Jump to content

Photo

Graveltrappen

• Please log in to reply
873 replies to this topic

#181 Makinen

Makinen

Super Member

• PipPip
  • 288 posts

Posted 17 December 2004 - 01:39 PM

Jag skulle kunna tänka mig en sån här:
http://www.superform....com/coupe.aspx Misstänker att jag får svårt att hänga med en sån runt Nordslingan med Speedstern.

#182 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 17 December 2004 - 01:47 PM

Skulle gärna låna upp en mille ($150.000) om jag fick en sån här.

Posted Image

#183 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 17 December 2004 - 02:20 PM

Jag med! chinky chinky Men det gick inte många till Europa. Originalet hade inte verit dumt heller. Jag gillade även prototypen till nya Mustangen, men när alla säkerthetsdetaljer kom på blev det inte bra.

#184 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 17 December 2004 - 02:23 PM

En fundering... Hur mycket gör taket för aerodynamiken på Speedstern? Hur mycket skulle det göra med en "exigehuv"? Som jag ser det borde man köra med taket på på bana.

#185 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 17 December 2004 - 02:38 PM

Ingen aning. Det verkar vara en väldig turbulens runt kupén både, med och utan tak. Spontant känns det ju som om det är bättre med tak, men hur mkt? Det borde ju gå att testa toppfarten med och utan iofs.

Exige-huv med långt sluttande tak är säker mkt bättre. Det är nog bara att kolla på diesel-speedstern och se vad som är felgjort på våra bilar.......

Posted Image

#186 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 17 December 2004 - 02:53 PM

Man kan bara konstatera att smaken är som baken. :lol:

Vad som är sportigt eller ej är upp till var och en. Om man med en sportbil menar att den ska funka på bana, så finns det nog mkt få bra sportbilar. En Opel GT med mild trimning och R-däck körde lätt ifrån våra Speedstrar på Kinnekulle.

Sensmoralen är att man måste modda bilen för att få nåt vettigt stuk på den. Vissa prestandamodeller från Porsche och BMW är rätt bra från fabrik, men annars är Opel Speedster, Honda S2000, Porsche 911, BMW M3 inte speciellt snabba runt en bana i originaltappning.

Tror iofs att föraren har störst betydelse i de flesta fall med såpass likvärdiga bilar. Men det är ju ändå kul att modda...

#187 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 17 December 2004 - 03:02 PM

En fundering...
Hur mycket gör taket för aerodynamiken på Speedstern?
Hur mycket skulle det göra med en "exigehuv"?
Som jag ser det borde man köra med taket på på bana.

Jag har iaf lagt märke till att bensinförbrukningen går ner drygt 0,1 liter per mil när man kör med taket på... Så nog gör det skillnad, det är ju en sänkning med ca 10% Hardtop gör nog ytterligare lite...

Hur mycket skillnad det gör i tid för en accelleration upp till runt 150km/h vet jag dock inte...

Huv som exigen skulle nog gör lika mycket nytta, men framförallt skulle det säkert effektivisera en eventuell (låg) vinge rätt rejält också.

Sen bör ni ju tänka på att en splitter och vinge som genererar downforce ökar luftmotståndet (drag) och därmed sänker toppfarten. Dude: Vad kom ni upp i med rejsspeedstern på anderstorps flygraka?

Däremot så tror jag att en diffuser faktiskt hjälper till att minska virvlar och drag efter bilen.

#188 Makinen

Makinen

Super Member

• PipPip
  • 288 posts

Posted 17 December 2004 - 05:54 PM

Jag har iaf lagt märke till att bensinförbrukningen går ner drygt 0,1 liter per mil när man kör med taket på... Så nog gör det skillnad, det är ju en sänkning med ca 10% Hardtop gör nog ytterligare lite...

Huv som exigen skulle nog gör lika mycket nytta, men framförallt skulle det säkert effektivisera en eventuell (låg) vinge rätt rejält också.

Hur mycket soppa drar din bil normalt sett med och utan tak? Jag har nämligen inte lyckats se någon skillnad alls.
Min har snittat strax under 0,85 liter/mil under sommaren och jag har inte kunnat uttyda något mönster i variationerna förutom att den springer upp mot 1,7 liter/mil på bana.

