Jump to content

Photo

Försäkring

• Please log in to reply
36 replies to this topic

#1 Generalahl

Generalahl

Member

• Pip
  • 33 posts
  • Interests:Cars<br>MotorBikes<br>Gym, Fitness

Posted 21 November 2004 - 09:06 AM

Vad ska man välja för försäkring alt. bolag? Känns som att det kommer kosta en del, men något bolag är kanske generellt billigare?

#2 Makinen

Makinen

Super Member

• PipPip
  • 288 posts

Posted 21 November 2004 - 10:41 AM

De flesta här verkar ha konstaterat att If kostar minst (billigast känns fel att säga...). Jag går nog över till If när våren kommer, men för första halvåret var de 6000kr dyrare än Folksam. :P

#3 Generalahl

Generalahl

Member

• Pip
  • 33 posts
  • Interests:Cars<br>MotorBikes<br>Gym, Fitness

Posted 01 December 2004 - 02:33 PM

Har kollat lite försäkring idag. Tryghansa 7741 Folksam 13900 avställning 1700 alla priser är helår och gäller ju mitt personnummer och Växjö Kan tilläggas att jag känner folk på försäkringsbolagen så det är nog max rabatter If hittade inte modellbeteckningen på reg. nummret så dom skulle återkomma.

#4 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 01 December 2004 - 03:05 PM

Du kan ju hänvisa till min TSA 772, det gjorde OneYet o fick samma villkor

#5 skogshuggarn

skogshuggarn

Need to get Out More

• PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 01 December 2004 - 03:59 PM

Jag har SalusAnsvar, tyckte dom hade bäst vilkor. Dock så var avställningsförsäkringen sjukt dyr, 3800:-/år. Betalar annars 885:-/mån. Till våren så blir det till att ringa runt o se vilka som är billigast, och även ta reda på vilka som tillåter "förarträning på bana" thumbsup BTW. hade vi inte redan en tråd här i Valhalla om försäkringar?? eller låg den infon i en annan tråd? vilken? Edited: för jag kan inte stava :beat:

Edited by skogshuggarn, 01 December 2004 - 03:59 PM.

#6 OneYet

OneYet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,355 posts

Posted 02 December 2004 - 07:13 AM

Försäkringar avhandlas mycket i trådarna "För oss Svennar" och "Drömmen om fyndet". Dock har de blivit ganska långa vid det här laget. Jag tror att jag ringde runt till varteviga eländans försäkringsbolag och frågade, fick alltid samma svar: Hmmm, vad var det för bil?Opel speedster. Jag återkommer senare när jag hittat modellkoden, skall bara ringa en annan avdelning. Det var sällan de återkom så det blev till att ringa till dem igen. Det där med att Speedstern börjar bli en dussinbil är allstå ganska relativt sett. :) Det billigaste (minst dyra) bolaget, tror det var IF, gav mig alltså ett erbjudande på 11500:-/år. När jag till slut hade bilen hemma i garaget och det verkligen var dags att välja så ringer jag upp dem igen varvid följande samtal utspelar sig: Vad var det för bil sade du? Opel Speedster. Nej den kan jag inte hitta... Men du, sade jag, den här killen i Linköpng har en sådan bil och jag vill ha samma försäkring som han har. 7300:-/år blev svaret då. Taget, sade jag. Att jag visste vad Clipping_point hade för kostnad innan detta berättade jag inte. Den enda som har billigare försäkring vad jag vet är Nillet nere i skåne, han har 5 och nånting tusen. Så till våren blir det en ny runda med föräkringsbolagen. men de hävdar att det inte går att jämföra Huskvarna med Eslöv. Vi får väl se. Att jag visste så mycket om försäkringar berodde på ett idogt sökande här på Valhalla och jag är väldigt tacksam för all hjälp jag har fått. Tack grabbar Imnotworthy chinky chinky Om ni nu inte lurar in mig in någon trimnings- och stylingspiral så kanske jag kan spara ännu mer pengar. Välkommen i gänget Herr Ahl thumbsup

Edited by OneYet, 02 December 2004 - 07:16 AM.

