
Tips Verkstad För Lagning Av Karossen?
#1
Posted 16 August 2008 - 07:55 PM
#2
Posted 17 August 2008 - 07:36 AM

#3
Posted 17 August 2008 - 05:51 PM
Hej Niklas,
Vi är några stycken som bor i Stockholm och om du uppdaterar Speedster registret så blir det lättare om vi gär gemensamma aktiviteter.![]()
Jag har själv haft anledning att laga plasten på bilen nyligen och det blev bra. Det finns fler i och runt Stockhom som av olika anledningar tvingats laga bilen själv. Vill du ha råd om hur man gör det själv så är det bara att fråga forumet.
Nu har jag regat mig, har tyvär glömt bort det totalt


ska vänta på vad försäkringsbolaget säger, vore bra om dom tog det för då blir det me säkerhet en om lackering av bilen

men om man skulle göra lagning själv, blir det verkligen bra på silver met?har hört att det är svårt att få till?
#4
Posted 17 August 2008 - 06:23 PM
Hej Niklas,
Vi är några stycken som bor i Stockholm och om du uppdaterar Speedster registret så blir det lättare om vi gär gemensamma aktiviteter.![]()
Jag har själv haft anledning att laga plasten på bilen nyligen och det blev bra. Det finns fler i och runt Stockhom som av olika anledningar tvingats laga bilen själv. Vill du ha råd om hur man gör det själv så är det bara att fråga forumet.
Nu har jag regat mig, har tyvär glömt bort det totalttack för påminnelsen
ska vänta på vad försäkringsbolaget säger, vore bra om dom tog det för då blir det me säkerhet en om lackering av bilenskönt å bli av med alla små skavanker
men om man skulle göra lagning själv, blir det verkligen bra på silver met?har hört att det är svårt att få till?
Lackning blir att lämna bort om du vill har bra resultat. Prövade att lacka ett begränsat område av min röda och även om ytan blir bra så är det svårt med nyansen. Minsta lilla skillnad så syns det. Men om du avser att betala själv för reparation av karossen finns det säkert en del att spara på att göra det själv. Halva fronten på min är nu fogad till en annan halva och det blev bra. Andra här på forumet har gjort ännu större reparationer. Det tar dock lite tid...

#5
Posted 17 August 2008 - 10:55 PM
Hej Niklas,
Vi är några stycken som bor i Stockholm och om du uppdaterar Speedster registret så blir det lättare om vi gär gemensamma aktiviteter.![]()
Jag har själv haft anledning att laga plasten på bilen nyligen och det blev bra. Det finns fler i och runt Stockhom som av olika anledningar tvingats laga bilen själv. Vill du ha råd om hur man gör det själv så är det bara att fråga forumet.
Nu har jag regat mig, har tyvär glömt bort det totalttack för påminnelsen
ska vänta på vad försäkringsbolaget säger, vore bra om dom tog det för då blir det me säkerhet en om lackering av bilenskönt å bli av med alla små skavanker
men om man skulle göra lagning själv, blir det verkligen bra på silver met?har hört att det är svårt att få till?
Lackning blir att lämna bort om du vill har bra resultat. Prövade att lacka ett begränsat område av min röda och även om ytan blir bra så är det svårt med nyansen. Minsta lilla skillnad så syns det. Men om du avser att betala själv för reparation av karossen finns det säkert en del att spara på att göra det själv. Halva fronten på min är nu fogad till en annan halva och det blev bra. Andra här på forumet har gjort ännu större reparationer. Det tar dock lite tid...
mm man vill ju gärna ha en nyans på bilen

jag har en större skada på bakdelen, en spricka rakt igenom plasten ovanför regskylten, inge kul å åka om kring med

sen var det nån jäkel som kört in i vä flygel så det lossnat nån flisa av plasten sen lite repigt
har ju rätt låg självrisk på bilen så hoppas på att försäkringsbolaget tar det, ekonomin är ju lite stram nu efter semestern

