Jump to content


Photo

Dffusor...eller Vad Det Nu Heter


  • Please log in to reply
147 replies to this topic

#21 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 30 July 2005 - 02:45 PM

Jag kan fixa et i photoshop när jag e hemma nästa gång =)

#22 Jimsan

Jimsan

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 553 posts
  • Gender:Male
  • Location:Schweden
  • Interests:Blöjbyte, barnvagnar, mjölkersättning, kolik och sömnlösa nätter.

Posted 31 July 2005 - 10:56 AM

Nu finns det mer bilder och jag har kapat ner dem så att de inte är så groteskt stora. <BILDER>

/Jim

#23 StephanD

StephanD

    Member

  • Pip
  • 171 posts
  • Location:Vargön, Sweden

Posted 31 July 2005 - 11:55 AM

Kanske är dags att börja göra en orderlista åt Jimsan så han vet hur många som vill shoppa. :D (Kan någon med mer befogenhet klistra tråden). * StephanD 1ex svart. * * * * * * * * * Fortsätt att fyll i. Hoppas jag inte går händelserna i förväg, men det blir nog överskådligare om vi sätter upp oss på en lista, Jimsan får sätt sista orderdatum.

#24 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 31 July 2005 - 01:44 PM

* StephanD 1ex svart. * JawZ 1ex svart. * * * * * * * *

#25 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 01 August 2005 - 04:27 AM

Undrar lite om hur stabil infästningen blev? Om diffusorn lyckas med att generera rejält med downforce måste den ju sitta fast ordentligt också :P . Flexar karossen mycket om man trycker ned diffusorn hårt i bakkant? ...det finns ju inte så mycket chassi att fästa i längst bak... :unsure: Bra jobbat! thumbsup

#26 StephanD

StephanD

    Member

  • Pip
  • 171 posts
  • Location:Vargön, Sweden

Posted 01 August 2005 - 08:09 AM

Gör den inte bilen mer kursstabil i höga farter en att skapa downforce? /S

#27 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 01 August 2005 - 09:24 AM

* StephanD 1ex svart. * JawZ 1ex svart. * Nillet 1ex svart. * * * * * * * Har för mig att jag läst att de vertikala plåtaran skall vara så vertikala som möjligt för att aerodynamiken skall bli rätt. Men är lite osäker, Finns säkert att hitta på rejsa.nu. Om den sticker ut längre kanske det blir problem med lagen? :unsure:

Edited by Nillet, 01 August 2005 - 09:24 AM.


#28 Jimsan

Jimsan

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 553 posts
  • Gender:Male
  • Location:Schweden
  • Interests:Blöjbyte, barnvagnar, mjölkersättning, kolik och sömnlösa nätter.

Posted 01 August 2005 - 09:34 AM

Jag har inte en aning om den gör någon nytta. Gjorde det bara för utseendets skull poof Men den sitter bra, är fäst på 13 ställen och 2 av dem är rejäla skruvar som går in i massivt aluminium. De bakre fästerna som är i "rear clam", alltså i plasten, så har vi lagt aluminium profiler över så det stadgar upp det hela. Skrev fel innan angående när vi kan anodisera, skrev v.36 men jag trodde vi var i v.34. Blir veckovild på semestern, den nya anodlinen ska köras i gång nu i v.33 eller v.34. Angående beställningar, ställ frågor eller om det är bilder på nått ni vill ha. Fundera och vill ni fortfarande ha så kunde vi ju bestämma lite närmare när det känns ok för er så köper jag plåt. Mvh: Jim

#29 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 01 August 2005 - 09:43 AM

Gör den inte bilen mer kursstabil i höga farter en att skapa downforce?

/S

Njae, Thorney säger det men funktionen är ju att hjälpa till att bibehålla ett lågt tryck under bilen, vad jag förstår. Det borde ge vidhäftning även i kurvor.

Genom den gradvisa volymökningen i en kontrollerad volym får man en störningsfri "släppkant" i bakänden, diffusorn "drar" luft från utrymmet under underredet.

Dock bör det kombineras med att bilen sänks och att man har en "front splitter" som hjälper till att skapa undertrycket.

