Prisbild , Färg
Posted 10 October 2013 - 07:23 PM
Posted 10 October 2013 - 08:17 PM
Posted 11 October 2013 - 09:13 AM
Som Jimsan säger tycker jag max 3000 mil väldigt lågt räknat. Tänk på att de äldsta Speedster Turbo nu är ca 10 år gamla, hur vanligt är det att någon kört mindre än 300 mil per år i snitt, de första åren medräknat? Har en bil snittat blygsamma 500 mil per år är en 03:a nu uppe i ca 5000 mil, inget fel med det rimligtvis? De mekaniska slitdelarna på Speedster Turbo är mycket billiga, det som tar stryk med många mil är möjligen stenskott på fronten och på vindrutan.
Tillgång och efterfrågan styr priset på alla bilmodeller, när bilarna kvaddas en efter en hålls priserna uppe. Tysklands prisbild är samma som i Sverige, vill man komma billigare undan får man kika på engelska marknaden. Där kan man få en Vauxhall VX220 Turbo betydligt billigare, medelbilen är dock i MYCKET sämre skick än på kontinenten. Kvaddade, banbilar och vinterkörda exemplar är mer regel än undantag enligt min erfarenhet, jag tittade på 7-8 VX innan det blev affär på en fin. Anledningen till det förhållandevis låga priset är såklart att bilarna är högerstyrda och mindre attraktiva utanför Storbritannien.
Posted 14 October 2013 - 08:56 PM
300 mil / år tycker inte jag är lite på en hobbybil, speciellt om man har flera, kan bara se vad jag själv åstadkommit denna sommarn, 964 Turbo 22 mil! Noble 370 mil inkl hemresan via Holland vid importen, TVR 185 mil, inkl hemresan precis som med Noblen, 850 T-5R ( T-Gul) 95 mil, 968 CS 480 mil!!! Detta inkl Ringen resa och 25 varv där :-) Importerade VX ca 150 mil med olika bilar hemresor ej inräknat, mao det blir inte så mycket i min värld, när jag "bara" hade en hobbybil ( länge sedan) brukade dom inte rulla mer än ca 3-350 mil / sommar, Hade inte min son lånat Noblen så många kvällar så hade den inte heller rullat över 250 mil.
Hur som helst tycker jag att en fin Speedster Turbo ska kosta runt 200-225, är där för mycket vingar o annat så drar det nog ner värdet i stället för höja det,
Vad gäller h-styrda bilar ( vet att jag är part i målet) tycker ju inte jag personligen att dom är mindre attraktiva, en bil du kör så lite med, kanske tom bara Track Days spelar det ingen roll, man vänjer sig snabbt, givetvis skulle jag inte välja en höger styrd V60 som jag sitter ca 5500 mil i / år! Men som hobbybil tycker jag det bara är charmigt!
Som Ivar skriver tillgång o efterfrågan styr priset, har ju kommit in några VX turbo senaste åren och dom kostar ju ca 50-70000 mindre! Så vill man göra som Ivar så e det ju "bara" att flytta ratten,
Nillet! Köp en VXR eller Exige kostar som en Speedster Turbo :-)
ps moonland är snyggaste VX / Speedster färgen ds
Posted 15 October 2013 - 10:15 AM
Ska man sälja behöver man ha tålamod, det är så liten marknad att det kan ta månader även om priset är rätt. Ligger den ute till lägsta pris för sitt segment (även när man jämför med mobile.de) så finns inget skäl att sänka ytterligare. Om säljaren däremot har bråttom så finns antagligen hyfade möjligheter att pruta för köparen. Å andra sidan finns inte jättemånga ex att välja på så hittar man den man verkligen vill ha så får man kanske acceptera priset om man inte vill vänta ytterligare några år utan att kompromissa med sina önskemål om färg/skick/försäljningsort/sida för ratten etc. Kanske bara finns en enda mörkgrå speedster turbo i sverige. Eller ingen alls förutom Martin R:s vx. Har följt marknaden ganska väl och skulle tro de flesta turbo i det skicket gått i intervallet 200-225. Annonseras ut i den högre änden och säljs i den lägre. Enstaka ex har säkert gått både högre och lägre. Man ska nog alltid kolla om milen är rimliga men tycker inte heller 3000mil är anmärkningsvärt lågt. Jag har själv en sån med full historik. Har man inget behov av att vardagsköra bilen till jobb, en annan bil som står mer lätttillgänglig och/eller fler familjemedlemmar som ska med så blir det bara ren okynneskörning och då är 300mil/år inte så lite.