Det mesta gck till soppa

#6
Posted 18 August 2008 - 09:13 AM
Hej Niklas,
Vi är några stycken som bor i Stockholm och om du uppdaterar Speedster registret så blir det lättare om vi gär gemensamma aktiviteter.![]()
Jag har själv haft anledning att laga plasten på bilen nyligen och det blev bra. Det finns fler i och runt Stockhom som av olika anledningar tvingats laga bilen själv. Vill du ha råd om hur man gör det själv så är det bara att fråga forumet.
Nu har jag regat mig, har tyvär glömt bort det totalttack för påminnelsen
ska vänta på vad försäkringsbolaget säger, vore bra om dom tog det för då blir det me säkerhet en om lackering av bilenskönt å bli av med alla små skavanker
men om man skulle göra lagning själv, blir det verkligen bra på silver met?har hört att det är svårt att få till?
Lackning blir att lämna bort om du vill har bra resultat. Prövade att lacka ett begränsat område av min röda och även om ytan blir bra så är det svårt med nyansen. Minsta lilla skillnad så syns det. Men om du avser att betala själv för reparation av karossen finns det säkert en del att spara på att göra det själv. Halva fronten på min är nu fogad till en annan halva och det blev bra. Andra här på forumet har gjort ännu större reparationer. Det tar dock lite tid...
mm man vill ju gärna ha en nyans på bilenhaha men man vill ju pula lite själv å lära sig så mycket som möjligt
jag har en större skada på bakdelen, en spricka rakt igenom plasten ovanför regskylten, inge kul å åka om kring med
sen var det nån jäkel som kört in i vä flygel så det lossnat nån flisa av plasten sen lite repigt
har ju rätt låg självrisk på bilen så hoppas på att försäkringsbolaget tar det, ekonomin är ju lite stram nu efter semestern![]()
Det mesta gck till soppaalldrig haft så roligt i en bil....lite skillnad till vad man hade innan"en liten Toyota Aygo"haha:D
Jag förstår vad du menar det är svårt att slita sig från bilen, den är rolig att köra. Att fundera på nästa optimering är nästan lika roligt, så det blir lätt mkt pengar och tid som går.

#7
Posted 18 August 2008 - 01:33 PM
haha jo exakt, jag håller på å kolllar på lite olika luftfilter men det är ju en stor härva å välja på.(några tips är välkommet) sen väntar jag svar frn ferrita å se vad dom kan göra för kul med bilenHej Niklas,
Vi är några stycken som bor i Stockholm och om du uppdaterar Speedster registret så blir det lättare om vi gär gemensamma aktiviteter.![]()
Jag har själv haft anledning att laga plasten på bilen nyligen och det blev bra. Det finns fler i och runt Stockhom som av olika anledningar tvingats laga bilen själv. Vill du ha råd om hur man gör det själv så är det bara att fråga forumet.
Nu har jag regat mig, har tyvär glömt bort det totalttack för påminnelsen
ska vänta på vad försäkringsbolaget säger, vore bra om dom tog det för då blir det me säkerhet en om lackering av bilenskönt å bli av med alla små skavanker
men om man skulle göra lagning själv, blir det verkligen bra på silver met?har hört att det är svårt att få till?
Lackning blir att lämna bort om du vill har bra resultat. Prövade att lacka ett begränsat område av min röda och även om ytan blir bra så är det svårt med nyansen. Minsta lilla skillnad så syns det. Men om du avser att betala själv för reparation av karossen finns det säkert en del att spara på att göra det själv. Halva fronten på min är nu fogad till en annan halva och det blev bra. Andra här på forumet har gjort ännu större reparationer. Det tar dock lite tid...
mm man vill ju gärna ha en nyans på bilenhaha men man vill ju pula lite själv å lära sig så mycket som möjligt
jag har en större skada på bakdelen, en spricka rakt igenom plasten ovanför regskylten, inge kul å åka om kring med
sen var det nån jäkel som kört in i vä flygel så det lossnat nån flisa av plasten sen lite repigt
har ju rätt låg självrisk på bilen så hoppas på att försäkringsbolaget tar det, ekonomin är ju lite stram nu efter semestern![]()
Det mesta gck till soppaalldrig haft så roligt i en bil....lite skillnad till vad man hade innan"en liten Toyota Aygo"haha:D
Jag förstår vad du menar det är svårt att slita sig från bilen, den är rolig att köra. Att fundera på nästa optimering är nästan lika roligt, så det blir lätt mkt pengar och tid som går.

