Jump to content


Photo

Bil Istället För Speedstern?


  • Please log in to reply
22 replies to this topic

#1 Matte

Matte

    Super Member

  • PipPip
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 08 December 2007 - 07:42 AM

Kanske låter lite konstig men vad för bil skulle ni kunna tänka er istället för en Speedster?

Jag har funderat på lite olika varianter även på bilar som 911 mm. Känns bara som att en 911 är lite för mycket "show" för mig på något sätt. Känns förmycket som en "vanl" bil. Jag tycker att en Speedster är en grym entusiast bil! Lätt och ingen direkt avkall på komfort mm.

Bilar jag tänker på som ersättare till en Speedster är givetvis elisen och exigen. En Exige är jag jäkligt sugen på! Fast det ät ju kanske inte så konstigt iom att det verkar ju som om alla moddar man gör är för att komma närmare en bla sådan variant.

Sedan så finns det ju andra bilar som tilltalar som tex Renault Spider

http://upload.wikime...Jarama_2006.jpg

Clio V6

http://www.cplracing...CPL1(Small).jpg

Eller varför inte en Renault Spider Helem V6 (Jäkligt ovanlig!)

http://www.renaultcl...16a2bba40e4.jpg

Sedan så är ju en Super seven i någon utav alla utföranden inte heller fel!

http://www.forum-aut...er_seven_01.jpg

Någon som har fler varianter? Finns ju visserligen bilar som Enzo eller liknande men jag tycker inte att de riktigt spelar på samma planhalva om man säger så :P

(Försökte länka till bilder men lyckades inte, hur gör man?)

Edited by Matte, 08 December 2007 - 07:46 AM.


#2 Stefan_A

Stefan_A

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts
  • Gender:Male
  • Location:Helsingborg, Sweden
  • Interests:Photography, british sports cars, diecast models, GT racing, whiskey, project management

Posted 08 December 2007 - 08:25 AM

Diskuterade just detta med en kollega i veckan, framtidsplanerna för mig ser ut som följer när vi pratar hobbybilar. Modifiera och leka med Speedstern något/några år till. Därefter byta till en Exige S

Posted Image

Därefter en 997 GT3 RS

Posted Image

Samt slutligen en replika av en GT40

Posted Image

Vid det laget är man väl 104 år eller så :P

När det gäller att länka till bilder, skriv in taggen (utan mellanslag, har lagt till dem för att taggen skall visas som text...) [ img ] och sedan länken till bilden, avsluta med taggen [ /img ], eller så väljer du knappen Insert image i verktygsraden när du skriver ditt inlägg (obs att du kan behöva tillåta pop-ups för att det skall fungera)

#3 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 08 December 2007 - 09:13 AM

Ariel Atom? ;) om man inte behöver tak på bilen dvs För min egen del känns det enda tänkbara steget upp (inom en hyfsad prisklass) att vara en Exige S. Men det roliga med Speedster är väl just att det finns så stora möjligheter med den.

Edited by JawZ, 08 December 2007 - 09:18 AM.


#4 Sliparn

Sliparn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 750 posts
  • Gender:Male
  • Location:Tranås Sweden

Posted 08 December 2007 - 09:42 AM

Tja!! det ska ganska mycket till för att slå en trimmad speedster turbo faktiskt,
är det mer effekt man söker så är det ju inga problem att fixa.
att byta till en exige är ett nerköp enligt mej, (samma cahssi men dyrare och mindre effekt) :dry:

Och bilar typ BMW M och Audi RS är bara Trimmade Svenssonbilar, dom kan man ha som kul bruksbil kanske,
men dom är ju så annonyma att dom försvinner på en konsumparkering en grå november eftermiddag :P

Jag skulle nog sikta på tex:

Noble: http://www.noblecars.com
mosler: http://www.moslerauto.com
marcos: http://www.marcos-eng.com
TVR: http://www.tvr.co.uk
Ford GT: http://www.ford.de/ie/gt/-/-/-/-/-/-

Edited by Sliparn, 08 December 2007 - 10:07 AM.


