanske ska tas i beräkningen är att FDn tar ca dubbelt så mycket soppa som Speedstern..... (och detta ur en 1.3L liten motor :P ) Men anledningen att det blev en Speedster för min del istället för RX-8, Skyline etc etc är ju just den låga vikten tillsammans med hyffsad motorprestanda. Sen tycker jag inte arial atom är ett alternativ. Den har ingen kaross = går inte använda om det är mista lilla blött ute. Men det är min åsikt, vet att alla inte delar den.

#20 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 10 March 2007 - 09:10 PM

Ska man ha max prestanda ur en wankel är denna kombination optimal: atmosfärisk wankel på 280 hp i 650 kg seven på Volvodelar!!

Posted Image

Rena F3:an, en våt dröm!!

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users