Jump to content

Photo

Problem Med Hög Motortemperatur Då Bilen Går På Tomgång

• Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 Chraser

Chraser

Member

• Pip
  • 47 posts

Posted 24 July 2008 - 08:03 PM

Hej hopp, Tänke höra ifall någon har råkat ut för samma problem som jag gjorde idag i kön till McDrivern. Tydligen skulle bilarna framför beställa mat till hela släkten så vi stod nog i 15min med tomgång inkl krypkörning... Efter ett tag började det osa lite bränt och då var första tanken att de brände kohud i köket, då detta inte var så rimligt så spekulerade vi om det var den överfyllda bmw:n framför som osade, men när de hade kört iväg så började det osa mer och jag råkade kolla ner på tempmätaren och den visade *host* över 120 grader och lite till... Paniken slog in så jag slog på full värme som man fått lära sig när man har tummen mitt i handen och körde iväg för att få ner temperaturen. Det tog nog 20 sekunder att få ner den till 87 grader igen. Lite senare på rutten kollade jag vattnet för säkerhets skull och det var tillräckligt. Är det någon som har några tips till en kille med tummen mitt i handen?

Edited by Chraser, 24 July 2008 - 08:04 PM.

#2 slimvince

slimvince

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 649 posts

Posted 24 July 2008 - 08:37 PM

Du borde ha märkt att elkylfläkten gick igång vid ca 106 grader? Verkar som fläkten aldrig startade. Eftersom instrumentpanelen visade korrekt temperatur är det inget fel på tempgivaren eller ECU:n. Fläkten styrs av ECU:n så felet ligger någonstans mellan ECU och fläkten: säkring (FB12), relä (K13), någon kontakt (finns en skarv ganska nära fläkten, och på min bil var den inte ihopkopplad!) eller trasig fläkt (skulle jag inte tro). Tippar på säkringen...

#3 Chraser

Chraser

Member

• Pip
  • 47 posts

Posted 24 July 2008 - 09:05 PM

Du borde ha märkt att elkylfläkten gick igång vid ca 106 grader? Verkar som fläkten aldrig startade.

Eftersom instrumentpanelen visade korrekt temperatur är det inget fel på tempgivaren eller ECU:n. Fläkten styrs av ECU:n så felet ligger någonstans mellan ECU och fläkten: säkring (FB12), relä (K13), någon kontakt (finns en skarv ganska nära fläkten, och på min bil var den inte ihopkopplad!) eller trasig fläkt (skulle jag inte tro).

Tippar på säkringen...

Hej Slimvice, tackar för informationen. Hoppas att jag hinner att undersöka säkringen i morgon (är nog inte så populärt att jag drar ner till garaget nu...). Vad jag kan minnas så lät bilen som vanligt...

#4 Chraser

Chraser

Member

• Pip
  • 47 posts

Posted 27 July 2008 - 07:42 PM

Du borde ha märkt att elkylfläkten gick igång vid ca 106 grader? Verkar som fläkten aldrig startade.

Eftersom instrumentpanelen visade korrekt temperatur är det inget fel på tempgivaren eller ECU:n. Fläkten styrs av ECU:n så felet ligger någonstans mellan ECU och fläkten: säkring (FB12), relä (K13), någon kontakt (finns en skarv ganska nära fläkten, och på min bil var den inte ihopkopplad!) eller trasig fläkt (skulle jag inte tro).

Tippar på säkringen...

Tänk om det vore så bra att säkringen var sönder, men den var hel. Är lite intresserad av den där skarven som du pratar om - kollade lite snabbt med en lampa idag men hittade inget som hängde och dinglade (ej säker på att jag hittade den du pratade om). Du råkar inte sitta med en bild på skarven?
Ska försöka ta reda på var relä (k13) kan sitta.

#5 slimvince

slimvince

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 649 posts

Posted 27 July 2008 - 08:04 PM

Här:
http://www.speedster...el-Vauxhall.pdf (sid 6)
kan du lokalisera var olika saker sitter i bilen, på ett ungefär... Fläktrelät sitter fram till höger.
Kontakten har jag tyvärr ingen bild på. Du får känna med handen i närheten av kylfläkten (akta fingrarna ifall den skulle få för sig att starta!) så hittar du nog kabeln. När fläkten levererades till Lotus hade den antagligen en kort sladdstump med kontakt i änden - det är denna kontakt som inte var ihopkopplad på resten av elsystemet på min bil.

#6 Raven

Raven

Member

• Pip
  • 150 posts

Posted 28 July 2008 - 05:58 PM

Kanske lite OT, men vad är symptomen för luft i kylsystemet? Läste någonstans att man i så fall ska ställa bilen i en backe med nosen nedåt och varmköra motorn med vattenlocket av?

#7 Chraser

Chraser

Member

• Pip
  • 47 posts

Posted 03 September 2008 - 03:10 PM

Tack för hjälpen och idag ringe opel och berättade att det var fläkten som var sönder...skoj...skoj...

#8 dude

dude

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts

Posted 05 September 2008 - 08:58 PM

Tack för hjälpen och idag ringe opel och berättade att det var fläkten som var sönder...skoj...skoj...

Tror jag har en beg på hyllan. om det kan vara intressant?

#9 Chraser

Chraser

Member

• Pip
  • 47 posts

Posted 07 September 2008 - 10:58 AM

Tror jag har en beg på hyllan. om det kan vara intressant?

Hej Dude, oj vad trevligt att du har en fläkt liggandes :) Tanken är att försäkringsbolaget ska ta detta ärende. Men om dom vägrar så är jag väligt intresserad av den. Jag hör av mig när jag har hört något från dem.

Tacka så länge!

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users