Jump to content

Photo

Köpråd

• Please log in to reply
67 replies to this topic

#41 Stefan_A

Stefan_A

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts
  • Interests:Photography, british sports cars, diecast models, GT racing, whiskey, project management

Posted 12 August 2008 - 04:43 PM

Den svenska marknaden verkar lite trög i år, men priserna har legat på ungefär samma nivå de senaste åren. Klart bättre affär iallafall än att sitta med en XC90 i dagsläget skulle jag tro :closedeyes:

Jämfört med nypriset så har Speedstrarna rasat de första 100.000 sedan länge och verkar ha planat ut. Så klart påverkas denna typ av bil av konjunkturläget då de oftast handlar om 3:e eller 4:e bil i familjen. Lite på samma sätt som båtpriserna om man skall göra en jämförelse med något annat hobbyrelaterat för samma pengar.

Men som det brukar sägas, man skall inte sälja skinnet innan björnen är skjuten. Ut och köp dig en bil nu och njut av den, börja inte med att planera försäljningen... Ligger en svart turbo ute på Blocket just nu; >Länk< och det är iallafall två månader kvar av den här säsongen (nåja, beroende på var i landet du bor).

#42 swmike

swmike

Member

• Pip
  • 50 posts

Posted 12 August 2008 - 08:36 PM

Jösses, 400NM var ju en rejäl skillnad! Och jag som tyckte det blev en rejäl skjuts när jag bytte från 2.2 till 2.0 Turbo, kan tänka mig vad en effekthöjning gör! Klasen låter lockande, men känns lite långt att åka ner till Tyskland (om man nu inte skickar ner chipet på nåt sätt...), så får nog bli nåt erfaret svenskt företag i så fall.

Jag skruvade ur hela panelen som boxen sitter på och skickade ner till Klasen (skruvarna någorlunda lätt åtkomliga ifrån bagageutrymmet (se post jag gjort på engelska forumet)).

Det blir en helt annan bil efter chippning, och jag rekommenderar verkligen att skicka den till Klasen eftersom han kan dessa bilar. Svenska trimfirmor har knappt sett våra bilar förr och är inte bra på dem.

Det är enormt bra valuta för pengarna att chippa bilen, vridet i mellanregistret gör bilen enormt mycket mer körbar. Jag bryr mig inte så mkt om toppeffektökningen, det är de 400Nm i mellanregistret som verkligen gör den största skillnaden i vanlig körupplevelse.

#43 daniel_k3

daniel_k3

Member

• Pip
  • 26 posts

Posted 12 August 2008 - 09:03 PM

Det verkar väl som att marknaden har gått ur 'nöjesbils'-branschen lite det senaste året.

Just nu verkar luften ha gått ur bilmarknaden fullständigt, det är svårt att sälja både vanliga Svensson-bilar och ovanliga plast-bilar men jag skulle tro att detta är en tillfällig svacka. Jag vet ingen bil som har hållt sitt värde så bra som just Speedstern,

Jobbar som bilförsäljare (inte opel), har gjort det de senaste 2 åren, och kan inte annat än att hålla med er,

folk pratar om stigande räntor och stigande bränslepriser, :angry2:

Allting har förändrats,, men vad är rätt? och vad tjänar man på att vänta?

Att köpa en opel speedster för mig känndes helt rätt när jag köpte den för 2 månader sedan och jag är fortfarande säker på att det är ett bra köp,

Speedstern är redan billig, förhållande till den prestanda du får, och det känns alltid som det finns köpare till den, (en supersportbil som man kan köra på 0.7 L/mil.)

Och precis som Stefan-A säger, har du mäjligheten - - slå till thumbsup , du kommer ju ångra dig om du inte gör det. det är ju bara pengar ! !

( det där sista försökte jag med när kärringen undrade varför det låg fyra svarta hjul i hallen och varför jag har blivit så negativ till att åka till thailand. :tumble: )

#44 Nicke

Nicke

Member

• Pip
  • 84 posts

Posted 13 August 2008 - 07:22 AM

Jag kom att tänka på en annan sak!

