Jump to content


Photo

FÄlgar Och DÄck...igen


  • Please log in to reply
17 replies to this topic

#1 sonett IV

sonett IV

    Member

  • Pip
  • 70 posts

Posted 16 March 2007 - 03:38 PM

Är det någon som kör med org bak fälg fram? I så fall i vilken dimension samt med eller utan spacer? Jag gillar utseendet på orginal fälgen och vill gärna behålla denna, har funderingar på att bredda upp framfälgen till 6,5" och lägga på 215-40 / 17. Någon som ev har kört på denna dimension fram? Alla tips samt ideer mottages tacksamt. MVH Michael

#2 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 16 March 2007 - 04:44 PM

Några här kör med bakfälg fram. För att få rätt ET får man ha en 10mm spacer. Optimala dimensioner tror jag är (fram/bak): 195/225 (orginal elise) 205/235 215/245 245 är nog i bredaste lager för bakfälgen.

#3 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 16 March 2007 - 06:44 PM

Jag har ju kört med 4 bakfälgar, det ser bra ut. Hade 40-profil fram 205 brett. 215 är ett traktordäck! :D

Edited by clipping_point, 16 March 2007 - 06:45 PM.


#4 sonett IV

sonett IV

    Member

  • Pip
  • 70 posts

Posted 16 March 2007 - 07:25 PM

Går det att ge fulla hjulutslag med 7,5" fram? Vilken däck dimension har du haft? Problemet är att R-däck i 205 är svårt att hitta. 215 finns men det kanske blir för stort och tung styrt. Tänkte ev bredda upp org framfälg till 6,5"

#5 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 16 March 2007 - 08:09 PM

Toyo har 205 i 17". GoaGubbarRacing är billiga.

#6 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 16 March 2007 - 08:44 PM

Jag tror att man var tvungen att köra med 40-profil med 205-or, annars tar det i. Det gjorde att mina framhjul såg lite "små" ut trots att det var en 7,5"-fälg med 205:or....

#7 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 16 March 2007 - 08:58 PM

Den var mkt låg, men det blev en del luft runt det lilla hjulet...

Posted Image

#8 Arn

Arn

    Member

  • Pip
  • 63 posts

Posted 20 March 2007 - 09:01 PM

Efter ett väldigt förvirrande besök hos däckaffären måste jag dubbelkolla med er som har koll. När man sätter bakfälgar fram behövs alltså 10 mm spacers på vardera sida för att få rätt ET och för att däcken inte skall skrapa i? Vi pratar väl inte om en total spårvidsökning med 10 mm?

#9 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 20 March 2007 - 09:50 PM

Efter ett väldigt förvirrande besök hos däckaffären måste jag dubbelkolla med er som har koll.

När man sätter bakfälgar fram behövs alltså 10 mm spacers på vardera sida för att få rätt ET och för att däcken inte skall skrapa i? Vi pratar väl inte om en total spårvidsökning med 10 mm?

Om jag förstår saken rätt:
Fram ET26 och bak ET35 original.
Om du sätter en bakfälg fram så flyttas däckcentrum 9mm per sida. Vilket då ger en minskning av spårvidden med 18mm.
Sätter du även dit en 10mm spacer så flyttas däckcentrum 1mm per sida. Vilket då ger en ökning av spårvidden med 2mm.
En bild från OpelSportClub:
Posted Image

Edit: Bakfälg + 10mm spacer = ET25.

Edited by Nillet, 20 March 2007 - 09:54 PM.


#10 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 20 March 2007 - 10:00 PM

Den var mkt låg, men det blev en del luft runt det lilla hjulet...

Posted Image


Min såg ut såhär med denna setup:
Fälgar: OZ Crono Evolution 7x17” med ET35 (10 mm spacer fram). Däck: Toyo Proxes RA-1, 205/40 (fram) och 235/40 (bak).
Posted Image

#11 Treble

Treble

    Super Member

  • PipPip
  • 252 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 21 March 2007 - 12:24 AM

Toyo har 205 i 17". GoaGubbarRacing är billiga.