#7 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 02 December 2004 - 09:04 AM

Japp, jag har 5500:-/år, är 38 år, bor i villa i Eslöv som är en liten stad. Jag kommer inte att ställa av den över vintern... Förre ägaren var 10 år yngre och bodde i Malmö och hade ca 13000:-/år.

#8 Makinen

Makinen

Super Member

• PipPip
  • 288 posts

Posted 03 December 2004 - 04:23 PM

Jag fick brevet från Folksam att min smekmånad med dem är över så nu vill de ha fullt betalt av mig. Premien höjs med 2100% ungefär. :o Av den anledningen har jag ringt runt lite idag och överallt är det samma svar när de får registreringsnumret. "ehhhh, den finns inte i min lista...vad e de fö nåt?" :beat: När man nämner Speedster begriper en del, men inte alla. Till If uppgav jag C_Ps regnummer så då hittade de den åtminstone. Man kan lugnt säga att priserna varierar en smula. Länsförsäkringar 9152 kr (5kkr självrisk) If 9750 kr (5kkr självrisk) If 10644 kr (3kkr självrisk) Folksam 14933 kr (3kkr) Tennant 16487 kr(5kkr) SalusAnsvar 24000 kr (3kkr+MHF stödmedlemskap) De sistnämnda sa rakt ut att de inte vill försäkra min bil, men han jag pratade med frågade en del om hur den var att köra. Jag ringde Insplanet igår och de lovade återkomma idag. Det gjorde de, men bara för att fråga en del om bilen. Löftet att återkomma med pris under eftermiddagen verkar de inte hålla.

#9 Makinen

Makinen

Super Member

• PipPip
  • 288 posts

Posted 07 December 2004 - 08:31 PM

När Insplanet nu inte behagade höra av sig ringde jag dem istället. Han svamlade en massa och frågade vad jag hade fått för bud från nuvarande bolaget. När jag sa att Folksam ville ha 15 kkr/år tyckte han jag skulle ta det budet för allt han hade låg runt 20 nånstans. I ärlighetens namn tror jag inte ens han försökte. :beat: Det blev för besvärligt när det var en konstig bil.

#10 skogshuggarn

skogshuggarn

Need to get Out More

• PipPipPipPip
  • 1,088 posts

Posted 07 December 2004 - 09:15 PM

Här är en länk till SalusAnsvars vilkor:
ftp://saftp01.salusansvar.se/civilmotor_/...4villkorbil.pdf

#11 skogshuggarn

skogshuggarn

Need to get Out More

• PipPipPipPip
  • 1,088 posts

Posted 23 March 2005 - 01:12 PM

Sesången börjar närma sej och ett gamalt kärt ämne börjar bli dax att damma av igen :gayfight: Skulle höra en prisuppgift för hemförsäkringen och passade på att fråga hur det blir med bilförsäkringen när jag ställer på bilen, och dessutom har flyttat. Det första tanten på SalusAnsvar säger är att "Har ingen kontaktat dej angående din bilförsäkring?" :unsure: Dom hade gjort fel så på nått sätt stod den som 88:a i deras uppgifter = att jag fått för kraftiga rabatter på försäkringen förra året :o Ställer jag på den nu så är det nya vilkor som gäller :( = mycke högre premie :angry: :beat: Den nya premien ligger på 17.000:-/år på mej inkl allrisk och lägsta självrisken. MEN :rolleyes: då gäller den även vid bankörningar (ej tävling eller tidtagning) precis som det står i deras vilkor (deras"bibel" enligt henne) Jag frågade även om den gäller på Nürburgring och hon sprang o frågade en "expert" om bankörningar och "ringen" Den gäller även där :groupjump: Nu är delämat, ska man gå med på att betala ockerpriser och va helförsäkrad även på bana, eller ska man leta upp nått billigare med sämre vilkor???? :unsure:

#12 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 23 March 2005 - 01:18 PM

Jisses, det var dyrt!! Det verkar ju suveränt att de pröjsar vid bankörning....men alla bolag har väl samma skrivelse "gäller ej vid tävling/tidtagning" men kanske tolkar det olika. Jag skulle inte betala ockerpris..