#8
Posted 18 August 2008 - 01:37 PM
...åh, avgassystem, mitt favoritämne. Ferrita ville endast platsbygga system då de ej har någon jig för Speedster och inte ville göra någon då efterfrågan var för liten för den investeringen.... sen väntar jag svar frn ferrita å se vad dom kan göra för kul med bilen
I stället beställde jag för över ett år sedan av 2tubular som är ett tvättäkta Brittiskt ärkenöt. Något roligt avgassystem har jag fortfarande inte.
#9
Posted 18 August 2008 - 01:52 PM
...åh, avgassystem, mitt favoritämne. Ferrita ville endast platsbygga system då de ej har någon jig för Speedster och inte ville göra någon då efterfrågan var för liten för den investeringen.... sen väntar jag svar frn ferrita å se vad dom kan göra för kul med bilen
I stället beställde jag för över ett år sedan av 2tubular som är ett tvättäkta Brittiskt ärkenöt. Något roligt avgassystem har jag fortfarande inte.
Jo det vet jag om, min far har lite kontakter med dom så kanske får ett bra pris av dom(förhoppningsvis:) ) får se vad jag får för svar ifrån dom, men första jag fick höra att jag skulle få svårt att sitta i bilen pga ljudet

är själv väldigt ny för intresset av bilar men är på upplärning

#10
Posted 18 August 2008 - 01:58 PM
...åh, avgassystem, mitt favoritämne. Ferrita ville endast platsbygga system då de ej har någon jig för Speedster och inte ville göra någon då efterfrågan var för liten för den investeringen.... sen väntar jag svar frn ferrita å se vad dom kan göra för kul med bilen
I stället beställde jag för över ett år sedan av 2tubular som är ett tvättäkta Brittiskt ärkenöt. Något roligt avgassystem har jag fortfarande inte.
Jo det vet jag om, min far har lite kontakter med dom så kanske får ett bra pris av dom(förhoppningsvis:) ) får se vad jag får för svar ifrån dom, men första jag fick höra att jag skulle få svårt att sitta i bilen pga ljudethaha
är själv väldigt ny för intresset av bilar men är på upplärning
OC_Peter har under en längre tid försökt få dem i Enköping (tror jag) att bygga ett system till honom. Inget resultat ännu. Hör med OC_Peter om mer inf...
#11
Posted 18 August 2008 - 02:09 PM
Å fan, inge vidare...åh, avgassystem, mitt favoritämne. Ferrita ville endast platsbygga system då de ej har någon jig för Speedster och inte ville göra någon då efterfrågan var för liten för den investeringen.... sen väntar jag svar frn ferrita å se vad dom kan göra för kul med bilen
I stället beställde jag för över ett år sedan av 2tubular som är ett tvättäkta Brittiskt ärkenöt. Något roligt avgassystem har jag fortfarande inte.
Jo det vet jag om, min far har lite kontakter med dom så kanske får ett bra pris av dom(förhoppningsvis:) ) får se vad jag får för svar ifrån dom, men första jag fick höra att jag skulle få svårt att sitta i bilen pga ljudethaha
är själv väldigt ny för intresset av bilar men är på upplärning
OC_Peter har under en längre tid försökt få dem i Enköping (tror jag) att bygga ett system till honom. Inget resultat ännu. Hör med OC_Peter om mer inf...
mm dom har väl ändå gjort till några vad jag vet. det är farsan som haft kontakt med dom men ska kolla själv hur det går
#12
Posted 20 August 2008 - 01:54 PM
Å fan, inge vidare...åh, avgassystem, mitt favoritämne. Ferrita ville endast platsbygga system då de ej har någon jig för Speedster och inte ville göra någon då efterfrågan var för liten för den investeringen.... sen väntar jag svar frn ferrita å se vad dom kan göra för kul med bilen
I stället beställde jag för över ett år sedan av 2tubular som är ett tvättäkta Brittiskt ärkenöt. Något roligt avgassystem har jag fortfarande inte.
Jo det vet jag om, min far har lite kontakter med dom så kanske får ett bra pris av dom(förhoppningsvis:) ) får se vad jag får för svar ifrån dom, men första jag fick höra att jag skulle få svårt att sitta i bilen pga ljudethaha
är själv väldigt ny för intresset av bilar men är på upplärning
OC_Peter har under en längre tid försökt få dem i Enköping (tror jag) att bygga ett system till honom. Inget resultat ännu. Hör med OC_Peter om mer inf...
