
Misständer Under Acceleration
#1
Posted 05 September 2010 - 04:02 PM
#2
Posted 05 September 2010 - 04:18 PM

#3
Posted 05 September 2010 - 04:52 PM
Hej,
Har du inkopplad den i en OBD-2 läsare? Göra något felkoder kommit upp?
Min gissning är det bara en sensor, om du ansluter den ska berätta vilken. Enkel s?
Förresten, ja talar Sweedish.
Tänker åka till verkstaden i morgon, tid att beställa service för vardags Opeln, höra mig för om det finns en möjlighet till felkodsavläsning då.
#4
Posted 05 September 2010 - 07:08 PM
Hej,
Har du inkopplad den i en OBD-2 läsare? Göra något felkoder kommit upp?
Min gissning är det bara en sensor, om du ansluter den ska berätta vilken. Enkel s?
Förresten, ja talar Sweedish.
Tänker åka till verkstaden i morgon, tid att beställa service för vardags Opeln, höra mig för om det finns en möjlighet till felkodsavläsning då.
Om du köper en av dessa "Turbo Gauge 3" Det läser alla felkoder och kan rensa dem, samt ger dig all information från din ecu, är det fantastiskt, också ger exakta BHP avläsningar, allt detta och mycket mer, dess billigt också!
Bästa jag köpt någonsin!
http://cgi.ebay.co.u...7#ht_8347wt_958

#5
Posted 06 September 2010 - 11:51 AM
#6
Posted 07 September 2010 - 12:09 PM
Edited by meldert, 07 September 2010 - 12:11 PM.
#7
Posted 07 September 2010 - 09:53 PM
Det är troligen stiften, hade exakt samma symptom på min, bytte stift och nu är allt ok.
Var jävligt försiktig och dra fast dom nya med momentnyckel till rätt moment. Risken finns annars att du spräcker toppen. Stiften har en kona som tätning istället för bricka.
Frågade om tänkbar orsak hos lokala Opelverkstaden i går (överslag) och provade att torka rent runt stiften och utanpå och inne i gummihylsorna med tändhatten i dag. Provade med belastning (fullgas) på både trean och fyran (till varvstopp) men det verkar som problemet är borta. Ska dock tvätta bilen i morgon förmiddag, får se om felet kommer tillbaka (då blir det stiftbyte).
#8
Posted 08 September 2010 - 09:21 PM
#9
Posted 10 September 2010 - 03:19 PM
Bör nog investera i ett set stift för säkerhetsskull men vilka stift ska man köpa om det blir en del banåkning?
Du kan nog köpa vad som helst som ligger i nivå med orginal "avkylningstal" ex. Bosch eller NGK.
Om du behöver kallare stift så är det en utmaning att hitta sådana.
Jag har turbokonverterat och använder http://www.jrm-racin...6&table=PRODUCT
Stiftet finns också med kona. Men som sagt jag har turbokonverterat och det är nog onödigt kallt för NA.
#10
Posted 12 September 2010 - 08:29 PM
Det är troligen stiften, hade exakt samma symptom på min, bytte stift och nu är allt ok.
Var jävligt försiktig och dra fast dom nya med momentnyckel till rätt moment. Risken finns annars att du spräcker toppen. Stiften har en kona som tätning istället för bricka.
Frågade om tänkbar orsak hos lokala Opelverkstaden i går (överslag) och provade att torka rent runt stiften och utanpå och inne i gummihylsorna med tändhatten i dag. Provade med belastning (fullgas) på både trean och fyran (till varvstopp) men det verkar som problemet är borta. Ska dock tvätta bilen i morgon förmiddag, får se om felet kommer tillbaka (då blir det stiftbyte).
Det blir stiftbyte i veckan, bilen bluddrade rätt så bra efter tvätten när den kördes från tvättplattan till garaget.
#11
Posted 14 September 2010 - 06:40 AM
#12
Posted 15 September 2010 - 04:41 PM
Har nu bytt stift och satte i Champion EON 4 stift, det var vad lokala bildelshandlaren hade hemma med samma gänga.Köp tändstift från GM eller Bosch-stift (samma sak), motorn trivs bäst med det. Tändsystemet är avancerat på dessa motorer, det "känner" vilken cylinder det är som ligger i kompressionsfasen och mixtrar man med tändstiftstyp kan det bli strul.
Bilen är nu körbar men ska beställa orginalstift hos Opelhandlaren med rätt värmetal, de stift som satt i innan var nog för varma (5:or).
#13
Posted 15 September 2010 - 11:54 PM
Täcker du motorn/ventilkåpan när du tvättar? Kanske har du fått ner vatten i tändsdstifts utrymmet igen?
Det är troligen stiften, hade exakt samma symptom på min, bytte stift och nu är allt ok.
Var jävligt försiktig och dra fast dom nya med momentnyckel till rätt moment. Risken finns annars att du spräcker toppen. Stiften har en kona som tätning istället för bricka.
Frågade om tänkbar orsak hos lokala Opelverkstaden i går (överslag) och provade att torka rent runt stiften och utanpå och inne i gummihylsorna med tändhatten i dag. Provade med belastning (fullgas) på både trean och fyran (till varvstopp) men det verkar som problemet är borta. Ska dock tvätta bilen i morgon förmiddag, får se om felet kommer tillbaka (då blir det stiftbyte).
Det blir stiftbyte i veckan, bilen bluddrade rätt så bra efter tvätten när den kördes från tvättplattan till garaget.
Själv brukar jag råka ut för detta när jag motortvättar någon bil, bara att varmköra lite,
ta sedan av tändhattarna och låt fukten ånga bort någon halvtimme, på med hattarna igen, sedan går den förhoppningsvis rent igen.
När det gäller speedstern, så räcker det att det stått ute i regn en stund så är det kört.
Hjälper det inte att torka ur utrymmet, så är ju stiften eller tändkablarna värda att kolla upp förståss.
Edited by Sliparn, 15 September 2010 - 11:55 PM.
#14
Posted 16 September 2010 - 05:32 PM
Täcker du motorn/ventilkåpan när du tvättar? Kanske har du fått ner vatten i tändsdstifts utrymmet igen?
Själv brukar jag råka ut för detta när jag motortvättar någon bil, bara att varmköra lite,
ta sedan av tändhattarna och låt fukten ånga bort någon halvtimme, på med hattarna igen, sedan går den förhoppningsvis rent igen.
När det gäller speedstern, så räcker det att det stått ute i regn en stund så är det kört.
Hjälper det inte att torka ur utrymmet, så är ju stiften eller tändkablarna värda att kolla upp förståss.
Bilen har stått ute och kört en hel del i veckans regn, är övertygad att det var stiften som inte var friska.
Nu går bilen som den ska vid mormal körning, nyfiken på kommande körning på Falkenbergs banan den 30:e.
#15
Posted 17 September 2010 - 07:35 AM

