Jump to content


Photo

MÄtare


  • Please log in to reply
20 replies to this topic

#1 Martin R

Martin R

    Member

  • Pip
  • 118 posts
  • Gender:Male
  • Location:Skåne Sweden

Posted 20 November 2008 - 06:17 PM

Hallå! Är det någon här som har koll på om VX, har vad jag kallar dubbelgraderad hast, mätare? Jag menar miles i stort o km/h i mindre, vet ju att dom som har km/h inte har miles, men på vissa bilder ser det ut som Engelsmännen kör med "dubbla" / Martin R

#2 IvarS

IvarS

    Super Member

  • PipPip
  • 346 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 20 November 2008 - 09:32 PM

Jag har en Vauxhall VX220, graderingen är annorlunda men utslaget lika. Jag har bytt mätartavlan och hastighetsmätaren visar rätt i km/h. Varför undrar du?

Posted Image
Posted Image

#3 Martin R

Martin R

    Member

  • Pip
  • 118 posts
  • Gender:Male
  • Location:Skåne Sweden

Posted 21 November 2008 - 06:07 AM

Jag har en Vauxhall VX220, graderingen är annorlunda men utslaget lika. Jag har bytt mätartavlan och hastighetsmätaren visar rätt i km/h. Varför undrar du?

Posted Image
Posted Image



#4 Martin R

Martin R

    Member

  • Pip
  • 118 posts
  • Gender:Male
  • Location:Skåne Sweden

Posted 21 November 2008 - 06:11 AM

Hej! anledningen är att VX är rätt "billiga", och som jag förstår och misstänkte har dom även en km/h skala, var du tvungen att byta inför bes? Har en kompis som plockar in Jaguarer stup i ett och han byter inte mätare, / Martin R

#5 IvarS

IvarS

    Super Member

  • PipPip
  • 346 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 21 November 2008 - 09:26 AM

Jag bytte mätare mest för att jag störde mig på en intetsägande huvudskala. När jag sen reg-besiktade sa besiktningsmannen att det var tur att jag bytt, annars hade jag fått en anmärkning. Enligt honom SKA en bil med årsmodell 1999 eller nyare (helfordonsgodkänd eller något sådant) bara visa km/h. Jag har förresten en komplett STACK graderad i km/h till salu om du är intresserad :) Det största problemet med att importera en VX220 var för mig att få tag på en uppsättning strålkastare från en Speedster. Jag trodde det skulle gå att bygga om de engelska strålkastarna men de går inte att öppna utan att såga sönder huset. När jag plockade loss optiken på min mindre fina strålkastare sprack flera epoxilimmade infästningar. Plåten som ger halvljuset dess assymetri kunde jag inte heller montera spegelvänt så en ny hade behövt klippas till. Bättre då att sälja strålkastarna tillbaka till England och försöka få tag på ett par friska (svårt!) från kontinenten. Dimljuset sitter på "fel sida" och måste kopplas ur för att bilen ska klara reg-besiktning också. Köra högerstyrt går bra efter ett par dagar, enda nackdelen är sikt i vissa omkörningssituationer. Hela bilen måste ut i mötande fil för att kunna "kolla läget" vilket kan vara lite väl spännande ibland. Jag håller på att bygga om min bil till vänsterstyrd, alla fästen finns så det är "bolt on" bara man får tag på alla delarna. Köpa nytt skulle gå på ca 60k så det är beg som gäller.

Edited by IvarS, 21 November 2008 - 09:35 AM.


#6 DanneH

DanneH

    Member

  • Pip
  • 63 posts
  • Location:STHLM Sweden

Posted 21 November 2008 - 12:11 PM

Hej! anledningen är att VX är rätt "billiga", och som jag förstår och misstänkte har dom även en km/h skala, var du tvungen att byta inför bes?
Har en kompis som plockar in Jaguarer stup i ett och han byter inte mätare,
/ Martin R



Visst är dom billigare men dom pengarna får du nog inte igen när du säljer den, om du inte säljer den tillbaka till england då.

