Jump to content

Photo

Ecu / Immo / Koder/ ? Byte Ecu Från Annan Speedster Efter Rostig Ecu

• Please log in to reply
10 replies to this topic

#1 Supersonett

Supersonett

Member

• Pip
  • 201 posts
  • Interests:Petrol head

Posted 03 June 2012 - 11:03 PM

Hej , länge sedan jag skrev något här men bilen finns kvar , även om den inte körs lika mycket nu för tiden . Fråga , har haft el fel under en längre tid och i höstas bröt faktiskt bilen ihop , var lite less på den och ställde in den , tänkte mest att det är bara kontakdonen under expansions kärlet som krånglar Men efter att nu ha tagit isär precis allt och fortfarande hade samma fel (throttle limphome) så tog jag till slut och borra ur låsen till ecu:n och öppna de två handskarna och jädrar vad det såg ut i den på passagerar sidan. Det stod vatten i den och två stift hade rostat av sedan länge , två till tog jag med mig på vägen ur då det rostat fast i handsken . Så ecu:n var ju kass och med lite svordommar har jag nu lyckats få ur de 4 fastnade stiften i handsken. Men nu kommer frågan hur i xxx gifter man ihop en nu bättre begagnad ECU från en annan NA speedster med min bil ? Har en tech II med opel sw och en op-com på väg på posten om ca en vecka men , blir inte riktigt klok efter kvällens övning. Det mesta jag försöker med ger svaret "misslyckades", min fyrsiffriga kod fungerar dock Till min nackdel så är ju inget isär gift då gammla ECU:n inte borde stoppas i igen (tycker jag) och den nya ej giftes ur den andra speedstern. eller skall man ens gifta ur den ? Någon som sitter på en manual hur man skall göra ? Den gick faktiskt i 2 sec på den nya ecu:n innan den upptäcke fel immo kod, så något är rätt Tack på förhand Tobias /

#2 Dflex

Dflex

Member

• Pip
  • 119 posts

Posted 04 June 2012 - 10:38 AM

Måste erkänna att jag inte riktigt vet vad skillnaden mellan tech-II och opcom är? Olika varianter av samma sak? Vet du att tech-II:an fungerar normalt och att du nu har kontakt på alla stift? Har du lyckats lägga till dina nycklar till den nya ECUn? Har dock väldigt svårt att tro att man ska behöva "gifta-ur" komponenter i sin ursprungliga setup för att kunna para dem med nya enheter.

#3 Supersonett

Supersonett

Member

• Pip
  • 201 posts

Posted 04 June 2012 - 11:18 AM

Måste erkänna att jag inte riktigt vet vad skillnaden mellan tech-II och opcom är? Olika varianter av samma sak?
Vet du att tech-II:an fungerar normalt och att du nu har kontakt på alla stift? Har du lyckats lägga till dina nycklar till den nya ECUn?

Har dock väldigt svårt att tro att man ska behöva "gifta-ur" komponenter i sin ursprungliga setup för att kunna para dem med nya enheter.

Tech II och op-con borde vara ungefär samma sak. Och jag vet jag har rätt sw i techII och min egen kod fungerar. det jag egentligen saknar är en Hur och i vilken ordning skall jag göra sakerna(typ först resett ECU , sedan nycklar , sedan xxx osv ) , är lite saab skadad och där gifter ofta isär saker först eller har koll på VIN nummer , inte 100% säker på att opel har samma approach ( men de borde ha det tycker jag, GM som GM eller är detta tyska GM som inte vill prata med övriga GM )

Error tips om en fungerande TIS av http://www.vx220.org/TIS/ men blev inte mycket klokare där .

Min setup är:

hade en fungerande NA som orginal styrlådan är skrot på och jag skall stoppa i en låda från en annan NA speedster. Frågan är ju om man måste programmera in och resetta precis allt eller om det finns någon enkel procedur.
EN sak jag läste idag i TIS och det var det jag var lite rädd för i går, man skall inte resetta för mycket och i fel ordning för då är nog risk att lådona tappar bort sig och tro de är en tvättmaskin.

det närmaste jag hittat just nu är detta http://www.youtube.com/watch?v=HUveKBFBTq0

Men det måste ju finnas en verkstads manuall eller annant dokument på hur man gör. : -)

Edited by Supersonett, 04 June 2012 - 11:22 AM.

#4 OneYet

OneYet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts

Posted 04 June 2012 - 12:09 PM

Det enda jag har läst om detta är att det är enklare att köpa en ECU komplett med imobilizer grejorna i ett paket och sedan byta allt på en gång. Finna en del begagnade i England. Prova Liz här på forumet t.ex. Jag hade en på gång förra året men hon fick aldrig tummen ur så jag programmerade om mitt original till S/C-stuk istället.

