Jump to content

Photo

Importera Speedster Från Tyskland?

• Please log in to reply
17 replies to this topic

#1 pwrdesign

pwrdesign

Newbie

• 5 posts

Posted 28 April 2008 - 09:03 PM

Hej! Jag går i tankarna att skaffa mig en speedster. Antingen 2.0'an med turbo eller 2.2'an. Har lite planer på att ta hem den från tyskland då utbudet ju är större där. MEN vad ska man tänka på? Be att få motorkoder, chassienummer osv uppskickat för att kolla bilen. Skaffa temporära reg-skyltar i tyskland som räcker två veckor, köra upp den, boka regbes i sverige, regga den och sedan är det klappart och klart? Duger det? MvH Patrik

#2 Speedsterspeed

Speedsterspeed

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 710 posts

Posted 29 April 2008 - 07:05 AM

För ngn vecka sedan fanns flera till salu på blocket, i Sverige! Kanske mer rakt fram...

#3 calypso bj

calypso bj

Member

• Pip
  • 15 posts

Posted 29 April 2008 - 09:28 AM

Jag importerade en 2.2 från tyskland under vintern. Mina tips kommer nedan: * köp av aukt opelhandlare * anlita "förmedlare" som sköter kontakt prut avtal etc (www.importbil.se i mitt fall, funkar bra, vet vilka papper som ska med, CoC, reg. bevis, servicebok, immobiliser kod, nycklar etc) * ta hem bilen på lastbil utan skyltar, regga hemma. Glöm inte transportförskring, förmedlaren kan fixa detta. Har du bara alla papper i ordning och bilen är original är det raka spåret genom bilprovingen. SOm du säger, utbudet är större och priserna något lägre i DE. Extra kostnader för import i mitt fall ca. 13 000 körklart. Lycka till! thumbsup

#4 Stilling

Stilling

Member

• Pip
  • 192 posts
  • Interests:Trackday
    Motorsport
    Whisky / Old Rum
    Food
    Guitar Music

Posted 29 April 2008 - 01:42 PM

Jeg har precis importeret en 2,2 fra Østrig og har importeret mange biler fra tyskland. Du skal huske følgende. Aut. opel handler er det bedste, alt. forhandler de vil ofte hjælpe dig med export skylta (dem med en rød stribe på siden, gælder i EU 15 dage, de gule er bare lovlige i Tyskland) Pris melle. 100-150 € KFZ zulashung der udsteder pladerne lukker ofte omkring kl 13.00 så du skal være der tidligt på formiddagen. Komplet servicebog giver et godt billede af om bilen er ok og har været passet (de har jo ofte ikke kørt mycke men bør vel være servad en gang om året enddå, men det er de ofte ikke heller ikke min, men havde dog stempler for de service den skulle have, + lidt ekstra så jeg har booket tid direkt her i sverige) Ellers sund fornuft Når du kommer hjem skal du idag søge det der hedder Ursprungskontroll på VV.se det koster 900 kr. inkl. tillfäldig reg og skylta (nye regler fron 1. feb. 08) Det tager ca 1-2 veckor og derefter kan du bestille registrerings og kontroll besigtning på vanlig vis, om den bliver godkendt. Så er bilen registreret :groupjump: Lykke til, sig endelig til om du vil have hjælp.

#5 pwrdesign

pwrdesign

Newbie

• 5 posts

Posted 29 April 2008 - 08:58 PM

Tack för tipsen! Jo det finns några på blocket, men utbudet är trevligare i tyskland. Hade nog tänkt köra hem den faktiskt, kan man skaffa temporära skyltar i tyskland som man sedan byter mot temporära i sverige när man passerar gränsen? Var med och körde upp kompisens 2.2L från Eskilstuna idag, underbar bil :) MvH P

#6 Sliparn

Sliparn

Need to get Out More

• PipPipPipPip
  • 750 posts

Posted 29 April 2008 - 09:14 PM

Tack för tipsen!

Jo det finns några på blocket, men utbudet är trevligare i tyskland.
Hade nog tänkt köra hem den faktiskt, kan man skaffa temporära skyltar i tyskland som man sedan byter mot temporära i sverige när man passerar gränsen?