#5 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 08 December 2007 - 09:57 AM

Frågan är bara om det är så bra att inhandla en TVR numera med tanke på företagets position :rolleyes:

Men om man bortser från det så hade en TVR Sagaris inte alls varit fel :wub: :wub:

-TVR Sagaris-

Noble tycks ju engelsmännen gilla, har nog aldrig sett någon i sverige faktiskt, men verkar vara grymma :o

Edited by JawZ, 08 December 2007 - 10:45 AM.


#6 Stefan_A

Stefan_A

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts
  • Gender:Male
  • Location:Helsingborg, Sweden
  • Interests:Photography, british sports cars, diecast models, GT racing, whiskey, project management

Posted 08 December 2007 - 10:56 AM

Vad gäller Marcos så kan du köpa hela fabriken om du är snabb :happy:

>LÄNK<

Annars är ju 550 RS Spyder en vacker liten vagn, får bli en replica isåfall av samma orsaker som GT40 - originalet kostar €£$

Posted Image

#7 Raven

Raven

    Member

  • Pip
  • 150 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 08 December 2007 - 12:31 PM

En sån här vore förståss inte så tokigt...

#8 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 08 December 2007 - 01:26 PM

Jag byter inte bil så ofta, har dem i snitt 8 år...
Registreringsbar banbil är det jag vill ha. Är svag för Ferrari (som är det enda bilmärke som blir lättare varje år).
Byter nog till:

Lotus 2-eleven
Posted Image

Ferrari 355 challenge
Posted Image

Ferrari 360 stradale
Posted Image

Ferrari 430 scuderia (om jag blir omåttligt rik)
Posted Image

Gillar klassiska bilar också men de vågar man inte köra med...

#9 Matte

Matte

    Super Member

  • PipPip
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 10 December 2007 - 11:09 AM

Tja, verkar ju som om den bilen som leder definetivt är en Exige S!

#10 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 10 December 2007 - 10:54 PM

Denna (http://www.seriouswh...Sport-Exige.htm) vore helt ok. Byggdes bara i ett enda exemplar.

Edited by slimvince, 10 December 2007 - 10:55 PM.


#11 Matte

Matte

    Super Member

  • PipPip
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 11 December 2007 - 07:04 AM

Denna (http://www.seriouswh...Sport-Exige.htm) vore helt ok. Byggdes bara i ett enda exemplar.


Japp, där var en ny favorit!!

#12 CHRI

CHRI

    Super Member

  • PipPip
  • 321 posts
  • Gender:Male
  • Location:Jönköping, Sweden
  • Interests:Life

Posted 11 December 2007 - 09:51 AM

Denna (http://www.seriouswh...Sport-Exige.htm) vore helt ok. Byggdes bara i ett enda exemplar.



Jag måste erkänna att det faktiskt var just denna bil som fick mig att skaffa Speedstern, målet var att modifiera Speedstern till liknande spec. men anpassade för gatbruk då jag aldrig varit någon anhängare av trailerqueens :sick:

Annars är en modifierad Speedster fruktansvärt svårslagen i det prissegmentet, för ett tag sedan var jag inne på att byta till en Corvette Z06 men jag kan inte låta bli att tycka att det är lite väl mycket Svenssonbil över den, dessutom hade man ju missat en del i prestanda (men det hade iofs en kompressorkonvertering kunnat råda bot på :rolleyes: ).

/Christoffer

#13 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 11 December 2007 - 11:38 AM

Denna (http://www.seriouswh...Sport-Exige.htm) vore helt ok. Byggdes bara i ett enda exemplar.


Är det samma bil som denna?

Hittade detta på SELOC:
Exige 300RR på Sepang, Malaysia, Denis Lian kör.
In-car:
Interview och video utifrån:



#14 2046

2046

    Member

  • Pip
  • 136 posts
  • Location:Linköping, Sweden
  • Interests:18,5 laps on Nordschleife so far. 14,5 on bikes, 4 in the Speedster.

Posted 18 December 2007 - 08:49 AM

Porsche 911 blir det nog för mig, en 996 eller nyare, de börjar krypa under 300' nu. Jag kör hoj året runt (cross, enduro, roadracing) så jag behöver skåpbil för att transportera hojarna, på sommaren går det bra med Speedstern men på vintern suger det verkligen att köra skåpbil som enda bil. Med en 911 skulle jag kunna köra året runt, som tysk sportbil så är de är byggda för det med galvad kaross sedan 70-talet och riktig värme. Även på Nürburgring skulle en 911 vara bättre med alla backar som är där för att inte tala om hur mycket bättre resan till och från skulle vara, Porschen är ju en riktig GT-vagn. Kan dock inte se hur man kan ersätta Speedstern som mc-substitut för så små pengar, en 911 är bättre än Speedsterns svaga punkter men den är inte bättre på dess starka.

