Jump to content

Photo

Saab Motor I Speedstern!

• Please log in to reply
17 replies to this topic

#1 Raffe

Raffe

Member

• Pip
  • 120 posts

Posted 03 October 2008 - 09:42 AM

http://www.garaget.org/?car=88131

Killen har matat in en saab 93-08 motor i speedstern och får ut 280 häst samt 350nm.
Men är inte den motorn brutalt mycket tyngre än originalet?
Sen undrar jag hur han kunde få en flamma ur avgasröret...har sett flera bilar genom åren få det, men vad beror det på och hur uppnår man det? *impa på bruden* B)

#2 Raffe

Raffe

Member

• Pip
  • 120 posts

Posted 03 October 2008 - 09:44 AM

glömde att tillägga; hans instrumentpanel är digital, någon som vet vart man får tag på en? *sugen* Om den personen inte är på detta forum och kan berätta det själv vill säga :rolleyes:

#3 Speedsterspeed

Speedsterspeed

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 710 posts

Posted 03 October 2008 - 11:08 AM

glömde att tillägga; hans instrumentpanel är digital, någon som vet vart man får tag på en? *sugen* Om den personen inte är på detta forum och kan berätta det själv vill säga :rolleyes:

Det är Fredrik Johansson

http://www.vx220.org...mp;#entry788809

#4 Supersonett

Supersonett

Member

• Pip
  • 201 posts
  • Interests:Petrol head

Posted 03 October 2008 - 04:05 PM

Ca en turbo tyngre :)
Samma motor :) L850 GM världs motor på saab med turbo på opel utan.

#5 Fredrik Johansson

Fredrik Johansson

Member

• Pip
  • 85 posts

Posted 03 October 2008 - 04:52 PM

Killen har matat in en saab 93-08 motor i speedstern och får ut 280 häst samt 350nm.
Sen undrar jag hur han kunde få en flamma ur avgasröret...har sett flera bilar genom åren få det, men vad beror det på och hur uppnår man det? *impa på bruden* B)

Jag kan väl gå in och svara på lite frågor själv.
Motorn i sig är inte tyngre än en orginal motor, är ju som en annan person skrev här samma motor i grunden.
Dock så sitter det en 6 växlad saab låda som väger lite mer än orginal lådan.
Och sen till kommer ju lite extra vattenkyl, chargecooler, vattenpumpar, turbo mm.
Men skulle tippa på en viktökning på max 50 kilo.
Och med en effekt som nu ligger på strax över 300hk och 425nm i vrid så går det rätt fint.
Den digitala Dashen är en Aim dash och säljs på lite olika ställen, dock så krävs det en del el kunskap och jobb att få allt att fungera och är
inte bara att byta rakt av.
Elden beror på hur man mappar, men krävs lite framprovning innan det funkar, för mycket bränsle och det tänder inte och för lite så blir det ingen eld som
syns.
Nyfiken var har du sett mig och bilen, bara på garaget eller i verkligheten med?

Mvh Fredrik

#6 Speedsterspeed

Speedsterspeed

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 710 posts

Posted 03 October 2008 - 05:00 PM

Motorn i sig är inte tyngre än en orginal motor, är ju som en annan person skrev här samma motor i grunden.
Och sen till kommer ju lite extra vattenkyl, chargecooler, vattenpumpar, turbo mm.
Och med en effekt som nu ligger på strax över 300hk och 425nm i vrid så går det rätt fint.
Den digitala Dashen är en Aim dash och säljs på lite olika ställen, dock så krävs det en del el kunskap och jobb att få allt att fungera och är
Elden beror på hur man mappar, men krävs lite framprovning innan det funkar, för mycket bränsle och det tänder inte och för lite så blir det ingen eld som
syns.
Nyfiken var har du sett mig och bilen, bara på garaget eller i verkligheten med?

Mvh Fredrik

Är det AIM MXL STRADA DASH du har?
http://www.trendab.se/

#7 Fredrik Johansson

Fredrik Johansson

Member

• Pip
  • 85 posts

Posted 03 October 2008 - 07:07 PM

syns.

Mvh Fredrik

Är det AIM MXL STRADA DASH du har?
http://www.trendab.se/

Japp, det stämer bra det. :-)

#8 Raffe

Raffe

Member

• Pip
  • 120 posts

Posted 03 October 2008 - 08:17 PM

Kul att man fick höra ett och annat ord av ägaren :) Nja, jag har inte sett dig köra, det var en kollega på jobbet som visade din bil på garaget.org till mig. Jag är ju den enda speedster tokiga där, så alla vet det haha Men passade saabmotorn in direkt eller fick du ändra dess passform? förstod inte innebörden av "samma motor". Samma dimensioner eller? Din dashboard är riktig snygg, synd att det är som du säger, att massa kablar måste dras, inte riktigt mitt område. Tänkte ha den som ersättare för den engelska jag "kommer" ha. Nämligen tänkt ta in en vxT från England. Du har inte den gamla liggandes någonstan? :happy: Om man minskar diametern på LMM:en med en exempelvis ringplatta av järn, borde väl detta öka bensinflödet som i sin tur ger eld i baken? Eller är det en absurd idé? Vad gör den 0-100 på? 4.3 kanske? :happy: //Raffe

#9 Dflex

Dflex

Member

• Pip
  • 119 posts

Posted 03 October 2008 - 10:10 PM

Om man minskar diametern på LMM:en med en exempelvis ringplatta av järn, borde väl detta öka bensinflödet som i sin tur ger eld i baken?

