Jump to content

Photo

Vindrutetorkare

• Please log in to reply
18 replies to this topic

#1 Speedsterspeed

Speedsterspeed

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 710 posts

Posted 05 August 2008 - 12:17 PM

Hur har ni löst behovet av att byta torkare? Var köper ni torkarna? (Jag har läst i forumet om att byta till Elise arm och byta torkare osv) Senast jag bytte, förra året, betalade jag drygt 500 på Opel och jag tycker det är för mkt för den kvaliten.... :angry2:

#2 2046

2046

Member

• Pip
  • 136 posts
  • Interests:18,5 laps on Nordschleife so far. 14,5 on bikes, 4 in the Speedster.

Posted 05 August 2008 - 12:42 PM

Du hann före mig, mitt blad gick sönder i Tyskland i hällregn så jag var precis på väg att starta en tråd om hur andra löst det. :)

Moto-Concept har ett blad som verkar bra för €25 men ska man inte beställa annat också så blir det nog lika dyrt som från Opel.

http://www.moto-conc...p?item_id=15432

Borde inte universalblad från t ex Biltema fungera? Kostar runt 30 kr! Jag har inte märkt att de är sämre än andra dyrare blad.

http://www.biltema.s...asp?iSecId=1198

#3 Speedsterspeed

Speedsterspeed

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 710 posts

Posted 05 August 2008 - 01:00 PM

Problemet är att vi inte har den "krok" som är standard på många "normala" bilar. Vi har en special lösning med genomgående pinne som gör att det inte är så lätt att hitta ersättningsblad...

#4 2046

2046

Member

• Pip
  • 136 posts
  • Interests:18,5 laps on Nordschleife so far. 14,5 on bikes, 4 in the Speedster.

Posted 05 August 2008 - 01:02 PM

Men alla blad verkar ju ha ett hål. Det borde väl gå att borra om det är för litet. Kollade just på Mekonomen och de listade 500 mm blad, är inte det alldeles för kort? Jag skulle uppskatta originalet till 55-60 cm.

#5 OneYet

OneYet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts

Posted 05 August 2008 - 01:36 PM

Passat från nittitalet har en torkararm som passar. Sedan är det enkelt att hitta torkarblad.

#6 Speedsterspeed

Speedsterspeed

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 710 posts

Posted 05 August 2008 - 01:55 PM

Passat från nittitalet har en torkararm som passar.
Sedan är det enkelt att hitta torkarblad.

Ok, låter spännande thumbsup
Antar att du monterat en sådan på din bil. Kommer du ihåg vilken årsmodell och kostnad?

#7 JawZ

JawZ

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 05 August 2008 - 02:21 PM

Hittade ett blad på Statoil som passade utmärkt för typ 80 spänn.

Edited by JawZ, 05 August 2008 - 02:21 PM.

#8 error

error

Super Member

• PipPip
  • 372 posts

Posted 05 August 2008 - 03:28 PM

Finns en uppgraderad torkararm för Elise S2 att köpa som har standardinfästning.

#9 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 05 August 2008 - 04:13 PM

Köp ett blad som är 58cm (tror jag) långt och borra ut niten. Edit: Tror dessutom att sist jag gjorde det var niten i plast.

Edited by Nillet, 05 August 2008 - 04:15 PM.

#10 Speedsterspeed

Speedsterspeed

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 710 posts

Posted 05 August 2008 - 04:51 PM

Jag var förbi Claes Ohlson och hittade ett blad från Trico, jag borrade ur niten och har monterat. Verkar bli bra, kostnad 84 sek. Heter EF 600 Premium. chinky chinky Tack för nu!

#11 RacerJo

RacerJo

Member

• Pip
  • 245 posts
  • Interests:Racing in all scales

Posted 05 August 2008 - 05:27 PM

Hur har ni löst behovet av att byta torkare? Var köper ni torkarna?

