Jump to content

Photo

Däcktemperatur

• Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 -LL-

-LL-

Member

• Pip
  • 212 posts

Posted 30 April 2007 - 05:12 PM

Hej,

Jag kör Toyo R888 och har skaffat däcktempmätare. Någon som har insikt i däcktemperatur på Speedster?

1. Mätte i helgen men lyckades aldrig komma upp i mer än 40C fram och 50C bak? Enligt följande tyoysida är optimal temp 75-95C. Utetemp var 14C. Är R888 för hårda för lätta Speedstrar? På bandagar kör man ju normalt pass om 15-20 min. kanske är detta för kort tida för att nå 75-95C?

2. Temperaturskillnad inner/ytterkant bak. Efter ca. 20 min körning mätte jag upprepat upp 50C innerkant och 42C ytterkant. Skumt eftersom ytterkant uppenbarligen slits mer.

/LL

#2 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 30 April 2007 - 06:02 PM

Körde du något avkylningsvarv? Isåfall säger ju inte mätningarna speciellt mycket... Det är full spätta hela vägen in i depån och tvärnit, där någon annan står beredd och mäter så fort du står still för att du ska få något så när vettiga mätdata... Tempen i däcken bör du nog ha fått upp inom några varv om du bara kör hårt nog. Men visst, det går utmärkt att köra på mjukare däck. Jag kör på mediumdäck (och det går säkert att köra på mjukare än det) istället, då märks det på ett annat sätt att man jobbar upp tempen i däcken för man får pyssla en hel del med däckstrycket. Sen är ju frågan om det är nödvändigt att komma upp i optimal temperatur, det beror säkert på däcken. När jag körde på bridgestone Re540s (hårda) så är det inte säkert att jag var uppe någon längre tid i optimal temp, men dom däcken funkade ruskigt bra även om man inte nådde ända dit.

#3 sonett IV

sonett IV

Member

• Pip
  • 70 posts

Posted 30 April 2007 - 07:15 PM

Hej,

Jag kör Toyo R888 och har skaffat däcktempmätare. Någon som har insikt i däcktemperatur på Speedster?

1. Mätte i helgen men lyckades aldrig komma upp i mer än 40C fram och 50C bak? Enligt följande tyoysida är optimal temp 75-95C. Utetemp var 14C. Är R888 för hårda för lätta Speedstrar? På bandagar kör man ju normalt pass om 15-20 min. kanske är detta för kort tida för att nå 75-95C?

2. Temperaturskillnad inner/ytterkant bak. Efter ca. 20 min körning mätte jag upprepat upp 50C innerkant och 42C ytterkant. Skumt eftersom ytterkant uppenbarligen slits mer.

/LL

Om du sänker lufttrycket så får du upp tempen snabbare. Jag har själv kört med min nu dessa dagar i den temperatur på luften som du anger, på gata ( industriområde) buskörning så var däcken knappt ljumma, dock kändes det att fästet kom ju längre jag höll på. För gatåka har jag ca 2,4 kr i mina, om jag skulle kört på bana hade jag nog startat med ca 1,5 -1,6 beroende på yttertempen.

#4 -LL-

-LL-

Member

• Pip
  • 212 posts

Posted 03 May 2007 - 01:16 AM

Jag körde mellan ett halvt och ett helt varvs avkylning de gånger jag mätte. Det skulle vara intressant och se lite kurvor (diagram) på hur temperaturen minskar under lugn körning. Då kan man ju extrapolera värden i efterhand. Kommer inte ihåg vad fysiken säger om detta. Det är inte nödvändigt alls att komma upp i optimal temperatur. För mig är målet en god kompromiss mellan slitstyrka och grepp. Målet är att däcken ska hålla en säsong (ca. 10 bandagar). Jag inbillar mig att däcken slits mer ju mjukare gummit blir (dock inte helt säker på detta). Jag är dock intresserad av att förstå vad jag mäter. Att däcken är varmare på innerkant än ytterkant vänster bak kan jag inte förstå. Jag mätte dock upp detta efter 2 olika pass. Har man riktigt mycket negativ camber kan det väl bli på detta vis men då borde också innerkanten slitas mer än ytter. När det gäller lufttryck körde jag konsekvent med 2.0 fram och 2.1 bak (varmtryck). Har provat med lägre tryck förra säsongen (ner till 1.8 och 1.9 varmt) men tycker bilen blir sladdrig då. /LL Försökte ladda upp en bild på mina slitna däck men får följande meddelande: THE FOLLOWING ERROR(S) WERE FOUND The total filespace required to upload all the attached files is greater than your per post or global limit. Please reduce the number of attachments or the size of the attachments. Vad göra? /LL

#5 -LL-

-LL-

Member

• Pip
  • 212 posts

Posted 11 May 2007 - 12:36 AM

Läste på någon sida att för mjukare fjädring/krängare också minskar temperaturen. /LL

#6 jonasb46

jonasb46

Member

• Pip
  • 160 posts
  • Interests:Fjäderviktare.

Posted 11 May 2007 - 02:24 AM

Som jag förstått det så skall tempen mätas en bit in i däcket med mätprobe (spets), så mäter du på ytan så får du ett för lågt värde. Går banan vänstervarv skulle man kanske kunna tänka sig att insidan blir varmare på vänsterhjulen? Skall man inte vinna alla bankörningarna så duger väl Toyona, jag tycker att dom har rätt jämnt fäste efter ett par varv o dom håller väl ungefär så som du önskar, skall man åka mjukare så får man nog ta upp den tjocka plånboken! /jonas.

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users