Jump to content


Photo

Hjälp Med Hjulvinklar!


  • Please log in to reply
17 replies to this topic

#1 bilfreak

bilfreak

    Member

  • Pip
  • 71 posts

Posted 11 May 2007 - 08:58 PM

Jag har sänkt min N/A med 25 mm runtom och monterat 18" fälgar med istort sett samma rullomkrets som orginalhjulen, har bokat tid för en hjulinställning på onsdag.. så nu behöver jag hjälp hur ska hjulen ställas? Ska dom endast ställas in av firman raka så det inte sneslits däck? eller ska man ha någon annan speciell inställning.. kan tilllägas att jag kör gata, och vill ha så bra grepp för gata som möjligt.. (kopmmer även prova på lite konkörnig/superstage) så vad rekommenderas? Mvh Johan

#2 Stefan_A

Stefan_A

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts
  • Gender:Male
  • Location:Helsingborg, Sweden
  • Interests:Photography, british sports cars, diecast models, GT racing, whiskey, project management

Posted 11 May 2007 - 11:15 PM

Halloj, 340R är ju ett populärt riktmärke. Tar bort understyrningen, vilket är trevligt om man avser svänga på ratten :D

Fram
Castor +3.8°, ±0.2° (max side/side 0.2° )
Camber -1.8°, +0.1° -0.2°
Toe 0.5mm Toe OUT overall, +0.2mm -0.0

Bak
Camber -2.7°, ±0.2° (max side/side 0.2° )
Toe 2.5mm toe IN, +0.2mm -0mm (max side/side 0.2mm)

#3 bilfreak

bilfreak

    Member

  • Pip
  • 71 posts

Posted 14 May 2007 - 02:33 PM

Halloj, 340R är ju ett populärt riktmärke. Tar bort understyrningen, vilket är trevligt om man avser svänga på ratten :D

Fram
Castor +3.8°, ±0.2° (max side/side 0.2° )
Camber -1.8°, +0.1° -0.2°
Toe 0.5mm Toe OUT overall, +0.2mm -0.0

Bak
Camber -2.7°, ±0.2° (max side/side 0.2° )
Toe 2.5mm toe IN, +0.2mm -0mm (max side/side 0.2mm)



Oki , funderar på mata in dessa värden imorgon, ska göra hjulinställning då.. men har bara 1 återstående fråga.. hur påverkas det att bilen är sänkt 25 mm ?? passar dessa värden bra ändå eller ska man mata in några andra värden då bilen har skickat ner mot marken?

för jag antar att dessa värden är tilltänkt ett orginalchassi?

ge mig ett svar Imnotworthy Imnotworthy :tt:

#4 Falan

Falan

    Member

  • Pip
  • 41 posts

Posted 15 May 2007 - 10:52 PM

Observera bara att tidigare nämnda värden är 340R "track" värden! "Road" sättningen är ngt snällare... -2,7 grader på camber bak med 18" kommer nog att tugga innerkanterna på däcken rejält, men bakvagnen blir så lätt den nu kan bli att "kontrollera". Typ -2 grader (bak) kan nog vara gränsen för vettig gatkörning. Lämplig toe in (=positivt värde) bak skulle kunna vara från 1,5 mm till 2 mm. För omräkning se nedan. Fram skulle jag valt mellan 0 och -0,6 grader camber per sida. Ökad camber fram = bl.a. bättre instyrning. Lämplig toe out (=negativt värde) fram skulle kunna vara mellan 0 och 0,3 mm totalt dvs 0,15 mm på varje sida. Enklast är dock att nolla toe fram för gatkörning... Jag skulle bli förvånad om däckfirman kan hantera mm toemått rätt av. För att omvandla mm till decimalgrader (eller vinkelgrader) så måste du utgå från fälgens diameter. En 16" resp. 18" fälg kommer att få helt olika grad mått om de utgår från samma angivet mm mått... Gör så här för att räkna om toe i mm till DECIMALGRADER: 1- Multiplicera fälgen i tum med 2,54 2- Multiplicera ovan med pi (3,1415) 3- Dela resultatet med 360 (för att få mm per grad) 4- Dela vald toe i mm, med värdet som du fick fram i "steg 3" (för att få toe i decimal grader) Resultat exempel: en 17" fälg med vald toe 1,8 mm, motsvarar 0,48 decimalgrader. Men som vanligt finns inga enkla svar på frågan om vilka hjulvinklar "som är bäst". Man måste helt enkelt testa sig fram. Så även med lämpligt däcktryck i relation till däcktyp, ute temp och valda hjulvinklar. Lycka till!

