Jump to content

Photo

Vad Betalar Ni I Vägskatt För Speedstern?

• Please log in to reply
27 replies to this topic

#1 Turbo²

Turbo²

Super Member

• PipPip
  • 426 posts

Posted 04 May 2006 - 08:48 AM

Min NA vägde in 869 kg med 17L i tanken på vågen på kontrollbes. Med det får jag betala 903 kr om året. vad betalar ni?

#2 slimvince

slimvince

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 649 posts

Posted 04 May 2006 - 09:00 AM

samma.

#3 Guest_Alex (Guest)

Guest_Alex (Guest)

Posted 04 May 2006 - 09:02 AM

Samma här, 903kr /Alex

#4 Patrik

Patrik

Member

• Pip
  • 103 posts

Posted 03 May 2007 - 01:42 PM

Vägverket tyckte att min skatt skulle vara 1935kr. tyckte det lät väldigt mycket. har tidigare hört att det skulle vara en låg skatt. Beror det på den höjningen den nya regeringen skulle göra? Det är en vanlig speedster.

#5 JawZ

JawZ

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 03 May 2007 - 01:47 PM

Under tusenlappen bör den ligga på även med höjningen :mellow:

Edited by JawZ, 03 May 2007 - 01:47 PM.

#6 Patrik

Patrik

Member

• Pip
  • 103 posts

Posted 03 May 2007 - 02:02 PM

tog först ut ett fax från deras register och blev förvånad över den höga skatten så jag ringde dem och fråga om det. Hon som jag pratade med kunde bara konstatera att det skulle vara 1935kr. Hon hade ingen aning om hur den var beräknad. Var ska jag vända mig för att få mer information om deras kundtjänst för fordonskatt inte kan hjälpa mig? Har det någon betydelse att det är en svensksåld speedster? Det är en -01. Hör för mig att jag hört att skatten skulle beräknas på bilens vikt. På min andra bil som väger betydligt mer är skatten "bara" 1635kr.

#7 Reine

Reine

Member

• Pip
  • 166 posts

Posted 03 May 2007 - 02:20 PM

Har det någon betydelse att det är en svensksåld speedster? Det är en -01.

Hör för mig att jag hört att skatten skulle beräknas på bilens vikt.
På min andra bil som väger betydligt mer är skatten "bara" 1635kr.

Skulle tro att de även beräknar CO2 för svensksåld, kolla på www.vv.se och knappa in ditt regnummer, på våra importerade bilar får vi detta: "Fordonet uppfyller inte kraven för CO2-beskattning. Därför beskattas det efter vikt även fortsättningsvis."

Mvh

#8 Patrik

Patrik

Member

• Pip
  • 103 posts

Posted 03 May 2007 - 03:04 PM

Hmm, var hittade du den informationen? så jag får betala högre skatt bara för att det är en svensksåld bil so mde kan mäta CO2 på?

#9 Reine

Reine

Member

• Pip
  • 166 posts

Posted 03 May 2007 - 03:16 PM

Hmm, var hittade du den informationen?

så jag får betala högre skatt bara för att det är en svensksåld bil so mde kan mäta CO2 på?

Nej, bara en gissning. CO2 gäller endast bilar från 2006 och framåt. Du kan kontrollera på https://www21.vv.se/...onsskattefraga/

Mvh Reine

#10 Patrik

Patrik

Member

• Pip
  • 103 posts

Posted 03 May 2007 - 04:02 PM

så här blev svaret från den länken: Vad blir nya fordonsskatten? För fordon ...... blir den nya skatten 1935:- per år. Fabrikat: OPEL SPEEDSTER Z 2.2 Färg: RÖD I trafik första gång: 20030314 Fordonsslag: PB Drivmedel: BENSIN Så här räknas den nya årsskatten ut för detta fordon: (360:- + 105 * 15:-) * 1.0 = 1935:- (Grundbelopp + koldioxidutsläpp * koldioxidkomponent = Summa Summan * eventuell miljö- och bränslefaktor = Slutsumma och skattebelopp.) Förklaring till uträkningen Skatten består av två delar: - ett grundbelopp på 360 kr/år - en koldioxidkomponent på 15 kr/gram koldioxidutsläpp över 100 gram/kilometer. (För bilar som kan drivas med alternativa drivmedel är komponenten 10 kr/gram.) För dieseldrivna personbilar multipliceras skattebeloppet med en miljö- och bränslefaktor på 3,5 eftersom dieselolja beskattas lägre än bensin och utsläppskraven är lägre än för bensinbilar. När jag tittar i registreringsbeviset står det T31BB Koldiocidutsläpp, C02 205 G/KM. är det något som de första bilarna hade problem med eller är det bara just min bil som har så höga värden? Skulle någon av er kunna kolla vad det står i era registreringsbevis?