:beat: Rätta mig m ni vet bättre, aero är bara enav mina hobbies :rolleyes:

#30 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 01 August 2005 - 09:48 AM

Jag tycker att den borde vara ca 50 mm längre. Om besiktningen är ett problem kan man ju skifta innan, det tar ju inte så lång tid.

Posted Image

#31 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 01 August 2005 - 10:22 AM

Dock bör det kombineras med att bilen sänks och att man har en "front splitter" som hjälper till att skapa undertrycket.

...på tal om splitter, för att utnyttja övertrycket på fronten för att trycka fronten nedåt (downforce) vill man ha en splitter som har stor horisontell yta (t.ex. genom att en skiva sticker ut långt framför bilen ungefär som på Dudes racing speedster, speciellt innan han hann såga till formen ;) ). Dessutom vill man ha en plan horisontell undersida som ligger "lagom" nära marken och parallellt med marken -> då tvingas luften som går under splittern att ha hög hastighet vilket betyder lågt tryck under splittern vilket ger downforce.

Det verkar som om en del eftermarknadskit för splitters/spoilers mer fokuserar på att få fronten att komma närmare marken = spoiler (som iofs också har positiva effekter). Min gissning har varit att i de flesta länder så är det inte gatlegalt med "fotgängarkaparsplitters" och det är därför man inte ser "riktiga" splitter-kit utan mer "spoiler"-kit? Badster eller Dude kanske har nån praktisk erfarenhet? läste bara grundkurserna i flödesdynamik så man är mest teoretiker...

En rejäl splitter i kombination med kjolar och diffusor vore mums - svarta förstås! Några tankar på att göra kjolar och splitters också? ;)

#32 StephanD

StephanD

    Member

  • Pip
  • 171 posts
  • Location:Vargön, Sweden

Posted 01 August 2005 - 11:24 AM

Så om jag fattar rätt fyller plastbitarna i fronten på min turbo mest estetisk funktion och bör bytas mot något typ skogshuggarens läpp för att funka? Men jag är en aerodynamisk nolla :o /S

#33 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 01 August 2005 - 12:24 PM

Så om jag fattar rätt fyller plastbitarna i fronten på min turbo mest estetisk funktion och bör bytas mot något typ skogshuggarens läpp för att funka?
Men jag är en aerodynamisk nolla :o

/S

Njae, jag har läst att t ex Ricky rapporterade om bättre stabilitet med turbo-läpparna. Bättre än en rundad vingform således (som på N/A)

#34 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 01 August 2005 - 12:35 PM

Så om jag fattar rätt fyller plastbitarna i fronten på min turbo mest estetisk funktion och bör bytas mot något typ skogshuggarens läpp för att funka?
Men jag är en aerodynamisk nolla :o

/S

:D Nejdå, inte mer nolla än jag själv! De små plastbitarna lär ge lite mer downforce enligt en del på vx220-forumet som eftermonterat dem. Skulle tro att de hjälper till att styra mer av fartvinden över bilen istället för under den.

Däremot kanske de inte tar tillvara så mycket av övertrycket som blir på fronten för att trycka ned en splitter. Ett högt lufttryck verkar ju i alla riktningar (även om luften rör sig) så om det höga lufttrycket har något att trycka på nedåt (splittern) så får man antagligen ännu mer downforce, samt att man under splittern kan få en yta som undertrycket pga den höga strömningshastigheten i en smal spalt kan suga ner. Av denna anledning brukar man försöka förlänga splittern en bit bak under framvagnen för att få en stor "sug"-yta. Undersidan är nog viktigare än splitternsa översida...

Men som sagt - jag är ju bara lekman i frågan. ;)

Min fundering var mest av karaktären "om man skulle ta och göra en splitter, måste den vara rejält stor för att vara värt mödan (downforcemässigt), men är det verkligen tillåtet på gatbil med stora splitters?" Och rent estetiskt vore det ju allra snyggast med en stor splitter i kombination med en stor diffusor :D thumbsup

Edit: <Här> kan man läsa lite om man är teoretiker ;)

* StephanD 1ex svart.
* JawZ 1ex svart.
* Nillet 1ex svart.
* SlimVince 1ex svart :lol:

Edited by slimvince, 01 August 2005 - 12:46 PM.


