Hej!
Har haft loss oken samt bytt till stålomspunna slangar och nu lyckas jag inte få systemet riktigt bra.
I lördags luftade jag på traditionelt vis, en som pumpar å en som sprang runt bilen å skruva nipplar. Upprepade detta tre varv runt bilen å det kom ingen luft.
När jag skruvat ihop allting å svurit ihjäl mig över alla jävla knott så var det dax att åka hem, när jag testar bromsen går den nästan i botten första gången, tar man omtag tar den direkt.
Åkte hem å sökte lite svar och idag testade jag att lufta med trycksatt system via locket. Hade även oken lösa medan jag luftade för att kunna vrida å vända på dem samtidigt ifall det gömde sig nån luft i oken. Luftade även kopplingen för säkerhets skull.
Samma problem kvarstår dock fortfarande. Min tanke nu är att det är luft i huvudcylindern till pedalen, går det lufta den separat? Man hör något ljud när man trycker ner pedalen första gången.
Nån som har koll på hur man ska gå tillväga på speedstern när man luftar efter att systemet varit tomt på bromsvätska?
Mvh, Mattias

Problem Med Att Lufta Bromsar
Started by
Mattias
, Jun 20 2010 04:26 PM
2 replies to this topic
#1
Posted 20 June 2010 - 04:26 PM
#2
Posted 20 June 2010 - 07:30 PM
Luft i ABS-blocket. Luftas enklast med opels diagnosdator Tech2. Alternativt lös ut ABSen några gånge på halt underlag (grus på sommaren) och lufta igen. Upprepa tills det är färdigt.
För att inte slösa med bromsvätskan kan den återledas med lång PVC-slang till behållaren
#3
Posted 20 June 2010 - 08:39 PM
Japp, hittade detta efter lite sökning, men jag lyckas inte få tech2 eller op-com att funka på min dator med mitt OBD2-interface tyvärr.Luft i ABS-blocket. Luftas enklast med opels diagnosdator Tech2. Alternativt lös ut ABSen några gånge på halt underlag (grus på sommaren) och lufta igen. Upprepa tills det är färdigt.
För att inte slösa med bromsvätskan kan den återledas med lång PVC-slang till behållaren
(TIS) Brake System, Bleed
1. Open front bonnet
2. Release cap from brake fluid reservoir
3. Top up brake fluid reservoir to MAX mark
• Use only DOT 4 brake fluid
4. Remove filter from brake fluid reservoir
5. Install bleed bottle to 4x brake caliper
6. Install bleeding equipment to brake fluid reservoir
• Follow manufacturer's installation instructions supplied with bleeding equipment
Warning: Do not place Tech2 machine on steering wheel, airbag unit may deploy
7. Connect Tech2 machine to harness connector
8. bleed brake system
• Turn on Tech2 machine
• Press enter
• Select F0: DIAGNOSTICS, press enter
• Select appropriate model year, press enter
• Select vehicle, press enter
• Select F1: CHASSIS, press enter
• Select ABS 430, press enter
• Turn on ignition, press confirm
• Check vehicle details, press confirm
• Select F4: BRAKE BLEED, press enter
• Open all bleed screws, press continue
• Operate brake pedal several times until bubble-free fluid flows from bleed screw on right side caliper at rear, then tighten bleed screw
• Press continue
• Operate brake pedal several times until bubble-free fluid flows from bleed screw on left side caliper at rear, then tighten bleed screw
• Press continue
• Operate brake pedal several times until bubble-free fluid flows from bleed screw on left side caliper at front, then tighten bleed screw
• Press continue
• Operate brake pedal several times until bubble-free fluid flows from bleed screw on right side caliper at front, then tighten bleed screw
• Press continue
• Turn off Tech2 machine
• Turn off ignition
Note: 2x Technician required
9. Disconnect Tech2 machine from harness connector
10. Remove bleeding equipment from brake fluid reservoir
• Follow manufacturer's removal instructions supplied with bleeding equipment
11. Install filter to brake fluid reservoir
12. Replenish brake fluid reservoir to correct level
• Top up to MAX mark
– Use only DOT 4 brake fluid
13. Secure cap to brake fluid reservoir
14. Remove bleed bottle from 4x brake caliper
15. Inspect brake system for leaks
• Install brake pedal tensioner KM-325 between seat frame and brake pedal, then wait 10 minutes before inspecting brake system
16. Close front bonnet
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users