#5 bilfreak

bilfreak

    Member

  • Pip
  • 71 posts

Posted 16 May 2007 - 04:58 AM

Tack för ett bra svar.. va å gjorde en hjulinställning idag.. har inte hunnit känna efter ännu men det blev säkert bra...

#6 error

error

    Super Member

  • PipPip
  • 372 posts
  • Gender:Male
  • Location:Fagersta, Sweden

Posted 29 May 2007 - 08:01 AM

Har du hunnit känna efter?

#7 bilfreak

bilfreak

    Member

  • Pip
  • 71 posts

Posted 29 May 2007 - 11:21 AM

jodå, jag har hunnit känna efter å jag kan säga att den understyr lite mindre :)

#8 Stefan_A

Stefan_A

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts
  • Gender:Male
  • Location:Helsingborg, Sweden
  • Interests:Photography, british sports cars, diecast models, GT racing, whiskey, project management

Posted 29 May 2007 - 02:10 PM

Vilka vinklar fick du till?

#9 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 19 August 2007 - 02:06 PM

Noobfråga, jag vet... När de anger toe fram som "overall" - betyder det att summan toe V och H fram skall vara 0,5mm, dvs 0.25 per sida? Alla andra värden är ju engivna per hjul (inklusive toe bak).

#10 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 19 August 2007 - 06:58 PM

Har nu provat med 340R track toevinklar :wacko: Bakdäcken blir väldigt varma eftersom de skrubbar sig fram och tjuter vid minsta lilla bula i vägen. Dessutom svänger bilen kraftigt om något bakhjul kör över en ojämnhet, men det var mer väntat. Tror jag skall vara lite mer sparsam med toevinklarna, jag är redan sparsam med cambern (bl.a eftersom jag inte kan få mer camber fram, har nämligen inte gjort frästricket på hjulspindeln). Hade inte möjlighet att prova fullt ut på bana med dessa vinklar...hmmm, kanske skall behålla hjulvinklarna till Lazzat nästa helg?

#11 Treble

Treble

    Super Member

  • PipPip
  • 252 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 20 August 2007 - 09:25 PM

Observera bara att tidigare nämnda värden är 340R "track" värden! "Road" sättningen är ngt snällare...

-2,7 grader på camber bak med 18" kommer nog att tugga innerkanterna på däcken rejält, men bakvagnen blir så lätt den nu kan bli att "kontrollera". Typ -2 grader (bak) kan nog vara gränsen för vettig gatkörning. Lämplig toe in (=positivt värde) bak skulle kunna vara från 1,5 mm till 2 mm. För omräkning se nedan.

Fram skulle jag valt mellan 0 och -0,6 grader camber per sida. Ökad camber fram = bl.a. bättre instyrning. Lämplig toe out (=negativt värde) fram skulle kunna vara mellan 0 och 0,3 mm totalt dvs 0,15 mm på varje sida. Enklast är dock att nolla toe fram för gatkörning...

Jag skulle bli förvånad om däckfirman kan hantera mm toemått rätt av. För att omvandla mm till decimalgrader (eller vinkelgrader) så måste du utgå från fälgens diameter. En 16" resp. 18" fälg kommer att få helt olika grad mått om de utgår från samma angivet mm mått...

