Jump to content

Photo

Rhd Till Lhd Diy Konverterings Guide

• Please log in to reply
46 replies to this topic

#1 Aerodynamic

Aerodynamic

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,455 posts

Posted 26 December 2013 - 03:14 PM

Jag tänkte göra om min bil från högerstyrd till vänsterstyrd nu till våren.

Jag undrar om någon kan dela med sig av sina erfarenheter av att göra detta ändring.

Om någon har lite bilder att lägga upp och/eller kan skriva några rader om vad som behöver göras

och hur ni har gjort det.

Jag tänkte göra så mycket som möjligt själv, budget variant.

Tackar på förhand.

Med vänlig hälsning, Per

#2 Speedsterspeed

Speedsterspeed

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 710 posts

Posted 26 December 2013 - 08:26 PM

Kanske kan denna info vara ngt för dig:

http://www.vx220.org...gula-speedster/

/Mikael

#3 Aerodynamic

Aerodynamic

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,455 posts

Posted 27 December 2013 - 11:25 AM

Yes det är bra, men det går inte att kolla på bildena? Är det någon som har bilder at dela med sig.

Om någon har något mer är det välkommet.

Med vänlig hälsning, Per

#4 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 27 December 2013 - 12:49 PM

Denna kan kanske vara till hjälp?

www.lccs.nu/forum/viewtopic.php?f=28&t=5189

#5 IvarS

IvarS

Super Member

• PipPip
  • 346 posts

Posted 27 December 2013 - 05:17 PM

https://plus.google....910872352460881

https://plus.google....099289668623713

Jag har gjort det på två bilar nu och tycker inte det är speciellt svårt, det är mest TRÅNGT. Nästan omöjligt att få tag på begagnade delar och nya delar är otroligt dyra. Börja inte förrän du har alla delar enligt ovan är mitt tips. Alla bilder har artikelnummer, vissa finns även från Lotus för en bråkdel av priset.

Edited by IvarS, 27 December 2013 - 05:19 PM.

#6 error

error

Super Member

• PipPip
  • 372 posts

Posted 27 December 2013 - 07:41 PM

Kanske kan denna info vara ngt för dig:

http://www.vx220.org...gula-speedster/

/Mikael

Wow viken nostalgitripp att läsa den tråden igen.

Även om servrar dör åskdöden och ip-nummer ändras så har jag kvar alla bilderna (någonstans). Om det än någon bild som verkligen vill se så säg till så laddar jag upp dem någonstans.

#7 Aerodynamic

Aerodynamic

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,455 posts

Posted 04 March 2014 - 07:53 PM

Hur har ni gjort med innerbackspegeln, fästet är limmat? Hur har ni lyckats få bort det och vad har ni limmat dit det med på det nya stället? Med vänlig hälsning, Per

#8 IvarS

IvarS

Super Member

• PipPip
  • 346 posts

Posted 05 March 2014 - 04:47 PM

Mitt fäste satt så löst att det lossnade när jag drog i backspegeln. Givetvis finns det en risk att rutan spricker! Jag tyckte det var skönt att slippa den gigantiska backspegeln och har besiktat utan ett par gånger nu, sikten är ändå så dålig att det kan kvitta. Har tänkt skaffa en backspegel med sugkopp, för besiktningen.

#9 Speedsterspeed

Speedsterspeed

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 710 posts

Posted 06 March 2014 - 07:01 AM

Jag tycker mig komma ihåg att man inte behöver den inre backspegel för besiktningen. Kanske värt att undersöka det vidare...

#10 krambulle

krambulle

Member

• Pip
  • 184 posts

Posted 06 March 2014 - 10:27 AM

Jag tycker mig komma ihåg att man inte behöver den inre backspegel för besiktningen. Kanske värt att undersöka det vidare...

Om lagen inte ändrats så behöver man två speglar. En inner plus en ytter, eller två ytter. 

...tänk skåpbil utan bakruta. Dom behöver ingen innerbackspegel. 

#11 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 06 March 2014 - 10:34 AM

Jag läste på i lagen och man behöver ingen inre backspegel (även om det sitter en på Exige).

Har besiktigat utan sedan dess.