Naturligtvis skall man inte fundera på att sälja bilen innan man ens har köpt den, men ni som sitter på bilar är det någon som sonderat marknaden på sistone? Hur har prisutveckligen sett ut på Speedstarna de senaste åren och hur tror ni det kommer att se ut framöver?

Och hur är egentligen intresset för bilarna? Jag är ju övertygad om att detta är världens bästa och vettigaste bil men andra brukar ju inte riktigt alltid ha samma åsikter som mig... :happy:

Det verkar väl som att marknaden har gått ur 'nöjesbils'-branschen lite det senaste året.

//Johan

Kan bara instämma med tidigare talare. Jag har följt prisutvecklingen noga senaste 3 åren, eftersom jag inom den tidsperioden först köpt en 2.2, sen sålt den, sen köpt en Turbo och dessutom hållit koll på priserna både i Tyskland och Sverige nu efteråt (inte en chans i världen att jag vill sälja, men av ren nyfikenhet på värdet :rolleyes: ) Största raset kom första åren och nu har det legat väldigt stabilt sista tiden. Jag funderade själv mycket på köp/sälj/underhåll m.m innan jag slog till, men efter första rundorna med bilen undrade jag hur jag nånsin kunde tvekat på ett köp! Glädjen efter varje runda sopar bort alla tvivel! :D

Niklas

#45 krämbulle

krämbulle

Member

• Pip
  • 202 posts

Posted 13 August 2008 - 07:33 AM

Tack för 'pep-talken' grabbar! Jag vet ju att rent glädjemässigt så skulle nog detta vara en av de bästa investeringar man kan göra! Dock ligger det ju någon slags bister ekonomisk verklighet bakom också. Men det verkar ju uppenbarligen som att det finns ett visst intresse för bilarna och att du 'Nicke' lyckats både köpa och sälja en 2.2 samt köpa en Turbo under de senaste åren känns ju iaf. lite betryggande. Du nämner att du funderat på kostnaderna för köp/försäljning/underhåll. Hur är det egentligen med underhållet? Jag åker relatvit ny Audi till vardags och räknar med att underhållskostnaderna kommer att ligga ungefär som för denna, kanske lite mer sporadiskt dock. Hur är det egentligen med saker man kan göra själv på bilen? Byta olja och filter antar jag att man kan göra själv? Finns det annat i serviceprogrammet man vågar sig på? Hur är det t.ex. med kamremsbyte, skulle detta gå att göra själv (med assistans av sina meckarkunniga vänner naturligtvis :rolleyes: ). Vilka jobb är 'clam-off' jobb? Kommer man t.ex. åt kamremmen utan att ta av bakclamen? Måste den bort för att riva och byta avgassystemet? Intercooler går ju att byta utan att ta bort den t.ex. //Johan

#46 Nicke

Nicke

Member

• Pip
  • 84 posts

Posted 13 August 2008 - 07:47 AM

Tack för 'pep-talken' grabbar!

Jag vet ju att rent glädjemässigt så skulle nog detta vara en av de bästa investeringar man kan göra! Dock ligger det ju någon slags bister ekonomisk verklighet bakom också.

Men det verkar ju uppenbarligen som att det finns ett visst intresse för bilarna och att du 'Nicke' lyckats både köpa och sälja en 2.2 samt köpa en Turbo under de senaste åren känns ju iaf. lite betryggande.

Du nämner att du funderat på kostnaderna för köp/försäljning/underhåll. Hur är det egentligen med underhållet? Jag åker relatvit ny Audi till vardags och räknar med att underhållskostnaderna kommer att ligga ungefär som för denna, kanske lite mer sporadiskt dock.

Hur är det egentligen med saker man kan göra själv på bilen? Byta olja och filter antar jag att man kan göra själv? Finns det annat i serviceprogrammet man vågar sig på? Hur är det t.ex. med kamremsbyte, skulle detta gå att göra själv (med assistans av sina meckarkunniga vänner naturligtvis :rolleyes: ).

