Jump to content

Photo

Misständer Under Acceleration

• Please log in to reply
22 replies to this topic

#1 RacerJo

RacerJo

Member

• Pip
  • 245 posts
  • Interests:Racing in all scales

Posted 05 September 2010 - 04:02 PM

Hej! Körde på Kinnekulle i lördags (mycket trevligt arrangemang av Snowdragon) men hade ett problem som blev tydligare för vart körpass, trodde först det berodde på ojämn bana men till sist var det tydligt att motorn misstände under hård belastning d.v.s under accelleration. Tydligast märktes det på fyrans växel men även på treans växel. På 3:ans växel märkte man två tydliga varvtalsområden ca 4000 och strax efter 5000 varv, på 4:an märktes 5000 varvsområdet mycket tydligt, motorn orkade inte dra förbi området. Har även märkt tidigare att vid strax över 1000 varv på hög växel i stadstrafik fanns det ingen kraft i motorn, ner en växel så gick det bättre. Detta har kommit efter byte av grenrör och downpipe, övriga avgassystemet original. Har kört ett tag så ECU:n borde ha justerat in sig och inga felinikeringar visas. Mycket nyfiken på era erfarenheter angående liknande problem, var ska jag börja leta? Bilen är en NA.

#2 chrisgold

chrisgold

pembrokeshireremapping.co.uk

• PipPipPipPipPip
  • 1,281 posts
  • Interests:pembrokeshireremapping.co.uk

Posted 05 September 2010 - 04:18 PM

Hej, Har du inkopplad den i en OBD-2 läsare? Göra något felkoder kommit upp? Min gissning är det bara en sensor, om du ansluter den ska berätta vilken. Enkel s? Förresten, ja talar Sweedish. thumbsup

#3 RacerJo

RacerJo

Member

• Pip
  • 245 posts

Posted 05 September 2010 - 04:52 PM

Hej,

Har du inkopplad den i en OBD-2 läsare? Göra något felkoder kommit upp?

Min gissning är det bara en sensor, om du ansluter den ska berätta vilken. Enkel s?

Förresten, ja talar Sweedish.
thumbsup

Tänker åka till verkstaden i morgon, tid att beställa service för vardags Opeln, höra mig för om det finns en möjlighet till felkodsavläsning då.

#4 chrisgold

chrisgold

pembrokeshireremapping.co.uk

• PipPipPipPipPip
  • 1,281 posts
  • Interests:pembrokeshireremapping.co.uk

Posted 05 September 2010 - 07:08 PM

Hej,

Har du inkopplad den i en OBD-2 läsare? Göra något felkoder kommit upp?

Min gissning är det bara en sensor, om du ansluter den ska berätta vilken. Enkel s?

Förresten, ja talar Sweedish.
thumbsup

Tänker åka till verkstaden i morgon, tid att beställa service för vardags Opeln, höra mig för om det finns en möjlighet till felkodsavläsning då.

Om du köper en av dessa "Turbo Gauge 3" Det läser alla felkoder och kan rensa dem, samt ger dig all information från din ecu, är det fantastiskt, också ger exakta BHP avläsningar, allt detta och mycket mer, dess billigt också!
Bästa jag köpt någonsin!
http://cgi.ebay.co.u...7#ht_8347wt_958
:tt:

#5 Jow

Jow

Member

• Pip
  • 44 posts

Posted 06 September 2010 - 11:51 AM

Kan nästan garantera att det är tändstiften som har spruckit. Har haft samma symtom 2ggr och båda gångerna har det varit tändstiften. Min är en Turbo som är chipad och kör på bana, och det är just hård körning på bana som knäckt stiften.

#6 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 07 September 2010 - 12:09 PM

Det är troligen stiften, hade exakt samma symptom på min, bytte stift och nu är allt ok. Var jävligt försiktig och dra fast dom nya med momentnyckel till rätt moment. Risken finns annars att du spräcker toppen. Stiften har en kona som tätning istället för bricka.

Edited by meldert, 07 September 2010 - 12:11 PM.

