
Hjälp Med Hjulvinklar!
#1
Posted 11 May 2007 - 08:58 PM
#2
Posted 11 May 2007 - 11:15 PM

Fram
Castor +3.8°, ±0.2° (max side/side 0.2° )
Camber -1.8°, +0.1° -0.2°
Toe 0.5mm Toe OUT overall, +0.2mm -0.0
Bak
Camber -2.7°, ±0.2° (max side/side 0.2° )
Toe 2.5mm toe IN, +0.2mm -0mm (max side/side 0.2mm)
#3
Posted 14 May 2007 - 02:33 PM
Halloj, 340R är ju ett populärt riktmärke. Tar bort understyrningen, vilket är trevligt om man avser svänga på ratten
![]()
Fram
Castor +3.8°, ±0.2° (max side/side 0.2° )
Camber -1.8°, +0.1° -0.2°
Toe 0.5mm Toe OUT overall, +0.2mm -0.0
Bak
Camber -2.7°, ±0.2° (max side/side 0.2° )
Toe 2.5mm toe IN, +0.2mm -0mm (max side/side 0.2mm)
Oki , funderar på mata in dessa värden imorgon, ska göra hjulinställning då.. men har bara 1 återstående fråga.. hur påverkas det att bilen är sänkt 25 mm ?? passar dessa värden bra ändå eller ska man mata in några andra värden då bilen har skickat ner mot marken?
för jag antar att dessa värden är tilltänkt ett orginalchassi?
ge mig ett svar



#4
Posted 15 May 2007 - 10:52 PM
#5
Posted 16 May 2007 - 04:58 AM
#6
Posted 29 May 2007 - 08:01 AM
#7
Posted 29 May 2007 - 11:21 AM

#8
Posted 29 May 2007 - 02:10 PM
#9
Posted 19 August 2007 - 02:06 PM
#10
Posted 19 August 2007 - 06:58 PM

#11
Posted 20 August 2007 - 09:25 PM
Observera bara att tidigare nämnda värden är 340R "track" värden! "Road" sättningen är ngt snällare...
-2,7 grader på camber bak med 18" kommer nog att tugga innerkanterna på däcken rejält, men bakvagnen blir så lätt den nu kan bli att "kontrollera". Typ -2 grader (bak) kan nog vara gränsen för vettig gatkörning. Lämplig toe in (=positivt värde) bak skulle kunna vara från 1,5 mm till 2 mm. För omräkning se nedan.
Fram skulle jag valt mellan 0 och -0,6 grader camber per sida. Ökad camber fram = bl.a. bättre instyrning. Lämplig toe out (=negativt värde) fram skulle kunna vara mellan 0 och 0,3 mm totalt dvs 0,15 mm på varje sida. Enklast är dock att nolla toe fram för gatkörning...
Jag skulle bli förvånad om däckfirman kan hantera mm toemått rätt av. För att omvandla mm till decimalgrader (eller vinkelgrader) så måste du utgå från fälgens diameter. En 16" resp. 18" fälg kommer att få helt olika grad mått om de utgår från samma angivet mm mått...
Gör så här för att räkna om toe i mm till DECIMALGRADER:
1- Multiplicera fälgen i tum med 2,54
2- Multiplicera ovan med pi (3,1415)
3- Dela resultatet med 360 (för att få mm per grad)
4- Dela vald toe i mm, med värdet som du fick fram i "steg 3" (för att få toe i decimal grader)
Resultat exempel: en 17" fälg med vald toe 1,8 mm, motsvarar 0,48 decimalgrader.
Men som vanligt finns inga enkla svar på frågan om vilka hjulvinklar "som är bäst".
Man måste helt enkelt testa sig fram. Så även med lämpligt däcktryck i relation till däcktyp, ute temp och valda hjulvinklar.
Lycka till!
Hej

#12
Posted 22 August 2007 - 07:30 PM
Hej
Har du någon data på road setting? Hittar inget här :S
Ride height/ Castor/ Camber fram/ Toe/ Camber bak/ Toe
340R Road 100/110mm/ +3.8°/ -0.5°/ 0.2mm OUT Overall/ -2.0°/ 1.5mm IN each side
340R Track 100/110mm/ +3.8°/ -1.8°/ 0.5mm OUT Overall/ -2.7°/ 2.5mm IN each side
#13
Posted 22 August 2007 - 08:54 PM
HejHar du någon data på road setting? Hittar inget här :S
Ride height/ Castor/ Camber fram/ Toe/ Camber bak/ Toe
340R Road 100/110mm/ +3.8°/ -0.5°/ 0.2mm OUT Overall/ -2.0°/ 1.5mm IN each side
340R Track 100/110mm/ +3.8°/ -1.8°/ 0.5mm OUT Overall/ -2.7°/ 2.5mm IN each side
Tack Patrik!
Om jag skriver ut det här o ger det till en firma som ställer in hjulvinklar. Fattar han detta då? eller måste jag omvandla det på något sätt?