#11 Reine

Reine

Member

• Pip
  • 166 posts

Posted 03 May 2007 - 04:06 PM

Då var det som jag gissade, din svenskregistrerade bil skattas efter CO2 medans våra importerade går efter vikt. Mvh

#12 Patrik

Patrik

Member

• Pip
  • 103 posts

Posted 03 May 2007 - 04:23 PM

Njae, min andra bil, som också är svensksåld har in det där med CO2. den går också efter vikt. Beror nog på hur stora utsläppen är. Skulle vara roligt att veta vad andra har för utsläpp på sina bilar. Ska kolla upp värden för min andra bil när jag kommer hem.

#13 Turbo²

Turbo²

Super Member

• PipPip
  • 426 posts

Posted 03 May 2007 - 04:28 PM

"Fordonet uppfyller inte kraven för CO2-beskattning. Därför beskattas det efter vikt även fortsättningsvis." --> 903 kr per år. Så är det för min importerade NA.

Edited by Turbo², 03 May 2007 - 04:28 PM.

#14 JawZ

JawZ

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts

Posted 03 May 2007 - 04:32 PM

"Fordonet uppfyller inte kraven för CO2-beskattning. Därför beskattas det efter vikt även fortsättningsvis." --> 903 kr per år.

Så är det för min importerade NA.

Samma här

#15 Reine

Reine

Member

• Pip
  • 166 posts

Posted 03 May 2007 - 04:36 PM

Njae, min andra bil, som också är svensksåld har in det där med CO2. den går också efter vikt.
Beror nog på hur stora utsläppen är. Skulle vara roligt att veta vad andra har för utsläpp på sina bilar.
Ska kolla upp värden för min andra bil när jag kommer hem.

CO2 beräkningen gäller endast bilar från 2006 eller senare, enligt vv hemsida "Koldioxidutsläpp
Personbilar som är av fordonsår 2006 eller senare samt personbilar som uppfyller kraven för miljöklass 2005, el och hybrid, beskattas utifrån hur mycket koldioxid (CO2) de släpper ut. Fordonsskatten beräknas på utsläppsvärdet vid blandad körning." Som du ser finns ett alternativ om bilar som följer miljöklass 2005, vilket skulle kunna vara det vv stödjer sig på angeånde din speedster. Dock förstår jag inte varför då din speedster troligtvis inte klassas som miljöbil? För den är väl inte av 2006 års modell?

Mvh Reine

Edited by Reine, 03 May 2007 - 04:43 PM.

#16 Patrik

Patrik

Member

• Pip
  • 103 posts

Posted 03 May 2007 - 04:44 PM

Någon annan som har en svensksåld speedster som skulle kunna dela med sig av sina uppgifter? Har skickar ett mail till Vägverket, får se om det blir något svar. Min är en -01 som är uttagen -03. Borde ju inte följa milöklass 2005.

Edited by Patrik, 03 May 2007 - 04:45 PM.

#17 Patrik

Patrik

Member

• Pip
  • 103 posts

Posted 03 May 2007 - 05:01 PM

Pratade precis med en annan handläggare hos vägverket, han visste lite mer om varför det blev så. Det berodde på att min bil är svensksåld och därför har uppmätta värden som gör att den klassas som en miljöbil och därmed skattas enligt det nya sättet som började gälla förra året. De importerade bilarna har inte några uppmätta värden och kan därmed inte räknas som miljöbilar och skattas då på sin vikt. Så i mitt fall är det dyrare att ha en bil som släpper ut mindre skräp än en som släpper ut mycket. Så då är frågan om man på något sätt kan göra så den släpper ut mer skräp och därmed slipper klassningen som miljöbil och sparar 1000kr per år? Handläggaren tyckte också det var konstigt att man i det nya systemet straffade miljöbilarna. Så tänk på att om ni ska skaffa en speedster så undvik svensksålda eftersom de kostar 1000kr mer i skatt (för att de klassas som miljöbilar) än de importerade.

Edited by Patrik, 03 May 2007 - 05:03 PM.

#18 Stefan_A

Stefan_A

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,477 posts
  • Interests:Photography, british sports cars, diecast models, GT racing, whiskey, project management

Posted 03 May 2007 - 07:23 PM

Kollade upp en annan svensksåld Speedster, den gamla gula pressbilen, och den hamnar också på 1935:-/år. Lysande svensk myndighetslogik...

#19 JawZ

JawZ

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts

Posted 03 May 2007 - 07:27 PM

Låter inget vidare genomtänkt att man får betala mer pga det :beat:

#20 Arn

Arn

Member

• Pip
  • 63 posts

Posted 04 May 2007 - 12:06 AM

Kan bekräfta att vägskatten är högre för svensksålda, suck. Jag betalar också det högre värdet. :beat:

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users