Jump to content


Photo

Däck


  • Please log in to reply
57 replies to this topic

#1 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 11 July 2005 - 11:24 AM

Jag har inte hängt med i alla diskussioner om däck. Någon som kan ge några tips? Det går inte att få på 205 på original-fälgen fram? Någon som har bakfälgar över? Ni som sett mig köra vet att jag inte kör så fort (men mycket) på bana, skall jag investera i R-däck? Kan tillägga att jag är nöjd med original-däcken...

#2 Saabster

Saabster

    Member

  • Pip
  • 177 posts

Posted 12 July 2005 - 04:30 PM

Kan tillägga att jag är nöjd med original-däcken...

Kan bara säga att jag är imponerad av orginaldäcken!! Det går att åka "stabilt understyrt" :D Men efter Gelleråsen börjar det lossa bitar ur vänster framdäck.... så nu är det nog dax för nytt!

Men Toyo däcken som den rabiatröda åker på är nästan för mjuka, bra fäste, men mycke kort livslängd.
Men är priset så att man ändå kan köpa mer än en uppsättning framdäck per år för samma pris som andra däck är det klart ett bra val!

#3 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 12 July 2005 - 11:40 PM

Jag har inte hängt med i alla diskussioner om däck. Någon som kan ge några tips?
Det går inte att få på 205 på original-fälgen fram?
Någon som har bakfälgar över?
Ni som sett mig köra vet att jag inte kör så fort (men mycket) på bana, skall jag investera i R-däck?

Kan tillägga att jag är nöjd med original-däcken...

Nej, det är dumt att sätta på nåt annat fram (en o annan tysk har gjort det).

Håller däcken bra o du e nöjd med fästet, varför då byta? :o

#4 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 13 July 2005 - 06:00 AM

Håller däcken bra o du e nöjd med fästet, varför då byta? :o

Köper jag original så håller de 3000 mil till och om 1 år kanske jag kör lika bra som ni och då kanske jag inte är lika nöjd med origialdäcken...

Edited by Nillet, 13 July 2005 - 06:01 AM.


#5 Supersonett

Supersonett

    Member

  • Pip
  • 201 posts
  • Interests:Petrol head

Posted 13 July 2005 - 06:46 AM

Håller däcken bra o du e nöjd med fästet, varför då byta? :o

Köper jag original så håller de 3000 mil till och om 1 år kanske jag kör lika bra som ni och då kanske jag inte är lika nöjd med origialdäcken...

Jag måste dock peppa för att det blir en helt annan bil med bredare däck fram, bilen understyrde förut "tråkigt" men snällt i alla kurvor, nu snarare överstyr den hela tiden "om man vill" MAO med lite aggresiv körstil så kan man åka mycket snabbare och enligt mig oxå ha mer kul.
Att man sedan kan åka om de mesta andra "större " bilarna i inner kurvorna när de driftar ut mot gräset är oxå kul. => du betämmer spåret inte bilen.

Förutom hållbarten på mina "mjuka" däck så är mitt råd självklart ! KÖP

Skaffar du en 15" ban uppsättning tro jag det kan bli klart billigare.
Min uppfatning var att så som jag körde med orginal däck överhetta jag dem så de anagligen slets hårdare än r-däcken på bana.


kanske skall tilllägga att jag slet mina r-däck ganska ordentligt första gången på kullen pga för mycket luft i dem, tog två pass innan jag hitta rätt där och sedan har de klarat sig mycket bättre.

#6 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 13 July 2005 - 06:50 AM

Håller däcken bra o du e nöjd med fästet, varför då byta? :o

Köper jag original så håller de 3000 mil till och om 1 år kanske jag kör lika bra som ni och då kanske jag inte är lika nöjd med origialdäcken...

3000 mil??????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :o

Mina Bridgestone bakdäck håller ca 600-800 mil, framdäcken 1200.

#7 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 13 July 2005 - 06:53 AM

kanske skall tilllägga att jag slet mina r-däck ganska ordentligt första gången på kullen pga för mycket luft i dem, tog två pass innan jag hitta rätt där och sedan har de klarat sig mycket bättre.

Vad kör du med för däcktryck nu? 1,8 bar runt om? 1,6?

Mätt på banan med varma sulor?

#8 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 13 July 2005 - 07:57 AM

3000 mil??????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :o

De som sitter på har gått 3000 mil om det är original.

Hur lätt är det att hitta 15"-fälgar som passar?

Har förstått att det inte är lätt att hitta 17"-fälgar som passar...

Finns det 16"-fälgar som passar? Det borde finnas fler däcksdimensioner till dem...

#9 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 13 July 2005 - 08:34 AM

Det är nog lätt. Meldert har ju t ex OZ Superturismo-fälgar. Finns nog t ex SAAB plåtisar som funkar thumbsup

#10 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 13 July 2005 - 09:41 AM

Någon som kan ET fram och bak? Hur man räknar fram lämpliga fälgbredder såg jag på rejsa, bara att leta... Någon som köpt fälgar förr? Någon som vet bra ställen? Edit: Vänta nu här, med 15" blir det väl problem med diametern och farbror blå...

Edited by Nillet, 13 July 2005 - 09:52 AM.