#14
Posted 23 August 2007 - 07:55 PM
#15
Posted 07 September 2007 - 05:09 PM



#16
Posted 17 February 2008 - 04:10 AM
HejHar du någon data på road setting? Hittar inget här :S
Ride height/ Castor/ Camber fram/ Toe/ Camber bak/ Toe
340R Road 100/110mm/ +3.8°/ -0.5°/ 0.2mm OUT Overall/ -2.0°/ 1.5mm IN each side
340R Track 100/110mm/ +3.8°/ -1.8°/ 0.5mm OUT Overall/ -2.7°/ 2.5mm IN each side
Snart vår och dax att börja tänka på detta

Vad händer om man använder 340R Road till cambervinklarna och 340R Track till toe in/out?
Om man inte sänker bilen till nämnda höjd, hur blir det då?
Är castervinkeln lika lätt/enkel att justera som cambern?
#17
Posted 22 February 2008 - 08:23 AM
HejHar du någon data på road setting? Hittar inget här :S
Ride height/ Castor/ Camber fram/ Toe/ Camber bak/ Toe
340R Road 100/110mm/ +3.8°/ -0.5°/ 0.2mm OUT Overall/ -2.0°/ 1.5mm IN each side
340R Track 100/110mm/ +3.8°/ -1.8°/ 0.5mm OUT Overall/ -2.7°/ 2.5mm IN each side
Snart vår och dax att börja tänka på detta

Edit: Lusläst Alfons tråd på rejsa.nu och fått en hel del nya infall.
Vad händer om man använder 340R Road till cambervinklarna och 340R Track till toe in/out?
Det blir en blandning av setuperna a´la Alfons, verkar fungera bra.
Om man inte sänker bilen till nämnda höjd, hur blir det då?
Tydligen inger större problem.
Är castervinkeln lika lätt/enkel att justera som cambern?
Kollade igenom det senaste hjulvinkeljusteringsprotokollet och känns som om det inte behövs.
#18
Posted 07 August 2008 - 12:48 PM
Observera bara att tidigare nämnda värden är 340R "track" värden! "Road" sättningen är ngt snällare...
-2,7 grader på camber bak med 18" kommer nog att tugga innerkanterna på däcken rejält, men bakvagnen blir så lätt den nu kan bli att "kontrollera". Typ -2 grader (bak) kan nog vara gränsen för vettig gatkörning. Lämplig toe in (=positivt värde) bak skulle kunna vara från 1,5 mm till 2 mm. För omräkning se nedan.
Fram skulle jag valt mellan 0 och -0,6 grader camber per sida. Ökad camber fram = bl.a. bättre instyrning. Lämplig toe out (=negativt värde) fram skulle kunna vara mellan 0 och 0,3 mm totalt dvs 0,15 mm på varje sida. Enklast är dock att nolla toe fram för gatkörning...
Jag skulle bli förvånad om däckfirman kan hantera mm toemått rätt av. För att omvandla mm till decimalgrader (eller vinkelgrader) så måste du utgå från fälgens diameter. En 16" resp. 18" fälg kommer att få helt olika grad mått om de utgår från samma angivet mm mått...
Gör så här för att räkna om toe i mm till DECIMALGRADER:
1- Multiplicera fälgen i tum med 2,54
2- Multiplicera ovan med pi (3,1415)
3- Dela resultatet med 360 (för att få mm per grad)
4- Dela vald toe i mm, med värdet som du fick fram i "steg 3" (för att få toe i decimal grader)
Resultat exempel: en 17" fälg med vald toe 1,8 mm, motsvarar 0,48 decimalgrader.
Men som vanligt finns inga enkla svar på frågan om vilka hjulvinklar "som är bäst".
Man måste helt enkelt testa sig fram. Så även med lämpligt däcktryck i relation till däcktyp, ute temp och valda hjulvinklar.
Lycka till!
Lite snabb hjälp tack!
Om man väljer att åka 1,8mm toe in bak(0,48 decimaldrager som ovan), är detta det totala värdet för båda? eller per sida?
Har inte så bra koll på detta så tacksam för svar

// Fredrik
Edited by fredrik J, 07 August 2008 - 12:55 PM.
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users