Var med och körde upp kompisens 2.2L från Eskilstuna idag, underbar bil :)

MvH P

Har för mej att man kan köra med tyska plåtar enda hem, inga särskilda export plåtar alls behövs!
bara att köpa bilen och köra hem som vilken tysk som helst.
problemet är om du ska åka över danmark, där gäller inte dessa.
Men Kolla med vägverke!, och tänk på att du då bara har trafikförsäkring.
ett säkrare sätt är ta den på en trailer och skaffa en transportförsäkring, men en sådan ganska dyr

Själv köpte jag min i sydtyskland och körde den hem via danmark, så jag fick köpa exportplåtar.

#7 pwrdesign

pwrdesign

Newbie

• 5 posts

Posted 30 April 2008 - 07:28 AM

ca 3000:- för flyg två pers till hannover ca 1500:-?? för exportskyltar för att ta sig igenom danmark? ca 1300:- i soppa om man räknar med 0.9L/milen och 13:-/litern Dubbelrum för en övernattning på vägen, 1000:- Vad kostar det att låta en firma hämta upp den, och köra hem den? ca 15-20 000? Väl hemma, ursprungskontroll: 900:- och efter det bes, 300:- Stämmer det ungefär?

#8 Sliparn

Sliparn

Need to get Out More

• PipPipPipPip
  • 750 posts

Posted 30 April 2008 - 10:49 AM

ca 3000:- för flyg två pers till hannover
ca 1500:-?? för exportskyltar för att ta sig igenom danmark?
ca 1300:- i soppa om man räknar med 0.9L/milen och 13:-/litern
Dubbelrum för en övernattning på vägen, 1000:-

Vad kostar det att låta en firma hämta upp den, och köra hem den?
ca 15-20 000?

Väl hemma, ursprungskontroll: 900:- och efter det bes, 300:-

Stämmer det ungefär?

Ett tipps är att leta bil i områden som du kan nå med lågprisflyg och järnväg.
när vi åket ner tog vi Ryanair till Linz i österike via London och sedan tåg till byn i Tyskland
där opelhandlaren höll till (resan tog en hel dag). Resekostnaden ner blev totalt 1500kr för 2pers.
(jag funderade även på en bil som fanns i München, men dit kostade flygbiljetten ca 8000kr per pers!)
till det komm en övernattning på ett gasthaus för typ 500kr
sedan blev det ytterligare en övernattning på halva vägen, men det var hos min kusin i Celle.

Det var det ju rätt gött att åka med nyförvärvet längs småvägar genom hela Tyskland i strålande solsken!!
bara stanna och "tvinga" i sej en schnitzel och öl då och då när magen börjar kurra.
Fast man åker ju med tanken "inget får hända" hela tiden för det går ju inte att helförsäkra bilen.

som jag sa innan så tror jag inte att du behöver köpa några export plåtar alls,
däremot måste du ha en besiktningstid för regbes, och du får bara köra bilen
närmsta vägen från inköpsstället till bilprovningen har jag för mej, men kolla med VV

PS: Åk lätt packade (liten ryggsäck. alt: ICA-kasse), så får ni plats för ett par baginbox viner iallafall!
lycka till med sökandet chinky chinky

#9 pwrdesign

pwrdesign

Newbie

• 5 posts

Posted 30 April 2008 - 10:55 AM

Hittade denna turbo:

http://suchen.mobile...mp;pageNumber=1

Men 2300 mil och EUR 17,490?
LÃ¥ter skumt?

#10 Sliparn

Sliparn

Need to get Out More

• PipPipPipPip
  • 750 posts

Posted 30 April 2008 - 11:12 AM

Hittade denna turbo:

LÃ¥ter skumt?

Ring och kolla vettja! man vet aldrig!

#11 JawZ

JawZ

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 30 April 2008 - 11:26 AM

PS: Åk lätt packade

Har de andra regler för rattfylla i tyskland? chinky chinky chinky chinky ... tråkig jag e :rolleyes:

Om jag nu ska komma med nåt vettigt att tillföra tråden så kan nämnas att helförsäkrad biltransport gick på runt 5000 för mig via Eurotransport.