Vilka jobb är 'clam-off' jobb? Kommer man t.ex. åt kamremmen utan att ta av bakclamen? Måste den bort för att riva och byta avgassystemet? Intercooler går ju att byta utan att ta bort den t.ex.

//Johan

När det gäller underhållskonstnader är det lite varierande. Nu svarar jag bara för mig, eftersom jag varken har kunskapen eller utrustning för att pilla så mycket själv med bilen. Jag har lämnat in bilen hos Opel för i stort sett allt jag behövt hjälp med :blush: Service och liknande som är "Opel-standard" är ingen större skillnad på priset jämfört med en vanlig Opel. Det som kan kosta är bromsar, där har jag hört att det finns en hel del att spara om man kan fixa själv. Själv åkte jag på 6000 för byte av klossar fram :beat: Oljebyte ska inte alls vara några problem att fixa själv har jag hört. Jag överlämnar till någon mer kunnig att kommentera kamremsbyte, ska för övrigt själv in på kamremsbyte om nån vecka, då någon klok person upplyste mig om att det inte endast är 6000 mil som gäller utan även 4 år.

Nicke

#47 swmike

swmike

Member

• Pip
  • 50 posts

Posted 13 August 2008 - 08:41 AM

Själv åkte jag på 6000 för byte av klossar fram

Oj. Jag bytte framklossar själv, det tog en timme, mycket mer avancerade arbeten ger jag mig inte på, men just bromsbelägg var enkelt.

Jag brukar frånhålla mig från det som har svåra konsekvenser om det blir fel och samtidigt är svårt att testa (så kamrem gör jag definitivt inte), Men bromsbelägg är ju svårt att göra fel på utan att det märks direkt.

#48 Stefan_A

Stefan_A

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts
  • Interests:Photography, british sports cars, diecast models, GT racing, whiskey, project management

Posted 13 August 2008 - 10:27 AM

Skulle vilja klassa Speedster som lättmekad. Påminner mycket om en del engelska 60-talare som passerat genom garaget här hemma genom åren. Det är onekligen lite kit-car över konstruktionen, och inget onödigt krångel. Dock är det trångt att komma åt, och visst kan skruvar djäklas om du skall ta av kåpan fram eller bak. Det mesta finns dock beskrivet på forumet (allmäna delen under sticky "Useful threads"). Just bromsar verkar vara något som Opel tar hutlöst betalt för, jämfört med eftermarknadsdelar. Sedan finns det en del oväntade konstigheter som du kan råka ut för (som du säkert sätt om du läst på forumet här). T ex att expansionskärlet måste bytas efter några år pga UV-strålning, kylare som läcker (bytes då lämpligen till helalu dito), motorfästen som går sönder, batteribyte som kan göra en tokig... Så tillgång till eget garage/mekplats och lite lämpliga verktyg är att rekommendera.

#49 krämbulle

krämbulle

Member

• Pip
  • 202 posts

Posted 13 August 2008 - 10:43 AM

Skulle vilja klassa Speedster som lättmekad.

Sedan finns det en del oväntade konstigheter som du kan råka ut för (som du säkert sätt om du läst på forumet här). T ex att expansionskärlet måste bytas efter några år pga UV-strålning, kylare som läcker (bytes då lämpligen till helalu dito), motorfästen som går sönder, batteribyte som kan göra en tokig...

Okej, låter bra! Tummen sitter ju inte helt i mitten av handen och det var ju tänkt att bilen skulle ge iaf. lite terapiarbete.

Jo, skydd eller flytt av expansionskärlet, nya motorfästen/kuddar och shortbelt-kit var några av de förändringar som redan står högst på 'att-göra-listan' vid köp. Däremot har jag aldrig hört något om batteriet! Vad gäller det krånglet?

Det jag undrade mest över var om man även vågar sig på lite större grejjer, som kamrem, kopplingmek mm. Tacksam för åsikter!