Vad innebär billiga? :D priser?

jag har lite kontakter på nya r888...

#12 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 21 March 2007 - 02:14 AM


Toyo har 205 i 17". GoaGubbarRacing är billiga.


Vad innebär billiga? :D priser?

jag har lite kontakter på nya r888...

Detta har jag postat i en annan tråd 060620:

Billigaste uppsättningen Toyo R888 (205+235/40R17) har EN Preformance 6300:-.
Näst billigast är hjulhandla.nu.
Dyrast är Wheelbase.
GoaGubbarRacing har ännu inte svarat men de lär vara billiga.

GGR var inte billigare men sänkte priset så jag tror jag betalade 6200:-

#13 Arn

Arn

    Member

  • Pip
  • 63 posts

Posted 21 March 2007 - 02:16 AM

Tack för förklaringen Nillet! Då är det bara till att börja jaga 10mm eller 9mm spacers samt lämpliga bultar!

#14 OC_Peter

OC_Peter

    Super Member

  • PipPip
  • 273 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm /Sweden

Posted 21 March 2007 - 03:52 AM

Tack för förklaringen Nillet!
Då är det bara till att börja jaga 10mm eller 9mm spacers samt lämpliga bultar!


Prata med Forza 0322-10530 de har riktigt bra HR magnesium spacers & Bultar.
Bultarna skall vara M12 x 1,5 17" skalle 60 graders kon, jag kör med 40 mm gänga fram och 35 mm bak vilket blev perfekt med mina nya OZ svartmatta ultraleggera (8" x 17") 215/40 fram passar alldeles utmärkt. Bak fungerade dessutom 245/40 efter lite justering av kablage mm.

/Peter :9mm:

#15 Stefan_A

Stefan_A

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts
  • Gender:Male
  • Location:Helsingborg, Sweden
  • Interests:Photography, british sports cars, diecast models, GT racing, whiskey, project management

Posted 21 March 2007 - 05:52 PM


Toyo har 205 i 17". GoaGubbarRacing är billiga.


Vad innebär billiga? :D priser?

jag har lite kontakter på nya r888...


Fick dessa priser från Anders på GoaGubbar för ett par veckor sedan;
R888 195x50x16 1400:-/st inkl moms
R888 225x45x17 1775:-/st inkl moms

Helt ok priser tycker jag, skall bara bestämma mig för en lämplig uppsättning fälgar också. Lutar åt Compomotive MO bara för att vara lite annorlunda :P

#16 bilfreak

bilfreak

    Member

  • Pip
  • 71 posts

Posted 22 March 2007 - 06:21 PM


Tack för förklaringen Nillet!
Då är det bara till att börja jaga 10mm eller 9mm spacers samt lämpliga bultar!


Prata med Forza 0322-10530 de har riktigt bra HR magnesium spacers & Bultar.
Bultarna skall vara M12 x 1,5 17" skalle 60 graders kon, jag kör med 40 mm gänga fram och 35 mm bak vilket blev perfekt med mina nya OZ svartmatta ultraleggera (8" x 17") 215/40 fram passar alldeles utmärkt. Bak fungerade dessutom 245/40 efter lite justering av kablage mm.

/Peter :9mm:



Oj fungerar det så bra med 8" fälg fram..? låter ju bra.. och 215/40 är det, de "bredaste" däcket man kan ha fram innan det börjar skrapa i vid fulla rattutslag? är ju rätt stor skillnad motför orginal fälgens bredd..

#17 Sliparn

Sliparn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 750 posts
  • Gender:Male
  • Location:Tranås Sweden

Posted 28 March 2007 - 11:41 PM

Martin på Wheelbase säljer ut bla: Toyo Proxes RA1 huvudsakligen tillverkade 2004. 205/40R17 RA1 - 1225 kr/st 235/40R17 RA1 - 1420 kr/st Detta pris gäller endast för rejsa.nu folk

#18 sonett IV

sonett IV

    Member

  • Pip
  • 70 posts

Posted 29 March 2007 - 01:38 AM

Det är i den prisnivån, strax över som jag betalt för mina R 888. Tillverkade 2007.




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users