Jump to content

Photo

Abs Felsökning Höger Bak

• Please log in to reply
6 replies to this topic

#1 glitch

glitch

Super Member

• PipPip
  • 275 posts

Posted 20 February 2017 - 03:28 PM

Halloj,

har en tråd upp i huvudforat men har inte kommit vidare så jag tänkte kanske någon av de nordiska Speedsterfansen kan jag mig en fingervisning hur jag ska gå vidare.

Den engelska tråden här:

http://www.vx220.org...t/#entry1906710

I kort bilens ABS lampa lyser och har så gjort sen start. Det satt en ABS off switch på som var kopplad till den gula kabeln som man ska göra (såg det när jag började skala bort tejpen).

Opcom säger:

"rear right circuit open/ short circuit"

"Rear right wheel sensor no signal"

"rear right wheel sensor incorrect signal"

Om jag raderar felkoden kommer den direkt tillbaka.

Jag har:

Mätt spänningen i kontaktstycket från kabelstammen som visar 5V

Mätt motståndet i kontakten till ABS sensorn, den visar rätt vad jag kan se (~1400 ohm ska det vara den visar 1383 förutsatt att jag ställt in multimetern rätt?)

Jag har tagit bort ABS switchen och satt ihop kabeln direkt för att utesluta att ABS switchen felar

Jag tänker om jag skulle ha kabelbrott i stammen borde den ju inte visa 5v?

Någon som har några klipska idéer?

Tusen tack!

#2 Jimsan

Jimsan

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 553 posts
  • Interests:Blöjbyte, barnvagnar, mjölkersättning, kolik och sömnlösa nätter.

Posted 20 February 2017 - 04:35 PM

Hej!

Har igentligen ingen aning men min abs lampa började lysa och då var kabeln till givaren vid bakhjulen skadad. 

Hoppas det löser sig för dig!

Mvh: Jim

#3 Speedsterspeed

Speedsterspeed

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 710 posts

Posted 21 February 2017 - 08:26 PM

Hej!

Har igentligen ingen aning men min abs lampa började lysa och då var kabeln till givaren vid bakhjulen skadad. 

Hoppas det löser sig för dig!

Mvh: Jim

Som Jim säger, jag har också haft brott på kabeln bak, precis där den går in i sensorn, bytt två ggr genom åren.

#4 glitch

glitch

Super Member

• PipPip
  • 275 posts

Posted 22 February 2017 - 04:44 PM

Fast om det är kabelbrott till sensorn borde ju motståndsvärdet bli fel när man läser av vid kontakten? Dum som man är mätte jag aldrig upp alla 4 sidor, får bli nästa gång.

#5 glitch

glitch

Super Member

• PipPip
  • 275 posts

Posted 30 March 2017 - 09:04 AM

Nu har det felsökts lite mer, tack Harboged för moralisk stöd :)

Sensorn vi navet mätte rätt motstånd, och kontrollmätning vid ABS kontakten visade också rätt motstånd för samtliga sensorer förutom höger bak.

Således bör det vara vajsing längs den kabeln nånstans. Såg ingen uppenbar brottyta och att försöka skala av hela den kabelstammen känns om ett evighetsprojekt så jag tänkte dra en ny kabel istället.

Fick tips i huvudforat om att köra en CAT5 nätverkskabel, antar att man då tar två av paren ihop och kopplar dessa till vardera originalkabel?

Någon som har tips på ett hyfsat enkelt och åtkomligt sätt att dra kabel från höger hjul bak fram till ABS:enheten fram?

Bilen är högerstyrd så t.ex. vajern till bagaluckan löper på höger sida. Kan vara värt att ha i åtanke.

#6 glitch

glitch

Super Member

• PipPip
  • 275 posts

Posted 13 April 2017 - 12:46 PM

Äntligen fixat! Höger bak började funka av sig själv men då började vänster fram spöka. Grät en skvätt sen satte jag igång. Klippte bort en 40-50 cm gammal kabel och satte dit ny fräsch med nya kontakter. Biltemas tätade funkar med lite övertygelse. Halvsvajiga framförallt honan där självaste kontaktbiten i höljet lätt vrider sig lite grann när man petar in dem i höljet. Funkade i alla fall så nu fick jag igenom bilen på regbesiktningen. Återstår kontrollbesiktningen där det säkert blir en massa nya saker att ta itu med :)

#7 Jimsan

Jimsan

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 553 posts
  • Interests:Blöjbyte, barnvagnar, mjölkersättning, kolik och sömnlösa nätter.

Posted 13 April 2017 - 01:52 PM

Kul att höra det löste sig! 

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users