#7 Martin R

Martin R

    Member

  • Pip
  • 118 posts
  • Gender:Male
  • Location:Skåne Sweden

Posted 21 November 2008 - 02:46 PM

Du har rätt vad gäller helbilsgodkänd, polarn jag tänkte på har nog bara tagit in tom -98, har kört h-styrda engelsmän sen -83 så det är minsta problemet, och min andra Speedster körde jag ca 600mil med på två år, o då kan jag sitta på höger sida. Nya strålkastare på SAAB/OPEL kostar ca 10`/sida, dyrt kanske men när bilarna kostar runt 7000 pund e det ändå ok,och engelsmännen har just nu ännu sämre ekonomi än vi, så dom blir inte dyrare!!! Har du fått tag i beg strålkastare? Vad gäller din mätare är det bara en "tavla" eller hela? / Martin

#8 IvarS

IvarS

    Super Member

  • PipPip
  • 346 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 21 November 2008 - 03:08 PM

Jag köpte begagnade strålkastare för ca 3000kr/sida och då visade sig ena vara något defekt. Billigare än det verkar svårt, då blir det ännu mera trasigt och hur kul är det? Strålkastarna på dessa bilar är det sämsta skit jag någonsin hållit på med och då kommer jag ändå från franska bilar ;) Jag har en komplett STACK från en svensksåld bil. En ny kostar förresten 19 000kr från Opel. I min bytte jag bara "tavlan" för att behålla kopplingen mellan min fulla servicebok och trippmätaren som visar miles.

Edited by IvarS, 21 November 2008 - 03:09 PM.


#9 Ynot

Ynot

    Member

  • Pip
  • 46 posts
  • Gender:Male
  • Location:Maramö sÃ¥ klart

Posted 24 November 2008 - 10:56 AM

Om du konverterar till vänsterstyrt och får passagerarsidans golvmatta över (den långa), är jag intresserad att köpa den. mvh Ynot :rolleyes:

#10 IvarS

IvarS

    Super Member

  • PipPip
  • 346 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 24 November 2008 - 06:51 PM

Mattorna ligger just ute på ebay till försäljning, bara att slå till :)

http://shop.ebay.co....rchant/ivar1982

#11 Raffe

Raffe

    Member

  • Pip
  • 120 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sthlm/Sweden

Posted 26 November 2008 - 08:01 PM

Dåliga nyheter för mig som hade tänkt importera en VXT från england i feb-mars. Mätartavlorna samt dimljusen går att ändra med lite stök och bök, men det med att man inte kan ändra halvljuset utan att behöva såga upp ljushuset.....attans!! En radikal ändring; FINNS DET NÅGRA STRÅLKASTARE SOM PASSAR IN I SPEEDSTERNS? (andra märken, modeller osv? Någon som vet?

#12 Raffe

Raffe

    Member

  • Pip
  • 120 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sthlm/Sweden

Posted 26 November 2008 - 08:06 PM

Jag bytte mätare mest för att jag störde mig på en intetsägande huvudskala. När jag sen reg-besiktade sa besiktningsmannen att det var tur att jag bytt, annars hade jag fått en anmärkning. Enligt honom SKA en bil med årsmodell 1999 eller nyare (helfordonsgodkänd eller något sådant) bara visa km/h. Jag har förresten en komplett STACK graderad i km/h till salu om du är intresserad :)

Det största problemet med att importera en VX220 var för mig att få tag på en uppsättning strålkastare från en Speedster. Jag trodde det skulle gå att bygga om de engelska strålkastarna men de går inte att öppna utan att såga sönder huset. När jag plockade loss optiken på min mindre fina strålkastare sprack flera epoxilimmade infästningar. Plåten som ger halvljuset dess assymetri kunde jag inte heller montera spegelvänt så en ny hade behövt klippas till. Bättre då att sälja strålkastarna tillbaka till England och försöka få tag på ett par friska (svårt!) från kontinenten.

Dimljuset sitter på "fel sida" och måste kopplas ur för att bilen ska klara reg-besiktning också.

Köra högerstyrt går bra efter ett par dagar, enda nackdelen är sikt i vissa omkörningssituationer. Hela bilen måste ut i mötande fil för att kunna "kolla läget" vilket kan vara lite väl spännande ibland. Jag håller på att bygga om min bil till vänsterstyrd, alla fästen finns så det är "bolt on" bara man får tag på alla delarna. Köpa nytt skulle gå på ca 60k så det är beg som gäller.



Hur gick du tillväga med dinljusen? Var det bara att byta den vänstra till den högra osv eller var det mer komplicerat än så?

#13 IvarS

IvarS

    Super Member

  • PipPip
  • 346 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 26 November 2008 - 08:42 PM

Bakre dimljuset kopplas ur genom att rycka ut kontakten, sen går reg-besiktningen som en dans.