Gör så här för att räkna om toe i mm till DECIMALGRADER:
1- Multiplicera fälgen i tum med 2,54
2- Multiplicera ovan med pi (3,1415)
3- Dela resultatet med 360 (för att få mm per grad)
4- Dela vald toe i mm, med värdet som du fick fram i "steg 3" (för att få toe i decimal grader)
Resultat exempel: en 17" fälg med vald toe 1,8 mm, motsvarar 0,48 decimalgrader.

Men som vanligt finns inga enkla svar på frågan om vilka hjulvinklar "som är bäst".
Man måste helt enkelt testa sig fram. Så även med lämpligt däcktryck i relation till däcktyp, ute temp och valda hjulvinklar.

Lycka till!



Hej :) Har du någon data på road setting? Hittar inget här :S

#12 Falan

Falan

    Member

  • Pip
  • 41 posts

Posted 22 August 2007 - 07:30 PM

Hej :) Har du någon data på road setting? Hittar inget här :S


Ride height/ Castor/ Camber fram/ Toe/ Camber bak/ Toe
340R Road 100/110mm/ +3.8°/ -0.5°/ 0.2mm OUT Overall/ -2.0°/ 1.5mm IN each side
340R Track 100/110mm/ +3.8°/ -1.8°/ 0.5mm OUT Overall/ -2.7°/ 2.5mm IN each side

#13 Treble

Treble

    Super Member

  • PipPip
  • 252 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 22 August 2007 - 08:54 PM


Hej :) Har du någon data på road setting? Hittar inget här :S


Ride height/ Castor/ Camber fram/ Toe/ Camber bak/ Toe
340R Road 100/110mm/ +3.8°/ -0.5°/ 0.2mm OUT Overall/ -2.0°/ 1.5mm IN each side
340R Track 100/110mm/ +3.8°/ -1.8°/ 0.5mm OUT Overall/ -2.7°/ 2.5mm IN each side



Tack Patrik!

Om jag skriver ut det här o ger det till en firma som ställer in hjulvinklar. Fattar han detta då? eller måste jag omvandla det på något sätt?

:blink:

#14 Falan

Falan

    Member

  • Pip
  • 41 posts

Posted 23 August 2007 - 07:55 PM

Tjena Treble! Det är bara toe värdena som kan ställa till det, så för att minska risken för att mata in fel värden så skulle jag räkna om dessa mm värden till decimalgrader enligt tidigare beskrivning i denna tråd. Personligen skulle jag nog dock "nolla" toe fram pga att 0,2 mm overall är så otroligt lite toe out i grader.

#15 Treble

Treble

    Super Member

  • PipPip
  • 252 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 07 September 2007 - 05:09 PM

Idag fick jag mina nya Toyo framdäck då mina Yoko var slut :S Det visade sig att hjulvinklarna var lite fel efter monteringen av mina nya fälgar. Nu är den inställd efter 340 Road, O VILKEN SKILLAND! DU MILDETID! Helt plötsligt är den ännu mer snabbstyrd o grepp till tusen :D Vi fick ta bort 2 av shimsen på högersidan då den var -0,10 o vänster -0,40 Sedan blev det 0,45 på båda. Denna kvällen blev kanon :) Nu ska jag plocka bort mina stänkskärmar bak :)

#16 RacerJo

RacerJo

    Member

  • Pip
  • 245 posts
  • Location:Varberg Sweden
  • Interests:Racing in all scales

Posted 17 February 2008 - 04:10 AM


Hej :) Har du någon data på road setting? Hittar inget här :S


Ride height/ Castor/ Camber fram/ Toe/ Camber bak/ Toe
340R Road 100/110mm/ +3.8°/ -0.5°/ 0.2mm OUT Overall/ -2.0°/ 1.5mm IN each side
340R Track 100/110mm/ +3.8°/ -1.8°/ 0.5mm OUT Overall/ -2.7°/ 2.5mm IN each side


Snart vår och dax att börja tänka på detta :P

Vad händer om man använder 340R Road till cambervinklarna och 340R Track till toe in/out?

