Jump to content


Photo

Kompressor


  • Please log in to reply
7 replies to this topic

#1 Matte

Matte

    Super Member

  • PipPip
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 11 January 2008 - 01:28 PM

Ingen som har funderat på att pula dit ett sådant här kit på en Speedster?

Verkar efter lite efterforskningar som om en Z22SE motor är samma som denna L61 motor.

Om så är fallet skulle det betyda att insug mm skulle passa. Bara att köra standalone på allt så kommer det lira :rolleyes:

http://paceperforman...p;ProdID=167186

/M

#2 Treble

Treble

    Super Member

  • PipPip
  • 252 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 11 January 2008 - 01:47 PM

Ingen som har funderat på att pula dit ett sådant här kit på en Speedster?

Verkar efter lite efterforskningar som om en Z22SE motor är samma som denna L61 motor.

Om så är fallet skulle det betyda att insug mm skulle passa. Bara att köra standalone på allt så kommer det lira :rolleyes:

http://paceperforman...p;ProdID=167186

/M



Najs :) Men håller detta? Några engelsmän snackade om ett liknande kit....

#3 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 11 January 2008 - 02:11 PM

Någon (Stephan?) köpte en hel kompressor-motor från USA. Men den blev väl aldrig monterad?
Edit: http://rejsa.nu/foru...pic.php?t=18570

Edited by Nillet, 11 January 2008 - 02:11 PM.


#4 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 11 January 2008 - 02:51 PM

Tänkt har man väl... Mina (mycket lösa) planer just nu är att 2008 köra med en trimmad sugis (2.4 insug, bättre avgassystem) 2009 köra med maxtrimmad sugis (2.4 insug, bättre avgas, 4.2.1 grenrör, bättre kammar, ny topp, inga balansaxlar, elvattenpump och ny ECU) 2010 börja klura på en kompressorladdad motor, och då borde jag ha lärt mig från sugisen vad det betyder att få befintlig ECU att samexistera med en ny (originalet får hantera instrumentpanel, gaspedal och gasspjäll och den nya hanterar bränsle och tändning mha map, lambda, temp etc). Kompressorn blir då GM-kitet. Vet inte hur man kan regga in bilen - amatörbyggt? Man kommer att överskrida max tillåten effekt per vikt, och man kommer kanske inte heller att modifiera tillräckligt mycket för att få regga som amatörbyggt - gissar att man skulle behöva göra ett mer omfattande motorbyte. Tror inte heller att det är enkelt att få Svenska bil att utfärda avgasintyg för en kompressorladdad ecotec eftersom 1) en sådan aldrig sålts standardmonterat i någon GM-bil i Sverige 2) det skulle sannolikt även kräva att man använde en omoddad motorstyrning från en sådan standardbil (mig veterligen finns kompressorladdade ecotecen bara som standard i två bilar, cobalt ss och saturn ion redline). 2011 kompletterar man med laddluftkylning (GM-kompressorkitets insugsplenum har inbyggda laminovavärmeväxlare) 2012 uppgraderar man till lysholmkompressor istället för eaton, sannolikt 1200ax så som rebel auto worx har gjort. ...men, mycket kommer nog att hinna hända på vägen dit, vem vet om det någonsin verkligen blir kompressorladdning ;-)

#5 Matte

Matte

    Super Member

  • PipPip
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 11 January 2008 - 09:08 PM

Har faktiskt haft lite liknande planer själv. Men kompressor lockar rejält! Borde ju gå att få ihop för ca 40k. Verkar ju iaf som om detta kittet skulle passa. Tycker att det är ett riktigt bra kit om nu de flesta sakerna kommer att lira bra. Läste dock någonstans att det inte gick att andvända den spännaren som följde med av någon anledning? Fast det är ju klart. Ville ju från början ha en rejält trimmad sugare :rolleyes:

Edited by Matte, 11 January 2008 - 09:11 PM.


#6 maarten

maarten

    Newbie

  • 8 posts

Posted 02 February 2008 - 03:50 PM

I Tyskland finns Hitec som montera kompressor inkl Ladluftkylare I Speedster. De sälja ocksa kittet att montera själf. Det har jag gört och resultat är fantastiskt: 245 hästar och 300 Nm, och Motor vill vrida höhe varvtal nu. Courteney montera kittet fran Hitec ocksa. Hälsningar utifran Holland, Maarten

#7 Stefan_A

Stefan_A

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts
  • Gender:Male
  • Location:Helsingborg, Sweden
  • Interests:Photography, british sports cars, diecast models, GT racing, whiskey, project management

Posted 14 February 2008 - 08:09 PM

Någon (Stephan?) köpte en hel kompressor-motor från USA. Men den blev väl aldrig monterad?
Edit: http://rejsa.nu/foru...pic.php?t=18570


Verkar som han har liknande planer för sin nya, denna tråden ligger nu på Rejsa.nu; http://rejsa.nu/foru...pic.php?t=44076

#8 Stephan

Stephan

    Member

  • Pip
  • 80 posts
  • Location:Sweden

Posted 14 February 2008 - 08:30 PM

I Tyskland finns Hitec som montera kompressor inkl Ladluftkylare I Speedster. De sälja ocksa kittet att montera själf.
Det har jag gört och resultat är fantastiskt: 245 hästar och 300 Nm, och Motor vill vrida höhe varvtal nu.

Courteney montera kittet fran Hitec ocksa.

Hälsningar utifran Holland,
Maarten


Vet du vad de tar för det kittet? Kul med lite prisjämförelse kontra stage 2 från GM Performance parts...(som ska ge ung. samma siffror)




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users