#14 Raffe

Raffe

    Member

  • Pip
  • 120 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sthlm/Sweden

Posted 27 November 2008 - 03:25 AM

Bakre dimljuset kopplas ur genom att rycka ut kontakten, sen går reg-besiktningen som en dans.

tänkte mer på en permament lösning, men det funkar också ;)

#15 Raffe

Raffe

    Member

  • Pip
  • 120 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sthlm/Sweden

Posted 27 November 2008 - 06:30 AM

Sorry om jag lånar tråden en stund, men känns så fult att starta ett nytt ämne med min lilla fråga.
En tokbillig speedster turbo till salu. han vill ha 190 000 för den. Den har gått 2,2 tusen mil. Skicket på lacken kan disskuteras, men man får vad man får för 190 000. Sen det med att framlyset är tejpad. Men tror bara att tätningen släppt. *lättåtgärdat*
JAg vet att det låter för bra, men om någon kan bra tyska, orkar ni ringa och fråga vad fan felet är. Han kanske har blivit smittad av den goda julstämningen haha
Vad säger ni köpa på direkten eller bluff??

http://suchen.mobile...amp;tabNumber=2

#16 krämbulle

krämbulle

    Member

  • Pip
  • 202 posts
  • Gender:Male
  • Location:Schweden

Posted 27 November 2008 - 07:08 AM

Sorry om jag lånar tråden en stund, men känns så fult att starta ett nytt ämne med min lilla fråga.
En tokbillig speedster turbo till salu. han vill ha 190 000 för den. Den har gått 2,2 tusen mil. Skicket på lacken kan disskuteras, men man får vad man får för 190 000. Sen det med att framlyset är tejpad. Men tror bara att tätningen släppt. *lättåtgärdat*
JAg vet att det låter för bra, men om någon kan bra tyska, orkar ni ringa och fråga vad fan felet är. Han kanske har blivit smittad av den goda julstämningen haha
Vad säger ni köpa på direkten eller bluff??

http://suchen.mobile...amp;tabNumber=2


Det ser lite skumt ut generellt kring det högra framljuset, sitter ju nån nit och grejjer där! Fronten kanske är skadad/sprucken?

Reagerade också på att den såg rätt trött ut i skinnet på stolarna, min har gått ungefär lika långt och jag tycker den ser fräschare ut (jag är kanske färgad här), men jag skulle iaf. kolla historiken och mätaren en extra gång.

Hyffsat pris dock!

För övrigt blev jag påmind än en gång hur löjligt bra ett par ATS DTC ser ut! Vill ha!

//Johan

#17 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 27 November 2008 - 07:40 AM

Sorry om jag lånar tråden en stund, men känns så fult att starta ett nytt ämne med min lilla fråga.
En tokbillig speedster turbo till salu. han vill ha 190 000 för den. Den har gått 2,2 tusen mil. Skicket på lacken kan disskuteras, men man får vad man får för 190 000. Sen det med att framlyset är tejpad. Men tror bara att tätningen släppt. *lättåtgärdat*
JAg vet att det låter för bra, men om någon kan bra tyska, orkar ni ringa och fråga vad fan felet är. Han kanske har blivit smittad av den goda julstämningen haha
Vad säger ni köpa på direkten eller bluff??

http://suchen.mobile...amp;tabNumber=2

Ser lappat ut. Skarven mot hjulet till ser inte frisk ut och den ser ut att vara lappad med en extra skruv (troligen ett förband på baksidan).
Med det priset kanske man kan leva med skönhetsfel?

#18 IvarS

IvarS

    Super Member

  • PipPip
  • 346 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 27 November 2008 - 08:17 AM

Trött i skinnet?? Den är ju inte ens skavd vid förarstolens kant :D

#19 Raffe

Raffe

    Member

  • Pip
  • 120 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sthlm/Sweden

Posted 27 November 2008 - 09:47 AM

Tack alla för era svar! Det är klart att man kan leva med lite skönhetsfel, man kan endå rätta till dem senare. Men det med miltalet låter läskigt, det går väl att skruva bak alla bilar så varför inte denna? :S Bara kolla motorn skick är väl det bästa man kan göra. Någon som kan ge en specific motordel att titta på/lyssna på så man hör/ser att motorn har gått ca 15000 mil. Karossen kan man spraya om, men slitage i motorn borde vara lätt att se. Sugen på o ringa killen :P

#20 DanneH

DanneH

    Member

  • Pip
  • 63 posts
  • Location:STHLM Sweden

Posted 27 November 2008 - 03:21 PM

Tack alla för era svar!
Det är klart att man kan leva med lite skönhetsfel, man kan endå rätta till dem senare.
Men det med miltalet låter läskigt, det går väl att skruva bak alla bilar så varför inte denna? :S
Bara kolla motorn skick är väl det bästa man kan göra. Någon som kan ge en specific motordel att titta på/lyssna på så man hör/ser att motorn har gått ca 15000 mil. Karossen kan man spraya om, men slitage i motorn borde vara lätt att se. Sugen på o ringa killen :P



Leakdown test på motorn borde ge ett humm...




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users