#35 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 01 August 2005 - 01:25 PM

Det verkar som om alla vill ha svarta :gayfight:

#36 Guest_LL (Guest)

Guest_LL (Guest)

Posted 01 August 2005 - 03:39 PM

Hej, Hur mäter man enklast downforce? 'Högfartsstabilitet' är ju ganska subjektivt. Jag har lekt med tanken att mäta (logga) krafterna vid fjäderinfästningarna och på så vis kunna mäta 'stabilitet'. Jag antar att man t.ex. vill ha mer downforce (alt. mindre lift) bak än fram för att inte få "höfartsöverstyrning". Någon som har erfarenhet av denna typ av mätning? Kanske ett vinterprojekt... Sedan är det väl en fråga om downforce på nöjesbilar är önskvärt? Det går ju snabbare men det är frågan om det är roligare (att köra). Skoj att pula med dock... /LL

#37 Saabster

Saabster

    Member

  • Pip
  • 177 posts

Posted 01 August 2005 - 07:44 PM

Hej,

Hur mäter man enklast downforce? 'Högfartsstabilitet' är ju ganska subjektivt. Jag har lekt med tanken att mäta (logga) krafterna vid fjäderinfästningarna och på så vis kunna mäta 'stabilitet'. Jag antar att man t.ex. vill ha mer downforce (alt. mindre lift) bak än fram för att inte få "höfartsöverstyrning". Någon som har erfarenhet av denna typ av mätning? Kanske ett vinterprojekt...

Sedan är det väl en fråga om downforce på nöjesbilar är önskvärt? Det går ju snabbare men det är frågan om det är roligare (att köra). Skoj att pula med dock...

/LL

Jag har en kollega som åker race på riktigt, och han loggade höjdförändringar och massa annat på sin racebil för att se just detta, men då kommer man till det att vem vill låna ut givare + logger...? det är tyvärr rätt dyra prylar om det ska bli bra, och hans system sitter fast i hans bil :angry: .... Men jag vill ju oxå mäta detta, så jag ska kolla! Finns en liten möjlighet attt låna detta från jobbet...

Och att det går snabbare är väl samma som att det är roligare!!!??? eller? :D

#38 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 02 August 2005 - 08:26 AM

Jag ställer mej väldigt tveksam till om den där diffusern verkligen gör någon nytta på våra höga bilar :unsure: Ska jag ha diffuser så verkar Thornays mer genomtänkt, många va dom tyska prylarna är ju mer för att ge rejsigt utseende än att ha nån verklig funktion. Jag har dock bara possitivt att säga om frontsplittern jag har. Högfartsstabiliteten är avsevärt mycke bättre nu thumbsup

#39 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 02 August 2005 - 09:01 AM

Jag ställer mej väldigt tveksam till om den där diffusern verkligen gör någon nytta på våra höga bilar :unsure:
Ska jag ha diffuser så verkar Thornays mer genomtänkt

Ja just, den sticker ju ner mer. Men det går ju att ändra genom att köra med andra mått på alu-diffusorn. thumbsup

#40 Jimsan

Jimsan

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 553 posts
  • Gender:Male
  • Location:Schweden
  • Interests:Blöjbyte, barnvagnar, mjölkersättning, kolik och sömnlösa nätter.

Posted 02 August 2005 - 09:56 AM

Vi gjorde så att den gick ner lika långt på de yttre sidorna som orginal gör. Säg bara till hur många mm till ni tycker den ska ner och hur många mm längre diffusorn ska vara i bakkant. Som det är nu är den närapå i linje med bakändan, 20mm till skulle nog se bra ut. Som det är nu är det * StephanD 1ex svart. * JawZ 1ex svart. * Nillet 1ex svart. * SlimVince 1ex svart som har beställt. Är det någon mer som vill ha? Är ni säkra på att ni vill ha så köper jag plåt i slutet av veckan? Mvh: Jim




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users