mm dom har väl ändå gjort till några vad jag vet. det är farsan som haft kontakt med dom men ska kolla själv hur det går
Hej och grattis till Bilen.
Då det gäller Ferrita, så platsbyggde de ett system till Bosse Lundvang (Bastard). Enligt Ferrita så var det som att bygga i en brevlåda.
De hänvisade mig först till Paul på Ferrita i Solna. han kikade skakade på huvudet och sa att han inte visste hur man gjorde.
Åter i luren med HK i Köping, så lät det först positivt. Deras kunnige på Special system skulle ringa mig. Efter tre påstötningar så sa de att det inte gick. Jag erbjöd mig då att köra över bilen, lyfta av rear clamen och låta dem motta och platsbygga, för att sedan själv dra ihop allt och åka hem. De svarade då att clamen inte går att ta av pga att den är limmad. Jag förlarade då att jag hade den av för mindre en en vecka sedan, men delät som om de inte trodde på mig. De skulle kolla runt och höra av sig igen, men inte då.
Så jag har ledsnat på dem och pillar med annat en stund.
/Peter
#13
Posted 20 August 2008 - 02:05 PM
Edited by krämbulle, 20 August 2008 - 02:05 PM.
#14
Posted 20 August 2008 - 02:39 PM
#15
Posted 20 August 2008 - 02:51 PM
Det byter man underifrån så man behöver bara ta bort plåten under motorn och diffusorn. Samma sak med koppling. De enda gångerna man igentligen behöver ta bort bakklammen är väl vid montering utav en chargecooler eller när man ska lyfta ur motorn?
Ett jäkla jobb är det iallafall att få bort den.
/Jim
Tack för redigt svar!
Ja, jag har ju förstått det som att det inte är helt enkelt att få av clamen, så det vill man ju helst undvika!
//Johan
#16
Posted 20 August 2008 - 02:58 PM
Å fan, inge vidare...åh, avgassystem, mitt favoritämne. Ferrita ville endast platsbygga system då de ej har någon jig för Speedster och inte ville göra någon då efterfrågan var för liten för den investeringen.... sen väntar jag svar frn ferrita å se vad dom kan göra för kul med bilen
I stället beställde jag för över ett år sedan av 2tubular som är ett tvättäkta Brittiskt ärkenöt. Något roligt avgassystem har jag fortfarande inte.
Jo det vet jag om, min far har lite kontakter med dom så kanske får ett bra pris av dom(förhoppningsvis:) ) får se vad jag får för svar ifrån dom, men första jag fick höra att jag skulle få svårt att sitta i bilen pga ljudethaha
är själv väldigt ny för intresset av bilar men är på upplärning
OC_Peter har under en längre tid försökt få dem i Enköping (tror jag) att bygga ett system till honom. Inget resultat ännu. Hör med OC_Peter om mer inf...
mm dom har väl ändå gjort till några vad jag vet. det är farsan som haft kontakt med dom men ska kolla själv hur det går
Hej och grattis till Bilen.
Då det gäller Ferrita, så platsbyggde de ett system till Bosse Lundvang (Bastard). Enligt Ferrita så var det som att bygga i en brevlåda.
De hänvisade mig först till Paul på Ferrita i Solna. han kikade skakade på huvudet och sa att han inte visste hur man gjorde.
Åter i luren med HK i Köping, så lät det först positivt. Deras kunnige på Special system skulle ringa mig. Efter tre påstötningar så sa de att det inte gick. Jag erbjöd mig då att köra över bilen, lyfta av rear clamen och låta dem motta och platsbygga, för att sedan själv dra ihop allt och åka hem. De svarade då att clamen inte går att ta av pga att den är limmad. Jag förlarade då att jag hade den av för mindre en en vecka sedan, men delät som om de inte trodde på mig. De skulle kolla runt och höra av sig igen, men inte då.
Så jag har ledsnat på dem och pillar med annat en stund.
/Peter
Vilka nötter!
Med karossen av så kommer man ju åt bättre än i de flesta bilar, sen att platsen är lite begränsad är väl en sak, men så jävla trångt är det inte! Jag har ju byggt både grenrör (4-1 med långa primärrör anpassade för 7000rpm - snart har jag en motor som kan utnyttja detta också) och 2,5 tums "raktigenom" system på resten, efter senaste redesignen är jag mycket nöjd.


