
Graveltrappen
#181
Posted 17 December 2004 - 01:39 PM
http://www.superform....com/coupe.aspx Misstänker att jag får svårt att hänga med en sån runt Nordslingan med Speedstern.
#182
Posted 17 December 2004 - 01:47 PM

#183
Posted 17 December 2004 - 02:20 PM

#184
Posted 17 December 2004 - 02:23 PM
#185
Posted 17 December 2004 - 02:38 PM
Exige-huv med långt sluttande tak är säker mkt bättre. Det är nog bara att kolla på diesel-speedstern och se vad som är felgjort på våra bilar.......

#186
Posted 17 December 2004 - 02:53 PM
Tror iofs att föraren har störst betydelse i de flesta fall med såpass likvärdiga bilar. Men det är ju ändå kul att modda...Man kan bara konstatera att smaken är som baken.
![]()
Vad som är sportigt eller ej är upp till var och en. Om man med en sportbil menar att den ska funka på bana, så finns det nog mkt få bra sportbilar. En Opel GT med mild trimning och R-däck körde lätt ifrån våra Speedstrar på Kinnekulle.
Sensmoralen är att man måste modda bilen för att få nåt vettigt stuk på den. Vissa prestandamodeller från Porsche och BMW är rätt bra från fabrik, men annars är Opel Speedster, Honda S2000, Porsche 911, BMW M3 inte speciellt snabba runt en bana i originaltappning.
#187
Posted 17 December 2004 - 03:02 PM
Jag har iaf lagt märke till att bensinförbrukningen går ner drygt 0,1 liter per mil när man kör med taket på... Så nog gör det skillnad, det är ju en sänkning med ca 10% Hardtop gör nog ytterligare lite...En fundering...
Hur mycket gör taket för aerodynamiken på Speedstern?
Hur mycket skulle det göra med en "exigehuv"?
Som jag ser det borde man köra med taket på på bana.
Hur mycket skillnad det gör i tid för en accelleration upp till runt 150km/h vet jag dock inte...
Huv som exigen skulle nog gör lika mycket nytta, men framförallt skulle det säkert effektivisera en eventuell (låg) vinge rätt rejält också.
Sen bör ni ju tänka på att en splitter och vinge som genererar downforce ökar luftmotståndet (drag) och därmed sänker toppfarten. Dude: Vad kom ni upp i med rejsspeedstern på anderstorps flygraka?
Däremot så tror jag att en diffuser faktiskt hjälper till att minska virvlar och drag efter bilen.
#188
Posted 17 December 2004 - 05:54 PM
Hur mycket soppa drar din bil normalt sett med och utan tak? Jag har nämligen inte lyckats se någon skillnad alls.Jag har iaf lagt märke till att bensinförbrukningen går ner drygt 0,1 liter per mil när man kör med taket på... Så nog gör det skillnad, det är ju en sänkning med ca 10% Hardtop gör nog ytterligare lite...
Huv som exigen skulle nog gör lika mycket nytta, men framförallt skulle det säkert effektivisera en eventuell (låg) vinge rätt rejält också.
Min har snittat strax under 0,85 liter/mil under sommaren och jag har inte kunnat uttyda något mönster i variationerna förutom att den springer upp mot 1,7 liter/mil på bana.
Jag är lite skeptisk till att montera en bakruta som på dieselspeedstern. Man ger taket samma form som en flygplansvinge. Den går säkert lättare i luften, men riskerar att bli instabil i höga farter. Vinge vill man ju inte ha...
#189
Posted 18 December 2004 - 10:52 AM
att förbrukningen sjunker med taket på beror väl på att man för det mesta brukscruisar dåJag har iaf lagt märke till att bensinförbrukningen går ner drygt 0,1 liter per mil när man kör med taket på... Så nog gör det skillnad, det är ju en sänkning med ca 10% Hardtop gör nog ytterligare lite...
Hur mycket skillnad det gör i tid för en accelleration upp till runt 150km/h vet jag dock inte...
Huv som exigen skulle nog gör lika mycket nytta, men framförallt skulle det säkert effektivisera en eventuell (låg) vinge rätt rejält också.
Sen bör ni ju tänka på att en splitter och vinge som genererar downforce ökar luftmotståndet (drag) och därmed sänker toppfarten. Dude: Vad kom ni upp i med rejsspeedstern på anderstorps flygraka?
Däremot så tror jag att en diffuser faktiskt hjälper till att minska virvlar och drag efter bilen.

det är inte bara fördelar med exige-taket utan det skapar lyftkrafter också.
196kmh enl loggen som bäst på anderstorp.
splittern gör nog extremt lite på drag. vinge gör däremot mer skada.
#190
Posted 18 December 2004 - 11:15 AM


#191
Posted 18 December 2004 - 12:10 PM
#192
Posted 18 December 2004 - 01:37 PM

#193
Posted 18 December 2004 - 01:42 PM

Attached Files
#194
Posted 18 December 2004 - 01:43 PM
Attached Files
#195
Posted 18 December 2004 - 03:50 PM

#196
Posted 18 December 2004 - 09:25 PM
Jag tror det är ett originaltillbehör. Följde med bilen. Man har en extra grej vid taket så att inte det ska bli luddigt...Stiligt överdrag!
#197
Posted 19 December 2004 - 08:04 PM

#198
Posted 19 December 2004 - 11:07 PM
#199
Posted 20 December 2004 - 07:28 AM
#200
Posted 20 December 2004 - 11:27 AM
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users