:blink:

Eller är det en absurd idé?

:yeahthat: Det blir väl inte bensinflödet som ökar så mycket som det är luftflödet som minskar. Effekten blir isig en tjockare blanding men bilen kommer ju gå klart långsammare. Tycker det verkar vara ett väl högt pris att betala för att få den att se trimmad ut.

Leder också till att man kör med för tjock blandning över hela registret vilket inte är så lyckat och ECUn kommer misstycka till en sådan strypning.

Vill man he eldkastare enbart för showens skull så är det nog enklast att skaffa en sån här: ebay

#10 Fredrik Johansson

Fredrik Johansson

Member

• Pip
  • 85 posts

Posted 04 October 2008 - 08:03 AM

Kul att man fick höra ett och annat ord av ägaren :)
Nja, jag har inte sett dig köra, det var en kollega på jobbet som visade din bil på garaget.org till mig. Jag är ju den enda speedster tokiga där, så alla vet det haha

Men passade saabmotorn in direkt eller fick du ändra dess passform? förstod inte innebörden av "samma motor". Samma dimensioner eller?

Din dashboard är riktig snygg, synd att det är som du säger, att massa kablar måste dras, inte riktigt mitt område. Tänkte ha den som ersättare för den engelska jag "kommer" ha.
Nämligen tänkt ta in en vxT från England. Du har inte den gamla liggandes någonstan? :happy:
Om man minskar diametern på LMM:en med en exempelvis ringplatta av järn, borde väl detta öka bensinflödet som i sin tur ger eld i baken? Eller är det en absurd idé?

Vad gör den 0-100 på? 4.3 kanske? :happy:

//Raffe

Är precis samma motor i grunden som 2.2 liters opel motor. Alla infästningar på motor är samma.
Är byggda i samma motor familj så är i princip identiska utanpå
Men eftersom jag använder den 6vxl saab lådan så är växellådsfästena omgjorda,
Men sen är även alla motor kudda utbytta för att få stabilare och hållbarare grejer.

Jo jag har allt min orginal dash kvar, men är inte till salu just nu i alla fall.

Vet inte vad den gör 0-100 på men borde väl vara någonstanns runt 4sek.

#11 RacerJo

RacerJo

Member

• Pip
  • 245 posts
  • Interests:Racing in all scales

Posted 04 October 2008 - 01:53 PM

Är precis samma motor i grunden som 2.2 liters opel motor. Alla infästningar på motor är samma.
Men sen är även alla motor kudda utbytta för att få stabilare och hållbarare grejer.

Har seriösa funderinga på att byta motorkuddarna i förbyggande syfte, vilka har du satt dit?

#12 Fredrik Johansson

Fredrik Johansson

Member

• Pip
  • 85 posts

Posted 04 October 2008 - 03:58 PM

Har seriösa funderinga på att byta motorkuddarna i förbyggande syfte, vilka har du satt dit?

Sitter Volvo valp kuddar på höger och vänster sida.
Momentkuddarna fram och bak är orginalkuddar fyllda med rutlim.
Funkar helt perfekt, visst ger det lite mer vibrationer pga av motorn sitter betydligt stummare nu.

#13 Raffe

Raffe

Member

• Pip
  • 120 posts

Posted 05 October 2008 - 06:22 PM

Om man minskar diametern på LMM:en med en exempelvis ringplatta av järn, borde väl detta öka bensinflödet som i sin tur ger eld i baken?

:yeahthat: Det blir väl inte bensinflödet som ökar så mycket som det är luftflödet som minskar. Effekten blir isig en tjockare blanding men bilen kommer ju gå klart långsammare. Tycker det verkar vara ett väl högt pris att betala för att få den att se trimmad ut.

Leder också till att man kör med för tjock blandning över hela registret vilket inte är så lyckat och ECUn kommer misstycka till en sådan strypning.

