
Importera Speedster Från Tyskland?
#1
Posted 28 April 2008 - 09:03 PM
#2
Posted 29 April 2008 - 07:05 AM
#3
Posted 29 April 2008 - 09:28 AM

#4
Posted 29 April 2008 - 01:42 PM

#5
Posted 29 April 2008 - 08:58 PM

#6
Posted 29 April 2008 - 09:14 PM
Har för mej att man kan köra med tyska plåtar enda hem, inga särskilda export plåtar alls behövs!Tack för tipsen!
Jo det finns några på blocket, men utbudet är trevligare i tyskland.
Hade nog tänkt köra hem den faktiskt, kan man skaffa temporära skyltar i tyskland som man sedan byter mot temporära i sverige när man passerar gränsen?
Var med och körde upp kompisens 2.2L från Eskilstuna idag, underbar bil
MvH P
bara att köpa bilen och köra hem som vilken tysk som helst.
problemet är om du ska åka över danmark, där gäller inte dessa.
Men Kolla med vägverke!, och tänk på att du då bara har trafikförsäkring.
ett säkrare sätt är ta den på en trailer och skaffa en transportförsäkring, men en sådan ganska dyr
Själv köpte jag min i sydtyskland och körde den hem via danmark, så jag fick köpa exportplåtar.
#7
Posted 30 April 2008 - 07:28 AM
#8
Posted 30 April 2008 - 10:49 AM
Ett tipps är att leta bil i områden som du kan nå med lågprisflyg och järnväg.ca 3000:- för flyg två pers till hannover
ca 1500:-?? för exportskyltar för att ta sig igenom danmark?
ca 1300:- i soppa om man räknar med 0.9L/milen och 13:-/litern
Dubbelrum för en övernattning på vägen, 1000:-
Vad kostar det att låta en firma hämta upp den, och köra hem den?
ca 15-20 000?
Väl hemma, ursprungskontroll: 900:- och efter det bes, 300:-
Stämmer det ungefär?
när vi åket ner tog vi Ryanair till Linz i österike via London och sedan tåg till byn i Tyskland
där opelhandlaren höll till (resan tog en hel dag). Resekostnaden ner blev totalt 1500kr för 2pers.
(jag funderade även på en bil som fanns i München, men dit kostade flygbiljetten ca 8000kr per pers!)
till det komm en övernattning på ett gasthaus för typ 500kr
sedan blev det ytterligare en övernattning på halva vägen, men det var hos min kusin i Celle.
Det var det ju rätt gött att åka med nyförvärvet längs småvägar genom hela Tyskland i strålande solsken!!
bara stanna och "tvinga" i sej en schnitzel och öl då och då när magen börjar kurra.
Fast man åker ju med tanken "inget får hända" hela tiden för det går ju inte att helförsäkra bilen.
som jag sa innan så tror jag inte att du behöver köpa några export plåtar alls,
däremot måste du ha en besiktningstid för regbes, och du får bara köra bilen
närmsta vägen från inköpsstället till bilprovningen har jag för mej, men kolla med VV
PS: Åk lätt packade (liten ryggsäck. alt: ICA-kasse), så får ni plats för ett par baginbox viner iallafall!
lycka till med sökandet

#9
Posted 30 April 2008 - 10:55 AM
http://suchen.mobile...mp;pageNumber=1
Men 2300 mil och EUR 17,490?
LÃ¥ter skumt?
#10
Posted 30 April 2008 - 11:12 AM
Ring och kolla vettja! man vet aldrig!Hittade denna turbo:
http://suchen.mobile...mp;pageNumber=1
Men 2300 mil och EUR 17,490?
LÃ¥ter skumt?
#11
Posted 30 April 2008 - 11:26 AM
PS: Åk lätt packade
Har de andra regler för rattfylla i tyskland?



Om jag nu ska komma med nåt vettigt att tillföra tråden så kan nämnas att helförsäkrad biltransport gick på runt 5000 för mig via Eurotransport.
Sen tillkom skrotningsavgift i sverige på runt 1500 om jag minns rätt, kanske har ändrats nåt där nu?
Även registreringsbesiktning samt skatt tillkommer ju givetvis

Edited by JawZ, 30 April 2008 - 11:27 AM.
#12
Posted 30 April 2008 - 12:32 PM
Ett gammalt ordspråk som brukar fungera vid sådana här tillfällen!Ring och kolla vettja! man vet aldrig!Hittade denna turbo:
http://suchen.mobile...mp;pageNumber=1
Men 2300 mil och EUR 17,490?
LÃ¥ter skumt?
"om det låter för bra för att vara sant, så är det förmodligen det också"
Om den har varit krockad så ska du vara väldigt vaksam på vad som är reparerat.
lite plast som är utbytt gör inget, men är aluminiuchassit reparerat, så se upp.
Opel själva reparerar aldrig aluminium-chassit,
då aluminium blir mjukt av riktning och svetning. dessutom skadar svetsning limfogar mm.
Vid chassiskador ska alltså hela chassit bytas, men detta är för det mesta för dyrt,
Så då säljs sådana krockskadade bilar väldigt billigt , och repareras av mindre verkstäder mm med varierande resultat.
Så se upp för detta!!!
#13
Posted 30 April 2008 - 12:32 PM
#14
Posted 30 April 2008 - 12:42 PM

#15
Posted 30 April 2008 - 12:57 PM

#16
Posted 30 April 2008 - 01:11 PM
#17
Posted 30 April 2008 - 08:16 PM


#18
Posted 01 May 2008 - 11:20 AM
Edited by Sliparn, 01 May 2008 - 11:21 AM.
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users