Jump to content


Photo

Hjälp Med El Fel


  • Please log in to reply
16 replies to this topic

#1 bomex

bomex

    Member

  • Pip
  • 38 posts

Posted 23 April 2008 - 09:11 PM

hej Min belysning på speedstern har börjat krångla satan nu ena stunden så funkar allt som det ska å nästa så kan jag bara ha dimmljusen på det enda som funkar :angry2: vart fan ska jag börja söka fel ? någon som varigt med om liknande ? MVh Tomas

#2 Stefan_A

Stefan_A

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts
  • Gender:Male
  • Location:Helsingborg, Sweden
  • Interests:Photography, british sports cars, diecast models, GT racing, whiskey, project management

Posted 23 April 2008 - 09:51 PM

Flera som haft problem med ljusknapparna. Går tydligen att göra rent, har för mig att det finns en guide kring detta här någonstans.

Edit: Denna t ex http://www.vx220.org...s...&hl=knappar

Edited by Stefan_A, 23 April 2008 - 09:53 PM.


#3 Nicke

Nicke

    Member

  • Pip
  • 84 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 27 April 2008 - 10:20 AM

Hej! Hade precis samma problem på min förra Speedster. Vips så försvann halvljus samt intrumentbelysning. Dimljus gick som sagt fint fortf. Var inne hos Opel som konstaterade att halvljusrelät behövde bytas...vilket dock inte visade sig vara fallet, felet tillbaka efter nån månads körning igen trots nytt relä. Pillade lite på relät och det verkade vara glappkontakt. När man trycker på relät så lyste det, slocknade när man släppte upp igen. Verkar vara nåt med kontaktdonen... // N

#4 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 27 April 2008 - 06:09 PM

Man kan vara brutal och göra som jag gjort denna vinter...
Posted Image

#5 kanngard

kanngard

    Super Member

  • PipPip
  • 456 posts
  • Gender:Male
  • Location:Björnlunda/Gnesta

Posted 02 June 2009 - 10:19 AM

Hej!

Hade precis samma problem på min förra Speedster. Vips så försvann halvljus samt intrumentbelysning. Dimljus gick som sagt fint fortf. Var inne hos Opel som konstaterade att halvljusrelät behövde bytas...vilket dock inte visade sig vara fallet, felet tillbaka efter nån månads körning igen trots nytt relä. Pillade lite på relät och det verkade vara glappkontakt. När man trycker på relät så lyste det, slocknade när man släppte upp igen. Verkar vara nåt med kontaktdonen...


// N

och nu är det tillbaka på din gamla bil :P ska man byta relä varje år, nått måste ju orsaka detta fel??
lyser inte ett dugg mer än dimljuset, sen kontakterna som håller halvljuslamporna är söndersmälta :(

vad kan orsaka detta?
någon som vet vad detta beror på?

Mvh Niklas K

#6 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 02 June 2009 - 11:14 AM

Det är väldigt dammigt i öppna bilar och kontakterna är väl inte anpassade för öppna bilar...

Det blir väldigt varmt vid halvljuset, det är nog inte meningen att man skall ha det på...
Bryt av all plast kring kontakten och skala av isoleringen kring tråden en bit.
Gör rent/slipa kontaktytorna och sätt ihop igen.
Uppstår plroblemet igen, skala av mer tråd.
Såhär såg min ut:
Posted Image

#7 kanngard

kanngard

    Super Member

  • PipPip
  • 456 posts
  • Gender:Male
  • Location:Björnlunda/Gnesta

Posted 02 June 2009 - 12:24 PM

Det är väldigt dammigt i öppna bilar och kontakterna är väl inte anpassade för öppna bilar...

Det blir väldigt varmt vid halvljuset, det är nog inte meningen att man skall ha det på...
Bryt av all plast kring kontakten och skala av isoleringen kring tråden en bit.
Gör rent/slipa kontaktytorna och sätt ihop igen.
Uppstår plroblemet igen, skala av mer tråd.
Såhär såg min ut:
Posted Image


chinky chinky
känner igen bilden :) såg lika dant ut för mig, man bör väl isolera kontakten igen istället för gamla plasten, räcker eltejp eller tål den ej värme?
jätte stort tack!

#8 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 02 June 2009 - 12:51 PM

Jag chansar och kör oisolerat då det inte finns så mycket att kortsluta emot. Jag hade varit försiktig med vad jag isolerar med, inget eltejp, inte silvertejp (limmet smälter)... Möjligen asbestband... :rolleyes: Funderade på att borra luftningshål men det är troligen allt för blött vid regnväder.