#7 RacerJo

RacerJo

Member

• Pip
  • 245 posts

Posted 07 September 2010 - 09:53 PM

Det är troligen stiften, hade exakt samma symptom på min, bytte stift och nu är allt ok.

Var jävligt försiktig och dra fast dom nya med momentnyckel till rätt moment. Risken finns annars att du spräcker toppen. Stiften har en kona som tätning istället för bricka.

Frågade om tänkbar orsak hos lokala Opelverkstaden i går (överslag) och provade att torka rent runt stiften och utanpå och inne i gummihylsorna med tändhatten i dag. Provade med belastning (fullgas) på både trean och fyran (till varvstopp) men det verkar som problemet är borta. Ska dock tvätta bilen i morgon förmiddag, får se om felet kommer tillbaka (då blir det stiftbyte).

#8 RacerJo

RacerJo

Member

• Pip
  • 245 posts

Posted 08 September 2010 - 09:21 PM

Bör nog investera i ett set stift för säkerhetsskull men vilka stift ska man köpa om det blir en del banåkning?

#9 Speedsterspeed

Speedsterspeed

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 710 posts

Posted 10 September 2010 - 03:19 PM

Bör nog investera i ett set stift för säkerhetsskull men vilka stift ska man köpa om det blir en del banåkning?

Du kan nog köpa vad som helst som ligger i nivå med orginal "avkylningstal" ex. Bosch eller NGK.
Om du behöver kallare stift så är det en utmaning att hitta sådana.

Jag har turbokonverterat och använder http://www.jrm-racin...6&table=PRODUCT
Stiftet finns också med kona. Men som sagt jag har turbokonverterat och det är nog onödigt kallt för NA.

#10 RacerJo

RacerJo

Member

• Pip
  • 245 posts

Posted 12 September 2010 - 08:29 PM

Det är troligen stiften, hade exakt samma symptom på min, bytte stift och nu är allt ok.

Var jävligt försiktig och dra fast dom nya med momentnyckel till rätt moment. Risken finns annars att du spräcker toppen. Stiften har en kona som tätning istället för bricka.

Frågade om tänkbar orsak hos lokala Opelverkstaden i går (överslag) och provade att torka rent runt stiften och utanpå och inne i gummihylsorna med tändhatten i dag. Provade med belastning (fullgas) på både trean och fyran (till varvstopp) men det verkar som problemet är borta. Ska dock tvätta bilen i morgon förmiddag, får se om felet kommer tillbaka (då blir det stiftbyte).

Det blir stiftbyte i veckan, bilen bluddrade rätt så bra efter tvätten när den kördes från tvättplattan till garaget.

#11 IvarS

IvarS

Super Member

• PipPip
  • 346 posts

Posted 14 September 2010 - 06:40 AM

Köp tändstift från GM eller Bosch-stift (samma sak), motorn trivs bäst med det. Tändsystemet är avancerat på dessa motorer, det "känner" vilken cylinder det är som ligger i kompressionsfasen och mixtrar man med tändstiftstyp kan det bli strul.

#12 RacerJo

RacerJo

Member

• Pip
  • 245 posts

Posted 15 September 2010 - 04:41 PM

Köp tändstift från GM eller Bosch-stift (samma sak), motorn trivs bäst med det. Tändsystemet är avancerat på dessa motorer, det "känner" vilken cylinder det är som ligger i kompressionsfasen och mixtrar man med tändstiftstyp kan det bli strul.

Har nu bytt stift och satte i Champion EON 4 stift, det var vad lokala bildelshandlaren hade hemma med samma gänga.
Bilen är nu körbar men ska beställa orginalstift hos Opelhandlaren med rätt värmetal, de stift som satt i innan var nog för varma (5:or).

#13 Sliparn

Sliparn

Need to get Out More

• PipPipPipPip
  • 750 posts

Posted 15 September 2010 - 11:54 PM

Det blir stiftbyte i veckan, bilen bluddrade rätt så bra efter tvätten när den kördes från tvättplattan till garaget.

