

Hjälp Med El Fel
#1
Posted 23 April 2008 - 09:11 PM

#2
Posted 23 April 2008 - 09:51 PM
Edit: Denna t ex http://www.vx220.org...s...&hl=knappar
Edited by Stefan_A, 23 April 2008 - 09:53 PM.
#3
Posted 27 April 2008 - 10:20 AM
#4
Posted 27 April 2008 - 06:09 PM

#5
Posted 02 June 2009 - 10:19 AM
och nu är det tillbaka på din gamla bilHej!
Hade precis samma problem på min förra Speedster. Vips så försvann halvljus samt intrumentbelysning. Dimljus gick som sagt fint fortf. Var inne hos Opel som konstaterade att halvljusrelät behövde bytas...vilket dock inte visade sig vara fallet, felet tillbaka efter nån månads körning igen trots nytt relä. Pillade lite på relät och det verkade vara glappkontakt. När man trycker på relät så lyste det, slocknade när man släppte upp igen. Verkar vara nåt med kontaktdonen...
// N

lyser inte ett dugg mer än dimljuset, sen kontakterna som håller halvljuslamporna är söndersmälta

vad kan orsaka detta?
någon som vet vad detta beror på?
Mvh Niklas K
#6
Posted 02 June 2009 - 11:14 AM
Det blir väldigt varmt vid halvljuset, det är nog inte meningen att man skall ha det på...
Bryt av all plast kring kontakten och skala av isoleringen kring tråden en bit.
Gör rent/slipa kontaktytorna och sätt ihop igen.
Uppstår plroblemet igen, skala av mer tråd.
Såhär såg min ut:

#7
Posted 02 June 2009 - 12:24 PM
Det är väldigt dammigt i öppna bilar och kontakterna är väl inte anpassade för öppna bilar...
Det blir väldigt varmt vid halvljuset, det är nog inte meningen att man skall ha det på...
Bryt av all plast kring kontakten och skala av isoleringen kring tråden en bit.
Gör rent/slipa kontaktytorna och sätt ihop igen.
Uppstår plroblemet igen, skala av mer tråd.
Såhär såg min ut:

känner igen bilden

jätte stort tack!
#8
Posted 02 June 2009 - 12:51 PM

#9
Posted 02 June 2009 - 01:08 PM
Jag chansar och kör oisolerat då det inte finns så mycket att kortsluta emot.
Jag hade varit försiktig med vad jag isolerar med, inget eltejp, inte silvertejp (limmet smälter)...
Möjligen asbestband...![]()
Funderade på att borra luftningshål men det är troligen allt för blött vid regnväder.
ok, har det fungerat länge med den lösningen för dig?
får ta å fixa det i veckan, jobbigt å få alla mötande bilar å blinka på en med hellyset

#10
Posted 02 June 2009 - 05:38 PM
Japp, första sidan fick jag förbättra ett par gånger. Andra sidan skalade jag ordentligt från början.ok, har det fungerat länge med den lösningen för dig?

#11
Posted 13 October 2009 - 03:10 PM
Man kan vara brutal och göra som jag gjort denna vinter...
Hej,
Hur ersatte du omkopplaren för varningsljuset? Finns det någon beskrivning av detta i den engelska delen av forumet?
Jag har tittat på tis-schemat. Övriga omkopplare är väsentligen av/på men varningljuset är jag inte säker på hur den fungerar.
/LL
Edited by -LL-, 13 October 2009 - 03:14 PM.
#12
Posted 13 October 2009 - 04:59 PM
Har inköpskvitto och ett kopplingsschema någonstans tror jag, återkommer.Man kan vara brutal och göra som jag gjort denna vinter...
Hej,
Hur ersatte du omkopplaren för varningsljuset? Finns det någon beskrivning av detta i den engelska delen av forumet?
Jag har tittat p� tis-schemat. �vriga omkopplare �r v�sentligen av/p� men varningljuset �r jag inte s�ker p� hur den fungerar.
/LL
I kort så behöver man koppla in ett nytt relä och sedan envisades jag med att ha lampa vilket gjorde det mer kompliserat. Det hela slutade med att lamporna inte fungerar.

#13
Posted 18 October 2009 - 11:37 AM
Har inköpskvitto och ett kopplingsschema någonstans tror jag, återkommer.Man kan vara brutal och göra som jag gjort denna vinter...
Hej,
Hur ersatte du omkopplaren för varningsljuset? Finns det någon beskrivning av detta i den engelska delen av forumet?
Jag har tittat p� tis-schemat. �vriga omkopplare �r v�sentligen av/p� men varningljuset �r jag inte s�ker p� hur den fungerar.
/LL
I kort så behöver man koppla in ett nytt relä och sedan envisades jag med att ha lampa vilket gjorde det mer kompliserat. Det hela slutade med att lamporna inte fungerar.(
Ok, mina originalknappar lade av efter 5 säsonger. För mycket damm i dom. Ingen vidre robust konstruktion. Jag plockade isär dom och tvättade dom med tvål och vatten. Fick igång brytarfuktionen igen men indikatorlamporna vill inte fungera. Är det i Vectra B som samma brytare sitter?
/LL
#14
Posted 18 October 2009 - 12:49 PM
#15
Posted 22 July 2010 - 09:04 PM
Jag har nu fått tummen ur och bytt ut de dammkänsliga originalbrytarna mot dammtäta brytare. Brytaren S6 för varningsblinkers i elschemat hade jag lite problem med att tolka funktionen hos:

Brytaren för varningsblinkersen kan alltså ersättas rakt av med en vanlig 4-polig till-till brytare om man rationaliserar bort indikatorlampan.
/LL
#16
Posted 23 July 2010 - 06:35 AM

#17
Posted 23 July 2010 - 09:06 AM
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users