Jump to content


Photo

Tips Verkstad För Lagning Av Karossen?


  • Please log in to reply
20 replies to this topic

#1 kanngard

kanngard

    Super Member

  • PipPip
  • 456 posts
  • Gender:Male
  • Location:Björnlunda/Gnesta

Posted 16 August 2008 - 07:55 PM

Hej Niklas Känngård heter jag, rätt ny ägare av en silver N/A 2450 har lite skador på bilen som jag vill fixa men vill ha en verkstad med erfarenhet av speedstern är väldigt tacksam för förslag runt stockholmsområdet(lär bli försäkringsärende) Mvh Niklas K

#2 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 17 August 2008 - 07:36 AM

Hej Niklas, Vi är några stycken som bor i Stockholm och om du uppdaterar Speedster registret så blir det lättare om vi gär gemensamma aktiviteter. :) Jag har själv haft anledning att laga plasten på bilen nyligen och det blev bra. Det finns fler i och runt Stockhom som av olika anledningar tvingats laga bilen själv. Vill du ha råd om hur man gör det själv så är det bara att fråga forumet.

#3 kanngard

kanngard

    Super Member

  • PipPip
  • 456 posts
  • Gender:Male
  • Location:Björnlunda/Gnesta

Posted 17 August 2008 - 05:51 PM

Hej Niklas,
Vi är några stycken som bor i Stockholm och om du uppdaterar Speedster registret så blir det lättare om vi gär gemensamma aktiviteter. :)

Jag har själv haft anledning att laga plasten på bilen nyligen och det blev bra. Det finns fler i och runt Stockhom som av olika anledningar tvingats laga bilen själv. Vill du ha råd om hur man gör det själv så är det bara att fråga forumet.


Nu har jag regat mig, har tyvär glömt bort det totalt :P tack för påminnelsen :D

ska vänta på vad försäkringsbolaget säger, vore bra om dom tog det för då blir det me säkerhet en om lackering av bilen :) skönt å bli av med alla små skavanker

men om man skulle göra lagning själv, blir det verkligen bra på silver met?har hört att det är svårt att få till?

#4 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 17 August 2008 - 06:23 PM

Hej Niklas,
Vi är några stycken som bor i Stockholm och om du uppdaterar Speedster registret så blir det lättare om vi gär gemensamma aktiviteter. :)

Jag har själv haft anledning att laga plasten på bilen nyligen och det blev bra. Det finns fler i och runt Stockhom som av olika anledningar tvingats laga bilen själv. Vill du ha råd om hur man gör det själv så är det bara att fråga forumet.


Nu har jag regat mig, har tyvär glömt bort det totalt :P tack för påminnelsen :D

ska vänta på vad försäkringsbolaget säger, vore bra om dom tog det för då blir det me säkerhet en om lackering av bilen :) skönt å bli av med alla små skavanker

men om man skulle göra lagning själv, blir det verkligen bra på silver met?har hört att det är svårt att få till?


Lackning blir att lämna bort om du vill har bra resultat. Prövade att lacka ett begränsat område av min röda och även om ytan blir bra så är det svårt med nyansen. Minsta lilla skillnad så syns det. Men om du avser att betala själv för reparation av karossen finns det säkert en del att spara på att göra det själv. Halva fronten på min är nu fogad till en annan halva och det blev bra. Andra här på forumet har gjort ännu större reparationer. Det tar dock lite tid... ;)

#5 kanngard

kanngard

    Super Member

  • PipPip
  • 456 posts
  • Gender:Male
  • Location:Björnlunda/Gnesta

Posted 17 August 2008 - 10:55 PM

Hej Niklas,
Vi är några stycken som bor i Stockholm och om du uppdaterar Speedster registret så blir det lättare om vi gär gemensamma aktiviteter. :)

Jag har själv haft anledning att laga plasten på bilen nyligen och det blev bra. Det finns fler i och runt Stockhom som av olika anledningar tvingats laga bilen själv. Vill du ha råd om hur man gör det själv så är det bara att fråga forumet.


