Jump to content


Photo

Vilken Olja Ska Jag Hälla I Turbon?


  • Please log in to reply
7 replies to this topic

#1 Carl Ericsson

Carl Ericsson

    Newbie

  • 8 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 18 March 2009 - 08:58 PM

Vet att det finns gamla trådar med olje frågor men kan juh ha kommit något nytt! Villka oljor kör ni på? Hur möe ska i den jäklen? //Calle

#2 error

error

    Super Member

  • PipPip
  • 372 posts
  • Gender:Male
  • Location:Fagersta, Sweden

Posted 19 March 2009 - 09:11 AM

Jag kör alla mina bilar på "enklare" oljor. Så jag har råd att byta oftare istället. Jag har hört alderles för många historier om "long life"-oljor. I min speedster häller jag ny Swedol 10W40 varje vår.

#3 Jimsan

Jimsan

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 553 posts
  • Gender:Male
  • Location:Schweden
  • Interests:Blöjbyte, barnvagnar, mjölkersättning, kolik och sömnlösa nätter.

Posted 19 March 2009 - 04:27 PM

Ã…k bort till MECA borta vid Swedol och köp en 20L dunk Mobil1 5w50 rally formula för runt 1300kr sÃ¥ kan du köra pÃ¥ riktigt bra olja och byta "ofta", en gÃ¥ng om Ã¥ret. Priset varierar lite pÃ¥ vem som stÃ¥r i disken verkar det som, den äldre herren verkar vara billigast. *edit: Man får fråga efter dunkarna, står inte framme i butiken.

Edited by Jimsan, 19 March 2009 - 04:37 PM.


#4 Stilling

Stilling

    Member

  • Pip
  • 192 posts
  • Gender:Male
  • Location:Malmö
  • Interests:Trackday
    Motorsport
    Whisky / Old Rum
    Food
    Guitar Music

Posted 20 March 2009 - 05:37 AM

Jeg kommer at byte till Statoil Racingway 25/50 olje i år. jeg har fantastiske erfaringer med den olje på de gamle BMW E30 M3ér. Jeg kan skaffe den olje til halva priset som jeg har skrevet tidliger så sig endelig til om der skulle være basis for gruppe köp

#5 krämbulle

krämbulle

    Member

  • Pip
  • 202 posts
  • Gender:Male
  • Location:Schweden

Posted 20 March 2009 - 09:39 AM

Alla pratar om olika rekomendationer här! Märken bryr jag mig inte om men däremot känns det lite lurigt med viskositeten! Vad är det som gäller egentligen och varför? Allt mellan 5 och 25 har ju rekomenderats här! Har någon nån länk till en bra DIY när det gäller oljebyte? Känner mig lite osäker nät jag skall ge mig på Speedstern för första gången, har förstått det som att man behöver en del specialverktyg!? //Johan

#6 Dflex

Dflex

    Member

  • Pip
  • 119 posts

Posted 23 March 2009 - 08:29 PM

�…k bort till MECA borta vid Swedol och köp en 20L dunk Mobil1 5w50 rally formula för runt 1300kr så kan du köra på riktigt bra olja och byta "ofta", en gång om året.
Priset varierar lite på vem som står i disken verkar det som, den äldre herren verkar vara billigast.

*edit: Man f�r fr�ga efter dunkarna, st�r inte framme i butiken.


Vilket meca butik var du på då?
Frågade i Lund och där skulle de ha ca1800:-
Även till det priset är det en brilljant ide att köpa på 20l dunk istället för att dutta med 4 liter åt gången och det knappt räcker till ett byte.
Men 1300 låter som ett riktigt klipp !

#7 Jimsan

Jimsan

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 553 posts
  • Gender:Male
  • Location:Schweden
  • Interests:Blöjbyte, barnvagnar, mjölkersättning, kolik och sömnlösa nätter.

Posted 24 March 2009 - 08:03 PM

�…k bort till MECA borta vid Swedol och köp en 20L dunk Mobil1 5w50 rally formula för runt 1300kr så kan du köra på riktigt bra olja och byta "ofta", en gång om året.
Priset varierar lite på vem som står i disken verkar det som, den äldre herren verkar vara billigast.

*edit: Man f�r fr�ga efter dunkarna, st�r inte framme i butiken.


Vilket meca butik var du på då?
Frågade i Lund och där skulle de ha ca1800:-
Även till det priset är det en brilljant ide att köpa på 20l dunk istället för att dutta med 4 liter åt gången och det knappt räcker till ett byte.
Men 1300 låter som ett riktigt klipp !


Tjo!

Var i butiken i Växjö, fick först ett pris på strax över 1800kr men de skulle blanda lite färg till mig och när jag kom tillbaka var en annan i kassan och då kostade den runt 1300kr istället :happy: Har tre bilar som jag kör denna olja på så 20L räcker inte så länge som man tror.
Kommer du upp och kör i Ekjsö den 9:de Maj?

#8 Dflex

Dflex

    Member

  • Pip
  • 119 posts

Posted 25 March 2009 - 08:34 PM

�…k bort till MECA borta vid Swedol och köp en 20L dunk Mobil1 5w50 rally formula för runt 1300kr så kan du köra på riktigt bra olja och byta "ofta", en gång om året.
Priset varierar lite på vem som står i disken verkar det som, den äldre herren verkar vara billigast.

*edit: Man f�r fr�ga efter dunkarna, st�r inte framme i butiken.


Vilket meca butik var du på då?
Frågade i Lund och där skulle de ha ca1800:-
Även till det priset är det en brilljant ide att köpa på 20l dunk istället för att dutta med 4 liter åt gången och det knappt räcker till ett byte.
Men 1300 låter som ett riktigt klipp !


Tjo!

Var i butiken i Växjö, fick först ett pris på strax över 1800kr men de skulle blanda lite färg till mig och när jag kom tillbaka var en annan i kassan och då kostade den runt 1300kr istället :happy: Har tre bilar som jag kör denna olja på så 20L räcker inte så länge som man tror.
Kommer du upp och kör i Ekjsö den 9:de Maj?



Undrar jag kan distrahera lundapersonalen med lite kompleterande färginköp också :rolleyes:
Kanske förväxlade den med mobil 3000, den kostade runt 1300 här med och var den enda de hade framme på 20l dunk. Min vardagsbil är föreskriven ny olja var 1000:e mil också så den lär gå åt fort.

Så locost är på G igen, har inte kollat in deras kalender förren nu. Lite tveksamt om det blir av för mig, får förhoppningsvis köra av mig lite helgen innan med lccs men konbana är ju också kul även när det är 5timmar transportkörning och 10 min bankörning :-)




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users