För övrigt: Oerhört tacksam för allas kompetens härinne!

//Johan

#50 Speedsterspeed

Speedsterspeed

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 710 posts

Posted 13 August 2008 - 01:23 PM

Skulle vilja klassa Speedster som lättmekad.

Sedan finns det en del oväntade konstigheter som du kan råka ut för (som du säkert sätt om du läst på forumet här). T ex att expansionskärlet måste bytas efter några år pga UV-strålning, kylare som läcker (bytes då lämpligen till helalu dito), motorfästen som går sönder, batteribyte som kan göra en tokig...

Okej, låter bra! Tummen sitter ju inte helt i mitten av handen och det var ju tänkt att bilen skulle ge iaf. lite terapiarbete.

Jo, skydd eller flytt av expansionskärlet, nya motorfästen/kuddar och shortbelt-kit var några av de förändringar som redan står högst på 'att-göra-listan' vid köp. Däremot har jag aldrig hört något om batteriet! Vad gäller det krånglet?

Det jag undrade mest över var om man även vågar sig på lite större grejjer, som kamrem, kopplingmek mm. Tacksam för åsikter!

För övrigt: Oerhört tacksam för allas kompetens härinne!

//Johan

När det gäller byte av batteri så tror jag att Stefan åsyftar att det är trångt att få ur och i batteriet. Men det är bara lite tid som behövs...Jag kör NA kanske det är skillnad på hur det sitter i en turbo, dock tror jag inte det.

#51 Stefan_A

Stefan_A

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts

Posted 14 August 2008 - 06:30 AM

Tålamod, smala armar, avbitartång, nya buntband och en rem att lyfta med så går det :P Originalbatteriet är nämligen betydligt större än hålet det skall lyftas upp igenom... Finns som det mest beskrivet här på forumet hur man går till väga.

#52 Sliparn

Sliparn

Need to get Out More

• PipPipPipPip
  • 750 posts

Posted 14 August 2008 - 06:59 AM

Tålamod, smala armar, avbitartång, nya buntband och en rem att lyfta med så går det :P

Originalbatteriet är nämligen betydligt större än hålet det skall lyftas upp igenom... Finns som det mest beskrivet här på forumet hur man går till väga.

jag brukar tippa det på högkant och sedan lyfta upp eller sänka ner, funkar bra thumbsup

#53 JawZ

JawZ

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 14 August 2008 - 03:19 PM

Tålamod, smala armar, avbitartång, nya buntband och en rem att lyfta med så går det :P

Originalbatteriet är nämligen betydligt större än hålet det skall lyftas upp igenom... Finns som det mest beskrivet här på forumet hur man går till väga.

jag brukar tippa det på högkant och sedan lyfta upp eller sänka ner, funkar bra thumbsup

Samma här, och använde även en rem under för att lyfta och sänka. Funkade felfritt och gick snabbt, sen kan det underlätta att vara 2 personer så en kan hålla kabelhärvor osv åt sidan medans den andra lyfter.

Det ser lite olika ut på olika speedstrar med hur mycket kablar etc sticker ut så det kan vara olika tight.

#54 krämbulle

krämbulle

Member

• Pip
  • 202 posts

Posted 15 August 2008 - 04:08 PM

Är det någon som har någon info om bil #4705? Historik etc.?

//Johan

#55 Stefan_A

Stefan_A

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts

Posted 16 August 2008 - 05:59 AM

Finns med i listan på den tyska klubben, men hittar ingen ytterligare info om den där; #4705 OPEL D (GG-) silber Turbo WW DF *7048

Tips är att du lägger in en fråga på det tyska forumet (om nu bilen är kvar i Tyskland). >Länk<

#56 Jimsan

Jimsan

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 553 posts
  • Interests:Blöjbyte, barnvagnar, mjölkersättning, kolik och sömnlösa nätter.