Posted 18 October 2013 - 09:17 AM
Aj då! Man ska alltså köra mer för att inte verka skum?
Jag har snittat mindre än 50 mil/säsong dom senaste 2 åren. Det har gjort att min Turbo ligger på runt 3200.
Det begränsade utnyttjandet gör också att man funderar på varför man har bilen, men varje gång den kommer ut i sitt rätta element så kommer man ihåg EXAKT varför!
Posted 18 October 2013 - 10:13 AM
min Turbo rullade 600-700 mil detta år, ligger på strax över 8000 mil, en bil är till för att användas... dock avställd nu.
Edited by Gilgamesh, 18 October 2013 - 10:14 AM.
Posted 18 October 2013 - 05:56 PM
http://www.blocket.s...us_50031133.htm
Denna kan vara värd ett telefonsamtal, lite skum annons med obefintlig beskrivning och utan bilder. Telefonnumret går till ett företag i Smålandsstenar.
Posted 18 October 2013 - 08:30 PM
Du behöver nog inte vara orolig om du har en vettig förklaring till den låga milen.Aj då! Man ska alltså köra mer för att inte verka skum?
Posted 18 October 2013 - 08:34 PM
märkte nu att jag totalt skrev fel hehe, 600-700 mil från september förra året såklart. så denna säsong har det varit 200-300 mil kanske.
Posted 18 October 2013 - 10:47 PM
Bilen i Smålandstenar ägs av en egen företagare! Det e en v-styrd bil till väldigt bra pris; tyvärr är den även i ett bra skick enl säker källa till mig.....
Posted 18 October 2013 - 10:50 PM
Ska man sälja behöver man ha tålamod, det är så liten marknad att det kan ta månader även om priset är rätt. Ligger den ute till lägsta pris för sitt segment (även när man jämför med mobile.de) så finns inget skäl att sänka ytterligare. Om säljaren däremot har bråttom så finns antagligen hyfade möjligheter att pruta för köparen. Å andra sidan finns inte jättemånga ex att välja på så hittar man den man verkligen vill ha så får man kanske acceptera priset om man inte vill vänta ytterligare några år utan att kompromissa med sina önskemål om färg/skick/försäljningsort/sida för ratten etc. Kanske bara finns en enda mörkgrå speedster turbo i sverige. Eller ingen alls förutom Martin R:s vx. Har följt marknaden ganska väl och skulle tro de flesta turbo i det skicket gått i intervallet 200-225. Annonseras ut i den högre änden och säljs i den lägre. Enstaka ex har säkert gått både högre och lägre. Man ska nog alltid kolla om milen är rimliga men tycker inte heller 3000mil är anmärkningsvärt lågt. Jag har själv en sån med full historik. Har man inget behov av att vardagsköra bilen till jobb, en annan bil som står mer lätttillgänglig och/eller fler familjemedlemmar som ska med så blir det bara ren okynneskörning och då är 300mil/år inte så lite.
Det är den enda moonland i Sverige! Numera bosatt i Tbg :-)
/ Martin R
Posted 23 October 2013 - 08:33 AM
Moonland Opel Speedster Turbo till salu i Tyskland, 430hk.
Ich verkaufe meinen Speedster Turbo
TÜV werde ich noch erneuern lassen.
Zum Fahrzeug
Speedster Turbo von 2003 mit einer Laufleistung von 23000 km,
Der Speedster hatte vor meiner Zeit einen Kontakt mit einem Hasen. Clam wurde erneuert.
Der Speedster ist ausgestattet mit
Öhlins Fahrwerk on Track mit Helpers
Kreisstabi an der VA.
Spurstangen Kid von HerbiS. Extrem leicht.
Vierkolbenanlage vorn. HA mit den Orig. Bremssätteln der VA
Traktionskontrolle von Racelogic mit Full Throttle Shift
GANZ wichtig Sitzheizung!!!!