Nu har jag regat mig, har tyvär glömt bort det totalt :P tack för påminnelsen :D

ska vänta på vad försäkringsbolaget säger, vore bra om dom tog det för då blir det me säkerhet en om lackering av bilen :) skönt å bli av med alla små skavanker

men om man skulle göra lagning själv, blir det verkligen bra på silver met?har hört att det är svårt att få till?


Lackning blir att lämna bort om du vill har bra resultat. Prövade att lacka ett begränsat område av min röda och även om ytan blir bra så är det svårt med nyansen. Minsta lilla skillnad så syns det. Men om du avser att betala själv för reparation av karossen finns det säkert en del att spara på att göra det själv. Halva fronten på min är nu fogad till en annan halva och det blev bra. Andra här på forumet har gjort ännu större reparationer. Det tar dock lite tid... ;)


mm man vill ju gärna ha en nyans på bilen :D haha men man vill ju pula lite själv å lära sig så mycket som möjligt
jag har en större skada på bakdelen, en spricka rakt igenom plasten ovanför regskylten, inge kul å åka om kring med :P
sen var det nån jäkel som kört in i vä flygel så det lossnat nån flisa av plasten sen lite repigt

har ju rätt låg självrisk på bilen så hoppas på att försäkringsbolaget tar det, ekonomin är ju lite stram nu efter semestern :P
Det mesta gck till soppa :D alldrig haft så roligt i en bil....lite skillnad till vad man hade innan"en liten Toyota Aygo"haha:D

#6 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 18 August 2008 - 09:13 AM

Hej Niklas,
Vi är några stycken som bor i Stockholm och om du uppdaterar Speedster registret så blir det lättare om vi gär gemensamma aktiviteter. :)

Jag har själv haft anledning att laga plasten på bilen nyligen och det blev bra. Det finns fler i och runt Stockhom som av olika anledningar tvingats laga bilen själv. Vill du ha råd om hur man gör det själv så är det bara att fråga forumet.


Nu har jag regat mig, har tyvär glömt bort det totalt :P tack för påminnelsen :D

ska vänta på vad försäkringsbolaget säger, vore bra om dom tog det för då blir det me säkerhet en om lackering av bilen :) skönt å bli av med alla små skavanker

men om man skulle göra lagning själv, blir det verkligen bra på silver met?har hört att det är svårt att få till?


Lackning blir att lämna bort om du vill har bra resultat. Prövade att lacka ett begränsat område av min röda och även om ytan blir bra så är det svårt med nyansen. Minsta lilla skillnad så syns det. Men om du avser att betala själv för reparation av karossen finns det säkert en del att spara på att göra det själv. Halva fronten på min är nu fogad till en annan halva och det blev bra. Andra här på forumet har gjort ännu större reparationer. Det tar dock lite tid... ;)


mm man vill ju gärna ha en nyans på bilen :D haha men man vill ju pula lite själv å lära sig så mycket som möjligt
jag har en större skada på bakdelen, en spricka rakt igenom plasten ovanför regskylten, inge kul å åka om kring med :P
sen var det nån jäkel som kört in i vä flygel så det lossnat nån flisa av plasten sen lite repigt

har ju rätt låg självrisk på bilen så hoppas på att försäkringsbolaget tar det, ekonomin är ju lite stram nu efter semestern :P
Det mesta gck till soppa :D alldrig haft så roligt i en bil....lite skillnad till vad man hade innan"en liten Toyota Aygo"haha:D


Jag förstår vad du menar det är svårt att slita sig från bilen, den är rolig att köra. Att fundera på nästa optimering är nästan lika roligt, så det blir lätt mkt pengar och tid som går. :rolleyes:

#7 kanngard

kanngard

    Super Member

  • PipPip
  • 456 posts
  • Gender:Male
  • Location:Björnlunda/Gnesta

Posted 18 August 2008 - 01:33 PM

Hej Niklas,
Vi är några stycken som bor i Stockholm och om du uppdaterar Speedster registret så blir det lättare om vi gär gemensamma aktiviteter. :)

Jag har själv haft anledning att laga plasten på bilen nyligen och det blev bra. Det finns fler i och runt Stockhom som av olika anledningar tvingats laga bilen själv. Vill du ha råd om hur man gör det själv så är det bara att fråga forumet.


