
Fredagspoll: Fd Speedsterägares Substitut
#1
Posted 09 March 2007 - 08:23 PM
#2
Posted 09 March 2007 - 09:00 PM
Edited by Nillet, 09 March 2007 - 09:04 PM.
#3
Posted 09 March 2007 - 09:12 PM
Edit: Skogshuggarn hade väl problem med ryggen. Och om jag byter blir det till Lotus.
Med risk för trådkapning men det här tycker jag är intressant: Varför byta till Lotus när du redan har en? Gör Lotusmärket det till en bättre bil eller vad är det som drar?
Mvh Reine
#4
Posted 09 March 2007 - 09:18 PM
Är det någon av dem som läser här om de har bytt???
Falan bytte till Exige, Skoghuggarn till Honda S2000, Mäkinen till Saab och en bytte till Elise.
Det är de jag komer ihåg.
Edit: Skogshuggarn hade väl problem med ryggen. Och om jag byter blir det till Lotus.
Edit2: Han som sålde till mig importerade i vinstsyfte, han importerade även CHRI:s bil.
Jepp ideen är nog inte brilljant. Inte helt lätt att få nån direkt statistik då säkert många försvinner från Vx220 men jag har verkligen tråkigt på jobbet ;-)
Killen jag Köpte av bytte till Honda S2000...
Alltså:
Honda S2000: 2
Saab: 1
Lotus: 1
/Frrr
#5
Posted 09 March 2007 - 09:44 PM
Hej vad fick mig att köpa Speedster? Bla min brors inverkan, men efter att haft många äldre brittiska sportbilar samt med garaget fullt av div bilar o mc tyckte jag att vikten kontra hk och nytt och bekymmersfritt kunde vara intressant o kul / Martin R
Är det någon av dem som läser här om de har bytt???
Falan bytte till Exige, Skoghuggarn till Honda S2000, Mäkinen till Saab och en bytte till Elise.
Det är de jag komer ihåg.
Edit: Skogshuggarn hade väl problem med ryggen. Och om jag byter blir det till Lotus.
Edit2: Han som sålde till mig importerade i vinstsyfte, han importerade även CHRI:s bil.
Jepp ideen är nog inte brilljant. Inte helt lätt att få nån direkt statistik då säkert många försvinner från Vx220 men jag har verkligen tråkigt på jobbet ;-)
Killen jag Köpte av bytte till Honda S2000...
Alltså:
Honda S2000: 2
Saab: 1
Lotus: 1
/Frrr
#6
Posted 09 March 2007 - 10:25 PM

#7
Posted 09 March 2007 - 10:33 PM
Nej inte Lotusmärket, men något bättre än Speedster, typ 2-eleven. Svårt att hitta bilmärken som är lättare.
Edit: Skogshuggarn hade väl problem med ryggen. Och om jag byter blir det till Lotus.
Med risk för trådkapning men det här tycker jag är intressant: Varför byta till Lotus när du redan har en? Gör Lotusmärket det till en bättre bil eller vad är det som drar?
Mvh Reine

Edit: Detta är min första sportbil. Synd att man hitta rätt från början.

Edited by Nillet, 09 March 2007 - 10:34 PM.
#8
Posted 09 March 2007 - 10:48 PM
Edit: Detta är min första sportbil. Synd att man hitta rätt från början.
Precis

Mvh Reine
#9
Posted 09 March 2007 - 11:02 PM
Och det kan ju ske vilket år

hmmmm hade man inte haft bygget i garaget hade det nog funnits en saab baserad speedster till........
#10
Posted 09 March 2007 - 11:08 PM

#11
Posted 10 March 2007 - 12:42 AM
#12
Posted 10 March 2007 - 02:03 AM
Helt rätt Stefan! Mina enda alternativ till Speedstern var GT3:an eller Exige. GT3:an gick bort med tanke på priset. De flesta intressanta begbilarna startade på 600 000 SEK. Exige bilar går att hitta för dryga 400 000 SEK, men prisvärt jämfört med Speedstern? Vet inte än. Spontant efter 100 mil gatkörning i en Exige, så känns det som man får +25% prestanda/kvalite/känsla för typ +50% i inköpspris. Tittar man på total kostnaden för en Exige/GT3 så hamnar de ju hyfsat till trots allt, pga relativt högt och stabilt andra hands pris.Till Lotus Exige Cup eller 997 GT3 RS, skall bara få rätt på Lotto kupongen först
I väntan på det så blir det nog Speedster ett tag till. Som Martin skrev, förhållandet pris/prestanda är svårslaget.
Jag hade inte tänkt att byta min Speedster (en vanlig NA med lite KN/chassi/broms/stol- moddningar) inför 2007, eftersom den gav otroligt mkt vid bankörning i relation till priset för kalaset (alla kostnader inräknade), men provkörde en Exige och förstod att det trots allt fanns en nivå till att uppnå (inom rimlig kostnadsnivå totalt). Hade väl minst sagt lite tur att samtidigt hitta helt rätt Exige i höstas... Nu väntar jag bara att få testa den fullt ut på bana. Full service nästa vecka, och sen... 31 mars på Knutstorp. Om jag inte hade hittat just den Exigen hade jag haft Speedstern kvar.
Den nya: http://gallery.seloc...x.php?cat=30540
#13
Posted 10 March 2007 - 06:11 AM
#14
Posted 10 March 2007 - 03:07 PM

#15
Posted 10 March 2007 - 04:42 PM
Spontant efter 100 mil gatkörning i en Exige, så känns det som man får +25% prestanda/kvalite/känsla för typ +50% i inköpspris.
Holy sh*t Falan! 25% bättre prestanda!! Det bör väl göra sisådär en 15-20 sekunders förbättring per varv på Knutstorp..

Mvh Reine
#16
Posted 10 March 2007 - 05:23 PM

#17
Posted 10 March 2007 - 06:11 PM


#18
Posted 10 March 2007 - 06:54 PM
Klarar du av hörgerstyrt kan du få en extremt stryktålig ban RX-7a med 400-500hk för ca 200k.
RX-7 FD väger ca 1250-1350kg beroende på modell. (min vägde 1400 mig mig i & full tank)
så en 400hk FD motsvarar 280hk speedster
I den jämförelsen, är du säker på att du inte förväxlar prestanda med rakt fram accelaration? Har svårt att tänka mig att 450-500kg extra vikt är lika lätt att få stopp på och svänga med samt dessutom behålla samma låga slitage som t.ex. en speedster. Mina egna iaktagelser med andra bilar jag haft och som vägt runt 1400-1500 kg vilka jag banfört, så kan jag lätt påstå att speedstern generarar drygt havla slitaget i jämförlese.
I racingserier typ F1 brukar det vara populärt att ligga på minimivikt för att just ha bästa prestanda

Är man nu inne på lättviktskonceptet (vilket de flesta här troligtvis är) och letar bil i 400-500k klassen är det väl inte mycket som slår denna skapelse, http://www.drivingev...ent/ariel_atom/
Mvh Reine
Edited by Reine, 10 March 2007 - 06:55 PM.
#19
Posted 10 March 2007 - 08:42 PM


1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users