Abnehmbares Lenkrad (eingetragen)
Lowtus ABS ist onbord.
Diverse Innenraumarbeiten mit Alcantara und Anzeigen wie Öltemp. Öldruck, Ladedruck und Airfuelanzeige im Dashbord
Getriebe ist neuwertig und mit SR Übersetzung und 74’er Achse ausgestattet. Geht ganz gut vorwärts.
Als Kupplung dient eine Sinterausführung mit 750 Nm Belastbarkeit (Extraanfertigung durch Gema Motorsport). Die Schwungscheibe ist eine Orig. Opel XE wenn ich mich jetzt nicht täusche.
Schaltseile von Butch (funktinieren sehr gut)
Der Motor wurde von mir im Jahr 2011 aufgebaut und leistet 430 PS und die Basis war bei einer Laufleistung von 14000 km ein neuer LEH Motor. Null KM.
Somit wurden LEH Kolben übernommen.
Kurbelwelle, Pauterpleuel, Riemenscheibe und Druckautomat sind feingewuchtet und die Kurbelwelle ist Plasmagehärtet. Glyco Dreistofflager usw. Dieser Motor läuft sehr Vibrationsarm.
Als Lader ist ein Garret 2871 R Verbaut und der Klasen Krümmer mit externem Wastegate.
Temperaturhaushalt im Motorraum ist durch diverse Wärmeleitbleche standfest.
Einspritzdüsen von Siemens 630’er. Kopfbearbeitung und Plangeschliffen
Abgasanlage ist mit einem 100 Zeller und 130 mm Durchmesser versehen. Zudem ein geänderter ESD mit einer Klappe versehen. Die Anlage hat einen Querschnitt von 70 Millimeter.
Als Ladeluftkühler dient das Kid von Pro Alloy in Verbindung mit einem Zusatzkühler von Daimler (AMG) Als Pumpe arbeitet eine BMW Förderpumpe aus der drei Liter Maschine.
90’er Ansaugseite inkl. LMM.
Zusatzölkühler von Setrab Zusatzölkühler.
Wer einen schnellen Cruiser sucht ist mit diesem Speedy nicht schlecht bedient.
Dieser Speedy braucht ein wenig Drehzahl. Wobei die Leitung eines Seriensaugers ab 3800 U/min fast verdoppelt wird. Maximale Leistung liegt bei 6600 U/min 430 PS. Maximaldrehzahl liegt bei 7600 U/min. mit 410 PS. Drehmoment ist ein wenig reduziert auf 490 Nm.
ATS DTC 235 HA 215 VA Aber in Schwarz nicht wie auf den Bildern.
Bitburg
0-100 in 3,2 Sek....
Zu den Mängeln.
Ein ca. 3 cm. Langer Riss im Bereich des Rechten Turbo Ohr (unten)
Öldruckanzeige ist nicht i. Ordnung. Zeigt sehr hohen Werte an.
Die äußere hintere Befestigungsschraube des Beifahrersitzes ist überdreht.
Ja, mehr gibbet nicht zu melden.
Wer zu schwach ist kann sich einen LEH Lader verbauen und die Leistung herabsetzen lassen.
Und bitte keine Kommentare…. Entweder ich werde jetzt richtig Bodenständig oder es wird ein Italiener. Mehr später.
Also hört Euch um.
Ich muss nicht verkaufen und unter 28900,- Euro werde ich auch nicht verkaufen.
http://forum.opel-sp...opic=32996&st=0
Edited by IvarS, 23 October 2013 - 08:41 AM.
Posted 24 October 2013 - 11:39 AM
Posted 24 October 2013 - 01:18 PM
Kul! Var hittade du den? Vilket "nummer" är det på den? Nu behöver du lite sportigare fälgar
http://www.vx220.org...yo-r1r-saeljes/
Edited by IvarS, 24 October 2013 - 01:22 PM.
Posted 24 October 2013 - 03:35 PM
Posted 24 October 2013 - 06:53 PM
Posted 24 October 2013 - 07:07 PM
Posted 24 October 2013 - 07:37 PM
Posted 24 October 2013 - 07:38 PM
2 user(s) are reading this topic
0 members, 2 guests, 0 anonymous users