Sen tillkom skrotningsavgift i sverige på runt 1500 om jag minns rätt, kanske har ändrats nåt där nu?
Även registreringsbesiktning samt skatt tillkommer ju givetvis :)

Edited by JawZ, 30 April 2008 - 11:27 AM.

#12 Sliparn

Sliparn

Need to get Out More

• PipPipPipPip
  • 750 posts

Posted 30 April 2008 - 12:32 PM

Hittade denna turbo:

LÃ¥ter skumt?

Ring och kolla vettja! man vet aldrig!

Ett gammalt ordspråk som brukar fungera vid sådana här tillfällen!
"om det låter för bra för att vara sant, så är det förmodligen det också"

Om den har varit krockad så ska du vara väldigt vaksam på vad som är reparerat.
lite plast som är utbytt gör inget, men är aluminiuchassit reparerat, så se upp.
Opel själva reparerar aldrig aluminium-chassit,
då aluminium blir mjukt av riktning och svetning. dessutom skadar svetsning limfogar mm.
Vid chassiskador ska alltså hela chassit bytas, men detta är för det mesta för dyrt,
Så då säljs sådana krockskadade bilar väldigt billigt , och repareras av mindre verkstäder mm med varierande resultat.
Så se upp för detta!!!

#13 calypso bj

calypso bj

Member

• Pip
  • 15 posts

Posted 30 April 2008 - 12:32 PM

Skrotningsavgiften är slopad. Ang. transport kostade Dusseldorf - Lund mig 4500 inklusive försäkring. Sedan släpkärra till LKP...

#14 pwrdesign

pwrdesign

Newbie

• 5 posts

Posted 30 April 2008 - 12:42 PM

Hm.. man kanske helt enkelt ska beställa transport och låta säljaren se till att den blir lastad. Eller så åker man ner och gör upp affären, ser till att den blir lastad och flyger hem igen. Fast har man åkt ner så kan man lika gärna köra hem den ju :) Skön resa att göra också hehe jaja, vi får se hur blir. Måste lösa sig med en lägenhetsförsäljning först.

#15 JawZ

JawZ

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 30 April 2008 - 12:57 PM

Jag gjorde upp affären över internet utan att ha sett bilen annat än på bild, då var det för visso via en officiell Opel-återförsäljare samt att det stog i kontraktet att bilen var 100% felfri etc och endast 990 mil på mätaren. Inkluderat var också 1 års garanti. Är ju riskabelt annars att skicka pengar i förväg till en liten firma eller privatperson. Det skulle jag själv aldrig göra. Men helt klart smidigt och billigt att göra upp affär över internet, boka transport för en fyra-femtusen och sen bara ta emot bilen hemma. fast dagarna man går hemma och väntar är man ju förstås som ett barn på julafton... :)

#16 calypso bj

calypso bj

Member

• Pip
  • 15 posts

Posted 30 April 2008 - 01:11 PM

JawZ - jag gjorde lika som du, fast med en förmedlare engagerad. Lite nervigt innan man såg henne IRL, men det funkade bra. Förmedlaren ordnade med lastning och transporten (Skandiatransport). Trevlig Valborg (Kårtege månne?) Over & Out /bj

#17 error

error

Super Member

• PipPip
  • 372 posts

Posted 30 April 2008 - 08:16 PM

Åk ner och gör affär på plats om du inte har nerver av stål! Jag köpte min via internet/e-post/fax och betalning via banktransferering. Efter att jag skickat pengarna så slutade skrothandlaren svara på e-post :angry2: Några dagar senare ringer de från Eurotransport och säger att min bil är lastad chinky chinky

#18 Sliparn

Sliparn

Need to get Out More

• PipPipPipPip
  • 750 posts

Posted 01 May 2008 - 11:20 AM

När det gäller betalning så ska du se till att iallafall betala de sista 20k kontant då har du lite prutmarginal om du hittar fel som säljaren "glömt" att informera om själv hade jag med mej hela summan kontat och passade på att pruta 500 euro till på plats då däcken bak var slut, samt en skadad taklist. Eftersom det finns 500 eurosedlar så det blir inte en så stor sedelbunt, utan man får plats med dom i en sedel-midjeväska. Det som är lite surt är att man får en sämmre växelkurs när man tar ut kontater.

Edited by Sliparn, 01 May 2008 - 11:21 AM.

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users