#9 kanngard

kanngard

    Super Member

  • PipPip
  • 456 posts
  • Gender:Male
  • Location:Björnlunda/Gnesta

Posted 02 June 2009 - 01:08 PM

Jag chansar och kör oisolerat då det inte finns så mycket att kortsluta emot.

Jag hade varit försiktig med vad jag isolerar med, inget eltejp, inte silvertejp (limmet smälter)...
Möjligen asbestband... :rolleyes:

Funderade på att borra luftningshål men det är troligen allt för blött vid regnväder.


ok, har det fungerat länge med den lösningen för dig?
får ta å fixa det i veckan, jobbigt å få alla mötande bilar å blinka på en med hellyset :tumble:

#10 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 02 June 2009 - 05:38 PM

ok, har det fungerat länge med den lösningen för dig?

Japp, första sidan fick jag förbättra ett par gånger. Andra sidan skalade jag ordentligt från början. :rolleyes:

#11 -LL-

-LL-

    Member

  • Pip
  • 212 posts
  • Location:Uppsala

Posted 13 October 2009 - 03:10 PM

Man kan vara brutal och göra som jag gjort denna vinter...
Posted Image


Hej,

Hur ersatte du omkopplaren för varningsljuset? Finns det någon beskrivning av detta i den engelska delen av forumet?

Jag har tittat på tis-schemat. Övriga omkopplare är väsentligen av/på men varningljuset är jag inte säker på hur den fungerar.

/LL

Edited by -LL-, 13 October 2009 - 03:14 PM.


#12 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 13 October 2009 - 04:59 PM

Man kan vara brutal och göra som jag gjort denna vinter...
Posted Image


Hej,

Hur ersatte du omkopplaren för varningsljuset? Finns det någon beskrivning av detta i den engelska delen av forumet?

Jag har tittat p� tis-schemat. �vriga omkopplare �r v�sentligen av/p� men varningljuset �r jag inte s�ker p� hur den fungerar.

/LL

Har inköpskvitto och ett kopplingsschema någonstans tror jag, återkommer.
I kort så behöver man koppla in ett nytt relä och sedan envisades jag med att ha lampa vilket gjorde det mer kompliserat. Det hela slutade med att lamporna inte fungerar. :o(

#13 -LL-

-LL-

    Member

  • Pip
  • 212 posts
  • Location:Uppsala

Posted 18 October 2009 - 11:37 AM

Man kan vara brutal och göra som jag gjort denna vinter...
Posted Image


Hej,

Hur ersatte du omkopplaren för varningsljuset? Finns det någon beskrivning av detta i den engelska delen av forumet?

Jag har tittat p� tis-schemat. �vriga omkopplare �r v�sentligen av/p� men varningljuset �r jag inte s�ker p� hur den fungerar.

/LL

Har inköpskvitto och ett kopplingsschema någonstans tror jag, återkommer.
I kort så behöver man koppla in ett nytt relä och sedan envisades jag med att ha lampa vilket gjorde det mer kompliserat. Det hela slutade med att lamporna inte fungerar. :o(


Ok, mina originalknappar lade av efter 5 säsonger. För mycket damm i dom. Ingen vidre robust konstruktion. Jag plockade isär dom och tvättade dom med tvål och vatten. Fick igång brytarfuktionen igen men indikatorlamporna vill inte fungera. Är det i Vectra B som samma brytare sitter?

/LL

#14 Stefan_A

Stefan_A

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts
  • Gender:Male
  • Location:Helsingborg, Sweden
  • Interests:Photography, british sports cars, diecast models, GT racing, whiskey, project management

Posted 18 October 2009 - 12:49 PM

Corsa B enligt TIS

#15 -LL-

-LL-

    Member

  • Pip
  • 212 posts
  • Location:Uppsala

Posted 22 July 2010 - 09:04 PM

Hej,

Jag har nu fått tummen ur och bytt ut de dammkänsliga originalbrytarna mot dammtäta brytare. Brytaren S6 för varningsblinkers i elschemat hade jag lite problem med att tolka funktionen hos:
Attached File  s6.jpg   13.88KB   4 downloads
Brytaren för varningsblinkersen kan alltså ersättas rakt av med en vanlig 4-polig till-till brytare om man rationaliserar bort indikatorlampan.

/LL

#16 error

error

    Super Member

  • PipPip
  • 372 posts
  • Gender:Male
  • Location:Fagersta, Sweden

Posted 23 July 2010 - 06:35 AM

Går också bra att serva orginalknapparna ;)

#17 -LL-

-LL-

    Member

  • Pip
  • 212 posts
  • Location:Uppsala

Posted 23 July 2010 - 09:06 AM

Hej, Jo, jag har haft isär originalknapparna ett par gånger men nu fick det vara nog...ersatte dom med dammtäta vippbrytare. /LL




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users