Jump to content

Photo

Försäkring

• Please log in to reply
36 replies to this topic

#21 Supersonett

Supersonett

Member

• Pip
  • 201 posts
  • Interests:Petrol head

Posted 14 April 2005 - 06:13 AM

Kolla försäkrning på mitt "chassi nummer" med en annans bils reg nummer och de ville ha 6600Kr för 1500 Mil , men då bor jag i skogen och har garage. Bolaget var Trygghansa ( dock så har de ingen maskin skada på import) Länsförsäkringar ville ha 11400 !!!!

#22 OneYet

OneYet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,355 posts

Posted 14 April 2005 - 08:33 AM

6600:-!!!!!!! :o Det är ju rena rånet, fast från din sida förstås ;) Du är ju nere på samma nivåer som Nillet era lyckostar. Jag ger mer för min gamla 855 och jag kan inte påstå att Huskvarna är en storstad direkt.

#23 Makinen

Makinen

Super Member

• PipPip
  • 288 posts

Posted 26 April 2005 - 08:33 PM

Försäkringsbolag är mystiska företeelser. Jag inbillade mig i min enfald att jag hade annulerat försäkringen hos Länsförsäkringar och inväntade ett brev från Trafikförsäkringsföreningen. Icke så... Igår fick jag besked att LF skulle dra strax under 3000 kr från mitt konto för två månaders försäkring. När jag ringde upp dem fick jag höra att man inte kan annulera försäkringar som jag hade blivit lovad. Han jag pratade med verkade knappt ha befogenhet att gå på muggen utan sa att någon skulle ringa mig idag. De hann inte ringa mig innan jag själv ringde och jag blev kopplad till en trevlig dam som sa sig förstå att jag blev upprörd, men hon skulle stoppa dragningen och se till att försäkringen blev borttagen. 20 minuter senare ringer hon upp och frågar om jag accepterar att betala dem för de 12 dagarna det var innan jag ringde upp dem efter påställningen. På det sättet skulle jag spara några kronor eftersom deras premie är billigare än Trafikförsäkringsföreningens. Kunde inte låta bli att acceptera det. Nu blir det spännande att se vad nästa brev från dem säger...

#24 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 26 June 2005 - 08:55 PM

Ökade skadekostnader ger höjda premier
Den senaste genomgången av premieintäkter och skadekostnader visar att kostnaderna fortfarande är för höga. För att komma tillrätta med detta finns två alternativ. Antingen att vi höjer premierna eller försämrar försäkringens innehåll, till exempel genom att undanta vissa typer av skador. Försämringar vill vi inte göra.

Därför höjs premien på bilförsäkring, i vissa fall blir det fråga om kraftiga höjningar. Av försäkringsbrevet framgår din nya premie.

Nu kostar min försäkring 8082:- :sick:
Nästan 50% höjning. :beat:
:9mm: TryggHansa

#25 Guest_Guest (Guest)

Guest_Guest (Guest)

Posted 10 May 2006 - 04:23 PM

Jag drar liv i en gammal tråd. Har länge suktat efter en speedster och beslöt mig för att ringa runt till försäkringsbolagen för att få en offert. Billigast var Trygg-Hansa med 16 000 kr/år :o Då är jag 30 år boende i Stockholm city. Tog pris på farsan också som bor i Lund och han fick 7200 kr/år. Kan man inte skriva bilen på farsan istället? Jag kan ju ha "lånat" den över sommaren om någon skulle inträffa :rolleyes:

#26 Turbo²

Turbo²

Super Member

• PipPip
  • 426 posts

Posted 10 May 2006 - 07:50 PM

jag bor också i stockholm city fast är 24 år... gissa om det är billigt..hehe.. nej. därför har jag bara trafik på min. betalar 3292 kr per år hos trygghansa. Halvförsäkring skulle kosta ca 14 loppor hos länsförsäkringar som billigast. det går inte på min budget.. dubbla fälglås å lämna aldrig bilen är det som gäller numera! PS. mitt nya motto är ; SÅ FORT DET BARA GÅR MED SÅ LITE PENGAR SOM MÖJLIGT! ;)

#27 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 10 May 2006 - 07:54 PM

Jag drar liv i en gammal tråd.