#15 Raven

Raven

    Member

  • Pip
  • 150 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 13 July 2009 - 11:20 PM

Jag var och såg Transformers 2 med ungarna idag, och detta är en bil jag nog skulle kunna tänka mig att byta ner mig till : Synd bara att fegisarna inte verkar våga att sätta den i serieproduktion :angry2:

#16 kanngard

kanngard

    Super Member

  • PipPip
  • 456 posts
  • Gender:Male
  • Location:Björnlunda/Gnesta

Posted 13 July 2009 - 11:43 PM

Jag var och såg Transformers 2 med ungarna idag, och detta är en bil jag nog skulle kunna tänka mig att byta ner mig till :



Synd bara att fegisarna inte verkar våga att sätta den i serieproduktion :angry2:


den ser ju riktigt grym ut faktiskt :rolleyes:

#17 Dunde

Dunde

    Member

  • Pip
  • 96 posts

Posted 14 July 2009 - 12:30 AM

Grejen med Speedstern som jag ser det är att man får en grym vägmaskin som verkligen är en nackvridare samtidigt som den kostar som en v70 och + nästan inget i sammanhanget att hålla rullande. Men visst skulle man gärna ha en dyrare maskin. Problemet för mig just nu är att familjen i sommar blir för stor för Speedstern... Kanske blir en Mustang som man får jobba "lite" med chassit med för att få den att bli kvar på vägen. Den har ju en sak som är bättre än Speedstern, och det är ju såklart då motormullret. Annars så är jag jäkligt svag för TVR:s maskiner, synd bara att de byggt sina motorer av papier mache.

Edited by Dunde, 14 July 2009 - 12:31 AM.


#18 Stefan_A

Stefan_A

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts
  • Gender:Male
  • Location:Helsingborg, Sweden
  • Interests:Photography, british sports cars, diecast models, GT racing, whiskey, project management

Posted 14 July 2009 - 07:34 AM

Jag har haft en Mustang (2001 GT convertible), och som du säger så låter den bra. Men om du skall få till någon form av väghållning eller känsla så får du bygga om hela bilen! Men visst, som entusiastbil för hela familjen så gör den sitt jobb.

När det gäller TVR håller jag med om att det är vackra bilar (nåja, vissa modeller iallafall). Dock ger de inte så lite kitcar känsla när man sitter i dem, med delar hämtade från alla möjliga standardbilar samt att saker lossnar mest hela tiden. Inget som inte går att sätta dit igen, men kan bli lite irriterande att behöva ha bagaget fullt med verktyg för att kunna hålla ihop bilen...

Posted Image
Min gamla Mustang

Posted Image
TVR Sagaris på Goodwood Breakfast club i juni

#19 krämbulle

krämbulle

    Member

  • Pip
  • 202 posts
  • Gender:Male
  • Location:Schweden

Posted 14 July 2009 - 09:04 AM

Jag har insett att det finns lite av en baksida med att äga en Speedster: för rimliga pengar, 7-siffrigt och nedåt, finns det inte så mycket som gör samma jobb lika bra. Det enda som egentligen känns lockande, om man vill ha kvar möjligheten att ta ut bilen på bana då och då, har redan nämnts i tråden och det är någon form av GT3:a. Vill man inte åka bana blir det jobbigare, för det finns ju så många fina bilar man skulle vilja äga.... :rolleyes: //Johan

#20 Matte

Matte

    Super Member

  • PipPip
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 14 July 2009 - 12:37 PM

Lite lustigt igentligen. Om en Speedster inte hade varit en Opel så tror jag ingen hade varit så intresserad utav att byta bort den (om man nu inte behöver en större bil). Bilen ser jäkligt bra ut och prestandan är helt ok. Och skall man kolla väghållningen så är ju bilen en utav de bästa i världen. Men det är ju klart, hade det inte varit Opel så hade nog både ägandet och priset blivit lite värre :rolleyes:




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users