#17
Posted 26 September 2010 - 07:30 PM
Har nu bytt stift och satte i Champion EON 4 stift, det var vad lokala bildelshandlaren hade hemma med samma gänga.
Köp tändstift från GM eller Bosch-stift (samma sak), motorn trivs bäst med det. Tändsystemet är avancerat på dessa motorer, det "känner" vilken cylinder det är som ligger i kompressionsfasen och mixtrar man med tändstiftstyp kan det bli strul.
Bilen är nu körbar men ska beställa orginalstift hos Opelhandlaren med rätt värmetal, de stift som satt i innan var nog för varma (5:or).
Satte i orginalstiften idag, bilen kändes bättre med dessa än med Champion stiften, bara att tacka för rekomendationen.
#18
Posted 14 April 2011 - 02:44 PM
Satte i orginalstiften idag, bilen kändes bättre med dessa än med Champion stiften, bara att tacka för rekomendationen.
Säj den lycka som varar, det kommmer misständningar vid snabb fullgas ungefär vid samma varvtalsområde, inte så kraftiga som vid första gången. Gasar man lugnare fungerar tändningen perfekt.
Hur reagerar motorn när det är problem med potensiometrarna på gasen och vid trottelen?
Om vakumslangen till bränsletrycket läcker, hur artar det sig?
PS. Kvällskörning på Falkenbergsbanan den 28:e
Edited by RacerJo, 14 April 2011 - 02:45 PM.
#19
Posted 15 April 2011 - 05:36 AM
Satte i orginalstiften idag, bilen kändes bättre med dessa än med Champion stiften, bara att tacka för rekomendationen.
Säj den lycka som varar, det kommmer misständningar vid snabb fullgas ungefär vid samma varvtalsområde, inte så kraftiga som vid första gången. Gasar man lugnare fungerar tändningen perfekt.
Hur reagerar motorn när det är problem med potensiometrarna på gasen och vid trottelen?
Skulle tro att motorlampan tänds direkt om du har problem men ngn av dem. Systemet är mkt känsligt för fel i dessa två enheter har det visat sig. För övervakning finns två potentiometrar som går från 0-5V och 5-0V, värden som inte ligger inom accepterad skillnad identifieras direkt och ecu stänger av motorn eller går in i "felläge".
Om vakumslangen till bränsletrycket läcker, hur artar det sig?
PS. Kvällskörning på Falkenbergsbanan den 28:e
#20
Posted 15 April 2011 - 01:18 PM
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users