#13 skogshuggarn

skogshuggarn

Need to get Out More

• PipPipPipPip
  • 1,088 posts

Posted 23 March 2005 - 01:30 PM

Det är vilkoren som står som gäller enligt SalusAnsvar :D Länsförsäkringar: 9737:- 1500mil/år 300:- självrisk + allrisk Trafikföräkringen gäller på bana, inkl ringen, pga "högre risk"

Edited by skogshuggarn, 23 March 2005 - 01:47 PM.

#14 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 23 March 2005 - 03:27 PM

Ej helförsäkringen?

#15 Guest_Skogshuggarn (Guest) (Guest)

Guest_Skogshuggarn (Guest) (Guest)

Posted 23 March 2005 - 06:24 PM

Det är bara helförsäkring jag har kollat upp IF gäller inte på bana, dom var dock billiga 7800:-/år lägstasjälvrisken och 1500mil, men dom täcker bara extrautrustning upp till 5000:-, 10000:- om man tecknat tilläggsförsäkring Opelförsäkringar ville ha 14.000:-/år lägsta självrisken, gäller ej bankörning

#16 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 23 March 2005 - 09:07 PM

Jag har IF och är helnöjd. De täckte ju mitt Milltek för 20 000:- utan att knota

#17 Guest_skogshuggarn (Guest) (Guest)

Guest_skogshuggarn (Guest) (Guest)

Posted 23 March 2005 - 10:14 PM

med tanke på att man bara kör bilen 7 månader om året så kan mellanskillnaden för den perioden på 4000:- (SA gentemot LF) nästan vara dumsnål med tanke på hur mycke man lägger på massa annan skit till bilen :rolleyes:

#18 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 24 March 2005 - 07:24 AM

Det är sant. thumbsup Frågan är bara om Salusansvar verkligen betalar när det gäller..... gissar att det finns en debatt på rejsa om det. :unsure: Varför e du "guest", förresten

#19 Guest_skogshuggarn (Guest) (Guest)

Guest_skogshuggarn (Guest) (Guest)

Posted 25 March 2005 - 01:08 AM

(@work) jodå diskusionen är ju uppe på rejsa hela tiden, och jag har börjat lägga mej i den där oxå... men där verkar dom va anti till att ringa bolagen och fråga. Jag har frågat på alla bolag jag ringt till och den som tagit mitt samtal har alltid fått fråga sin chef eller expert på motoravd. på nått av bolagen startades en diskusion så frågan gick runt till x antal personer. PÅ SalusAnsvar har jag nu en och samma person jag ringer till nu, kan ge hennes nummer till dej via PM om det är intressant. Hon frågade deras expert på fordonsavd för att kolla va de va som gällde och hon står för sitt ord. "Avtalet är våran bibel" och i avtalet står inget om att den inte gäller. och hon och experten säger att den gäller...

#20 Makinen

Makinen

Super Member

• PipPip
  • 288 posts

Posted 13 April 2005 - 07:35 PM

Jag ställde av min bil tredje januari och ställde på den igen 1:a april. Eftersom försäkringsavtalet var färskt inbillade jag mig att det skulle gälla även vid påställningen, men inte då. Idag kom brevet från Länsförsäkringar med en årspremie på 14432 kronor vilket alltså är en höjning med 58% ungefär. Eftersom jag blev en smula upprörd ringde jag dem och fick till svar att bilen hade haft fel klassning innan och nu var det ändrat från 7-17-17 till 8-30-30. Jag frågade om det gick att säga upp försäkringen och det skulle då bli från 1:a april. Jag kontaktade If som gav mig i princip samma pris som tidigare (runt 10 000kr), men de kunde förstås inte "bakåtförsäkra" bilen. Jag tecknade nytt från idag och tar smällen med att ha haft bilen trafikförsäkrad hos trafikförsäkringsföreningen under 12 dagar. "Vid beräkning av trafikförsäkringsavgiften utgår man från den högsta premie som något försäkringsbolag skulle ha tillämpat för ett fordon av samma fordonsslag t.ex. personbil. Vid jämförelsen tar man inte hänsyn till bilmodell, bonus eller annan premiesänkande faktor utan avgiften blir lika hög för samtliga modeller. Däremot tar man hänsyn till fordonets användningssätt. Den högsta premie som något försäkringsbolag tillämpar höjs sedan med 10 procent. Avgiften tas alltid ut med lägst 200 kr."

2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users