Kan slänga upp en bild på resten av systemet ikväll...
Appropå avgassystem har jag en allmänfråga:
Hur är det egentligen med montering av avgas, kräver allt avgasjobb clam-off? Eller går det att byta systemet, eller delar av det, utan att behöva ta av bak-clammen?
//Johan
Orginalsystemet går att plocka ut helt och hållet underifrån (du plockar ut grenröret uppåt) på både turbon och sugisen utan att ta av karossen. Det enda som kan strula är rostiga bultar... Alla eftermarknadssystem jag har sett går att montera på motsvarande sätt.
Sen skulle aldrig ja ge mig på att försöka designa/konstruera ett nytt system utan att ta av karossen med tanke på hur mycket man får testa och pyssla, även om det färdiga systemet ska kunna monteras utan "clamoff"...
Mitt grenrör går ej att montera med "clammen" på men resten av systemet kan monteras med "clammen" på.
#17
Posted 20 August 2008 - 03:08 PM
Det byter man underifrån så man behöver bara ta bort plåten under motorn och diffusorn. Samma sak med koppling. De enda gångerna man igentligen behöver ta bort bakklammen är väl vid montering utav en chargecooler eller när man ska lyfta ur motorn?
Ett jäkla jobb är det iallafall att få bort den.
/Jim
Tack för redigt svar!
Ja, jag har ju förstått det som att det inte är helt enkelt att få av clamen, så det vill man ju helst undvika!
//Johan
Nu ska vi inte överdriva svårigheten att montera av bakclammen... 1,5 timme tar det om man är ensam men vet vad man gör (och inga bultar är fastrostade etc.). Då är största anledningen till att det tar sån tid att man måste ta bort inredningen bakom stolarna i kupén. För att göra detta måste man även ta bort iaf passagerarstolen.
Nu har jag kastat ut min stereo, så då behöver jag inte längre inredningen bakom stolarna (för att hålla högtalarna) vilket gör att jag kommer skippa den helt jag kommer således åt alla bultar utan att ta bort stolarna och har nog miskat demonteringen av bakclammen till under 1 timme.
#18
Posted 20 August 2008 - 04:42 PM
Nu ska vi inte överdriva svårigheten att montera av bakclammen... 1,5 timme tar det om man är ensam men vet vad man gör (och inga bultar är fastrostade etc.). Då är största anledningen till att det tar sån tid att man måste ta bort inredningen bakom stolarna i kupén. För att göra detta måste man även ta bort iaf passagerarstolen.
Nu har jag kastat ut min stereo, så då behöver jag inte längre inredningen bakom stolarna (för att hålla högtalarna) vilket gör att jag kommer skippa den helt jag kommer således åt alla bultar utan att ta bort stolarna och har nog miskat demonteringen av bakclammen till under 1 timme.
Imponerande!
Jag läste tråden här på forumet om att ta av bak-clammen och blev lite svettig bara av att läsa! Jag vet iaf. vem man skall fråga då om det blir aktuellt!

//Johan
#19
Posted 20 August 2008 - 04:49 PM

Har du mallar sparade till detta??? Vi kanske skulle köra ett litet lokalt gruppköp här på Valhalla

#20
Posted 20 August 2008 - 05:02 PM
![]()
Har du mallar sparade till detta??? Vi kanske skulle köra ett litet lokalt gruppköp här på Valhalla
Intressant Meldert!

1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users