Nu har jag regat mig, har tyvär glömt bort det totalt :P tack för påminnelsen :D

ska vänta på vad försäkringsbolaget säger, vore bra om dom tog det för då blir det me säkerhet en om lackering av bilen :) skönt å bli av med alla små skavanker

men om man skulle göra lagning själv, blir det verkligen bra på silver met?har hört att det är svårt att få till?


Lackning blir att lämna bort om du vill har bra resultat. Prövade att lacka ett begränsat område av min röda och även om ytan blir bra så är det svårt med nyansen. Minsta lilla skillnad så syns det. Men om du avser att betala själv för reparation av karossen finns det säkert en del att spara på att göra det själv. Halva fronten på min är nu fogad till en annan halva och det blev bra. Andra här på forumet har gjort ännu större reparationer. Det tar dock lite tid... ;)


mm man vill ju gärna ha en nyans på bilen :D haha men man vill ju pula lite själv å lära sig så mycket som möjligt
jag har en större skada på bakdelen, en spricka rakt igenom plasten ovanför regskylten, inge kul å åka om kring med :P
sen var det nån jäkel som kört in i vä flygel så det lossnat nån flisa av plasten sen lite repigt

har ju rätt låg självrisk på bilen så hoppas på att försäkringsbolaget tar det, ekonomin är ju lite stram nu efter semestern :P
Det mesta gck till soppa :D alldrig haft så roligt i en bil....lite skillnad till vad man hade innan"en liten Toyota Aygo"haha:D


Jag förstår vad du menar det är svårt att slita sig från bilen, den är rolig att köra. Att fundera på nästa optimering är nästan lika roligt, så det blir lätt mkt pengar och tid som går. :rolleyes:

haha jo exakt, jag håller på å kolllar på lite olika luftfilter men det är ju en stor härva å välja på.(några tips är välkommet) sen väntar jag svar frn ferrita å se vad dom kan göra för kul med bilen :D

#8 2046

2046

    Member

  • Pip
  • 136 posts
  • Location:Linköping, Sweden
  • Interests:18,5 laps on Nordschleife so far. 14,5 on bikes, 4 in the Speedster.

Posted 18 August 2008 - 01:37 PM

... sen väntar jag svar frn ferrita å se vad dom kan göra för kul med bilen :D

...åh, avgassystem, mitt favoritämne. Ferrita ville endast platsbygga system då de ej har någon jig för Speedster och inte ville göra någon då efterfrågan var för liten för den investeringen.

I stället beställde jag för över ett år sedan av 2tubular som är ett tvättäkta Brittiskt ärkenöt. Något roligt avgassystem har jag fortfarande inte.

#9 kanngard

kanngard

    Super Member

  • PipPip
  • 456 posts
  • Gender:Male
  • Location:Björnlunda/Gnesta

Posted 18 August 2008 - 01:52 PM

... sen väntar jag svar frn ferrita å se vad dom kan göra för kul med bilen :D

...åh, avgassystem, mitt favoritämne. Ferrita ville endast platsbygga system då de ej har någon jig för Speedster och inte ville göra någon då efterfrågan var för liten för den investeringen.

I stället beställde jag för över ett år sedan av 2tubular som är ett tvättäkta Brittiskt ärkenöt. Något roligt avgassystem har jag fortfarande inte.


Jo det vet jag om, min far har lite kontakter med dom så kanske får ett bra pris av dom(förhoppningsvis:) ) får se vad jag får för svar ifrån dom, men första jag fick höra att jag skulle få svårt att sitta i bilen pga ljudet :P haha
är själv väldigt ny för intresset av bilar men är på upplärning :)

#10 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 18 August 2008 - 01:58 PM

... sen väntar jag svar frn ferrita å se vad dom kan göra för kul med bilen :D

...åh, avgassystem, mitt favoritämne. Ferrita ville endast platsbygga system då de ej har någon jig för Speedster och inte ville göra någon då efterfrågan var för liten för den investeringen.