Har länge suktat efter en speedster och beslöt mig för att ringa runt till försäkringsbolagen för att få en offert.

Billigast var Trygg-Hansa med 16 000 kr/år :o Då är jag 30 år boende i Stockholm city. Tog pris på farsan också som bor i Lund och han fick 7200 kr/år.

Kan man inte skriva bilen på farsan istället? Jag kan ju ha "lånat" den över sommaren om någon skulle inträffa :rolleyes:

If kör vi med! Bor mitt i Lkpg

#28 swmike

swmike

Member

• Pip
  • 50 posts

Posted 10 May 2006 - 09:10 PM

33år, boende i Solna (Stockholms Län), Speedster Turbo, hos IF 16000 per år med rabatt (alla försäkringar hos dem). Jag ringde till alla stora bolag och de låg allihop mellan 15-30k, eftersom jag har alla andra försäkringar hos IF så tyckte jag det var lika bra att välja dem igen.

#29 Guest_Guest (Guest)

Guest_Guest (Guest)

Posted 11 May 2006 - 09:13 PM

Sjukt dyrt. Vad fasen kostar det att försäkra en Ferrari eller Porsche? Jag ska starta ett eget försäkringsbolag B)

#30 swmike

swmike

Member

• Pip
  • 50 posts

Posted 12 May 2006 - 12:52 PM

Sjukt dyrt. Vad fasen kostar det att försäkra en Ferrari eller Porsche?

När jag hade en Porsche 993 Turbo (430hk, 1580kg tjänstevikt) kostade den 18k om året för mig.

Detta är samma sak som för en Subaru Impreza, jag gav 5500:- per år för min på slutet men det fluktuerade mellan 5-10k mellan 2000-2006. Försäkring är bara att ringa runt och fråga, enda man kan göra. Nån hård logik finns inte att tyda, varje bolag har sin egen logik.

#31 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 12 May 2006 - 02:40 PM

När jag hade en Porsche 993 Turbo (430hk, 1580kg tjänstevikt) kostade den 18k om året för mig.

Jisses, varför sålde du den? :o

#32 StephanD

StephanD

Member

• Pip
  • 171 posts

Posted 12 May 2006 - 04:18 PM

Kan det vart för just driftskostnaderna tro?
Hade årsförfallodag nyligen 8196:- 6kroner billigare en förra året thumbsup

//S

#33 swmike

swmike

Member

• Pip
  • 50 posts

Posted 12 May 2006 - 10:04 PM

Jag föredrar lättare mer fokuserade bilar än stora motorstarka bilar. Låg vikt for the win.

993/996:an är en vardagsbil med stor motor, ett autobahnlok av yttersta rang. Farthållaren går att sätta på 250km/h verklig hastighet (ca 265-270km/h på mätaren) och då kan man sätta upp fötterna och bara styra med en hand på ratten. Jag har inte kört någon annan bil som var så stabil i höga hastigheter, men jag har å andra sidan inte provat stor-mercorna iofs. Användningsområdet för detta i sverige är noll och inget, dessutom tycker folk det är en skrytbil vilket Speedstern inte alls lider av vilket jag tycker är positivt.

Nej, jag föredrar acceleration 30-130 och kurvtagningsförmåga istället, därav Speedster.

#34 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 13 May 2006 - 07:23 AM

Jag föredrar lättare mer fokuserade bilar än stora motorstarka bilar. Låg vikt for the win.