Täcker du motorn/ventilkåpan när du tvättar? Kanske har du fått ner vatten i tändsdstifts utrymmet igen?
Själv brukar jag råka ut för detta när jag motortvättar någon bil, bara att varmköra lite,
ta sedan av tändhattarna och låt fukten ånga bort någon halvtimme, på med hattarna igen, sedan går den förhoppningsvis rent igen.
När det gäller speedstern, så räcker det att det stått ute i regn en stund så är det kört.
Hjälper det inte att torka ur utrymmet, så är ju stiften eller tändkablarna värda att kolla upp förståss.

Edited by Sliparn, 15 September 2010 - 11:55 PM.

#14 RacerJo

RacerJo

Member

• Pip
  • 245 posts

Posted 16 September 2010 - 05:32 PM

Täcker du motorn/ventilkåpan när du tvättar? Kanske har du fått ner vatten i tändsdstifts utrymmet igen?
Själv brukar jag råka ut för detta när jag motortvättar någon bil, bara att varmköra lite,
ta sedan av tändhattarna och låt fukten ånga bort någon halvtimme, på med hattarna igen, sedan går den förhoppningsvis rent igen.
När det gäller speedstern, så räcker det att det stått ute i regn en stund så är det kört.
Hjälper det inte att torka ur utrymmet, så är ju stiften eller tändkablarna värda att kolla upp förståss.

Bilen har stått ute och kört en hel del i veckans regn, är övertygad att det var stiften som inte var friska.
Nu går bilen som den ska vid mormal körning, nyfiken på kommande körning på Falkenbergs banan den 30:e.

#15 ZarkAstic

ZarkAstic

Member

• Pip
  • 49 posts

Posted 17 September 2010 - 07:35 AM

Påtal om något annat :) är det körning på Falkenbergs banan den 30 september? Huranmäler man sig dit?

#16 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 17 September 2010 - 09:44 AM

http://svkg.nu/

#17 RacerJo

RacerJo

Member

• Pip
  • 245 posts

Posted 26 September 2010 - 07:30 PM

Har nu bytt stift och satte i Champion EON 4 stift, det var vad lokala bildelshandlaren hade hemma med samma gänga.
Bilen är nu körbar men ska beställa orginalstift hos Opelhandlaren med rätt värmetal, de stift som satt i innan var nog för varma (5:or).

Satte i orginalstiften idag, bilen kändes bättre med dessa än med Champion stiften, bara att tacka för rekomendationen.

#18 RacerJo

RacerJo

Member

• Pip
  • 245 posts

Posted 14 April 2011 - 02:44 PM

Satte i orginalstiften idag, bilen kändes bättre med dessa än med Champion stiften, bara att tacka för rekomendationen.

Säj den lycka som varar, det kommmer misständningar vid snabb fullgas ungefär vid samma varvtalsområde, inte så kraftiga som vid första gången. Gasar man lugnare fungerar tändningen perfekt.

Hur reagerar motorn när det är problem med potensiometrarna på gasen och vid trottelen?

Om vakumslangen till bränsletrycket läcker, hur artar det sig?

PS. Kvällskörning på Falkenbergsbanan den 28:e

Edited by RacerJo, 14 April 2011 - 02:45 PM.

#19 Speedsterspeed

Speedsterspeed

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 710 posts

Posted 15 April 2011 - 05:36 AM

Säj den lycka som varar, det kommmer misständningar vid snabb fullgas ungefär vid samma varvtalsområde, inte så kraftiga som vid första gången. Gasar man lugnare fungerar tändningen perfekt.

Hur reagerar motorn när det är problem med potensiometrarna på gasen och vid trottelen?
Skulle tro att motorlampan tänds direkt om du har problem men ngn av dem. Systemet är mkt känsligt för fel i dessa två enheter har det visat sig. För övervakning finns två potentiometrar som går från 0-5V och 5-0V, värden som inte ligger inom accepterad skillnad identifieras direkt och ecu stänger av motorn eller går in i "felläge".

Om vakumslangen till bränsletrycket läcker, hur artar det sig?

PS. Kvällskörning på Falkenbergsbanan den 28:e

#20 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 15 April 2011 - 01:18 PM

Det är inte tändmodulen som strular för dig då? Jag bytte både den (eftersom jag hade en extra liggande) och stiften när min motor strulade på samma sätt.

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users