I stället beställde jag för över ett år sedan av 2tubular som är ett tvättäkta Brittiskt ärkenöt. Något roligt avgassystem har jag fortfarande inte.


Jo det vet jag om, min far har lite kontakter med dom så kanske får ett bra pris av dom(förhoppningsvis:) ) får se vad jag får för svar ifrån dom, men första jag fick höra att jag skulle få svårt att sitta i bilen pga ljudet :P haha
är själv väldigt ny för intresset av bilar men är på upplärning :)


OC_Peter har under en längre tid försökt få dem i Enköping (tror jag) att bygga ett system till honom. Inget resultat ännu. Hör med OC_Peter om mer inf...

#11 kanngard

kanngard

    Super Member

  • PipPip
  • 456 posts
  • Gender:Male
  • Location:Björnlunda/Gnesta

Posted 18 August 2008 - 02:09 PM

... sen väntar jag svar frn ferrita å se vad dom kan göra för kul med bilen :D

...åh, avgassystem, mitt favoritämne. Ferrita ville endast platsbygga system då de ej har någon jig för Speedster och inte ville göra någon då efterfrågan var för liten för den investeringen.

I stället beställde jag för över ett år sedan av 2tubular som är ett tvättäkta Brittiskt ärkenöt. Något roligt avgassystem har jag fortfarande inte.


Jo det vet jag om, min far har lite kontakter med dom så kanske får ett bra pris av dom(förhoppningsvis:) ) får se vad jag får för svar ifrån dom, men första jag fick höra att jag skulle få svårt att sitta i bilen pga ljudet :P haha
är själv väldigt ny för intresset av bilar men är på upplärning :)


OC_Peter har under en längre tid försökt få dem i Enköping (tror jag) att bygga ett system till honom. Inget resultat ännu. Hör med OC_Peter om mer inf...

Ã… fan, inge vidare
mm dom har väl ändå gjort till några vad jag vet. det är farsan som haft kontakt med dom men ska kolla själv hur det går

#12 OC_Peter

OC_Peter

    Super Member

  • PipPip
  • 273 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm /Sweden

Posted 20 August 2008 - 01:54 PM

... sen väntar jag svar frn ferrita å se vad dom kan göra för kul med bilen :D

...åh, avgassystem, mitt favoritämne. Ferrita ville endast platsbygga system då de ej har någon jig för Speedster och inte ville göra någon då efterfrågan var för liten för den investeringen.

I stället beställde jag för över ett år sedan av 2tubular som är ett tvättäkta Brittiskt ärkenöt. Något roligt avgassystem har jag fortfarande inte.


Jo det vet jag om, min far har lite kontakter med dom så kanske får ett bra pris av dom(förhoppningsvis:) ) får se vad jag får för svar ifrån dom, men första jag fick höra att jag skulle få svårt att sitta i bilen pga ljudet :P haha
är själv väldigt ny för intresset av bilar men är på upplärning :)


OC_Peter har under en längre tid försökt få dem i Enköping (tror jag) att bygga ett system till honom. Inget resultat ännu. Hör med OC_Peter om mer inf...

Ã… fan, inge vidare
mm dom har väl ändå gjort till några vad jag vet. det är farsan som haft kontakt med dom men ska kolla själv hur det går


Hej och grattis till Bilen.
Då det gäller Ferrita, så platsbyggde de ett system till Bosse Lundvang (Bastard). Enligt Ferrita så var det som att bygga i en brevlåda.
De hänvisade mig först till Paul på Ferrita i Solna. han kikade skakade på huvudet och sa att han inte visste hur man gjorde.

Åter i luren med HK i Köping, så lät det först positivt. Deras kunnige på Special system skulle ringa mig. Efter tre påstötningar så sa de att det inte gick. Jag erbjöd mig då att köra över bilen, lyfta av rear clamen och låta dem motta och platsbygga, för att sedan själv dra ihop allt och åka hem. De svarade då att clamen inte går att ta av pga att den är limmad. Jag förlarade då att jag hade den av för mindre en en vecka sedan, men delät som om de inte trodde på mig. De skulle kolla runt och höra av sig igen, men inte då.