Jag är lite skeptisk till att montera en bakruta som på dieselspeedstern. Man ger taket samma form som en flygplansvinge. Den går säkert lättare i luften, men riskerar att bli instabil i höga farter. Vinge vill man ju inte ha...

#189 dude

dude

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts

Posted 18 December 2004 - 10:52 AM

Hur mycket skillnad det gör i tid för en accelleration upp till runt 150km/h vet jag dock inte...

Sen bör ni ju tänka på att en splitter och vinge som genererar downforce ökar luftmotståndet (drag) och därmed sänker toppfarten. Dude: Vad kom ni upp i med rejsspeedstern på anderstorps flygraka?

Däremot så tror jag att en diffuser faktiskt hjälper till att minska virvlar och drag efter bilen.

att förbrukningen sjunker med taket på beror väl på att man för det mesta brukscruisar då :D

det är inte bara fördelar med exige-taket utan det skapar lyftkrafter också.

196kmh enl loggen som bäst på anderstorp.

splittern gör nog extremt lite på drag. vinge gör däremot mer skada.

#190 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 18 December 2004 - 11:15 AM

Kollade i AMS inte särskilt djupa "Sportbilen"-tidning. Lite trevlig läsning i vintermörkret! thumbsup Men där står det att Elise S2 och Toyota MR2 båda har diffbroms, DET kan väl inte stämma. 118 pållar o diffbroms, snacka om overkill!!! :lol:

#191 Makinen

Makinen

Super Member

• PipPip
  • 288 posts

Posted 18 December 2004 - 12:10 PM

Jag känner ofta att diffbromsen saknas i Speedstern så det skulle inte förvåna mig om Elise S2 har det som standard. Vad kostar det att få en sån monterad? Det kanske är vettigare än både motorjustering och fjädringskit.

#192 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 18 December 2004 - 01:37 PM

Därom tvistar de lärde, finns 2 skolor vad jag förstår. :D En Quaife diffbroms kostar väl 6000-8000 kr. Monteringen? Om det går att få loss diffhuset utan att lyfta ur motorn 2000-4000 kr, gissar jag, annars vete fåglarna.

#193 Makinen

Makinen

Super Member

• PipPip
  • 288 posts

Posted 18 December 2004 - 01:42 PM

Hej då bilen! Vi ses i vår... :(

Attached Files

#194 Makinen

Makinen

Super Member

• PipPip
  • 288 posts

Posted 18 December 2004 - 01:43 PM

Snyft...

Attached Files

#195 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 18 December 2004 - 03:50 PM

Stiligt överdrag! thumbsup

#196 Makinen

Makinen

Super Member

• PipPip
  • 288 posts

Posted 18 December 2004 - 09:25 PM

Stiligt överdrag! thumbsup

Jag tror det är ett originaltillbehör. Följde med bilen. Man har en extra grej vid taket så att inte det ska bli luddigt...

#197 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 19 December 2004 - 08:04 PM

De jämförde bilar som kunde göra 300 km/h i "Sportbilen"-tidningen. Plötsligt framstod Bentley och Lamborghini Murcielago som prisvärda alternativ!! På den tid som Aston Martin tog på sig att acca till 300 blås kunde Ferrari Enzo acca 0-300-0-300!!!! En sån måste man bara ha....få se, var är mitt checkhäfte.... :rolleyes:

#198 Makinen

Makinen

Super Member

• PipPip
  • 288 posts

Posted 19 December 2004 - 11:07 PM

Det är så sällan jag är över 250 km/h så jag är tveksam till meningen med så hög toppfart. När TBM haft sin första McLaren F1 flera månader hade han inte ens varit över 250 med den.

#199 OneYet

OneYet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts

Posted 20 December 2004 - 07:28 AM

TBM ?

#200 Makinen

Makinen

Super Member

• PipPip
  • 288 posts

Posted 20 December 2004 - 11:27 AM

TBM är en lyckligt lottad kille här i stan. När jag besökte honom hade han bland annat dessa: McLaren F1 Porsche GT1 MB CLK GTR MB 300SL Bugatti EB 110SS Ferrari 550 cab (fruns bil) Ferrari F40 Ferrari F50 Lambo Murcielago GT En till "Big Mac" var på väg då (en racebil) och rykten säger att han numera skaffat en tredje. Till vardags åkte han då S8 precis som frun, men han bytte till en A8 W12 när de kom.

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users