Jump to content

Photo

Rasslande Ljud Vid Gassläpp+gnisslande Bakdämpare?

• Please log in to reply
4 replies to this topic

#1 Nicke

Nicke

Member

• Pip
  • 84 posts

Posted 22 September 2008 - 03:23 PM

Buntar ihop två frågor på en gång...nån som vet nåt om följande konstiga/irriterande ljud? 1. Ibland när jag släpper gasen och låter bilen rulla (med växel i) så hörs nåt lätt rasslande/skrapande ljud. Det försvinner så fort jag lägger foten försiktigt på gasen igen. Kan det kanske vara så enkelt att bromsen ligger på nån av skivorna? 2. Sista tiden har det börjat gnissla från bakdämparna så fort jag kör över ojämnheter. Tecken på att nåt ska bytas? Nån som haft liknande symptom? // Niklas

#2 Dflex

Dflex

Member

• Pip
  • 119 posts

Posted 22 September 2008 - 05:32 PM

Om det är bromsarna borde det inte ha någon betydelse om du har växeln i eller inte. Växellådan kan isig låta lite skumt när man rullar med växeln i på gränsen till motorbroms så kuggarna inte riktigt driver åt något håll. Kan du få fram det gnisslande ljudet genom att trycka ner bilen med då den står still? (utan att hänga sig på karossen så den pajjar...)

#3 DanneH

DanneH

Member

• Pip
  • 63 posts

Posted 23 September 2008 - 03:24 PM

Buntar ihop två frågor på en gång...nån som vet nåt om följande konstiga/irriterande ljud?

1. Ibland när jag släpper gasen och låter bilen rulla (med växel i) så hörs nåt lätt rasslande/skrapande ljud. Det försvinner så fort jag lägger foten försiktigt på gasen igen. Kan det kanske vara så enkelt att bromsen ligger på nån av skivorna?

2. Sista tiden har det börjat gnissla från bakdämparna så fort jag kör över ojämnheter. Tecken på att nåt ska bytas?

NÃ¥n som haft liknande symptom?

// Niklas

Bilen är slut Nicke! jag bjuder 100 000:- :D

#4 Nicke

Nicke

Member

• Pip
  • 84 posts

Posted 23 September 2008 - 03:28 PM

Om det är bromsarna borde det inte ha någon betydelse om du har växeln i eller inte.

Växellådan kan isig låta lite skumt när man rullar med växeln i på gränsen till motorbroms så kuggarna inte riktigt driver åt något håll.

Kan du få fram det gnisslande ljudet genom att trycka ner bilen med då den står still? (utan att hänga sig på karossen så den pajjar...)

Tack för svar!
Ha ha....jösses vad trött jag måste varit när jag satt och analyserade för mig själv ang bromsarna, vore ju som sagt ytterst märkligt om det gjorde skillnad med växel i eller inte! :beat: :P Din teori om kuggarna låter trolig, då är det nog "normalt".
Ska testa trycka lite och se, men jag antar jag kommer höra samma ljud, man kan direkt koppla det till höger eller vänster (eller båda samtidigt) dämpare vid ojämna vägar. Borde ju inte vara nåt problem med dem redan kan man tycka.

#5 kanngard

kanngard

Super Member

• PipPip
  • 456 posts

Posted 23 September 2008 - 07:23 PM

Om det är bromsarna borde det inte ha någon betydelse om du har växeln i eller inte.

Växellådan kan isig låta lite skumt när man rullar med växeln i på gränsen till motorbroms så kuggarna inte riktigt driver åt något håll.

Kan du få fram det gnisslande ljudet genom att trycka ner bilen med då den står still? (utan att hänga sig på karossen så den pajjar...)

Tack för svar!
Ha ha....jösses vad trött jag måste varit när jag satt och analyserade för mig själv ang bromsarna, vore ju som sagt ytterst märkligt om det gjorde skillnad med växel i eller inte! :beat: :P Din teori om kuggarna låter trolig, då är det nog "normalt".
Ska testa trycka lite och se, men jag antar jag kommer höra samma ljud, man kan direkt koppla det till höger eller vänster (eller båda samtidigt) dämpare vid ojämna vägar. Borde ju inte vara nåt problem med dem redan kan man tycka.

jag kan bjuda 110 lr byta gämt med din gamla ;) hihi
hoppas det löser sig med den

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users