Jump to content


Photo

Läcka Mellan Kylarslang Och Rör


  • Please log in to reply
7 replies to this topic

#1 RacerJo

RacerJo

    Member

  • Pip
  • 245 posts
  • Location:Varberg Sweden
  • Interests:Racing in all scales

Posted 06 May 2009 - 07:06 PM

Har efter mycket om och men äntligen gjort en fram clam-off för att byta till en helaluminiumkylare och hittade de troliga källorna till mitt mystiska kylarvätske läckage (visserligen ett krypläckage), brukar alltid lukta glykol om bilen. Läckorna finns vid anslutningarna från båda kylarslangarna där de ansluter till rören som går genom trösklarna. Nu till min undran, dra man helt enkelt åt hårdare eller byter slangklämma (eller sätter dit dubbla slangklämmor) och behåller den gamla slangen eller byter slangar?

Edited by RacerJo, 06 May 2009 - 07:07 PM.


#2 error

error

    Super Member

  • PipPip
  • 372 posts
  • Gender:Male
  • Location:Fagersta, Sweden

Posted 06 May 2009 - 07:29 PM

Beror på varför det läcker. Börja med att plocka isär och undersök.

#3 IvarS

IvarS

    Super Member

  • PipPip
  • 346 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden

Posted 10 May 2009 - 10:59 AM

Så länge slangklämman ser fin ut (fri från rost) och går att dra åt utan att den "kuggar över" är det meningslöst att byta ut den. Dra åt lite hårdare så ska du se att det blir tätt. Det är en vanlig slang som sitter på ett rör :)

#4 RacerJo

RacerJo

    Member

  • Pip
  • 245 posts
  • Location:Varberg Sweden
  • Interests:Racing in all scales

Posted 10 May 2009 - 12:00 PM

Så länge slangklämman ser fin ut (fri från rost) och går att dra åt utan att den "kuggar över" är det meningslöst att byta ut den. Dra åt lite hårdare så ska du se att det blir tätt. Det är en vanlig slang som sitter på ett rör :)


Kollade slanganslutningarna enligt errors råd och det såg bra ut, slangklämmorna satt inte så hårt när jag lossade dom, drog åt så hårt jag vågade.

Provade att sätta dit nya kylet i dag och hittade ett nytt problem, helaluminiumkylets gavlar är ca 1 cm tjockare och hela kylarhållarpaketet kommer upp ca en 1/2 cm.
Frågan: Slipa ned konsollerna som kylaren vilar på eller bara dra ihop det hela och hoppas att man får dit alla skruvarna?

#5 RacerJo

RacerJo

    Member

  • Pip
  • 245 posts
  • Location:Varberg Sweden
  • Interests:Racing in all scales

Posted 17 May 2009 - 05:47 PM

Äntligen klar :happy: ("bara" hjulinställningen kvar). Bytt kylare till Pro alloy aluminium och kapat ned konsollerna som styr kylluften (glad överasknig), förstärkt nedre motorfästena och bytt bakre toe-in stagen. Bytte även ut stjärnskruvarna mot dito med insexskallar. Erfarenheter: Vid fram-clam on justera in framluckans läge (låsningen) först innan calmen sätts på plats, lätt att luckans låskolv fastnar i huvlåset om luckan har varit loss (de gjorde den men det löste sig). Avluftning av kylsystemet sker enklast att luta bilen, hissa upp vänstersidan med så det är en 10 - 15 cm mellan hjul och mark, samt ta ut vänster lamphus för enkel åtkomst till kylarens avluftningsventil. Hittade några ömma punkter för kylarvätske läckage, anslutningarna till oljekylaren såg inte bra ut, får fixa det på nästa service, kolla även slanganslutningar på rören i trösklarna. Samt beräkna att allt tar 2 till 3 gånger så lång tid som planerat :wacko:

#6 RacerJo

RacerJo

    Member

  • Pip
  • 245 posts
  • Location:Varberg Sweden
  • Interests:Racing in all scales

Posted 08 August 2009 - 12:58 AM

Avluftning av kylsystemet sker enklast att luta bilen, hissa upp vänstersidan med så det är en 10 - 15 cm mellan hjul och mark, samt ta ut vänster lamphus för enkel åtkomst till kylarens avluftningsventil.


Nya problem :( tydligen så är avluftningens infästning i slangen ömtålig, nu läcker det mellan slang och hylsan som avluftningsskruven sitter i. Har beställt en kylarslang med avluftning i silicon till Lotus, får se om detta löser problemet.

Nästa bekymmer, dålig kontakt i vänster lamphållare, plasten smält vid kabelanslutningen (oxid) för H1 lampan.
Hur har ni löst detta problem?

#7 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 08 August 2009 - 04:35 AM

Avluftning av kylsystemet sker enklast att luta bilen, hissa upp vänstersidan med så det är en 10 - 15 cm mellan hjul och mark, samt ta ut vänster lamphus för enkel åtkomst till kylarens avluftningsventil.


Nya problem :( tydligen så är avluftningens infästning i slangen ömtålig, nu läcker det mellan slang och hylsan som avluftningsskruven sitter i. Har beställt en kylarslang med avluftning i silicon till Lotus, får se om detta löser problemet.

Nästa bekymmer, dålig kontakt i vänster lamphållare, plasten smält vid kabelanslutningen (oxid) för H1 lampan.
Hur har ni löst detta problem?


Hej

Har samma problem som jag löst med lim och buntband. Fungerar sedan två år...
(Kanske bättre med lite slangklämma, hade ingen vid tillfället)

#8 RacerJo

RacerJo

    Member

  • Pip
  • 245 posts
  • Location:Varberg Sweden
  • Interests:Racing in all scales

Posted 12 August 2009 - 02:01 PM

Hej

Har samma problem som jag löst med lim och buntband. Fungerar sedan två år...
(Kanske bättre med lite slangklämma, hade ingen vid tillfället)


Testade med buntband och hittills är det tätt, byter ändå slangen.

Byte även kontakten till H1-lampan till en som är avsedd för släpvagnskopplingar, anslöt sladden från "sidan" på kontakten, lite lättare om man måste klippa av en bit av kabeln.

Nästa beskymmer, lyckade dra sönder låsmuttern till de låsbara hjulbultarna :beat: , rinde däcksfirman och fick tipset att åka till den lokale smeden som knackade på en krafthylsa på de låsbara hjulbultarna och skruvade ut dom (gick otäckt lätt), köpte nya låsbara hjulbultar med kraftigare låsmönster och låsmutter (rekomenderas innan hjullåsmuttern pajar).
Har även funderingar på att slopa de låsbara hjulbultarna.




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users