Edited by Chraser, 24 July 2008 - 08:04 PM.

Problem Med Hög Motortemperatur Då Bilen Går På Tomgång
#1
Posted 24 July 2008 - 08:03 PM
#2
Posted 24 July 2008 - 08:37 PM
#3
Posted 24 July 2008 - 09:05 PM
Du borde ha märkt att elkylfläkten gick igång vid ca 106 grader? Verkar som fläkten aldrig startade.
Eftersom instrumentpanelen visade korrekt temperatur är det inget fel på tempgivaren eller ECU:n. Fläkten styrs av ECU:n så felet ligger någonstans mellan ECU och fläkten: säkring (FB12), relä (K13), någon kontakt (finns en skarv ganska nära fläkten, och på min bil var den inte ihopkopplad!) eller trasig fläkt (skulle jag inte tro).
Tippar på säkringen...
Hej Slimvice, tackar för informationen. Hoppas att jag hinner att undersöka säkringen i morgon (är nog inte så populärt att jag drar ner till garaget nu...). Vad jag kan minnas så lät bilen som vanligt...
#4
Posted 27 July 2008 - 07:42 PM
Du borde ha märkt att elkylfläkten gick igång vid ca 106 grader? Verkar som fläkten aldrig startade.
Eftersom instrumentpanelen visade korrekt temperatur är det inget fel på tempgivaren eller ECU:n. Fläkten styrs av ECU:n så felet ligger någonstans mellan ECU och fläkten: säkring (FB12), relä (K13), någon kontakt (finns en skarv ganska nära fläkten, och på min bil var den inte ihopkopplad!) eller trasig fläkt (skulle jag inte tro).
Tippar på säkringen...
Tänk om det vore så bra att säkringen var sönder, men den var hel. Är lite intresserad av den där skarven som du pratar om - kollade lite snabbt med en lampa idag men hittade inget som hängde och dinglade (ej säker på att jag hittade den du pratade om). Du råkar inte sitta med en bild på skarven?
Ska försöka ta reda på var relä (k13) kan sitta.
#5
Posted 27 July 2008 - 08:04 PM
http://www.speedster...el-Vauxhall.pdf (sid 6)
kan du lokalisera var olika saker sitter i bilen, på ett ungefär... Fläktrelät sitter fram till höger.
Kontakten har jag tyvärr ingen bild på. Du får känna med handen i närheten av kylfläkten (akta fingrarna ifall den skulle få för sig att starta!) så hittar du nog kabeln. När fläkten levererades till Lotus hade den antagligen en kort sladdstump med kontakt i änden - det är denna kontakt som inte var ihopkopplad på resten av elsystemet på min bil.
#6
Posted 28 July 2008 - 05:58 PM
#7
Posted 03 September 2008 - 03:10 PM
#8
Posted 05 September 2008 - 08:58 PM
Tack för hjälpen och idag ringe opel och berättade att det var fläkten som var sönder...skoj...skoj...
Tror jag har en beg på hyllan. om det kan vara intressant?
#9
Posted 07 September 2008 - 10:58 AM
Tack för hjälpen och idag ringe opel och berättade att det var fläkten som var sönder...skoj...skoj...
Tror jag har en beg på hyllan. om det kan vara intressant?
Hej Dude, oj vad trevligt att du har en fläkt liggandes

Tacka så länge!
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users