Så jag har ledsnat på dem och pillar med annat en stund.

/Peter

#13 krämbulle

krämbulle

    Member

  • Pip
  • 202 posts
  • Gender:Male
  • Location:Schweden

Posted 20 August 2008 - 02:05 PM

Appropå avgassystem har jag en allmänfråga: Hur är det egentligen med montering av avgas, kräver allt avgasjobb clam-off? Eller går det att byta systemet, eller delar av det, utan att behöva ta av bak-clammen? //Johan

Edited by krämbulle, 20 August 2008 - 02:05 PM.


#14 Jimsan

Jimsan

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 553 posts
  • Gender:Male
  • Location:Schweden
  • Interests:Blöjbyte, barnvagnar, mjölkersättning, kolik och sömnlösa nätter.

Posted 20 August 2008 - 02:39 PM

Det byter man underifrån så man behöver bara ta bort plåten under motorn och diffusorn. Samma sak med koppling. De enda gångerna man igentligen behöver ta bort bakklammen är väl vid montering utav en chargecooler eller när man ska lyfta ur motorn? Ett jäkla jobb är det iallafall att få bort den. /Jim

#15 krämbulle

krämbulle

    Member

  • Pip
  • 202 posts
  • Gender:Male
  • Location:Schweden

Posted 20 August 2008 - 02:51 PM

Det byter man underifrån så man behöver bara ta bort plåten under motorn och diffusorn. Samma sak med koppling. De enda gångerna man igentligen behöver ta bort bakklammen är väl vid montering utav en chargecooler eller när man ska lyfta ur motorn?
Ett jäkla jobb är det iallafall att få bort den.

/Jim


Tack för redigt svar!

Ja, jag har ju förstått det som att det inte är helt enkelt att få av clamen, så det vill man ju helst undvika!

//Johan

#16 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 20 August 2008 - 02:58 PM

... sen väntar jag svar frn ferrita å se vad dom kan göra för kul med bilen :D

...åh, avgassystem, mitt favoritämne. Ferrita ville endast platsbygga system då de ej har någon jig för Speedster och inte ville göra någon då efterfrågan var för liten för den investeringen.

I stället beställde jag för över ett år sedan av 2tubular som är ett tvättäkta Brittiskt ärkenöt. Något roligt avgassystem har jag fortfarande inte.


Jo det vet jag om, min far har lite kontakter med dom så kanske får ett bra pris av dom(förhoppningsvis:) ) får se vad jag får för svar ifrån dom, men första jag fick höra att jag skulle få svårt att sitta i bilen pga ljudet :P haha
är själv väldigt ny för intresset av bilar men är på upplärning :)


OC_Peter har under en längre tid försökt få dem i Enköping (tror jag) att bygga ett system till honom. Inget resultat ännu. Hör med OC_Peter om mer inf...

Ã… fan, inge vidare
mm dom har väl ändå gjort till några vad jag vet. det är farsan som haft kontakt med dom men ska kolla själv hur det går


Hej och grattis till Bilen.
Då det gäller Ferrita, så platsbyggde de ett system till Bosse Lundvang (Bastard). Enligt Ferrita så var det som att bygga i en brevlåda.
De hänvisade mig först till Paul på Ferrita i Solna. han kikade skakade på huvudet och sa att han inte visste hur man gjorde.

Åter i luren med HK i Köping, så lät det först positivt. Deras kunnige på Special system skulle ringa mig. Efter tre påstötningar så sa de att det inte gick. Jag erbjöd mig då att köra över bilen, lyfta av rear clamen och låta dem motta och platsbygga, för att sedan själv dra ihop allt och åka hem. De svarade då att clamen inte går att ta av pga att den är limmad. Jag förlarade då att jag hade den av för mindre en en vecka sedan, men delät som om de inte trodde på mig. De skulle kolla runt och höra av sig igen, men inte då.

Så jag har ledsnat på dem och pillar med annat en stund.

/Peter


Vilka nötter!