Om man inte sänker bilen till nämnda höjd, hur blir det då?

Är castervinkeln lika lätt/enkel att justera som cambern?

#17 RacerJo

RacerJo

    Member

  • Pip
  • 245 posts
  • Location:Varberg Sweden
  • Interests:Racing in all scales

Posted 22 February 2008 - 08:23 AM


Hej :) Har du någon data på road setting? Hittar inget här :S


Ride height/ Castor/ Camber fram/ Toe/ Camber bak/ Toe
340R Road 100/110mm/ +3.8°/ -0.5°/ 0.2mm OUT Overall/ -2.0°/ 1.5mm IN each side
340R Track 100/110mm/ +3.8°/ -1.8°/ 0.5mm OUT Overall/ -2.7°/ 2.5mm IN each side


Snart vår och dax att börja tänka på detta :P

Edit: Lusläst Alfons tråd på rejsa.nu och fått en hel del nya infall.

Vad händer om man använder 340R Road till cambervinklarna och 340R Track till toe in/out?
Det blir en blandning av setuperna a´la Alfons, verkar fungera bra.

Om man inte sänker bilen till nämnda höjd, hur blir det då?
Tydligen inger större problem.

Är castervinkeln lika lätt/enkel att justera som cambern?
Kollade igenom det senaste hjulvinkeljusteringsprotokollet och känns som om det inte behövs.

#18 fredrik J

fredrik J

    Member

  • Pip
  • 91 posts

Posted 07 August 2008 - 12:48 PM

Observera bara att tidigare nämnda värden är 340R "track" värden! "Road" sättningen är ngt snällare...

-2,7 grader på camber bak med 18" kommer nog att tugga innerkanterna på däcken rejält, men bakvagnen blir så lätt den nu kan bli att "kontrollera". Typ -2 grader (bak) kan nog vara gränsen för vettig gatkörning. Lämplig toe in (=positivt värde) bak skulle kunna vara från 1,5 mm till 2 mm. För omräkning se nedan.

Fram skulle jag valt mellan 0 och -0,6 grader camber per sida. Ökad camber fram = bl.a. bättre instyrning. Lämplig toe out (=negativt värde) fram skulle kunna vara mellan 0 och 0,3 mm totalt dvs 0,15 mm på varje sida. Enklast är dock att nolla toe fram för gatkörning...

Jag skulle bli förvånad om däckfirman kan hantera mm toemått rätt av. För att omvandla mm till decimalgrader (eller vinkelgrader) så måste du utgå från fälgens diameter. En 16" resp. 18" fälg kommer att få helt olika grad mått om de utgår från samma angivet mm mått...

Gör så här för att räkna om toe i mm till DECIMALGRADER:
1- Multiplicera fälgen i tum med 2,54
2- Multiplicera ovan med pi (3,1415)
3- Dela resultatet med 360 (för att få mm per grad)
4- Dela vald toe i mm, med värdet som du fick fram i "steg 3" (för att få toe i decimal grader)
Resultat exempel: en 17" fälg med vald toe 1,8 mm, motsvarar 0,48 decimalgrader.

Men som vanligt finns inga enkla svar på frågan om vilka hjulvinklar "som är bäst".
Man måste helt enkelt testa sig fram. Så även med lämpligt däcktryck i relation till däcktyp, ute temp och valda hjulvinklar.

Lycka till!



Lite snabb hjälp tack!

Om man väljer att åka 1,8mm toe in bak(0,48 decimaldrager som ovan), är detta det totala värdet för båda? eller per sida?
Har inte så bra koll på detta så tacksam för svar Imnotworthy




// Fredrik

Edited by fredrik J, 07 August 2008 - 12:55 PM.





1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users