(Jag har läst i forumet om att byta till Elise arm och byta torkare osv)

Senast jag bytte, förra året, betalade jag drygt 500 på Opel och jag tycker det är för mkt för den kvaliten.... :angry2:

Tog den dyra omvägen via Opel, köpte turbons torkararm med krok (har N/A) och köpte även deras nya TRICO Neoform torkarblad, inte det billigaste alternativet men enkelt att få det att fungera bra.

#12 Stefan_A

Stefan_A

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts
  • Interests:Photography, british sports cars, diecast models, GT racing, whiskey, project management

Posted 05 August 2008 - 06:40 PM

Hade också den gamla armen på min, men bytte till Elsie S2 arm och blad från Elise-Shop >Länk<. EUR 23.52 resp. EUR 17.82

#13 Speedsterspeed

Speedsterspeed

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 710 posts

Posted 05 August 2008 - 07:13 PM

Senast jag bytte, förra året, betalade jag drygt 500 på Opel och jag tycker det är för mkt för den kvaliten.... :angry2:

Tog den dyra omvägen via Opel, köpte turbons torkararm med krok (har N/A) och köpte även deras nya TRICO Neoform torkarblad, inte det billigaste alternativet men enkelt att få det att fungera bra.

Kommer du ihåg vad det landade på? Vill nog byta senare... Fungerar Neoformbladet bra, vilken längd?

#14 RacerJo

RacerJo

Member

• Pip
  • 245 posts

Posted 06 August 2008 - 03:37 PM

Kommer du ihåg vad det landade på? Vill nog byta senare... Fungerar Neoformbladet bra, vilken längd?

Hela kalaset gick på ca 890kr varav torkararm (artikelnr 304801410) ca 600kr och torkarbladet ca 290kr.
Nu när jag kollade upp räkningen och förpackningen så är det ett ACdelco FS600 blad 24" långt (600mm). Bladet torkar bra, ligger ann mot hela rutan under torkningen.

#15 RacerJo

RacerJo

Member

• Pip
  • 245 posts

Posted 06 August 2008 - 03:40 PM

Edit: Vid koll av förpackningen var det ett ACdelco FS600 blad som jag hade köpt men det har samma profil som ovan nämnda blad.

#16 Speedsterspeed

Speedsterspeed

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 710 posts

Posted 06 August 2008 - 07:28 PM

Edit: Vid koll av förpackningen var det ett ACdelco FS600 blad som jag hade köpt men det har samma profil som ovan nämnda blad.

OK,tack för utförlig info! chinky chinky

#17 swedspeedy

swedspeedy

Member

• Pip
  • 13 posts

Posted 07 August 2008 - 06:16 PM

Snål som jag är åkte jag till Linköpings stolthet (biltema...) och köpte det torkarblad som hade rätt längd. Tror det var till saab 9-5. Borrade bort pinnen, monterade! Kostnad 89 spänn. Killen på biltema hade en bekant som frågat på biva; 300 pix original! Lasse

#18 2046

2046

Member

• Pip
  • 136 posts

Posted 23 August 2008 - 06:19 PM

Jag köpte också på Biltema, art.nr. 58-226, 23"/580mm långa för 79:90. Slipade ner pinnen för att få bort den men använde hålet bredvid som passade originalpinnen perfekt.

#19 2046

2046

Member

• Pip
  • 136 posts

Posted 25 August 2008 - 07:13 AM

Nu har jag varit ute och kört och det fungerar fint. Dock ser jag att man faktiskt kan ha 24"/610mm långa blad också utan att det skulle ta i någonstans, problemet blir möjligtvis att få något tryck i ändarna då rutan är så välvd. Fördelen med att kunna ha 24" är att Biltema då också har ett billigare blad för 44:90 samt ett modernt ramlöst blad för 99:-, ett sånt ska jag prova nästa gång.

Attached Files

Edited by 2046, 25 August 2008 - 07:16 AM.

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users