#5 Supersonett

Supersonett

Member

• Pip
  • 201 posts

Posted 04 June 2012 - 08:08 PM

Det enda jag har läst om detta är att det är enklare att köpa en ECU komplett med imobilizer grejorna i ett paket och sedan byta allt på en gång.
Finna en del begagnade i England. Prova Liz här på forumet t.ex.
Jag hade en på gång förra året men hon fick aldrig tummen ur så jag programmerade om mitt original till S/C-stuk istället.

Jo lättare är det men nej ...... jag har alla verktyg man behöver och detta måste det ju finnas dokumenatation på, opel mekarna på verkstäderna måste ju läsa in sig på något dokument.

jag antar att gör jag bort mig så är det ett kitt jag får köpa :-) för då har jag en tvättmaskin :dry:

kanske skulle lägga samma fråga på engelska , det finns ju några hundra pers till som kanske har testat , dock ingen tråd på detta för jag har sökt ordentligt

Edited by Supersonett, 04 June 2012 - 08:16 PM.

#6 fredrik J

fredrik J

Member

• Pip
  • 91 posts

Posted 05 June 2012 - 04:23 PM

Det enda jag har läst om detta är att det är enklare att köpa en ECU komplett med imobilizer grejorna i ett paket och sedan byta allt på en gång.
Jag hade en på gång förra året men hon fick aldrig tummen ur så jag programmerade om mitt original till S/C-stuk istället.

Jo lättare är det men nej ...... jag har alla verktyg man behöver och detta måste det ju finnas dokumenatation på, opel mekarna på verkstäderna måste ju läsa in sig på något dokument.

jag antar att gör jag bort mig så är det ett kitt jag får köpa :-) för då har jag en tvättmaskin :dry:

kanske skulle lägga samma fråga på engelska , det finns ju några hundra pers till som kanske har testat , dock ingen tråd på detta för jag har sökt ordentligt

Om du inte lyckas få ihop det så har jag en komplett ecu med imobilizer, tändningslås, nycklar mm liggandes på hyllan i reserv....

#7 Supersonett

Supersonett

Member

• Pip
  • 201 posts

Posted 07 June 2012 - 05:53 PM

Om du inte lyckas få ihop det så har jag en komplett ecu med imobilizer, tändningslås, nycklar mm liggandes på hyllan i reserv....

Bra att veta, har dock läst på lite nu i op-com tråden ovan och det verkar som problemet ligger i att den ECU:n jag har inte är skild eller på Opel språk inte reset:ad från orginal bilen, skall se om vi kan ordna detta i helgen.

#8 Supersonett

Supersonett

Member

• Pip
  • 201 posts

Posted 10 June 2012 - 09:31 PM

Victory !

har nu mera listat ut ta mig XXXX det mesta om detta med att byta ecu:er i en opel.

Bilen starta för en timma sedan :tt:

full historia finns här

http://www.vx220.org...including-immo/

Men i princip så köpte jag en op-com på ebay och med hjälp av den 4 siffriga sequrity koden på min bil och min donator bil lyckades jag gifta isär och ihop allt i min egen bil.

Så nu finns det även en felkods läsare runt Grästorp/trollhättan/kinnekulle om någon får problem

// tack för hjälpen, nu ställer jag på bilen Tobias !

#9 OneYet

OneYet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts

Posted 11 June 2012 - 04:17 AM

Häftigt. Jag är imponerad över vilken kunskap det finns på det här forumet.

#10 Mozen

Mozen

Member

• Pip
  • 120 posts
  • Interests:Cars, music, photo etc.

Posted 11 June 2012 - 10:30 AM

Grattis! Kul att det löste sig!

#11 Supersonett

Supersonett

Member

• Pip
  • 201 posts

Posted 12 June 2012 - 08:39 PM

har fortfarande lite spök koder från throttlen men jag skyller på fukt och att "honorna" i handsken nog är lite korroderade fortfarande trots wd40, kontakt sprej och mekanisk skrapning. Men redan 20 mil så något blev rätt rallly Offtopic: Kan bli några till i sommar då jag fick spanska flaggan i rutan av bilprovningen på pendlar bilen. thumbsdown de lyckades trampa av ett broms rör på en 2004 års bil ! detta trots mina 3st tok bromsningar från hög fart 10 min innan för att mjuka upp eventuellt rostiga bak bromsar.

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users