#11 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 13 July 2005 - 09:52 AM

25 front 36 rear

#12 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 13 July 2005 - 10:06 AM

25 front
36 rear

Tackar! Det blev mycket nu...
Om man hittar offset 38 så går det att lösa med 10mm spacers fram, tänker jag rätt?
Hålen är? 5x100?

#13 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 13 July 2005 - 10:26 AM

5x110 är det :P

#14 Supersonett

Supersonett

    Member

  • Pip
  • 201 posts
  • Interests:Petrol head

Posted 13 July 2005 - 11:10 AM

kanske skall tilllägga att jag slet mina r-däck ganska ordentligt första gången på kullen pga för mycket luft i dem, tog två pass innan jag hitta rätt där och sedan har de klarat sig mycket bättre.

Vad kör du med för däcktryck nu? 1,8 bar runt om? 1,6?

Mätt på banan med varma sulor?

ca 1.8-1,9 bar varmt => detta ger kall tryck 1,1 kg vänster fram på kullen men nästan 1.6 bar kallt höger fram osv


försöker skriva i hop en liten lapp på hur kall trycket är och skall sedan lista ut hur mycket man skall sänka från "normalt" körd bil för att hamna där precis innan man går på banan ( allmäna gas lagen verkar inte funka för mig :D så jag får exprimentera lite)

#15 Supersonett

Supersonett

    Member

  • Pip
  • 201 posts
  • Interests:Petrol head

Posted 13 July 2005 - 11:16 AM

25 front
36 rear

Tackar! Det blev mycket nu...
Om man hittar offset 38 så går det att lösa med 10mm spacers fram, tänker jag rätt?
Hålen är? 5x100?

när jag kolla på 15"saab fälgar så var det problem med att fälgen tog i bromsarna fram även vid rätt ET med spacer (10 mm).
Lösningen på detta blir ju att ha mera spacer och en fälg med "rätt design" + rätt ET.
Det finns sedan inte vad jag vet bredare än 6.5 tums 15 " saab fälgar :angry:

antar att en Et 45 med 9 spacer bak + 19 fram borde funka.
men då lite bredare spacers är lite dyrare ( i allafall när jag titta) + att jag hade turen att hitta en uppsättning bakfälgar till så blev det inte 15 "


rörigt.....

#16 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 13 July 2005 - 01:30 PM

i princip alla eftermarknadsfälgar(med reservation för vissa obskyra lågprisvarianter) i 15" med et runt 35 fungerar. att org-fälgar kan ta i oken är inte konstigt iom att dom slimmar dom rätt duktigt till bilmodellen, em fälgar har för det mesta gott om plats för att passa många modeller. med wobbly bolts kan man använda alla fälgar med följande bultmönster. 5/108, 5/110, 5/112. det betyder typ volvo, peugeot, citroen, mb, vag, saab, opel m.fl. bara att sätta igång att leta :D nya 15" från oz kan jag skaffa fram från ca 900:-. dock inte superleggera som inte görs med 5-bult i 15". se er inte blinda på att det måste vara 25 i et, för den ändras med bredd på fälg samt totalhöjd på hjul B) om man ska vara riktigt petig, så ska en 7x15" ha et 44 fram för att behålla skrubbradien (förutsätter att man bibehåller exakt samma omkrets) om omkretsen minskar på hjulet, så minskar även den önskvärda et:n.

#17 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 13 July 2005 - 07:52 PM

Jag tyckte det var svårt innan Dude kom in och välte omkull allt. :D På Wheelbase finns det 17"-fälgar som passar och däck till det. Med Toyo proxes t1s 205 resp 225 blir det ca 12000:- (spacers tillkommer). Däckonline skall ha ca 5600:- för en uppsättning originaldäck. Nu är det bara att fråga sig om jag kommer att bli så god förare att det är värt pengarna... Tack till er alla som hjälpt mig och även till Dude. ;)

#18 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 13 July 2005 - 08:42 PM

för 12000:- kan jag fixa OZ Superleggera med toyo ra-1 i 17" ;)

#19 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 14 July 2005 - 06:28 AM

för 12000:- kan jag fixa OZ Superleggera med toyo ra-1 i 17" ;)

Kan du ge ett förslag på fälgar/däck som du kan fixa (med pris)?

När du svarar vill jag gratulera till ditt 1000:de inlägg. :D

Edited by Nillet, 14 July 2005 - 06:29 AM.


#20 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 14 July 2005 - 07:06 AM

här är några snabba(har inte kollat om det finns ngt kvar hos lev ännu) lite optimistiskt med 12000:- dock :rolleyes: OZ Superleggera 8x17 med Toyo R888 i 215/45-17 och 235/45-17. 13600:- 7x17" finns ej i 5-bult och 7,5x17" finns bara med ET48 och då blir det spacer på framhjulen. OZ Superturismo GT 7,5x17" med Toyo Ra-1 205/40-17 fram och 8x17 med 235/40-17 bak slutar på 13100:-. sen kan jag alltid fiska lite och se om det inte finns ngt annat märke, men allra helst säljer jag bara OZ för dom är outstanding thumbsup det blir inte billigare med ett bra gatdäck heller. sen kan jag alltid tänka mig att separera från mina OZ Crono Evolution 7x17" som jag testar på min bil. där sitter det Toyo Ra1 i 205 och 235. dom kan du få för 10000:- och har rullat ca 5 mil.




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users