Med karossen av så kommer man ju åt bättre än i de flesta bilar, sen att platsen är lite begränsad är väl en sak, men så jävla trångt är det inte! Jag har ju byggt både grenrör (4-1 med långa primärrör anpassade för 7000rpm - snart har jag en motor som kan utnyttja detta också) och 2,5 tums "raktigenom" system på resten, efter senaste redesignen är jag mycket nöjd. thumbsup

Posted Image

Kan slänga upp en bild på resten av systemet ikväll...

Appropå avgassystem har jag en allmänfråga:

Hur är det egentligen med montering av avgas, kräver allt avgasjobb clam-off? Eller går det att byta systemet, eller delar av det, utan att behöva ta av bak-clammen?

//Johan


Orginalsystemet går att plocka ut helt och hållet underifrån (du plockar ut grenröret uppåt) på både turbon och sugisen utan att ta av karossen. Det enda som kan strula är rostiga bultar... Alla eftermarknadssystem jag har sett går att montera på motsvarande sätt.

Sen skulle aldrig ja ge mig på att försöka designa/konstruera ett nytt system utan att ta av karossen med tanke på hur mycket man får testa och pyssla, även om det färdiga systemet ska kunna monteras utan "clamoff"...

Mitt grenrör går ej att montera med "clammen" på men resten av systemet kan monteras med "clammen" på.

#17 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 20 August 2008 - 03:08 PM

Det byter man underifrån så man behöver bara ta bort plåten under motorn och diffusorn. Samma sak med koppling. De enda gångerna man igentligen behöver ta bort bakklammen är väl vid montering utav en chargecooler eller när man ska lyfta ur motorn?
Ett jäkla jobb är det iallafall att få bort den.

/Jim


Tack för redigt svar!

Ja, jag har ju förstått det som att det inte är helt enkelt att få av clamen, så det vill man ju helst undvika!

//Johan


Nu ska vi inte överdriva svårigheten att montera av bakclammen... 1,5 timme tar det om man är ensam men vet vad man gör (och inga bultar är fastrostade etc.). Då är största anledningen till att det tar sån tid att man måste ta bort inredningen bakom stolarna i kupén. För att göra detta måste man även ta bort iaf passagerarstolen.

Nu har jag kastat ut min stereo, så då behöver jag inte längre inredningen bakom stolarna (för att hålla högtalarna) vilket gör att jag kommer skippa den helt jag kommer således åt alla bultar utan att ta bort stolarna och har nog miskat demonteringen av bakclammen till under 1 timme.

#18 krämbulle

krämbulle

    Member

  • Pip
  • 202 posts
  • Gender:Male
  • Location:Schweden

Posted 20 August 2008 - 04:42 PM

Nu ska vi inte överdriva svårigheten att montera av bakclammen... 1,5 timme tar det om man är ensam men vet vad man gör (och inga bultar är fastrostade etc.). Då är största anledningen till att det tar sån tid att man måste ta bort inredningen bakom stolarna i kupén. För att göra detta måste man även ta bort iaf passagerarstolen.

Nu har jag kastat ut min stereo, så då behöver jag inte längre inredningen bakom stolarna (för att hålla högtalarna) vilket gör att jag kommer skippa den helt jag kommer således åt alla bultar utan att ta bort stolarna och har nog miskat demonteringen av bakclammen till under 1 timme.


Imponerande!

Jag läste tråden här på forumet om att ta av bak-clammen och blev lite svettig bara av att läsa! Jag vet iaf. vem man skall fråga då om det blir aktuellt! :D

//Johan

#19 Stefan_A

Stefan_A

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts
  • Gender:Male
  • Location:Helsingborg, Sweden
  • Interests:Photography, british sports cars, diecast models, GT racing, whiskey, project management

Posted 20 August 2008 - 04:49 PM

Posted Image


Imnotworthy

Har du mallar sparade till detta??? Vi kanske skulle köra ett litet lokalt gruppköp här på Valhalla :groupjump:

#20 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 20 August 2008 - 05:02 PM

Posted Image


Imnotworthy

Har du mallar sparade till detta??? Vi kanske skulle köra ett litet lokalt gruppköp här på Valhalla :groupjump:


Intressant Meldert! thumbsup




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users