#12 Aerodynamic

Aerodynamic

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,455 posts

Posted 16 March 2014 - 06:33 AM

Den plåten som pedal stället sitter i, den sitter med 6st popnit om jag sett rätt. Någon som har tips på få loss nitarna. Vinkel slip underifrån ser ut som ett alternativ. Någon med annat förslag? Sen sitter en förstärkningsprofil där larmdosan sitter på. Är den bara limmad? Med vänlig hälsning, Per

#13 IvarS

IvarS

Super Member

• PipPip
  • 346 posts

Posted 16 March 2014 - 08:12 AM

Vinkelslip är på tok för klumpig att hantera i det trånga utrymmet runt pedalerna tycker jag. Dremel med kapskiva har fungerat bra för mig, med heltäckande skyddsglasögon givetvis. Popnitarna är bara där för att fixera pedalstället på plats, det är limmat med svart Sikaflex som är väldigt svårt att skära. Jag använde brytbladskniv som behöver smörjas med 5-56 eller WD40 för att glida mellan pedalstället och plåten.

Profilen som larmdosan sitter på sitter både skruvad och limmad, sitter med likadant lim som pedalstället, dock lättare att komma åt att skära.

Hur har du tänkt med aluminiumprofilen som värmevreden och stereon sitter monterad i? Om det bara är vindrutetorkararmaturen du kommer köpa i LHD-utförande?

Posted Image

#14 error

error

Super Member

• PipPip
  • 372 posts

Posted 16 March 2014 - 09:29 AM

Mitt förslag är att borra ur popnitarna som man kommer åt och ta stämjärn till dom andra.

Och se till att få in en skruvmejsel eller något annat att kila upp föremålet som skall skäras loss, det går mycket lättare att ta sig igenom sikaflexet då.

#15 Aerodynamic

Aerodynamic

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,455 posts

Posted 16 March 2014 - 09:42 AM

Sånt här gillar jag när folk kommer med massor med förslag. Tack båda 2. 2 förslag kanske jag använder bådas. Får se hur det går ska ner nu. Har även funderat hur jag lättast sa konvertera till gas vajer med. Tror det går att göra ganska lätt. Jag har köpt den där undre instrument panelen. Däremot funderar jag över intaget för luften under instrument panelen, ett sådant skulle vara bra att köpa. Fläkten känns som den bara går att flytta över till andra sidan. Tack igen, Med vänlig hälsning, Per

#16 Aerodynamic

Aerodynamic

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,455 posts

Posted 16 March 2014 - 11:07 AM

Hur har ni gjort med fläkten? Även om jag skulle ha rät fläkt skulle hålet i crasch boxen inte stämma. Jag funderar på om man skulle vrida fläkten 90 grader, vinkla ner fläktmotorn och sen koppla e slang mellan värmepaketet och crashboxen.

#17 IvarS

IvarS

Super Member

• PipPip
  • 346 posts

Posted 16 March 2014 - 12:20 PM

Värmepaketet till LHD är spegelvänt, byts ut rakt av. Du kan låta det nuvarande sitta kvar, dock hamnar batteriet under bromsservot och krävs ett större ingrepp för att få ut det.

#18 Aerodynamic

Aerodynamic

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,455 posts

Posted 16 March 2014 - 12:40 PM

Värmepaketet till LHD är spegelvänt, byts ut rakt av. Du kan låta det nuvarande sitta kvar, dock hamnar batteriet under bromsservot och krävs ett större ingrepp för att få ut det.

Jo det förstår jag men hur har ni gjort? Har ni tagit upp ett hål i Crasch boxen på andra sidan? Och pluggat det gamla?

#19 IvarS

IvarS

Super Member

• PipPip
  • 346 posts

Posted 16 March 2014 - 01:37 PM

Det sitter en plastpanel bakom crashboxen, som leder in friskluften i värmepaketet. Den behöver du bryta loss och vända på för att montera spegelvänt. Jag har gjort det två gånger och panelen sprack båda gångerna. Finns att köpa ny från Lotus som tur är.

http://elise-shop.co...f-p-349767.html

Posted Image

#20 IvarS

IvarS

Super Member

• PipPip
  • 346 posts

Posted 12 April 2014 - 07:00 PM

Nu har jag uppdaterat några av reservdelspriserna, de står som kommentarer i fotoalbumet.

https://plus.google....3713?banner=pwa

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users