Posted 16 August 2008 - 07:43 AM

Många bra frågor Johan, tack vare dem har jag precis som Nicke kommit på att det är dags för kammremsbyte thumbsup Angående turbos som varit i ett räcke och fått mer skador än enbart plast finns det väl endel här i Sverige. Vad hände igentligen med den krockade som var ute på blocket för 2-3år sedan? Silver turbo som nån på "homestyling" på kanal5 körde in i ett räcke på nått Bilsport event :grouphug: Varför inte köpa Christoffers Opel som är till salu? Ska du ändå uppgradera bilen måste väl detta vara ett bra objekt, inte minst ekonomiskt. Lycka till!

#57 DanneH

DanneH

Member

• Pip
  • 63 posts

Posted 16 August 2008 - 11:01 AM

Många bra frågor Johan, tack vare dem har jag precis som Nicke kommit på att det är dags för kammremsbyte thumbsup

Angående turbos som varit i ett räcke och fått mer skador än enbart plast finns det väl endel här i Sverige.
Vad hände igentligen med den krockade som var ute på blocket för 2-3år sedan? Silver turbo som nån på "homestyling" på kanal5 körde in i ett räcke på nått Bilsport event :grouphug:

Varför inte köpa Christoffers Opel som är till salu? Ska du ändå uppgradera bilen måste väl detta vara ett bra objekt, inte minst ekonomiskt.

Lycka till!

Det var Tom Bertling som satte den i räcket.

#58 krämbulle

krämbulle

Member

• Pip
  • 202 posts

Posted 16 August 2008 - 08:37 PM

Finns med i listan på den tyska klubben, men hittar ingen ytterligare info om den där; #4705 OPEL D (GG-) silber Turbo WW DF *7048

Tips är att du lägger in en fråga på det tyska forumet (om nu bilen är kvar i Tyskland). >Länk<

:blink: Sh*t! Nu blev jag lite förvirrad! Jag var och åkte i den bilen idag, och då var den svart och fanns i Stockholm!

Vad kan det tyda på? Är listan fel eller är det något oerhört skumt i görningen?

Enligt nuvarande ägare är den inplockad -05 efter att ha stått i lager i Tyskland ett bra tag och enbart gått 700-mil i surkålslandet. En ägare i Sverige och omlackad front efter parkeringsskada. Kände och såg inga uppenbara fel eller reparationer och ägaren intygade att den inte är skadad, men som sagt, jag är Speedsternovis.

Nu blev knäna ännu mer skakiga än innan.

//Johan

#59 krämbulle

krämbulle

Member

• Pip
  • 202 posts

Posted 16 August 2008 - 08:39 PM

Varför inte köpa Christoffers Opel som är till salu? Ska du ändå uppgradera bilen måste väl detta vara ett bra objekt, inte minst ekonomiskt.

Ja, den är helt fantastisk! Men som sagt, det finns ju en ekonomisk verklighet bakom alla drömmar också.

Meddela gärna hur det går med kamremsbytet och hur du gör, firma eller privat. Är nyfiken på om man kan komma runt det billigare än hos Opel.

//Johan

#60 JawZ

JawZ

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 16 August 2008 - 08:48 PM

:blink: Sh*t! Nu blev jag lite förvirrad! Jag var och åkte i den bilen idag, och då var den svart och fanns i Stockholm!

Vad kan det tyda på? Är listan fel eller är det något oerhört skumt i görningen?

Enligt nuvarande ägare är den inplockad -05 efter att ha stått i lager i Tyskland ett bra tag och enbart gått 700-mil i surkålslandet. En ägare i Sverige och omlackad front efter parkeringsskada. Kände och såg inga uppenbara fel eller reparationer och ägaren intygade att den inte är skadad, men som sagt, jag är Speedsternovis.

Nu blev knäna ännu mer skakiga än innan.

//Johan

Det kan ha blandats ihop chassinummer med dashboardnummer.

Chassinumret och numret på instrumentpanelen är olika och kan blandas ihop.

Bilen med chassinummer 4705 finns ej med i tyska registret, stog det däremot 4705 på instrumentpanelen så stämmer ju det som Stefan säger.

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users