993/996:an är en vardagsbil med stor motor, ett autobahnlok av yttersta rang. Farthållaren går att sätta på 250km/h verklig hastighet (ca 265-270km/h på mätaren) och då kan man sätta upp fötterna och bara styra med en hand på ratten. Jag har inte kört någon annan bil som var så stabil i höga hastigheter, men jag har å andra sidan inte provat stor-mercorna iofs. Användningsområdet för detta i sverige är noll och inget, dessutom tycker folk det är en skrytbil vilket Speedstern inte alls lider av vilket jag tycker är positivt.

Nej, jag föredrar acceleration 30-130 och kurvtagningsförmåga istället, därav Speedster.

Intressant! Jag har aldrig testat en sån iofs. M5:or har ju det där symptomen som du beskriver, känns som att åka snabbtåg, typ.

Men jag trodde Porscharna var rätt spänstiga, de brukar gå bra på bana iaf.

#35 StephanD

StephanD

Member

• Pip
  • 171 posts

Posted 13 May 2006 - 09:05 AM

Intressant! Jag har aldrig testat en sån iofs. M5:or har ju det där symptomen som du beskriver, känns som att åka snabbtåg, typ.

Men jag trodde Porscharna var rätt spänstiga, de brukar gå bra på bana iaf.

OT

I höstas var det en sk, Kompiskompis som kikade på min bil för att ev. köpa en likadan, han ville se en IRL.

Killen åkte F355 och motiveringen var att den var för komfortabel, Speedstern var mer Sportbil och så blev han frånåkt av dom.

Naturligtvis fanns även ekonomi med i bilden, Servicekostnaderna på Ferrarin var helt sjuka + att han vågade inte köra bilen fult ut på grund av rep-kostnaderna om något skulle hända.

Med andra ord vi har nog den optimala Sportbilen, den är som ett kinder ägg, Snabb, snygg, hyggligt billig att äga.

Bortsätt från allt opraktisk och skramlig halvkass byggkvalitet.

/OT

#36 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 10 July 2006 - 10:38 AM

Ökade skadekostnader ger höjda premier
Den senaste genomgången av premieintäkter och skadekostnader visar att kostnaderna fortfarande är för höga. För att komma tillrätta med detta finns två alternativ. Antingen att vi höjer premierna eller försämrar försäkringens innehåll, till exempel genom att undanta vissa typer av skador. Försämringar vill vi inte göra.

Därför höjs premien på bilförsäkring, i vissa fall blir det fråga om kraftiga höjningar. Av försäkringsbrevet framgår din nya premie.

Nu kostar min försäkring 8082:- :sick:
Nästan 50% höjning. :beat:
:9mm: TryggHansa

TryggHansa vill nu ha 9198:- :sick:
Efter en rundringning var de näst billigast.
DinaFörsäkringar ville ha 6812:- så jag provar med dem. http://www.sockenbolagen.se/

#37 swmike

swmike

Member

• Pip
  • 50 posts

Posted 11 July 2006 - 06:52 PM

Jag hade just en intressant upplevelse. Jag upptäckte att min försäkring kostade 20% mer än vad IFs offert över telefon sa att den skulle kosta (23k innan rabatt, mot 18k innan rabatt, för min Turbo, boende i Solna, Stockholm), och ifrågasatte detta till IF. Då sa de att jo, det stämde mot tidigare försäkringsbrev (jag hade ställt av den en månad när jag hade min ECU i Tyskland hos Klasen). Jag bad dem rota fram offerten, och jo, den hittade de, men offerten hade de givit mot att det bodde två personer i mitt hushåll, men sen när jag tecknade försäkringen så var jag ju ensam, så då blev det dyrare. WTF!? Jag frågade dem hur resonemanget var för denna skillnad. Sen bestämde de sig för att ge mig priset i originalofferten ändå, så det var ju bra, men jag skulle fortfarande vilja veta resonemanget för prisskillnaden beroende på antal personer i hushållet. Rimligtvis borde det egentligen vara billigare att ha två bilar och en MC om man är ensam än om man är två, eftersom fordonen rimligtvis rullar mindre med ensamhushåll, men så är tydligen inte fallet.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users