Vill man he eldkastare enbart för showens skull så är det nog enklast att skaffa en sån här: ebay

:beat: dumma mig, det är luftflödet som kommer minska, inte bensinflödet, skrev fel.
Jag hade en pegga 205 gti 2 bilar innan och den hade ett grymt skönt bludder både på tomgång och vid körning samt gjorde 130(?! :happy: ) db:s avgassmällar på höga varv.
Orsaken till detta enligt mig var att kotten som haft bilen innan trixat med ECU:n och mappat in ett större bensinflöde varav dessa 2 "roliga" saker skedde.
Men tänkte att man kanske kunde få samma effekt genom ringplattan istället för att trixa med ECU (inte mitt område)
En speedster med bludder vore tungt :wub:

//Raffe

//Raffe

#14 Raffe

Raffe

Member

• Pip
  • 120 posts

Posted 05 October 2008 - 06:24 PM

4 sek? då kan du köra rödlyse race mot 600-kubiks mc:n =) Synd att den inte är till salu, men säg till mig om den blir det *lägger en hundring i din ficka som påminnelse* B)

#15 Fredrik Johansson

Fredrik Johansson

Member

• Pip
  • 85 posts

Posted 05 October 2008 - 07:43 PM

:beat: dumma mig, det är luftflödet som kommer minska, inte bensinflödet, skrev fel.
Jag hade en pegga 205 gti 2 bilar innan och den hade ett grymt skönt bludder både på tomgång och vid körning samt gjorde 130(?! :happy: ) db:s avgassmällar på höga varv.
Orsaken till detta enligt mig var att kotten som haft bilen innan trixat med ECU:n och mappat in ett större bensinflöde varav dessa 2 "roliga" saker skedde.
Men tänkte att man kanske kunde få samma effekt genom ringplattan istället för att trixa med ECU (inte mitt område)
En speedster med bludder vore tungt :wub:

//Raffe

//Raffe

Jag skulle nog inte rekomendera att försöka framkalla såna saker genom att leka med hårdvaru grejer, kan bli dyrt om man inte vet vad man gör.
Utan skall man göra det så är det via styrdonet i bilen.
Eller som nån skrev här med att koppla in bränsle spridare och tändare i avgas systemet, men det är ju fusk.... thumbsdown

#16 Raffe

Raffe

Member

• Pip
  • 120 posts

Posted 06 October 2008 - 12:38 PM

Spridare i avgasröret plus en tändare är fusk ju. Ungefär lika kul som att klista fast en 380km/h hastighetsmätare i en bubbla hehe... Tack fredrik, då får jag vända mig till bsr och få be dem att skräddarsy ett pcc till speedstern T. thumbsup

#17 Dflex

Dflex

Member

• Pip
  • 119 posts

Posted 06 October 2008 - 05:21 PM

Spridare i avgasröret plus en tändare är fusk ju...

Helt enig i att det är fånigt med spridare i avgasröret men tycker inte det är mer fusk än att medvetet mappa eller hitta på annat för att bilen ska gå fett just för avgasknallarnas skull.

Kan vara svårt att undvika vid högt effektuttag och kort avgassystem men annars tycker jag att bensinen i så stor utsträckning som möjligt ska brinna i cylindern, där den gör någon nytta, och ingen annanstans :lol:

Men alla har ju inte samma syn på vad som är coolt och det alltid kul att läsa om projekt så se nu till att skaffa en speedster och sätt igång !

Fredrik, tycker ditt bygge verkar extremt seriöst för att vara något som bara är i väntan på det seriösa motorbygget... thumbsup
Vore kul att se någon gång.

/Daniel

#18 Fredrik Johansson

Fredrik Johansson

Member

• Pip
  • 85 posts

Posted 06 October 2008 - 06:08 PM

Spridare i avgasröret plus en tändare är fusk ju...

Helt enig i att det är fånigt med spridare i avgasröret men tycker inte det är mer fusk än att medvetet mappa eller hitta på annat för att bilen ska gå fett just för avgasknallarnas skull.

Kan vara svårt att undvika vid högt effektuttag och kort avgassystem men annars tycker jag att bensinen i så stor utsträckning som möjligt ska brinna i cylindern, där den gör någon nytta, och ingen annanstans :lol:

Men alla har ju inte samma syn på vad som är coolt och det alltid kul att läsa om projekt så se nu till att skaffa en speedster och sätt igång !

Fredrik, tycker ditt bygge verkar extremt seriöst för att vara något som bara är i väntan på det seriösa motorbygget... thumbsup
Vore kul att se någon gång.

/Daniel

Fast man mappar inte bilen att gå fett för att få eld, utan det handlar med om att inte stänga av bränslet vid växlingar.
Däremot avgasknallar vill man inte ha pga av att du kan skjuta sönder på avgassytem och turbo. Elden däremot är mer show för publiken skull på
typ gatebilsträffar och liknande. Det väcker lite uppmärksamhet och gör att bilen syns lite mer.

Får se hur planerna slutar i vinter, men skall i alla fall försöka komma på lite speedster träffar nästa år nu när jag vet att
bilen börjar funka som jag vill.
Klart är i alla fall att det blir bur och troligtvis ny lack i vinter.

/Fredrik

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users